تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815301186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانشمند هسته.اي به وین می.رود


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی از سفر فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی به وین به منظور شرکت در اجلاس ایمنی هسته ای که در سطح وزیران برگزار می شود خبر داد.
به گزارش مهر، علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر امروز یکشنبه در حاشیه برگزاری دومین کنفرانس بین المللی خلع سلاح در نشستی خبری در خصوص مطالعات ادعایی و موضع مطالعات ادعایی که از سوی برخی طرف ها در مورد برنامه هسته ای ایران مطرح می شود تصریح کرد: آژانس تاکنون مدرکی به ایران ارائه نکرده است.

وی افزود: همان زمان که این موضوع مطرح شد من از هاینونن معاون البرادعی خواستم که اسناد به ایران ارائه شود تا ما پاسخ را بدهیم اما گفتند نماینده آمریکا اسناد را تحویل ایران ندهید. جالب اینجاست علت این گفته آمریکا این بوده که ممکن است لب تاپ آمریکایی مورد نظر دست ایران بیفتد و ایران با آن بمب بسازد که این به یک جوک شبیه است اگر ادعای آنان درست باشد که این اسناد واقعی است پس اصل آن اسناد باید دست ایران باشد و نیازی نیست که اسناد مطالعات ادعایی در این زمینه بکار گرفته شود.

سلطانیه افزود: در نهایت در زمان البرادعی مقرر شد که به صورت پاورپوینت این اسناد نشان داده شود و مسئولانی از آژانس آمدند و صد ساعت جلسه گذاشتیم یکی از اسناد ادعایی نامه ای است که بر اساس آن خواسته شده تغییراتی در موشک شهاب 3 برای نصب سلاح هسته ای داده شود، در حالی که زمانی که خواستیم اصل این نامه نشان داده شود دیدیم یک نامه تایپ شده فارسی است که نه امضا دارد و نه سربرگ. از این گذشته وقتی نگاه کردیم هیچ کدام از این نامه ها مهر محرمانه و یا سری ندارد چطور می شود ارگانی نامه ای با این موضوع بزند اما مهر سری نداشته باشد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: بعدها در نشست شورای حکام بنده مهر محرمانه را با خود بردم و به اعضا نشان دادم و گفتم هیچ کدام از اعضا مهر محرمانه ندارد مگر می توان پروژه سری هسته ای باشد اما مکاتبات آن محرمانه نباشد.

وی افزود: در آن جلسه گفتم چون آمریکایی ها یادشان رفته مهر محرمانه بزنند من این مهر را می دهم که به سفیر آمریکا بدهید تا اگر خواستند سند سازی کنند مهر محرمانه را هم بزنند.

سلطانیه افزود: یکی دیگر از اسناد نامه ای است که برای کتابخانه ارسال شده است که این هم عجیب است و مشخص است آنها حتی مسائل ابتدایی را نیز رعایت نکردند. در مجموع ما در 117 صفحه توضیح داده ایم و خواسته ایم که مدالیته مختومه شود.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه به 5دلیل اساسی که نشان می دهد قطعنامه های شورای امنیت مبنای حقوقی ندارد اشاره کرد و گفت: بر اساس این دلایل ما نمی توانیم قطعنامه های شورای امنیت را اجرا کنیم ، یک موضوع این است که موضوعاتی باید به شورای امنیت اجرا شود که آژانس انحراف تاسیسات با اهداف نظامی را مشاهده کرده باشد.

وی گفت: همچنین در صورتی باید به شورای امنیت احضار شود که آژانس اعلام کند قادر نیست به راستی آزمایی و فعالیت ادامه دهد مانند مورد کره شمالی که بازرس ها از این کشور خارج شدند و آژانس اعلام کرد دیگر قادر نیست راستی آزمایی کند و این مورد در مورد ایران صادق نیست چون بازرس ها در ایران حضور دارند و دوربین ها نیز شبانه روزی کار می کنند.

سلطانیه تاکید کرد: دلیل سوم ماده 12c اساسنامه آژانس است که می گوید بازرس ها باید عدم پایبندی یک کشور را تشخیص بدهند نه این دیپلمات ها در وین. در حالی که درباره ایران دیپلمات های اروپایی بیانیه دادند.

وی گفت: در همین ماده 12cآمده که عدم پایبندی مربوط به کشورهای دریافت کننده مواد از آژانس است درحالی که ما از آژانس چیزی برای نطنز اصفهان دریافت نکرده ایم.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: دلیل پنجم این است که سه کشور اروپایی که با ایران مذاکره کرده اند قبل از این که موضوع به شورای امنیت ارجاع شود در بیانیه ای اعلام کردند که تعلیق امری است داوطلبانه ، اعتمادساز و غیر الزام آور حقوقی و وقتی ما بعد از دو سال تعلیق را برداشتیم گفتند تخلف شده و باید به شورای امنیت ارجاع شود و این برخلاف آن اظهار نظر است.

خبرنگار فلسطین الیوم در رابطه با فعالیت هسته ای رژیم صهیونیستی سئوال کرد که سلطانیه گفت: رژیم صهیونیستی مانع اصلی عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته ای است و تنها یک غیر عضو در منطقه است که سلاح هسته ای دارد و در کنفرانس بازنگری ان پی تی در سال 95 تصریح کرد که به اسرائیل برای پیوستن به ان پی تی فشار وارد شود در سال 2000 نیز بر آن تاکید شد.

سلطانیه در ادامه در پاسخ به سئوالی در رابطه با ارجاع پرونده سوریه به شورای امنیت در جلسه هفته گذشته شورای حکام گفت آنچه هفته گذشته در وین اتفاق افتاد شکست کامل دیپلماسی آمریکا بود چرا که درپایتخت ها و در وین رایزنی های فشرده ای را داشتند اما 17 رای بیشتر نیاوردند و 6 کشور از جمله چین و روسیه با این طرح مخالفت کردند و 11 رای ممتنع بود که این خیلی برایشان بد بود.

وی خاطرنشان کرد: در کفنرانس عمومی آژانس که سپتامبر برگزار می شود موضوع توانمندی هسته ای رژیم صهیونیستی را همچون سالهای گذشته مطرح خواهیم کرد و اسرائیل نباید فکر کند که در آژانس و وین می تواند هر چه خواست انجام دهد و باید پاسخگو باشد.

سلطانیه همچنین خبر داد: فریدون عباسی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی به منظور شرکت در اجلاس ایمنی هسته ای که 20 ژوئن در وین برگزار می شود عازم اتریش خواهد شد و به گفته سلطانیه این کنفرانس در سطح وزیران است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سئوالی در رابطه با مکاتبات عباسی و آمانو نیز گفت: نامه صراحت دارد برنامه کار یا مدالیته باید مختومه شود و ما پاسخ مطالعات ادعایی را داده ایم و بیش از این پاسخ نمی دهیم اما اگر سئوال دیگری وجود دارد مطرح کنند تا پاسخ آن داده شود

سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: آمانو اخیرا در خصوص نامه آقای عباسی گفته که در شرایط فعلی نمی تواند اعلام کند مطالعات ادعایی مختومه است پاسخ ما نیز این است که مطالعات ادعایی بی اساس است و آمانو باید به موافقتنامه ایران با آژانس در زمان البرادعی احترام بگذارد.

سلطانیه در پایان در خصوص احتمال صدور قطعنامه جدید علیه ایران با توجه به گزارش اخیر آمانو گفت: ایران و آژانس با رضایت و تفاهم کامل همکاری خود را ادامه می دهند و الان آژانس باید تمرکز خود را بر مسئله ایمنی بگذارد که کنفرانس آن به زودی برگزار می شود و البته 4 سال در وین قطعنامه ای در رابطه با ایران مطرح نبود اما به یکباره شورای امنیت قطعنامه ای در خصوص ایران صادر کرد به نظر ما قطعنامه توجیهی ندارد و همکاری های ایران و آژانس ادامه خواهد داشت.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن