تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به آنچه می ‏داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمی ‏داند به او ارزانى م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815680666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دومين دوره كتاب سال قرآني دانشجويان؛ مشوقي براي نگاه عميق‌تر به قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: دومين دوره كتاب سال قرآني دانشجويان؛ مشوقي براي نگاه عميق‌تر به قرآن
گروه ادب: معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزاري دومين دوره «كتاب سال قرآني دانشجويان» را حركتي بسيار ارزنده و شايسته تجليل دانست و گفت كه اين انتخاب بايد تبديل به مشوقي در نگاه عميق‌تر دانشجويان به قرآن كريم به‌عنوان كتاب مقدسي كه همه چيز را از آن داريم، شود.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) مراسم پانزدهمين دوره كتاب سال دانشجويان و دومين دوره كتاب سال قرآني دانشجويي امروز دوشنبه 27 آبان در تالار شهيد مطهري دانشگاه تربيت مدرس با حضور «محسن پرويز» معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، «حميد‌رضا طيبي» رئيس جهاد دانشگاهي، حجت‌الاسلام‌والمسلمين«محمد محمديان» رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، «يعقوب فتح‌اللهي» معاون پژوهشي دانشگاه تربيت مدرس، «سيدبابك فرزانه» رئيس پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي، «علي منتظري» عضو هيئت علمي جهاد دانشگاهي و «سعيد‌ پور‌علي» معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي برگزار شد.
قسمت اول اين گزارش را اينجا بخوانيد

در اين مراسم «محسن پرويز» معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سخناني گفت: دومين دوره «كتاب سال قرآني دانشجويان» حركتي بسيار ارزنده و شايسته تجليل است، اما اين جشنواره بايد به رشد نگاه قرآني و عميق‌تر شدن نگاه به قرآن به عنوان كتاب مقدسي كه همه چيز را از آن داريم تبديل شود؛ به عبارت ديگر بايد به‌عنوان يك مشوق و محرك در اين راه گام بردارد.

تا چه حد در فراهم آوردن زمينه‌هاي انتشار نتيجه فعاليت دانشجويان موفق بوده‌ايم؟

او ضمن ياد كردن از دوران دانشجويي گفت: در كشور ما بار زيادي از تأليفات روي دوش دانشجويان به‌ويژه در حوزه ترجمه است و يكي از مسائل مهمي كه دغدغه ذهني ما و مسئولان دلسوز ديگر است اين بوده كه تا چه حد در فراهم آوردن زمينه‌هاي انتشار نتيجه فعاليت جوانان و دانشجويان موفق بوده‌ايم، بسياري از كشورها اين سرمايه و پتانسيل فراوان دانشجويي كه در كشور ما وجود دارد را ندارند، وظيفه ما اين است كه بخش توليد انديشه را به دانشجويان و مولفان بسپاريم و سپس اين فضا را فراهم كنيم كه انديشه‌هاي آنان به راحتي منتشر شود، اين امكان هم‌اكنون به سختي فراهم است و فعاليت‌هاي جهاد‌دانشگاهي در اين زمينه ارزنده اما كافي نيست.

پرويز ادامه داد: ما بايد به نقطه‌اي برسيم كه اگر اثري از دانشجويي ارائه شد، لازم نباشد تا دانشجو خود به‌دنبال ناشر باشد، حتي در دنياي امروز كه رايانه در اختيار همه قرار دارد و امكان نشر الكترونيك هم فراهم شده به سمت نظام‌مند كردن نشر الكترونيك حركت كنيم، نشر الكترونيكي كه حقوق مولف در آن به تمامي رعايت شود، اگر به اين نقطه برسيم كه دانشجويان و جوانان ما توان خود را صرف توليد كرده و دغدغه‌اي براي نشر نداشته باشند و اجازه دهيم كه اين استعدادها به حد كمال شكوفا شده و در معرض ديد قرار گيرند، اين نقطه مطلوب است.

تشريح فعاليت‌هاي پانزدهمين دوره كتاب سال دانشجويي

او ادامه داد: افرادي كه به اين جرگه پيوستند، به‌ويژه كساني كه توليدات خود را عرضه مي‌كنند، بايد توجه داشته باشند كه وارد مرحله سختي شده‌اند، اگرچه اين امر پاداش معنوي و اخروي را به‌دنبال دارد.

«محمد سلگي» دبير پانزدهمين دوره كتاب سال دانشجويي و دومين دوره كتاب سال قرآني دانشجويي نيز در سخناني به تشريح فعاليت‌هاي اين دوره پرداخت و گفت: پانزدهمين دوره جشنواره كتاب سال دانشجويي با هدف تقدير از اصحاب قلم، شناسايي استعدادهاي برتر و معرفي اين عزيزان به جامعه آغاز شد، ايجاد انگيزه براي دانشجويان نخبه براي ادامه راه و تسهيل دسترسي آن‌ها به ناشران از اهداف ديگري بود كه ما در پانزدهمين دوره كتاب سال دانشجويي و دومين دوره كتاب سال قرآني آن را دنبال مي‌كنيم.

او ادامه داد: در طول 15 سال فعاليت جشنواره كتاب سال دانشجويي 4853 اثر از دانشجويان مترجم و مولف پذيرا بوديم و 350 اثر از بين كل آثار، برگزيده و معرفي شدند، هم‌چنين تشكيل انجمن برگزيدگان جشنواره كتاب سال دانشجويي و تلاش براي ارتباط دادن اين برگزيدگان با جامعه نخبه كشور، ايجاد شرايط براي آموزش بهتر و فراهم آوردن تسهيلاتي براي چاپ ديگر كتاب‌هاي برگزيدگان از ديگر فعاليت‌هاي در حال پيگيري است.

سلگي تصريح كرد: در دوره پانزدهم مانند دوره‌هاي گذشته در 6 گروه اصلي پذيراي 541 اثر بوديم و بخش ويژه را نيز با سه موضوع علوم قرآني (دومين دوره كتاب سال قرآني دانشجويي)، كارآفريني و اشتغال و نوآوري و شكوفايي» برگزار كرديم، بخش انتخاب مولف جوان به جهت تقدير از مولفاني كه حداقل سن را دارند، را در اين دوره ابداع كرده و در دوره‌هاي ديگر نيز پيگيري خواهيم كرد.

نخستين پيامي كه بر پيامبر گرامي اسلام نازل شده امر به خواندن بود

او ادامه داد: در جشنواره امسال نيز به مانند دوره‌هاي گذشته در بخش تأليف هم‌چنان نسبت به ترجمه فعال‌تر هستيم و 90 در‌صد آثار ارائه شده متعلق به ناشران دولتي و دانشجويان دانشگاه‌هاي دولتي است. مردان با 82 درصد آثار و زنان با18 درصد آثار در اين جشنواره شركت كرده‌اند و داوران در اين دوره 3 ناشر را شايسته تقدير دانستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين «محمد محمديان» رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها در ادامه گفت: نخستين پيامي كه بر پيامبر گرامي اسلام نازل شده امر به خواندن بود، ما خدا را شاكريم كه پيرو مكتبي هستيم كه دانش‌اندوزي بر هر امري واجب است، خدا را شاكريم كه در مكتبي رشد يافته‌ايم كه خواب دانشمند و عالم از عبادت غير‌عالم ارزشمندتر است، خدا را شاكريم كه معجزه حضرت محمد(ص) كتاب است و در محيطي كه تعداد افراد داراي توانايي خواندن و نوشتن به تعداد انگشتان دست هم نمي‌رسيد، پيامبر پرچمدار علم، توسعه و دانش شد.

او ادامه داد: دانشجويي كه قلم در دست مي‌گيرد و مي‌نويسد، بايد بداند آن چه مهم است، جوشش فكري اوست، بايد براي اين جوشش بستر‌سازي كرد، آنچه در مسير علم و تحقيق تحول ايجاد مي‌كند، جوشش‌هاي فكري است نه استفاده از اطلاعات ديگران، اين نوع استفاده تنها به‌عنوان ابزاري براي كنار زدن خاك لازم است.

او گفت: مسئولان بايد تفاوت بين تلاش‌هاي صادقانه و شبانه‌روزي افرادي كه از عمر و سرمايه اصلي زندگي خود استفاده كرده و محتوايي را توليد مي‌كنند قائل شوند. با افرادي كه فن مقاله‌نويسي يا كتاب‌نوسي را مي‌دانند و با مونتاژكردن و جابه‌جايي در متني كه متعلق به ديگري است محتوايي را به نام خود توليد مي‌كنند.

محمديان بيان كرد: خوشبختانه امروز در بين دانشجويان جسارت و رشادت علمي وجود دارد و بايد از جسارت علمي اين‌گونه دانشجويان استقبال كرد، آمار مطالعه در كشور ما پايين است و بايد فرهنگ‌سازي كرد تا زحمات مولفان و محققان ما به بار بنشيند؛ اگر مولفان هم به توليد محتواي خوب و كمال يافته توجه كنند، كمك بزرگي براي ترويج فرهنگ مطالعه به‌شمار مي‌روند.

او افزود: توليد آثار مفيد و كاربردي در امور زندگي امري مهم است كه تجليل از مؤلفان و معرفي آثار برگزيدگان به آن دامن مي‌زند، گام ديگر نقد كتاب است كه در كشور ما به آن كمتر پرداخته مي‌شود، نقد كتاب در كشور ما در رشته‌هاي مختلف جاي خود را باز نكرده است، اما نقد علمي كمك مي‌كند تا محققان ايرادات خود ار برطرف كنند، همين كتاب‌هاي برگزيده امسال مي‌تواند تا سال آينده محور ده‌ها جلسه نقد با حضور مولف و صاحب‌نظران باشد.

او در پايان سخنان خود گفت: ما بايد بتوانيم نخبگان علمي را در جامعه معرفي كنيم و جوانان را با نشان‌دادن اين چهره‌ها به تلاش براي رسيدن به موفقيت‌هاي بزرگ تشويق كرد.
 دوشنبه 27 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن