تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813221205




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دولت عراق موافقتنامه امنيتي بغداد - واشنگتن را تصويب كرد


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: دولت عراق موافقتنامه امنيتي بغداد - واشنگتن را تصويب كرد


‌ سرويس خارجي - خبرگزاري‌ها:

‌كابينه عراق موافقتنامه امنيتي (موافقتنامه خروج نظاميان آمريكايي) را تصويب كرد.

به گزارش رويترز از بغداد، هوشيار زيباري، وزير خارجه عراق به اين خبرگزاري‌ گفت كه كابينه 37 نفره اين كشور موافقتنامه ياد شده را تصويب كرد.

از سوي ديگر، به گفته علي الدباغ، سخنگوي دولت عراق، اجرايي شدن اين موافقتنامه (كه پيش از اين موافقتنامه امنيتي بغداد - واشنگتن خوانده مي‌شد) مستلزم موافقت پارلمان 275 نفره عراق با آن است.

از سويي، سخنگوي دولت عراق با بيان اينكه موافقتنامه امنيتي با اكثريت آرا در كابينه دولت تصويب شد، افزود: اين موافقتنامه براي تاييد نهايي به‌طور رسمي به رياست پارلمان تقديم شد.

در همين رابطه ، نايب رئيس اول پارلمان عراق اعلام كرد: پارلمان عراق طي مدت 10 تا 15 روز بصورت فوق‌العاده و فشرده به بررسي موافقتنامه خواهد پرداخت.‌

وي گفت كه از همين رو كليه مرخصي‌ها و مأموريت‌هاي نمايندگان تا هنگام پايان كار بررسي موافقتنامه لغو خواهد شد.

از سويي معاون رئيس مجلس عراق درباره زمان پايان بررسي موافقتنامه در پارلمان گفت: اين موافقتنامه بايد دو بار در مجلس بازخواني و بررسي شود.‌

به گزارش رسيده، علي‌الدباغ در كنفرانسي خبري در كاخ همايش‌هاي بغداد افزود: دولت عراق در اين موافقتنامه حاكميت و استقلال عراق را حفظ و زمان خروج نيروهاي آمريكايي را از شهرها و سپس از كشور عراق قطعي كرده است.

او گفت: هيچ سرباز آمريكايي بعد از پايان ماه ژوئن در شهرهاي عراق باقي نخواهد ماند و ارتش آمريكا به‌طور كلي بايد تا پايان سال 2011 عراق را ترك كند.

وي افزود: دولت عراق با آمريكا به توافق رسيده است كه هرگز اجازه ندهد خاك عراق به مكاني براي حمله به كشورهاي همجوار تبديل شود.‌

دباغ اضافه كرد: در اين موافقتنامه بغداد از اوايل سال دو هزار و نه در اختيار دولت عراق قرار مي‌گيرد و آمريكايي‌ها همه ساختمان‌هاي مهم دولتي ازجمله كاخ رياست جمهوري را به‌طور رسمي تحويل عراقي‌ها خواهند داد.

سخنگوي دولت بااشاره به اينكه هر يك از دو طرف مي‌توانند در هر زماني كه بخواهند اين موافقتنامه را قبل از پايان تاريخ مشخص شده لغو كنند، افزود: بعد از امضاي موافقتنامه همه زندانيان عراقي در بند ارتش آمريكا به عراقي‌ها تحويل داده خواهند شد.

اين در حاليست كه معاون اول رئيس پارلمان عراق پس از ديدار با آيت‌الله العظمي سيستاني مرجع عاليقدر شيعيان اين كشور اعلام كرد: موافقتنامه امنيتي بين بغداد و واشنگتن شامل تاريخ قطعي عقب‌نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق خواهد بود.

به گزارش رسيده، خالد العطيه كه به همراه ، رئيس فراكسيون ائتلاف واحد عراق براي گفتگو درباره موافقتنامه امنيتي به ديدار ، رفته بودند، در كنفرانس مطبوعاتي در شهر نجف گفت: آيت‌الله العظمي سيستاني بر اهميت حفظ اصول كلي و به ويژه مطلع شدن از نظر همه مردم عراق در همه تصميمات حساس و مهم درباره موافقتنامه امنيتي تاكيد كردند.

وي افزود:‌ طرف آمريكايي با بيشتر اصلاحات درخواستي دولت عراق و شوراي امنيت ملي موافقت كرده است.

تحويل موافقتنامه به آيت‌الله العظمي سيستاني‌

دو عضو پارلمان عراق نسخه نهايي موافقتنامه امنيتي آمريكا و عراق را به آيت‌الله العظمي سيستاني تقديم كردند.

به گزارش رسيده، جانشين رئيس پارلمان عراق و از نمايندگان پارلمان اين كشور، در ديداري 90 دقيقه‌اي با آيت‌الله العظمي سيستاني، نسخه نهايي توافقنامه امنيتي را به وي تحويل دادند.

العطيه در پايان اين ديدار به موضع صريح آيت‌الله العظمي سيستاني درباره موافقتنامه امنيتي اشاره‌اي نكرد.

اظهارات زيباري‌

وزير خارجه عراق در گفتگوي تلفني با سي.ان.ان خاطرنشان كرد: روند تصويب موافقتنامه امنيتي در مجلس عراق به كندي پيش خواهد رفت.‌هوشيار زيباري به شبكه سي.ان.ان گفت: انتظار تصويب موافقتنامه امنيتي در طول هفته آينده يا 10 روز آينده در مجلس عراق انتظار درستي نيست، زيرا هنوز بايد اقدامات زيادي انجام شود و به همين علت هفته آينده زمان حساسي براي ما خواهد بود.

موضع جريان صدر

مقتدا صدر با صدور بيانيه‌اي تصويب موافقتنامه امنيتي توسط دولت عراق را به باد انتقاد گرفت و آن را نشانه ذلت خواند.

به گزارش رسيده، ، يك مقام بلندپايه جريان صدر عراق، به تلويزيون الجزيره گفت: مقتدا صدر در اين بيانيه گفته است كه خروج اشغالگران آمريكايي از نظر عقلي روشن و از نظر ملي و شرعي واجب است و بايد انجام گيرد.

صدر در اين بيانيه اضافه كرد كه خروج نيروهاي آمريكايي از عراق نيازي به موافقتنامه ندارد.

مخالفت گروههاي عراقي‌

گروه‌هاي سياسي و مسلح عراق با تصويب موافقتنامه امنيتي ميان بغداد و واشنگتن، مخالفت كردند. كه بزرگترين گروه مخالف حضور نيروهاي آمريكايي در عراق است، اعلام كرد كه به‌طور قاطع و همه‌جانبه، اين موافقتنامه را رد مي‌كند. كه شامل 10 گروه مسلح است نيز ضمن مخالفت با تصويب موافقتنامه امنيتي، آن را در جهت تحقق خواسته‌هاي آمريكا برشمرد. ، مسئول روابط خارجي اين جبهه اعلام كرد، با ادامه مقاومت، مخالفت خود را با اين موافقتنامه ابراز مي كنيم.

موضع آمريكا

خبرنگار الجزيره از استقبال سخنگوي باراك اوباما از موافقت دولت عراق با موافقتنامه امنيتي خبر داد.

به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، سخنگوي باراك اوباما، رئيس جمهوري منتخب آمريكا كه مأموريت اجراي اين موافقتنامه سرانجام به او واگذار خواهد شد، از نظر اصولي از اين موضوع استقبال كرد و از دولت آمريكا خواست آن را به كنگره ارائه كند.از سويي، شبكه تلويزيوني الجزيره در خبري فوري گزارش داد، كاخ سفيد از موافقت دولت عراق با موافقتنامه امنيتي بين بغداد و واشنگتن استقبال كرد.‌

تلفات جديد

شبكه تلويزيوني الجزيره قطر در خبري فوري اعلام كرد كه انفجار خودرو بمب‌گذاري شده در در شمال بغداد، 18 كشته و 20 مجروح برجا گذاشت.

به گزارش الجزيره، هفت تن از كشته شدگان اين انفجار از نيروهاي پليس عراق هستند.از سويي، بر اثر انفجار بمب در شمال شرق بغداد، دست‌كم سه نفر كشته و هفت تن ديگر زخمي شدند.

يك منبع پليس عراق اعلام كرد، بمبي در يك مركز ايست و بازرسي ويژه نيروهاي شوراهاي بيداري در منطقه در شمال شرق بغداد منفجر شد. اين منبع پليس يادآور شد، براثر اين انفجار دو نيروي شوراهاي بيداري و يك غيرنظامي عراقي كشته و هفت تن ديگر از جمله پنج نيروي شوراهاي بيداري زخمي شدند.بر اثر اين انفجار خساراتي به خودروهاي غيرنظامي و ساختمان‌هاي محل انفجار وارد آمد.




 دوشنبه 27 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن