تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815447867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشتطرح تحول اقتصادي سرگردان ميان پاستور، بهارستان و باب همايون


واضح آرشیو وب فارسی:موج: يادداشتطرح تحول اقتصادي سرگردان ميان پاستور، بهارستان و باب همايون
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد صنعت و بازرگاني گروه اقتصاد سياسي


- مريم هديه لو

به اذعان بسياري از كارشناسان اقتصادي و غير آن، طرح تحول اقتصادي بسياري از نقاط چالش‌زاي بدنه بيمار اقتصاد ايران را شناسايي كرده و قرار است به صورت چند مرحله‌اي با كمك تمامي ارگان‌ها و سازمان‌هاي مسئول كشور به درمان اين نقاط ضعف بپردازد.
با وجودي كه اين طرح شاخص‌ها و آسيب‌هاي اقتصاد بيمار ما را شناسايي كرده و مورد تاكيد بسياري از صاحب نظران است، اما به دلايل مختلف سياسي و غير سياسي، در ميان راهروهاي پاستور و بهارستان سرگردان است و با وجود اطمينان پاستوري‌ها بر صحت و دقت آن از يك سو و تاكيد وزير اقتصاد( آخرين كرسي نشين باب همايون در دولت فعلي ) بر استفاده از آخرين تكنيك‌هاي علمي روز دنيا در خصوص آن از جانب ديگر، باز هم بلا تكليف مانده است.
هفته گذشته پاستور حكم نهايي براي رفتن بخشي از اين طرح را با عنوان طرح هدفمند كردن يارانه‌ها به مثلث سبز صادر كرد، اما در همان زمان مجلس با تاكيد بر اين كه طرح نحول نيازمند استراحت بيشتر و رفع دغدغه‌ هاي موجود در باب همايون است، حكم به بازگشت از بهارستان را براي آن صادر كرد.
نكته‌اي كه در خصوص اين آمد و رفت‌ها جلب توجه مي‌كند تفاوت‌هاي ماهوي، علمي و محتوايي اظهارات گروه‌هاي دخيل در اين طرح است، آنچنان كه گويي جو پاستور، باب همايون (محل استقرار وزارت دارايي و اقتصاد) و بهارستان، محتواي نظرات كارشناسي را تغيير مي‌دهد!
در جو پاستور طرح به يك شكل و در دو محل ديگر جو طرح تحول و كارشناسي‌ها به صورتي ديگر تغيير مي‌كند. سوال اين است كه آيا مباني اقتصادي و ابعاد اين طرح در "طول" خود با محل تصميم گيري قراردارد و يا در عرض آن، و آيا مكان تصميم گيري در پاستور يا بهارستان بر محتواي لايحه موثر است؟
به نظر مي‌رسد محتواي مباني اقتصادي در رابطه با محل تصميم گيري تفاوت ماهوي نخواهد كرد و بايد با نگاهي علمي و نه صرفا مسئوليتي به مسئله مهمي مثل طرح تحول نگريست.
اگر طرح تورم زاست، چه در دولت و چه در مجلس تورم زا تشخيص داده شود. اگر طرح بار نقدينگي جامعه را افزايش مي‌دهد، در پاستور يا بهارستان اين اتفاق نبايد تفاوت معني داري داشته باشند . اگر اقتصاد كشور در حال حاضر آمادگي اين جراحي عظيم را ندارد، رفتن آن به باب همايون يا برگشت آن به بهارستان صورت مسئله را تغيير نخواهد داد.
بنابراين بهتر است به جاي پافشاري بر روي مكان‌هاي مختلف تصميم گيري، مسئولين بر روي محتوا با گفتمان‌هاي اقتصادي، علمي و در نظر گرفتن اصل علمي ماجرا تكيه كرده و به نوعي به اين طرح نگاه كنند كه از نظر اقتصاد علمي بتوانند بهترين راهكار برون رفت از چالش‌هاي درگير شده با آن را پيدا كنند.
 دوشنبه 27 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن