تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعا كردن را در هنگام رقّت قلب غنيمت شمريد، كه رقت قلب، رحمت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815724566




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كولينا:قضاوت زندگي من را شكل داد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: كولينا:قضاوت زندگي من را شكل داد
واقعاً اغراق نيست بگويم كه پيرلوئيجي كولينا يكي از مشهورترين آدم هاي فوتبالي جهان است. اين مرد 48 ساله با سر كاملاً طاس و چشمان گشاد بي ابرو (بيماري آلوپشي شديد باعث ريزش تمام موهاي سروصورت او شد) شايد مشهورترين داور تمام تاريخ فوتبال باشد.

به نوشته سرمايه، او طي 13 سال حضورش در صحنه مسابقات بين المللي تقريباً در سرتاسر جهان شناخته شده و محبوب است. اين مرد ايتاليايي كه مشاور سرمايه گذاري است و در رشته اقتصاد تحصيل كرده حالا ناظر عملكرد داوران سري A و سري B ايتاليا و عضو كميته داوران اتحاديه فوتبال اروپا- يوفا- است. او در خانه اش در شهر ويارجيو در منطقه توسكاي ايتاليا (نزديك ساحل مديترانه) به سوالات ما پاسخ داد:

از زندگي خودتان پس از پايان دوران داوري راضي هستيد؟

چرا نبايد راضي باشم؟ طبيعي است كه دلم براي بازي و داوري تنگ شود. من 17 سالم بود كه داوري را شروع كردم و براي مدتي بسيار طولاني اين كار را انجام دادم. بعد از قضاوت در بالاترين سطح فوتبال جهان، فينال مسابقات المپيك و فينال جام جهاني، طبيعي است كه دلت براي چيزي كه عاشق آن هستي، تنگ شود. اما در زندگي هيچ چيزي دائمي نيست.

بايد با شرايط جديد و لحظه هاي متفاوت كنار بيايي. بايد سعي كني از وضعيت جديد هم لذت ببري، اينها تجربيات جديد هستند.حالا من با يوفا براي آماده كردن داوران مسابقات بين المللي همكاري دارم و در ايتاليا هم مدير كميته داوران سري هاي A و B هستم و در واقع كار آماده سازي، انتخاب، چينش و قرارداد بستن با داوران هم در حيطه اختيارات من است. هر دو كار برايم جذاب است.

از زماني كه كارت را در سطح اول فوتبال جهان شروع كردي تا امروز فوتبال چقدر تغيير كرده است؟

سرعت بازي خيلي بالا رفته است. همه چيز سريع شده و اين تفاوت اصلي فوتبال امروز با 20 سال قبل است. فوتبال فيزيكي تر و بازيكنان قوي تر شده اند و به معناي خوب (معناي بد منظورم نيست) فوتبال تهاجمي و درگيري در آن بيشتر شده است و اين انرژي بيشتري از بازيكنان و داوران مي گيرد.

مساله و تفاوت ديگر در نقش تلويزيون است. 20 سال قبل بازي اصلي و مهم هفته توسط شش تا هشت دوربين ضبط و پخش شد اما حالا هر بازي با بيش از 20 دوربين پخش مي شود، اين يعني اينكه ديد تماشاگران نسبت به تمام اتفاقات داخل زمين تغيير كرده است و اين كار داوران را بسيار مشكل مي كند. وقتي يك دوربين در هر دروازه و يك دوربين مثل پرنده بالاي سر بازيكنان است حتي يك تصميم كوچك اشتباه هم توسط تمام بينندگان تلويزيوني ديده مي شود. يك داور خيلي از اوقات بايد براساس زاويه ديد خودش تصميم بگيرد اما دوربين ها يك اتفاق را از تمام زوايا نشان مي دهند و چيزهايي را تصوير مي كنند كه داور نديده است. اين كار قضاوت را پرچالش و سخت مي كند.

اما از لحاظ آمادگي بدني داوران جديد با مشكلي روبه رو نيستند. داوران فعلي همگي خودشان ورزشكار هستند و برنامه هاي آماده سازي آنها عالي است. آنها به اندازه خود بازيكن ها مي دوند. مشكل اصلي داوران امروز اين است كه دوربين ها يك تصوير را سه، چهار يا حتي 10 بار با سرعت كم پخش مي كنند يا حتي صحنه را متوقف مي كنند. اين كاري است كه يك داور داخل زمين نمي تواند انجام بدهد. او فقط زماني خيلي كم چيزي در حد نصف يك ثانيه وقت دارد تا تصميم بگيرد. همان طور كه گفتم مساله سرعت است اما ناجوانمردانه و غيراخلاقي است كه يك داور را به دليل يك تصميم اشتباه مورد انتقاد قرار بدهيم و به او حمله كنيم. واقعاً با چشم انسان در محيط عادي ديدن همه چيز ميسر نيست.

من اعتقاد دارم كه يك داور بايد تمام تلاشش را در مرحله آماده سازي بكند. عكس هايي از مسابقات دهه هاي 50 و 60 ديده ام كه در آنها داورها ژاكت و كروات بر تن داشتند، لباس مناسب قضات اما حالا لباس داوران تغيير كرده است، لباس آنها شبيه لباس ورزشكاران است و آنها يك ورزشكار هستند. رمز موفقيت آنها هم در آماده بودن تمام و كمال است اما تماشاگران هم بايد بدانند كه انسان و حواس او توانايي هاي محدودي دارد و قضاوت داوران را با امكانات تكنولوژيك نقد نكنند.

شما به دليل قانون محدوديت سني داوران (فيفا قضاوت مسابقات بين المللي را براي داوران بالاي 45 سال ممنوع كرده است) مجبور به بازنشستگي شديد، نظر شما در مورد اين قانون چيست؟

وقتي به سن محدوديت سني رسيدم خيلي ناراحت شدم.به نظرم مساله آمادگي جسمي و روحي و توان فرد ربطي به سن او ندارد.بايد در مورد هركس باتوجه به وضعيت خود او تصميم گيري كرد و نبايد يك قانون كلي را براي همه اجرا كرد.

تا 10، 15 سال قبل، داوران اين ميزان آمادگي بدني و تداركات مناسب را نداشتند. اين اتفاق در مورد بازيكنان هم افتاده است و شما بازيكنان زيادي را مي بينيد كه در اواخر دهه چهارم عمر خود هستند و گاهي سن آنها از 40 هم مي گذرد ولي آنها به بازي كردن ادامه مي دهند پس چرا نبايد از داوري كه كاملاً سالم و آماده است، استفاده كرد؟ فقط به خاطر اينكه او در يك زمان مشخص به دنيا آمده است؟ اين قانون را نمي فهمم. اعتقاد دارم بايد به كيفيت كاري يك داور نگاه كرد و بعد در مورد بازنشسته كردن او تصميم گرفت.

در خلال دوران قضاوت شما، بسياري از بازيكنان از شما و قضاوت هاي شما تعريف مي كردند، اين مساله چقدر براي شما مهم بود؟

اين مساله خيلي جذاب بود. به نظرم هيچ موفقيتي شانسي و تصادفي به دست نمي آيد. شما به عنوان يك داور نيازمند احترام و اعتبار هستيد و من خوشحالم كه اين فاكتورها را داشتم. خيلي خوشحالم كه در ميان بازيكنان فوتبال و نام هاي بزرگ، اين اعتبار و احترام را داشتم.

مساله داوري در فوتبال ايتاليا، با جنجال چند سال پيش كه در آن لوچيانو موگي رئيس باشگاه يوونتوس و چند مدير ديگر بر روند انتخاب داوران و قضاوت آنها تاثير گذاشتند، آلوده شده است، در مورد اين موضوع صحبت مي كنيد؟

ما به آينده فكر مي كنيم و دلم نمي خواهد برگردم و به گذشته فكر كنم، هميشه چيزهاي ناراحت كننده رخ مي دهد اما بهتر است گذشته را فراموش و به آينده فكر كنيم.ما يك آينده زيبا را پيش رو داريم و بهتر است به آن فكر كنيم. دلم نمي خواهد در مورد اين مساله صحبت كنم.
¦نظر شما در مورد استفاده از تكنولوژي هايي مثل استفاده از تكرار صحنه توسط دوربين هاي ويدئويي قرار دادن يك ميكروچيپ در داخل توپ يا سنسورها روي خط دروازه چيست؟

در آخرين جلسه سالانه تصميم گرفته شد كه تكنولوژي كنار گذاشته شود. تكنولوژي هاي بسياري خلق شده است و تكنولوژي هاي زيادي هم منتظر آزمايش است، در برخي ورزش ها هم از اين تكنولوژي ها استفاده مي شود اما تصميم نهايي كميته داوري اين بود كه فعلاً تكنولوژي كنار گذاشته شود و به افزايش تعداد داوران در هر مسابقه فكر شود. اين شيوه اخيراً در مسابقات زير 17 سال اسلووني به كار گرفته شد و تعداد داوران از چهار نفر به شش نفر اضافه شد كه دو نفر اضافي هر كدام در كنار يك دروازه مي ايستند. آنها در تصميمات در مورد محوطه پنالتي به داور كمك مي كنند اما باز هم تصميم نهايي را داور اصلي مي گيرد. فكر مي كنم اين شيوه كه مورد حمايت پلاتيني رئيس يوفا هم قرار دارد در مسابقات ديگر هم در سطح اروپا مورد استفاده قرار بگيرد. البته بايد صبر كرد و ديد كه اين شيوه چطور مورد استقبال قرار مي گيرد.

به هر حال هيچ كس نمي تواند در مورد آينده قضاوت كند و حدس بزند كه فردا چه اتفاقي مي افتد. من فقط مي توانم نظر تيم داوري ايتاليا كه در مسابقات اسلووني حاضر بودند را به شما بگويم، آنها معتقد بودند با اضافه شدن دو داور كنترل داور روي محوطه پنالتي - كه حساس ترين منطقه در فوتبال است- بيشتر مي شود و در ضمن دقت در مورد گذشتن يا نگذشتن توپ ها از خط دروازه هم بيشتر مي شود.

در نهايت به نظر شما كدام شيوه براي بهبود وضعيت داوري بهتر است: روش اضافه كردن نيروي انساني يا روش استفاده از تكنولوژي هاي جديد؟

به نظر من بهتر است همه شيوه ها را آزمايش كرد و بعد در مورد آنها تصميم گرفت. من خودم در سال هاي 1999 و 2000 كه شيوه دو داور وسط و دو داور كنار مورد امتحان قرار گرفت جزء گروه داوران بودم. آنها دو سوت داشتند و هر كدام در يك نيمه زمين قضاوت مي كردند و در مورد مسائل مهم با هم تصميم مي گرفتند اما آن شيوه به نظر من جواب نداد و حالا بايد منتظر ماند و ديد شيوه استفاده از شش داور چگونه مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

شما در تعداد زيادي از مسابقات مهم قضاوت كرده ايد، خودتان كداميك از اين تجربه ها را مهم ترين و بهترين تجربه خودتان مي دانيد؟

بگذاريد دو پاسخ كاملاً متفاوت به اين سوال بدهم، ساده ترين كار اين است كه بگويم فينال جام جهاني يا فينال مسابقات المپيك يا شايد فينال ليگ قهرمانان اروپا يا مثلاً مسابقه هايي مثل رئال مادريد- بارسلونا يا انگلستان- اسكاتلند يا در ايتاليا مسابقه هاي ميلان - اينتر يا رم- لاتزيو، همه اين بازي ها جذاب و پرهيجان هستند و قضاوت در آنها واقعاً جالب است اما پاسخ دوم من اين است كه بايد بگويم كه از تمام كارهايي كه كرده ام راضي هستم.

من 17 سالم بود كه قضاوت را شروع كردم، آن موقع خيلي از بازيكنان از من بزرگ تر بودند و اين كار به من كمك كرد كه با پروسه تصميم گرفتن كنار بيايم و آن را به خوبي درك كنم. قضاوت باعث شد كه بالغ شوم و بتوانم شخصيتم را بسازم. داوري در زندگي شخصي به من كمك كرده است و براي همين از تمام لحظه اي كه در اين كار داشته ام راضي هستم.

وقتي اولين قضاوتم را انجام دادم فكر نمي كردم كه اين شغل، در تمام زندگي من سايه بيندازد و اصلاً آن را ادامه بدهم اما اين اتفاق يك اتفاق مهم در زندگي من بود و چيزهاي بسياري به من ياد داد و هرگز هم متوقف نشد، فكر مي كنم داوري كردن مهم ترين تاثير را در شكل گيري زندگي من داشته است.
 دوشنبه 27 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن