تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهشت را درى است كه ريّان ناميده مى شود از آن در، جز روزه داران وارد نشوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803074683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آينده نگرى پايتخت نشينان در مرز هشدار پايگاه هاى استعداديابىو افزايش بينش فوتبالى


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: آينده نگرى پايتخت نشينان در مرز هشدار پايگاه هاى استعداديابىو افزايش بينش فوتبالى
[على رضايى]
چندى پيش يك گروه فرانسوى پس از بازديد از كمپ تيم هاى ملى فوتبال به قدرى شگفت زده شد كه خود پيشنهاد همكارى با فدراسيون فوتبال كشورمان را ارائه داد. شايد براى آنها پرداختن به زيرساخت ها در فوتبال ايران خيلى باوركردنى نبود اما اين بازديد ظاهراً بر تصورات قبلى خط بطلان كشيد. فرانسوى ها اعلام كرده اند كه در تيم هاى پايه اى، كشف استعدادها و پرورش آنها و نيز تشكيل مدارس فوتبال مى توانند اقدام كنند. از اين جريان تنها چند هفته مى گذرد اما ظاهراً اين موضوع خيلى جدى گرفته نشده است.
مسعود معينى رئيس وقت كميته جوانان ايران هم به «ايران» گفته است هيچ طرح رسمى ارائه نشده، اما اگر چنين چيزى امكان پذير باشد بايد از تجربيات كشورهاى پيشرفته اى مثل فرانسه بهره جست.
از ظواهر امر پيداست كه تجربيات ناموفق قبلى كه در چند نقطه از ايران به اجرا درآمد مهمترين عاملى است كه اهالى فوتبال چندان به موضوع اخير توجه نكنند. سال ها قبل باشگاه هاى معروف اينترميلان و رئال مادريد پروژه هايى را براى كشف و پرورش استعداد در ايران به اجرا گذاشتند كه سرانجام خوشى نداشت و پس از حرف و حديث هاى فراوان درخصوص نحوه اداره و استفاده از امكاناتى كه اين باشگاه ها از ايتاليا و اسپانيا ارسال مى كنند و نيز چگونگى نظارت آنها بر مدارسى كه در ايران داير كرده اند همه آنها نيمه كاره رها شدند. در حالى كه اگر قدر اين موقعيت ها را مى دانستيم مى توانستيم بهره بردارى خوبى از آنها داشته باشيم.
عباس ترابيان رئيس كميته فوتسال ايران كه به خاطر برخى مراوداتش با ماسيمو موراتى رئيس باشگاه اينترميلان ايتاليا، پاى مدارس اينتركمپوس را در ايران باز كرده بود هنوز هم بر اين باور است كه استعدادهاى زيادى مى توانستند از دل اين مدارس به فوتبال ايران معرفى شوند.
وى مى گويد: «واقعاً باورش سخت است كه برخى ها چطور با سهل انگارى شان چنين موقعيت هايى را از ايران گرفتند. فكر مى كنم ديگر بى فايده است اگر بخواهيم راجع به گذشته صحبت كنيم اما ديگر نبايد اجازه بدهيم فرصت ها به راحتى از دست بروند. اين مملكت پر از استعداد فوتبال و فوتسال است. فقط بايد آنها را تحت كنترل و پرورش صحيح قرار دهيم.»
درك بالا
با وجود اين كم توجهى ها نسبت به برخى فرصت ها، به نظر مى رسد در پايگاه هاى استعداديابى و نيز بعضى مدارس فوتبال در سراسر ايران شرايط خوبى حكمفرما است و حتى بازيكن هاى زيادى از اين مراكز به تيم هاى ملى راه يافته اند. بى شك درك و فهم اين بازيكن ها به مراتب بيشتر از آنهاست كه با تكيه بر استعدادهاى ذاتى، خود رشد كرده اند. در همين تيم هاى نوجوانان و جوانان فوتبال كشورمان كه در رقابت هاى قهرمانى آسيا شركت كردند يا رده هاى سنى كمتر كه توسط فدراسيون تحت آموزش قرار گرفته اند اين موضوع كاملاً مشهود است.
مجيد جلالى ، مربى وكارشناس خوب فوتبال ايران كه خود چندين پايگاه استعداديابى در نقاط دورافتاده كشور راه اندازى كرده است درخصوص تأثير اين كلاس ها بر پيشرفت بازيكن هاى آينده دار مى گويد: «اين كلاس ها مى توانند بسيار مفيد واقع شوند و حتى چندين بازيكن خوب و مطرح نيز از دل آنها بيرون آمده اند. به عقيده من نكته مهم در اين خصوص به ميزان نظارت فدراسيون بر آنچه كه در كلاس ها و پايگاه ها مى گذرد است. اگر فدراسيون روشى اصولى را بخصوص براى يكسان سازى تدريس در كلاس ها پيشه كند در آينده به سود فوتبال مملكت و تيم ملى خواهد بود. آن وقت بازيكن در تيم ملى دنبال اصول ابتدايى فوتبال نخواهد بود و چون با تاكتيك ها آشنايى دارد خيلى سريع تر خود را در تفكرات مربيان حل مى كند.
اعتراف نيكوليچ
نناد نيكوليچ سرمربى تيم جوانان ايران در رقابت هاى قهرمانى آسيا هم اعتراف مى كند درك تاكتيكى بازيكنان جوان در قياس با چندين سال قبل كه براى عهده دار شدن مديريت تيم هاى پايه اى باشگاه فولاد خوزستان به ايران آمده بود كاملاً فرق كرده است. اما جالب اينكه تيم نيكوليچ به لحاظ كارهاى گروهى در سطح پائينى قرار داشت. اين مربى مى گويد: «فرق تيم من با تيم نوجوانان در اين بود كه بازيكن هاى نوجوان در طول سال تحت نظر مربيانشان قرار داشتند ولى اكثر بازيكن هاى تيم جوانان تنها چند روز مانده به مسابقه ها وارد اردو شدند و من حتى احسان حاج صفى را يك روز قبل از مسابقه ها در اختيار گرفتم كه ديگر فرصتى براى هماهنگى آنها وجود نداشت.»
در كنار پايگاه هاى استعداديابى و مدارس فوتبال نمى توان نقش فدراسيون فوتبال را در گردآورى نونهالان و نوجوانان آينده دار در قالب تيم هاى مختلف رده هاى سنى را ناديده انگاشت. اين پروژه از زمان فدراسيون صفايى فراهانى كليد خورد و در زمان دادكان شكل جدى ترى به خود گرفته شد هم اكنون نيز راه خود را مى پيمايد تا تيم هاى ملى بدون پشتوانه نمانند. فريدون معينى رئيس جديد كميته جوانان فدراسيون فوتبال در اين زمينه به «ايران» مى گويد، بدون ترديد فعاليت تيم هاى رده هاى مختلف سنى از حركت نخواهد ايستاد. وى در عين حال به دليل نداشتن شناخت كافى از شرايط پايگاه ها و كلاس هاى فوتبال صحبت كردن در اين باره را به آينده موكول مى كند اما برادرش مسعود معينى كه تا همين چند روز قبل مسئول كميته جوانان فدراسيون بود از كارهاى انجام گرفته در اين باره ابراز رضايت مى كند. وى توضيح مى دهد: «اگر دقت كرده باشيد اكثر بازيكن هاى تيم هاى نوجوانان و جوانان از شهرستان هاى مختلف بودند كه توسط مراكز استعداديابى به تيم هاى پايه اى معرفى شدند و در اين بين البته تهران كمترين سهم را داشت كه كمى نگران كننده است. اما جلسات زيادى در آكادمى فوتبال داشتيم و فكر مى كنم بايد در آئين نامه ها يكسرى تغييرات صورت مى گرفت. سال گذشته دو سمينار براى مربيان كلاس ها برگزار كرديم و تقريباً در اكثر كلاس ها اين موضوع مدنظر است كه تاكتيك پذيرى بچه ها از ۱۴ سال به بالا صورت مى گيرد و قبل از آن بيشتر بايد روى ابعاد رفتارى و اخلاقى بازيكنان كار شود. اين نتيجه تحقيقات فيفا است كه به فدراسيون ها توصيه شده است. مسلماً بازيكن هايى كه از دل اين پايگاه ها و كلاس ها به فدراسيون معرفى مى شوند آمادگى لازم را براى حرفه اى شدن بهتر پيدا خواهند كرد.» شايد نحوه نظارت بر اين كلاس ها مهمترين دغدغه اى است كه پيرامون اين موضوع مطرح مى شود و البته نكته تازه اى به حساب نمى آيد. مسعود معينى در پاسخ به اين ابهام آئين نامه جديد را مدنظر قرار مى دهد و با استناد به آن مى گويد: «اتفاقات زيادى در اين كلاس ها رخ داده و باعث نگرانى هاى خيلى ها شده است. والدين همواره اضطراب خاصى دارند و طرحى كه در اين زمينه مدنظر قرار گرفته، اين است كه ديگر اشخاص نتوانند كلاس هاى فوتبال داير كنند و پروانه و مجوز آنها تنها به نام باشگاه ها صادر شود. فكر مى كنيم اين كار از دغدغه خانواده ها و داوطلبان كارآموز، بكاهد.» در سال هاى اخير به خصوص در تيم هاى شهرستانى شاهد ظهور پديده هايى بوده ايم كه از درك فوتبالى زيادى برخوردارند و اين نشان مى دهد كه پرداختن به يك كار اصولى و ريشه اى عوايد مثبت زيادى خواهد داشت. اما نكته اى كه نبايد فراموش شود حفظ و پرورش صحيح اين استعدادها است چرا كه هرگونه تصميم اشتباه اين بازيكنان را در مسيرى قرار مى دهد كه پتانسيل آنها را شكوفا نخواهد كرد. در اين بين البته هشدار مسعود معينى نسبت به پايتخت با توجه به امكانات و جمعيت بالايش را بايد جدى گرفت. اين كه تهران در تيم هاى پايه اى، كمترين نماينده را دارد نشان از كم توجهى باشگاه ها به سازندگى بوده و نگران كننده است در حالى كه در سال هاى نه چندان دور باشگاه هاى تهرانى نظير راه آهن، بانك ملى، تاج (استقلال كنونى)، شاهين و.‎/‎/ در سازندگى شهره خاص و عام بودند.
 دوشنبه 27 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن