تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815622041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسوشيتدپرس:پيروزي اوباما به مذاكره با ايران منتهي مي شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: آسوشيتدپرس:پيروزي اوباما به مذاكره با ايران منتهي مي شود؟
انتخاب باراك اوباما در مقايسه با چند دهه گذشته، بيشترين اميد را در رابطه با انجام گفتگو ميان دو دشمن سرسخت يعني ايران و آمريكا به بار آورده است.
به گزارش ايسنا، خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي با عنوان «آيا پيروزي اوباما به مذاكره با ايران منتهي مي شود؟»، نوشت: اما اختلافات دو طرف از برنامه هسته اي ايران گرفته تا آينده اسرائيل، آن قدر عميق است كه احتمال پيشرفت يا چانه زني بزرگ در بهترين حالت ضعيف به نظر مي رسد. حتي آنهايي كه از گفتگو حمايت مي كنند، مي گويند كه نمي توانند چيزي بيش از برداشتن گامهاي كوچك در جهت كاهش تنش را پيش بيني كنند و منتقدين حتي شكستي قطعي را پيش بيني مي كنند.
«مايكل رابين»، عضو مؤسسه آمريكن اينترپرايز در واشنگتن گفت: ايران بزودي رئيس جمهور آينده را از شبهه هر گونه باور مدينه فاضله اي در قدرت ديپلماسي خارج مي كند. امكان نزديكي دو كشور همچنان براي جهاني كه در سه سال گذشته به لبه تيز خصومت ايران - آمريكا به تعادلي متزلزل رسيده، جذاب است.
بسياري از حاميان مسير ديپلماتيك خاطرنشان مي كنند كه تلاشهاي تحت رهبري آمريكا براي محدود كردن برنامه هسته اي ايران به شكل گسترده اي شكست خورده و تهران همچنان مشغول برداشتن گامهايي است كه در برنامه هسته اي نياز دارد.
آنها مي گويند كه ترغيب ايران به همكاري در حال حاضر بهترين گزينه است. با اين حال، خواستار ديپلماسي فقط پس از انتخاب رئيس جمهور جديد در ايران هستند و باز هم مي گويند كه حتي در اين صورت هم ديپلماسي با شكست مواجه مي شود.
اين گزارش حاكي است: اوباما نيز در ماه هاي اخير محتاط بوده است. او از آغاز گفته است كه به ديپلماسي سرسختانه، مستقيم و بدون پيش شرط براي تحت فشار گذاشتن ايران به منظور رها كردن برنامه هسته اي باور دارد. دولت بوش مدتها تأكيد مي كرد كه ايران ابتدا فعاليت هسته اي را متوقف كند. با اين حال با ايران گفتگوهاي محدودي در خصوص عراق را انجام داد.
اوباما گفته است كه ممكن است محمود احمدي نژاد بهترين فرد براي مذاكره نباشد و اين مي تواند نشانه آن باشد كه دولت او منتظر است تا ببيند در انتخابات رياست جمهوري ايران چه كسي پيروز خواهد شد. وقتي احمدي نژاد تبريكاتي را براي اوباما ارسال كرد، او با خونسردي گفت كه آن نامه را مطالعه خواهد كرد.
بنا بر اين گزارش، اوباما بايد پيش از هر چيز بر اقدامات اعتمادساز نظير همكاري در افغانستان متمركز شود كه واشنگتن و تهران در آنجا منافع مشتركي دارند. به علاوه تمايل اوباما به خروج نيروهاي آمريكايي از عراق، يكي از موضوعات مهم تنش ميان دو طرف را رفع خواهد كرد.
با اين حال، مسأله اصلي همچنان برنامه هسته اي ايران و خصومتش با اسرائيل است. حتي يك رئيس جمهور ميانه روتر در ايران هم بعيد است، از برنامه هسته اي عقب نشيني كند.
در ادامه اين مطلب به نقل از «خالد الدخيل»، تحليلگر سياسي سعودي آمده است: ممكن است اوباما فكر كند كه مي تواند ايران را به رها كردن برنامه هسته اي متقاعد كند، اما اين خط قرمز ايران است.
«جورج پركوويچ»، كارشناس منع اشاعه در مؤسسه كارنگي معتقد است كه ايجاد حس امنيت در ايران مي تواند به رسيدن به مصالحه در خصوص برنامه هسته اي كمك كند و در اين راستا ممكن است آمريكا به عنوان مثال گروهي منطقه اي از جمله با حضور ايران و كشورهاي عربي را براي كار كردن روي ديگر مسايل امنيتي پيشنهاد دهد.
چنين اقدامي مي تواند احساس امنيت را در ايران افزايش دهد، زيرا در حال حاضر احساس مي كند با همسايگان عرب متخاصم و سربازان آمريكايي احاطه شده و معتقد است كه هدف نهايي آمريكا سرنگوني رژيم است.
«جان ابي زيد»، فرمانده سابق نيروهاي آمريكايي در منطقه از جمله افرادي است كه مي گويند غرب مي تواند با ايراني هسته اي مادامي كه تنشها فرو نشانده شود، زندگي كند.
اعتماد براي هر گونه تلاشي از اين قبيل حياتي است.
اين گزارش حاكي است: اسرائيل بيشترين ترس مستقيم را از ايران دارد و «تزيپي ليوني» به «اوباما» هشدار داده است كه گفتگو با ايران نشانگر ضعف خواهد بود.
 دوشنبه 27 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن