تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814771708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در هفته كتاب و كتاب خواني جشنواره فيلم مستند كتاب از نگاه صاحب نطران مورد بررسي قرار گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در هفته كتاب و كتاب خواني جشنواره فيلم مستند كتاب از نگاه صاحب نطران مورد بررسي قرار گرفت
فرهنگي. كتاب . فيلم . مستند
نخستين جشنواره سراسري فيلم مستند كتاب، روز دوشنبه ‪ ۲۷‬آبان ماه پس از چهار روز فعاليت همزمان با هفته كتاب و كتاب خواني در تهران، به كار خود پايان مي‌دهد. قطب‌الدين صادقي، علي رضا خمسه و محبوبه بيان در مورد اين جشنواره نظرات مختلفي دارند.

دكتر قطب‌الدين صادقي، مدرس و پژوهشگر فرهنگي، جشنواره فيلم مستند كتاب را فرصت مناسبي براي ثبت زندگي نويسندگان و مشاهير ادب و هنر و پژوهشگران شاخص كشور دانسته است .

اين استاد دانشگاه، نويسنده و پژوهشگر فرهنگي، در گفت وگو با روابط عمومي اداره كل فرهنگي شهرداري تهران گفت: جشنواره فيلم مستند كتاب، فرصت مناسبي است تا زندگي فرهنگي، مفاخر فرهنگي و ملي، ادبي و هنري را در قالب فيلم مستند ثبت كنيم.

اين استاد دانشگاه، در هفته كتاب و كتاب خواني افزود: اين سنتي كهن در عرصه فرهنگ جهاني است كه فعالان حوزه‌هاي مختلف زندگي، راه و روش و مسلك مشاهير و مفاخر فرهنگي و افراد شاخص را موضوع توليدات هنري خود قرار مي دهند.

صادقي، تصريح كرد كه در دنيا بسياري از كارگردانان با الهام از زندگي فرهنگي و هنري مشاهير آثاري را توليد كرده‌اند كه در حال حاضر به عنوان بهترين آثار عرصه سينما مطرح هستند.

به اعتقاد اين نويسنده، توجه و احساس وظيفه فعالان عرصه‌هاي مختلف هنري نسبت به هم، نمونه بارز تعامل فرهنگي است.

صادقي، كتاب و كتابخواني را امري مهم برشمرد كه تمامي فعالان عرصه فرهنگ و هنر بايد در ترويج آن احساس وظيفه كنند و در گسترش آن در سطح جامعه سهيم باشند.

استاد دانشگاه هنر، گفت: جاي تاسف است كه در عرصه دانشگاهي هم سطح مطالعه دانشجويان بسيار پايين است و در عرصه فيلم‌سازي مستند بايد به مشكلاتي از اين دست هم توجه شود و فيلم سازان مستند نگاهي آسيب شناسانه به اين مسائل داشته باشند.

علي رضا خمسه بازيگر مطرح سينما، تئاتر و تلويزيون گفت: جشنواره فيلم مستند كتاب، اتفاقي با ارزش است، اما تصحيح رفتارهاي موجود در ارتباط با كتاب نيازمند بسيج ملي است.

خمسه در گفت و گو با روابط عمومي اداره كل فرهنگي شهرداري تهران افزود:
فرهنگ كتاب و كتاب خواني مي‌بايست از قبل از ورود فرزندان ما به حيطه آموزش و پرورش و در جمع خانواده اتفاق بيفتد تا پس از ورود به مدرسه و دانشگاه و در نهايت جامعه اين تفكر گسترده تر شود.

وي افزود: اين بحران و فاجعه بزرگي است كه جامعه امروزي ما اينقدر با كتاب و كتاب خواني بيگانه شده است، براي رفع اين بحران بايد عزمي ملي داشت.

خمسه گفت: تا هنگامي كه افراد جامعه به اين باور نرسند كه كتاب و كتابخواني يك ارزش فرهنگي است، چندان اميدي به كتاب خوان كردن جامعه نيست.

وي يكي از راه‌هاي شناخت خود را آگاهي و مطالعه تاريخ پيشينيان دانست و افزود: متاسف از اين واقعيتم كه جوان امروزي چندان علاقه‌اي به مطالعه تاريخ گذشتگان خود ندارد و هويت خود را از دست رفته مي‌يابد.

خمسه گفت: بر همه رسانه‌ها اعم از سينما، تلويزيون، راديو و رسانه‌هاي نوشتاري است كه در مسير ترغيب جامعه به سمت كتاب وكتاب خواني تلاش كنند.

وي برپايي جشنواره فيلم مستند كتاب را تلاشي موثر در مسير ترويج فرهنگ كتاب و كتاب خواني دانست كه نيازمند استمرار و تداوم بيشتر در سال‌هاي آينده است.

اما محبوبه بيات بازيگر مطرح سينما ،تئاتر و تلويزيون معتقد است كه برگزاري جشنواره فيلم مستند كتاب حركتي مطلوب و فرهنگي در راستاي ترويج فرهنگ كتاب و كتاب خواني است كه نيازمند حمايت جدي رسانه‌هاي جمعي خصوصا صدا و سيما است.

وي درگفت وگو با روابط عمومي اداره كل فرهنگي شهرداري تهران افزود:
جشنواره فيلم مستند كتاب، نگاه جديدي به عرصه كتاب و كتاب خواني دارد و اين كار در نوع خود حركتي نو در مسير ترويج فرهنگ كتاب و كتاب خواني در سطح جامعه است، به همين دليل مطبوعات و رسانه‌هاي جمعي هم بايد سهم خود را در اين زمينه ادا كنند.

اين بازيگر سينما و تئاتر گفت: جشنواره فيلم مستند كتاب، در عملكرد مي تواند بسيار تاثير گذار باشد و همچون شايعه، مسئله كتاب و كتاب خواني را بسرعت درسطح جامعه اشاعه دهد و اذهان عمومي را به اين سمت سوق دهد.

بيات اظهار داشت: به هر طريق ممكن، تكرار واژه كتاب در سطح جامعه به كمك شاخه‌هاي مختلف فرهنگي و هنري، خود تبليغ مناسبي براي كتاب وكتاب خواني است.

وي ابراز اميدواري كرد كهذ روزي فرا رسد كه جامعه فرهنگي ما به جاي افتخار كردن به ماشين، خانه و وسائل منزل به تعداد كتاب ها، كتاب خوانان و مطالعات خود افتخار كنند.

اين بازيگر سينما، گفت: جاي تاسف است كه اينگونه جاي كتاب در عرصه فرهنگي و اجتماعي ما خالي است.

وي اظهار داشت: به عنوان يك معلم، همواره دانشجويانم را از تلف كردن اوقات فراغت خود با انواع و اقسام بازي‌هاي سرگرم‌كننده و بدور از ارزش فرهنگي منع مي‌كنم و بهترين دوست و ياور هميشگي را كتاب مي‌دانم.

بيات گفت: اين جاي تاسف دارد كه نسل جوان ما به اين اندازه با ادبيات فارسي بيگانه‌اند كه از گذشته ادبي و فرهنگي جامعه خود چندان اطلاعي ندارند.

وي برپايي جشنواره فيلم مستند كتاب را رويدادي مهم تلقي كرد كه در صورت مداومت مي‌تواند در مسير ترويج فرهنگ كتاب وكتاب خواني در جامعه موثر واقع شود.

بيات گفت: پرداختن به امور پژوهشي از جمله مواردي است كه برگزاركنندگان جشنواره فيلم مستند كتاب بايد به آن توجه ويژه داشته باشند.

نخستين جشنواره فيلم مستند كتاب فردا ‪ ۲۷‬آبان ماه در تالار فارابي به كارخود پايان مي‌دهد.
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن