تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806890244




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست پاريس آخرين پرده نمايش تراژيك بوش


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نشست پاريس آخرين پرده نمايش تراژيك بوش
نشست نمايندگان آمريكا، روسيه، چين، فرانسه ، انگليس و آلمان موسوم به گروه 1+5 كه روز پنجشنبه برگزار شد ، برگ ديگري از ناكامي هاي دولت بوش در متقاعد كردن ديگر كشورهاي عضو دايم شوراي امنيت سامان ملل و آلمان عليه برنامه هسته اي ايران بوده است.


نشست نمايندگان آمريكا، روسيه، چين، فرانسه ، انگليس و آلمان موسوم به گروه 1+5 كه روز پنجشنبه برگزار شد ، برگ ديگري از ناكامي هاي دولت بوش در متقاعد كردن ديگر كشورهاي عضو دايم شوراي امنيت سامان ملل و آلمان عليه برنامه هسته اي ايران بوده است.
نشست كشورهاي عضو دايم شوراي امنيت سامان ملل و آلمان عليه برنامه هسته اي ايران در پاريس همچنان كه از قبل پيش بيني مي شد، بدون دستيابي به نتيجه ي مورد نظر آمريكا وهمپيمانانش پايان يافت.
كارشناسان از قبل پيش بيني مي كردند كه نشست پاريس با توجه به برگزاري انتخابات چهارم نوامبر (14 آبان) رياست جمهوري آمريكا و پيروزي باراك اوباما از حزب رقيب بوش و شكست جمهوري خواهان، دستاوردي در پي نخواهد داشت.
وزارت خارجه فرانسه پس از نشست پاريس در بيانيه ي كوتاهي كه در آن از ابتكار عمل يا گام تازه اي خبر نداده است، اعلام كرد : اين نشست به حاضران امكان داد وضعيت جاري را بررسي كرده و درباره راه هاي پيش رو بحث كنند و اين شش كشور در هفته هاي آتي به مشورت درباره گام هاي بعدي ادامه خواهند داد.
حاضران در اين نشست بر اهميت رويكرد دو وجهي مقابل ايران مبني بر گفت و گو با ايران و همزمان بررسي تحريم هاي بيشتر در صورت خودداري تهران از تعليق غني سازي اورانيوم تاكيد كردند.
برنار كوشنر وزير خارجه فرانسه پيش از اين نشست گفت كه ما هميشه حامي هم گفتگو و هم تحريم بوده ايم و بايد همين رويكرد را ادامه دهيم و ما در تلاش خود براي گفت و گو با ايراني ها نتيجه زيادي به دست نياورده ايم و اين دليلي براي رها كردن اين شيوه نيست.
وي با بيان اينكه اوباما در طول دوران مبارزات انتخاباتي خود از احتمال گفت‌وگوي واشنگتن و تهران صحبت كرد، اظهار كرده بود كه اين موضوع به رييس‌جمهور آمريكا بستگي دارد كه با آغاز زمامداري خود آن را به مرحله اجرا بگذارد.
شكست نشست نمايندگان كشورهاي عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل پاريس دلايل مختلفي داشته كه مهترين آن دوران انتقال قدرت آمربكا و انتخاب اوباما و مخالفت چين و روسيه مهم تربن علت آن بوده است.
** انتقال قدرت در آمريكا
شعارهاي اوباما پيش از برگزاري انتخابات درباره مذاكره مستقيم با ايران فضاي جديدي در نشست گروه 1+5 بوجود آورده كه بيانگر اين است كه اعضاي گروه بايد سازوكار ديگري را براي ادامه گفت وگو در باره تهران در پيش گيرند و اين امر تا تشكيل تيم اوباما و بيان صريح نقطه نظرات رييس جمهوري آمريكا ميسر نخواهد شد.
در همين راستا برخي مقامات بلندپايه فرانسوي نيز اعلام كردند كه پاريس انتظار حركتي مهم در اين مقطع را نداشته و منتظر زماني است كه باراك اوباما زمام امور كاخ سفيد را از جورج بوش تحويل گرفته باشد در واقع سايه دوران انتقال قدرت در آمريكا بر فضاي نشست سنگيني كرده و همه چيز را به حالت تعليق در آورده و به آينده موكول كرده است.
محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز درباره مذاكره مستقيم تهران و اشنگتن به عنوان يكي از اولويت هاي سياست خارجي رييس جديد كاخ سفيد، گفته است كه سياست رييس جمهوري منتخب آمريكا مي تواند روابط ايران و آژانس را بهبود بخشد به عبارت ديگر آمادگي باراك اوباما براي "مذاكره بدون پيش شرط با ايران" باعث مي شود تا دولت ايران رغبت بيشتري نسبت به همكاري با آژانس بين المللي از خود نشان دهد.
وي اظهار داشت :يك چنين گشايش سياسي ايران را قانع خواهد كرد تا براي حل و فصل مسايل فني باقي مانده با آژانس همكاري كند.
مديركل آژانس بين المللي در اظهارات خود در پراگ گفت "قسمت سياسي مساله ايران مستلزم گفتگوي مستقيم با ايران است و به همين دليل، اظهارات آقاي اوباما در اين مورد كه آماده برقراري ارتباط با ايران از طريق مذاكرات مستقيم بدون پيش شرط است مرا اميدوار ساخته است.
آقاي البرادعي همواره سياست انزواي بين المللي ايران براي وادار كردن اين كشور به تغيير سياست هسته اي ناكارآمد دانسته و از تلاش براي حل مساله هسته اي ايران از راه مذاكره حمايت كرده است و با وجود همكاري ايران در برخي زمينه ها، بخش هاي ديگري از خواست هاي آژانس بين المللي از اين كشور برآورده نشده است.
همچنين كشورهاي عضو گروه 1+5 بويژه آلمان و فرانسه كه در دوران رياست جمهوري بوش با توجه به سيسات هاي جنگ طلبانه آمريكا ، براي حفظ روابط خود با واشنگتن دچار تندروي شده و سياست هاي راديكالي در برابر ايران اتخاذ كرده اند.
اكنون كه حزب دمكرات با شعارهاي متفاوت از بوش نماينده خود را به كاخ سفيد روانه كرده به نظر مي رسد كه اروپاييان نيز سياست ديگري در پيش بگيرند و بر طبل تهديد و تشديد تحريم نكوبند، به عبارت ديگر به نظر مي رسد روش هاي جديدي را در برخورد با برنامه هاي هسته اي ايران در پيش خواهند گرفت.
البته همه ي اين پيش فرض ها بستگي به اين دارد كه باراك اوباما تا چه حد به تغيير در سياست هاي آمريكا و مذاكره بدون پيش شرط با ايران پايبند خواهد بود.
به نظر مي رسد برداشته شدن پيش شرط تعليق غني سازي اورانيوم كه يكي از شرط هاي اصلي گروه 1+5 براي مذاكره و دادن مشوق ها به ايران بوده ، مي تواند زمينه اي براي مذاكره مستقيم و كاهش فشار هاي اوليه به تهران شود و لذا كشورهاي عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل نيز در انتظار وضعيت و تصميم گيري آمريكا در باره ايران هستند.
** مخالفت چين و روسيه
مخالفت هاي روس ها و چيني ها با توجه به برخي اختلافاتي كه برسر قضيه گرجستان و قرارداد نظامي آمريكا با تايوان ، با كاخ سفيد پيدا كردند ، با سياست هاي سختگيرانه بوش عليه ايران يكي ديگر از عوامل شكست نشست پاريس بوده است.
"سرگئي ريابكف" معاون وزير خارجه روسيه كه در گفت وگوهاي گروه 1+5 در پاريس شركت كرده بود، گفت كه اعضاي اين گروه در اين نشست به نتيحه اي نرسيدند و اختلافها بين قدرتهاي جهان بر سر تحريمها همچنان وجود دارد.
وي بر مخالفت كشورش و چين با تحريم هاي جديد عليه ايران تاكيد كرده و افزود: روسيه و چين همچنان مخالف اقدام هاي تنبيهي جديد عليه ايران هستند.
مخالفت هاي روسيه و چين با تشديد تحريم عليه ايران دستكم تا روشن شدن مواضع اوباما و دولت جديد وي كه از 20 ژانويه (اول بهمن ) سال 2009 ميلادي ادامه خواهد داشت و كشورهاي اروپايي اميد ندارند تا استقرار رييس جمهوري جديد در كاخ سفيد تصميم جديدي درباره برنامه هسته اي ايران گرفته شود.
** سخن آخر
جورج بوش طي سه سال پاياني رياست بركاخ سفيد تمام تلاش خود را براي متوقف كردن برنامه صلح آميز هسته اي ايران بكار بست و نشست پاريس آخرين پرده نمايش تراژدي بوش براي فشار به تهران بوده است كه با شكست روبرو شد.
در چنين شرايطي جمهوري اسلامي نيز بايد فرصت را غنيمت شمارد و خود را براي شرايط جديد و موج جهاني كه در زمينه تغيير احتمالي سياست آمريكا بوجود آمده است ، آماده كند و بتواند از اين فضا در جهت حفظ منافع و حقوق خود در حوزه دانش و برنامه صلح آميز هسته اي استفاده كند.

پايان / 1917/
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن