تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813117483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي فاصله بلوغ تا ازدواج -2 خانواده‌ها تغييرات منفي دوران بلوغ را به نوجوانان گوشزد كنند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بررسي فاصله بلوغ تا ازدواج -2 خانواده‌ها تغييرات منفي دوران بلوغ را به نوجوانان گوشزد كنند
خبرگزاري فارس: عضو هيئت عملي دانشگاه آزاده با تأكيد بر افزايش سطح آگاهي‌هاي خانواده‌ها نسبت به ويژگي‌هاي دوران بلوغ، گفت: خانواده‌ها، مربيان و معلمان بايد تغييرات منفي دوران بلوغ را به نوجوانان گوشزد كنند.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، "محمد قاسمي" يك روان شناس در رابطه با شروع سن بلوغ مي گويد: بلوغ از زمان نوجواني شروع مي‌شود و بسته به جنسيت دختر و پسر اين دوره سني متفاوت است، معمولا شروع سن بلوغ در دخترها از 11 سال و در مورد پسرها از 14 سال است، و ممكن است يك تا 2 سال تغيير كند.
وي معتقد است اگر قرار است در رابطه با نحوه برخورد با اثرات بلوغ به فعاليت بپردازيم بهتر است آموزش‌ها به شكل سخنراني نباشد بلكه به صورت چهره به چهره و در قالب تشكيل كار گروه در مدارس انجام شود و معلمان پرورشي و مشاوران يا افرادي كه در زمينه‌هاي ديني فعاليت مي‌كنند مي‌توانند نسبت به آموزش نوجوانان اقدام كنند.
گفت‌وگوي مشروح فارس با اين روان‌شناس در پي آمده است.

*فارس: دوران بلوغ چگونه شكل مي‌گيرد؟

قاسمي: در دوران بلوغ تغييراتي در غدد و هورمون‌هاي افراد ايجاد مي‌شود و نشانه‌هاي آن در ظاهر و چهره نوجوان مشاهده مي‌شود. بنابراين افزايش اين تغييرات در جنبه‌هاي كمي وجود دارد كه در قد و چهره نوجوان بروز پيدا مي‌كند ضمن اين‌كه در اين دوران احساسات و عواطف شدت مي‌گيرد و نوجوان رفتارهاي متناقضي را از خود نشان مي‌دهد به طوري كه ممكن است خيلي زود عصباني يا ناراحت شود و در مقاطعي دچار حالت‌هاي بي ثباتي شوند؛البته به واسطه اينكه به دنبال بلوغ جسمي ، بلوغ جنسي نيز ايجاد مي‌شود، احساسات و عواطفي نمايانگر مي‌شود كه به سمت جنس مخالف كشش ايجاد مي‌كند همين امر فطري در آينده مقدمات ازدواج را فراهم مي‌كند و دختر و پسر تشكيل خانواده مي‌دهند. بدين ترتيب لازم است تا نوجوان نسبت به اين مسائل آگاهي‌هاي لازم را كسب كند تا با در نظر گرفتن جوانب مختلف تصميم‌گيري و بر اساس سنجش، رفتارهاي خود را انتخاب كنند. زماني كه غرايز جنسي تحريك مي‌شود و تمايل ايجاد مي‌كند اگر نوجوان بخواهد بلافاصله به اين تمايلات پاسخ دهد و به احساسات خود توجه كند و جنبه‌هاي عقلاني را در نظر نگيرد ممكن است آسيب‌هايي را دچار شود. بنابراين در اين سن بايد نوجوان نسبت به عوارض اين دوران و ارتباط با جنس مخالف آگاه شود، همچنين ارزش‌هايي را كه در جامعه وجود دارد مدنظر قرار دهد تا در روابط اجتماعي سنجيده و پخته‌تر عمل كند، در غير اين صورت در آينده دچار مشكل مي‌شود. نوجوان در ارتباطات موجود يكسري اطلاعات را كسب مي‌كند اما در اين ميان نبايد از نقش خانواده غافل شويم. خانواده‌ها بايد آموزش‌هاي لازم را در اين زمينه به نوجوانان ارائه كنند. البته محيط‌هاي آموزشي مثل مدرسه، مربيان، معلمان و سيستم‌هاي فرهنگي در هرحال بايد تغييرات منفي بلوغ را به نوجوانان گوشزد كنند.

*فارس : علت تأخير بلوغ فكري در نوجوانان چيست؟

قاسمي: علت اين است كه شناخت و آگاهي‌ها نسبت به اين دوران بسيار كمرنگ است حتي خانواده‌ها نسبت به موضوع شناخت كافي ندارند يا از روش مناسبي براي افزايش سطح فكري نوجوانان استفاده نمي‌كنند. آموزش‌هايي كه داده مي‌شود معمولا يكطرفه و بدون استقلال و منطق است، به عبارت ديگر با تحكم و زور همراه است؛ ويژگي نوجوان به گونه‌اي است كه در برابر تحكم و زور مقاومت مي‌كند و واكنش نشان مي‌دهد، در هر حال والدين و معلمين كه در زمينه آموزش مسوليت دارند، با ارتباط صميمي و دوستانه به نوجوانان نسبت به آسيب‌هايي كه در كمين آنها وجود دارد هشدار دهند و بروز تغييرات در دوران بلوغ را طبيعي قلمداد كند. در صورت وجود تحكم به نوجوانان تنش‌هايي ايجاد مي شود كه به نفع خانواده و نوجوان نيست.

*فارس: چرا گروهي از خانواده‌ها از رويارويي با دوران بلوغ جنسي فرزندان دوري مي‌كنند؟

*قاسمي: خانواده‌ها بايد سطح آگاهي‌هاي خود را نسبت به ويژگي‌هاي اين دوران افزايش دهند، موضوع بلوغ جنسي به گونه‌اي است كه خانواده‌ها بنا به دلايل اجتماعي و ارزشي كمتر راغب هستند در مورد آن صحبت كنند ضمن اينكه وجود حيا بين خانواده و بچه‌ها باعث مي‌شود تا خانواده‌ها نتوانند با فرزندانشان در رابطه با اين مسائل و نحوه برخورد با آن صحبت كنند؛البته سكوت خانواده‌ها به اين معني نيست كه موضوع حذف مي‌شود، در واقع باقي مي‌ماند و نوجوان از كانال‌هاي ديگري مانند دوستان، همسالان، اينترنت و مجلات اطلاعات كسب مي‌كنند.

* فارس: شما به عنوان روان‌شناس چه راهي را پيشنهاد مي‌كنيد؟

*قاسمي: اگر قرار است در رابطه با اين موضوع به فعاليت بپردازيم بهتر است آموزش‌ها كارگاهي باشد و افرادي كه در زمينه پرورشي و مشاوران يا افرادي كه در زمينه‌هاي ديني فعاليت مي‌كنند مي‌توانند نسبت به آموزش جوانان اقدام كنند. زماني كه مسائل جنسي و ارتباط با جنس مخالف مطرح مي‌شود سه نكته رابايد دقت داشته باشيم. اول اينكه آيا اين ارتباط شكل گرفته مورد پسند عرف قرار دارد يا خير؟ دوم اين كه اگر نوجوان دختر و پسري با يكديگر ارتباط برقرار كردند مي‌توانند در زمينه حقوقي مدركي براي اثبات صحيح بودن رابطه خود ارائه كنند يا خير؟ سومين نكته اين است كه موضوع شرع، محرم و نامحرم مطرح مي‌شود بنابراين بايد نگاه همه جانبه نسبت به اين موضوع داشته باشيم يعني از بعد روان شناختي ، جامعه شناختي و باورهاي ديني موضوع را مورد ارزيابي دقيق قرار دهيم.

*فارس : فاصله سن بلوغ تا ازدواج چند سال است؟

*قاسمي: باتوجه به اينكه سن بلوغ از 11 سالگي شروع مي‌شود و تا 18 سالگي به پايان مي‌رسد، بنابراين شروع سن ازدواج پس از پايان دوران بلوغ است. به دليل ويژگي‌هاي دوران بلوغ كه شامل بي ثباتي هيجانات و عواطف است ازدواج توصيه نمي‌شود.

*فارس: به نظر شما علت تأخير ازدواج جوانان به چه عواملي بستگي دارد؟

*قاسمي: افزايش سطح تحصيلات در دخترها و پسرها از عوامل تأخير ازدواج است، ضمن اين ‌كه داشتن استقلال مالي آن هم پس از گذراندن 2 سال دوران سربازي و پايان تحصيلات دانشگاهي در مورد آقايان از شرايط مهمي است كه باعث مي‌شود تا نسبت به ازدواج بي‌توجه شوند. در اين ميان افزايش توقعات خانواده‌ها و جوانان نسبت به گذشته همچنين گرايش به تجمل‌گرايي باعث شده تا جوانان نسبت به ازدواج عجله نكنند. در واقع مجموعه‌اي از عوامل ذكر شده باعث مي شود تا ازدواج با تأخير انجام شود.

*فارس: باتوجه به چنين وضعيتي چگونه به نوجوانان و جوانان نسبت به حفظ خود در اين دوران آموزش دهيم؟

قاسمي: هر انساني مقداري انرژي رواني دارد كه بايد صرف فعاليت‌هايي شود بخشي از اين انرژي‌ها بايد صرف فعاليت‌هايي نظير ازدواج ، تشكيل خانواده و مسئوليت‌پذيري شود اگر شرايط آن فراهم نيست بايد اين انرژي در مسيرهاي ديگري متمركز و شرايط رشد را براي نوجوان و جوان فراهم كند. بايد آموزش را از دوران نوجواني شروع كنيم تا در صورت عدم دسترسي به امكانات و عدم تشكيل خانواده در مسيرهاي ديگري به فعاليت بپردازد. فعاليت‌هاي گروهي در قالب كانون‌هاي دانش آموزي و دانشجويي عضويت در NGOها مي‌تواند زمينه رشد نوجوان و جوان را فراهم كند. يكي از راه حل هاي ارائه شده، شركت نوجوانان در مراسم مذهبي و ديني است، در واقع به اين ترتيب به متمركز شدن انرژي جوان در زمينه هاي ديني و اخلاقي كمك مي‌كند.
انتهاي پيام/ر
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن