تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814707081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قدس بررسي مي كند؛ دندان پزشكي؛ حمايتها دندان گير نيست!


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: قدس بررسي مي كند؛ دندان پزشكي؛ حمايتها دندان گير نيست!
گروه جامعه - محمد رضايي: «خروج دندان پزشكي از فهرست بيماريهاي لوكس...»

بدون شك در همه دولتهاي گذشته وزيران بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به اين شعار و عبارت براي جلب رأي اعتماد توجه داشته و آن را از جمله برنامه هاي خودشان براي رفع مشكلات بيماران دندان پزشكي و بيماريهاي دهان و دندان اعلام كرده اند.
واقعيت اما حكايت از اين دارد كه هنوز هم بيماران به دليل گراني تعرفه ها جرأت مراجعه به كلينيك تخصصي و يا مطب يك دندان پزشك متخصص را ندارند.
نگاهي به آمار نشان مي دهد، بيشترين بيماران عفوني كه سابقه بيماري قلبي را دارند، بيماراني هستند كه دچار ناراحتيهاي دهان و دندان، عفونت لثه و عوارض ناشي از درمان ناقص و غير كارشناسانه حوزه دندانپزشكي شده اند و به دليل عدم درمان علمي دچار بيماريهايي مانند عفونتهاي دهان و دندان وناراحتيهاي قلبي و عروقي و حتي مشكلات گوارشي شده اند اما...

كم اطلاعي بيماران از خدمات دندان پزشكي
دكتر مريم بيدار، رئيس مركز تحقيقات دهان و دندان دانشگاه علوم پزشكي مشهد نيز در گفتگو با گزارشگر ما اظهار مي دارد: اكثر قريب به اتفاق مردم از نوع خدمت و سرويسي كه بايد از دندان پزشكان براي رفع مشكلشان دريافت كنند اطلاع درستي ندارند.
وي مي افزايد: در حوزه خدمات دندان پزشكي و رفع مشكلات بيماران دنداني 12 رشته زير مجموعه وجود دارد كه بايد بيمار براي رفع مشكل خود متخصص يا فوق متخصص مورد نياز خودش را براساس مشكل ايجاد شده درباره دهان، دندان، فك، لثه، ريشه، پروتز و... انتخاب كرده و براي حل مشكل به متخصص يا مركز درماني و بيمارستاني مورد نظر مراجعه نمايد.
اين كارشناس حوزه دندان پزشكي و متخصص درمان ريشه دندان در ادامه بيان مي كند: لوكس شناخته شدن بيماريهاي دندان و دندان پزشكي در كشور ما نيز يكي ديگر از چالشهاي بيماران و متخصصان در بحث حل مشكلات است كه لازم است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزارت رفاه و سازمان نظام پزشكي راهكارهايي را براي حل مشكل و الزام شركتهاي بيمه گر به خدمت رساني به مردم تدوين و اجرايي نمايند.
دكتر بيدار همچنين تصريح مي كند: روز آمد سازي اطلاعات دندان پزشكان و اجراي سيستم ارجاع بيمار از سوي دندان پزشك عمومي به دندان پزشكان تخصصي به عنوان يك ضرورت درماني بايد در دستور كار فعالان حوزه دندان پزشكي قرار گيرد.

رويكرد بيمه ها سود جويانه است
دكتر حميد ستوده، دندان پزشك و متخصص جراحي لثه در گفتگو با گزارشگر ما اظهار مي دارد: در حال حاضر بيشترين مراجعات مراكز جراحي و درمان لثه به دليل ندانم كاري بيمار در مراجعه به متخصص و يا عدم ارجاع اين بيماران به كارشناسان و متخصص مربوطه براي رفع مشكلات بيماران در حوزه دندانپزشكي است.
وي مي افزايد: لازم است اطلاع رساني در حوزه دندانپزشكي و ارائه اطلاعات لازم به بيماران در زمينه انتخاب نوع سرويس مورد نيازشان از سوي رسانه ها و حتي پزشكان صورت گيرد تا از بروز ندانم كاري و عوارض بعدي براي بيماران جلوگيري شود.
اين متخصص بيماريهاي لثه اي تصريح مي كند: از سوي ديگر مراكز درماني و بيمه ها براي عقد قرارداد با دندان پزشكان متخصص تمايل چنداني ندارند و ترجيح مي دهند با دندان پزشك عمومي عقد قرارداد صورت گيرد كه همين انتخاب سودجويانه باعث افزايش مشكلات بيماران و تداوم نارسايي ها در فرآيند خدمت رساني دندان پزشكان متخصص خواهد شد.
دكتر ستوده بيان مي كند: بيمه ها به دليل منافع سازماني خودشان بيماريهاي دندان، لثه، فك و ريشه را يك بيماري لوكس مي دانند، در صورتي كه اين بيماريها مقدمه و ديباچه ورود به بيماريهاي عفوني، داخلي، قلب و عروق و حتي نارساييهاي اعصاب است كه بايد تعرفه هاي آن مورد پذيرش واقع شود.

دندان پزشكي موفق مقدمه كنترل بيماريهاي عفوني
دكتر عبدالرضا معادي ، متخصص دندان پزشكي وعضو سازمان نظام پزشكي كشور در گفتگو با گزارشگر ما اظهار مي دارد: با توجه به شيوع بسياري از بيماريها و ناراحتيهاي عفوني از طريق دهان و دندان و بيماريهاي مرتبط در صورتي كه بتوانيم مشكلات حوزه دندانپزشكي را در نظام سلامت حل كنيم، مقدمه كنترل بيماريهاي عفوني را در جامعه فراهم خواهيم كرد.
وي مي افزايد: مشكلات حوزه دندان پزشكي در صورت تشكيل شوراي دندان پزشكي امكان حل بيشتري خواهند داشت و با توجه به اينكه در نظام سلامت پروتكل هاي درماني براي بيماران تعريف مي شود، لازم است به مشكلات بيماران دنداني نيز در اين فرآيند توجه شود و بايد توجه داشت كه در حال حاضر جايگاه دندان پزشكي فراتر از پيشگيري، كنترل و آموزش بهداشت است و بايد به عنوان پروتكل درماني مانند ديگر درمانها مورد توجه سازمانهاي بيمه گر واقع شود.
دكتر معادي عنوان مي كند: همان گونه كه دولت در زمينه داروها حمايت كرده و يارانه اختصاص مي دهد، لازم است براي بيماران ويژه و افرادي كه دچار عفونت دندان هستند نيز حمايتهايي را در نظر بگيرد و مراكزي را براي آنان داير كند تا از بروز مشكلات بعدي براي اين افراد جلوگيري و شاخصهاي درماني ارتقا يابد.
اين كارشناس بخش دندان پزشكي بيان مي كند: بيماران تالاسمي، هموفيلي، پيوندي، ديابتي و سرطاني از جمله افرادي هستند كه به عنوان جامعه هدف به حمايتهاي ويژه براي رفع يا كنترل عفونت نياز مبرم به خدمات تخصصي دندانپزشكي دارند وگرنه عوارض آن جبران ناپذير خواهد بود.

تشكيل شوراي دندانپزشكي براي رفع مشكلات زير ساختي
دكتر رياض، مشاور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين باره به گزارشگر ما مي گويد: شوراي دندان پزشكي به پيشنهاد مجلس و با دستور وزير بهداشت چهار سال پيش تشكيل شد، اما به دلايل مختلف خروجي نداشته است، به همين دليل با تشكيل مجلس هشتم تشكيل شوراي دندان پزشكي به منظور رفع مشكلات زيرساختي نظام سلامت در حوزه بيماريهاي دهان و دندان و دستگاه هاي مرتبط با آن در وزارت بهداشت در دستور كار قرار گرفت.
وي مي افزايد: به دستور وزير بهداشت مأمور شدم به عنوان مشاور وزارت در امور دندان پزشكي فعال كردن شورا را در اولويت قرار داده و با همكاري كارشناسان و صاحب نظران اين حوزه دستيابي به اهداف نظام سلامت و تدوين استانداردها و شاخصهاي بهداشتي- درماني در شبكه بهداشت و درمان و مراكز دندان پزشكي را در دستور كار وزارتخانه قرار دهيم.
دكتر رياض متذكر مي شود: بازنگري در آيين نامه شوراي دندان پزشكي و طراحي زيرساختها و مقررات لازم براي حل مشكلات اجرايي شورا در مرحله نخست عملياتي شده و ابعاد مختلف مسائل مرتبط با دندان پزشكي در تدوين ضوابط لحاظ گرديده است كه زير مجموعه هاي گوناگوني را شامل مي گردد.
وي تصريح مي كند: تحقيقات در حوزه دندان پزشكي، مسائل مرتبط با صنف دندان پزشكان عمومي و دندان پزشكان متخصص، تدوين استانداردها، تعرفه ها و بيمه ها، مسائل آموزشي، درماني، بين المللي و روزآمد سازي اطلاعات دندانپزشكان از جمله زير مجموعه هايي هستند كه در بازنگري و بازنويسي آيين نامه شوراي دندان پزشكي كشور به صورت تخصصي به آنها پرداخته شده است.
مشاور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در ادامه بيان مي كند: استفاده از توانمنديهاي كارشناسان و صاحب نظران حوزه دندانپزشكي براي رفع مشكلات اين موضوع ضروري به نظر مي رسد، به همين دليل با موافقت مقام عالي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نظرات و پيشنهادهاي تشكلهاي غيردولتي و انجمنها و مجامع مرتبط با دندان پزشكي در تدوين آيين نامه هاي اجرايي لحاظ مي شود.

جهت گيري هاي مثبت براي رفت مشكلات
نجفي، كارشناس دفتر دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در اين ارتباط به گزارشگر ما مي گويد: با توجه به تلاشهاي انجام شده در موضوع دندان پزشكي و تهيه زيرساختهاي حقوقي و قانوني جهت گيريهاي مثبت و اثر بخشي به منظور رفع مشكلات صورت گرفته است.
وي مي افزايد: آنچه در حال حاضر مي توان به عنوان شاخصه توجه وزارت بهداشت به مقوله دندان پزشكي مورد اشاره قرار داد، علاوه بر آغاز عمليات اجرايي كردن شوراي دندان پزشكي هدف گذاري ويژه اي به نام طرح جامع خدمات دندان پزشكي كشور است كه مي تواند در صورت اجرايي شدن بسياري از مشكلات اجرايي و ساختاري اين حوزه را سامان بخشي نمايد
اين ارتباط كميته هاي تخصصي و مرتبط با موضوع براي حل مشكلات بيماران دهان و دندان و نيز متخصصان دندان پزشكي تشكيل شده كه در محورهاي صنفي، آموزشي مشاوره اي، ارجاع بيمار و... فعاليت كرده و در صورت بروز مشكل در فرآيند اجراي طرح جامع خدمات دندان پزشكي نسبت به رفع مشكل اقدام خواهد كرد.
نجفي در ادامه بيان مي كند: نظر وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در ارتباط با طرح جامع خدمات دندان پزشكي مثبت است و حمايتهاي خوبي نيز از فرآيند اجرايي شدن طرح صورت گرفته، اما بايد كارها براساس ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و توانمنديهاي موجود ادامه يابد كه اميدواريم با انتصاب و انتخاب اعضاي جديد شوراي دندان پزشكي حل مشكلات مردم در نظام سلامت بويژه در موضوع دندان پزشكي مورد حل و فصل قرار گيرد.

عزم ملي، ضرورت فراموش شده در حل مشكلات دندان پزشكي
بيمه ها، سازمانهاي حمايتي و امدادي، وزارتخانه هاي رفاه و بهداشت، مجامع و شوراهاي تخصصي و صنفي مرتبط با مقوله دندان پزشكي و بيماريهاي دهان و دندان و سرانجام تشكلهاي غيردولتي (سمن هاي) تخصصي مجوزدار كه در نظام سلامت فعاليت مي كنند همگي به تنهايي حلقه هاي مفقوده زنجيره اي را تشكيل مي دهند كه مي تواند بسيج ملي يا عزم ملي براي حل مشكلات دندان پزشكي نام بگيرد كه متأسفانه تاكنون اين امر محقق نشده و مردم براي رفع مشكلاتشان در حوزه دندان پزشكي در انتظارند هنوز هم!
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن