تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815447978




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زمان طلايي براي انجام ارتودنسي


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: 32 دندان موجود در فك در موقعيتي طبيعي به.صورت 2قوس فك بالا و پايين به..طوري قرار مي.گيرند كه عمل جويدن و آسياب كردن غذا به نحو مطلوب ممكن شود.

هر نوع انحراف از اين موقعيت طبيعي دندان.ها باعث ايجاد مشكلاتي مي.شود كه ضرورت رديف كردن يا برگرداندن موقعيت مناسب دندان.ها را ايجاب مي.كند كه اين عمل با درمان.هاي ارتودنسي ميسر مي.شود.

البته درمان.هاي ارتودنسي فقط به رديف كردن دندان.ها محدود نمي.شود و به تغيير يا هدايت رشدي استخوان.هاي فك بالا و پايين نيز مربوط مي.شود. ضرورت اين كار تا حدي است كه رشته تخصصي مهم و جداگانه.اي در رشته دندانپزشكي به نام رشته تخصصي ارتودنسي ايجاد شده كه از مهم.ترين رشته.هاي تخصصي دندانپزشكي است. پس يك متخصص ارتودنسي قادر است با هدايت رشدي در سنين رشد و با كمك روش.هاي جديد و جراحي در افراد بالغ هماهنگي بين اجزاي صورت را برقرار كرده و با رديف.كردن دندان.ها زيبايي و جذابيت لبخند را به شما هديه كند.



يكي از مشكلات دندانپزشكي كه خيلي.ها با آن روبه.رو هستند، مشكل نامرتب.بودن دندان.ها يا ناهماهنگي اجزاي صورت است. دكتر محمد امين نريماني، مسئول روابط عمومي هشتمين كنگره بين.المللي انجمن ارتودنتيست.هاي ايران به همشهري گفت: زمان مناسب براي شروع درمان ارتودنسي در اين افراد متفاوت است؛ در مورد بيماراني كه مشكلات اسكلتي دارند، به.عنوان مثال فك بالاي آنها جلوتر از موقعيت طبيعي است يا برعكس فك پايين.شان عقب.تر از موقعيت مناسب خود قرار گرفته، بهترين زمان براي شروع درمان، سال.هاي قبل از بلوغ است چون مي.توان از رشد قبل و طي بلوغ براي درمان اين ناهنجاري.ها استفاده كرد، بنابراين حوالي سن 9سالگي براي دختر خانم.ها و حوالي سن 11سالگي. براي پسرها توصيه مي.شود.



در مورد مشكلاتي كه صرفا مربوط به دندان.ها مي.شود محدوديت سني وجود نداشته ولي زمان طلايي براي درمان حوالي 12سالگي است. از نظر انجمن ارتودنتيست.هاي آمريكا و ايران نخستين مشاوره با متخصص ارتودنسي بايد در سن 7سالگي باشد تا درصورت نياز به اقدامات پيشگيري فرصتي از دست نرود.



وي كه متخصص ارتودنسي و ناهنجاري.هاي فك و صورت است افزود: مشكلات فكي شديد و بسيار شديد كه در سنين رشد درمان نشده باشند در بزرگسالي با درمان توأم ارتودنسي و جراحي درمان مي.شوند. با روش.هاي جديدي كه در ارتودنسي اخيرا استفاده مي.شود و اتفاقا در كنگره امسال هم جزو محورهاي اصلي است برخي از اين بيماران با روش.هاي غيرجراحي و صرفا با ارتودنسي نيز قابل درمان هستند.



سؤال بسياري از والدين اين است كه آيا لازم است درمان زودتر شروع شود تا درمان راحت بوده و حالت پيشگيري نيز داشته باشد؟

اين عضو هيأت علمي دانشگاه در اين مورد گفت: درمان زودهنگام ارتودنسي هميشه مطلوب نيست و علاوه بر احتمال برگشت مشكلات قبلي و همكاري ضعيف كودك در مراحل بعدي، احتمال طولاني..كردن بي.مورد درمان يا حتي تكرار آن نيز وجود دارد؛ در نتيجه درمان بايد در زمان صحيح خود صورت گيرد (مختصر و مفيد). مثلا نبايد درماني را كه بايد حدود ۱۰ سالگي براي بيمار آغاز شود و تا ۱۲ سالگي ادامه يابد از ۸سالگي شروع كنيد چون احتمال آن مي.رود كه درمان باز هم تا ۱۲ سالگي ادامه يابد و اين به معني اتلاف وقت و خستگي بي.مورد كودك است.



اگر سن براي درمان مناسب باشد (كه معمولا تعداد كمي را شامل مي.شود)، متخصص ارتودنسي در همان مقطع، درمان را آغاز مي.كند و اگر سن مناسب هنوز فرا نرسيده باشد (كه تعداد بيشتري از بيماران داراي مشكل فكي را شامل مي.شود) متخصص ارتودنسي زمان مراجعه بعدي را مشخص خواهد كرد؛ پس به.طور خلاصه، مراجعه به متخصص ارتودنسي در 7-8سالگي موجب مي.شود:



* اگر روش.هاي پيشگيري مناسب باشد اقدامات لازم آغاز مي.شود و در نتيجه دير نشده است.



* اگر سن براي درمان هنوز زود باشد درمان مناسب به تعويق مي.افتد و باز هم درمان دير نشده است.



كودكان در اين سنين در2 دوره دنداني مختلط هستند؛ يعني دوره.اي كه هم دندان.هاي شيري و هم دندان.هاي دائمي در دهان قرار دارند و به علاوه سرعت رشد در كودكان زياد است.



بهترين زمان، سن 6-7 سالگي كه همزمان با رويش نخستين دندان آسياي دائمي است، كودك بايد از سوي يك متخصص ارتودنسي معاينه شود تا تابلويي از آينده بيمار براي والدين تصوير شود، به اين ترتيب وضعيت مشكلات بيمار در آينده به والدين گوشزد مي.شود و اگر قرار است در سن مشخصي اختلالي براي كودك به.وجود.آيد، پيش.بيني شده و اقدامات پيشگيري و درماني به موقع انجام خواهد گرفت. اين مشاوره فقط با هدف هدايت والدين انجام مي.گيرد و لازم است درمان.هاي ارتودنسي بسيار محدودي از اين سن آغاز .شود.



دندان.هاي كج و مشكلات آن



مشكلاتي كه رديف نبودن دندان.ها ايجاد مي.كند به 3دسته مهم تقسيم مي.شود كه هر كدام را به.صورت جداگانه بررسي مي.كنيم:

تغذيه مناسب: ما براي يك تغذيه مناسب علاوه بر اينكه نيازمند دندان.هاي سالم هستيم نياز داريم كه اين دندان.ها در سر جاي خود قرار گيرد تا از عهده آسياب كردن غذا نيز برآيد. براي آسياب كردن غذا يا به.اصطلاح جويدن غذا دندان.هاي فك پايين و بالا بايستي در موقعيتي قرارگيرند كه در يك هماهنگي با عضلات، عمل جويدن ممكن شود.



هر نوع عدم.تعادل يا جابه.جايي دندان.ها به.صورتي كه يك سيكل كامل جويدن را به هم بزند، سيستم جويدن مختل مي.شود. اين ضرورت اولي بود كه ما را وادار مي.كند تا بتوانيم دندان.ها را در موقعيت مناسب قرار دهيم.



زيبايي: زيبايي صورت امري است كه نمي.شود آن را جدي نگرفت. به.هر حال خداوند هر كدام از ما را به يك صورت آفريده و خيلي از مشخصات صورت ما به..طور ژنتيك تعيين مي.شود. ولي عوامل محيطي هم در شكل.گيري صورت بي.تأثير نيست. به.عنوان مثال وجود لوزه سوم يا لوزه.هاي بزرگ در سنين 7-8 سالگي باعث تنفس دهاني در بچه شده و همين امر درصورت تداوم با فشار منفي.اي كه در سقف دهان ايجاد مي.كند به مرور باعث كشيده.تر شدن صورت و در نتيجه بسته.تر شدن قوس فك بالا مي.شود كه در موارد شديدتر واقعاً به زيبايي لطمه مي.زند. با تشخيص به.موقع و رفع تنفس دهاني به.خوبي مي.شود از ايجاد اين مشكل در بچه جلوگيري كرد.



بسياري از درمان.هاي ارتودنسي براي رفع ناهنجاري.هايي كه در ظاهر صورت، اثر نامطلوب دارد صورت مي.گيرد. پس و پيش.بودن دندان.هاي جلويي يا جلو و يا عقب بودن فك و عدم.تناسب آن با صورت كه باعث عدم.زيبايي مي.شود، نياز به ارتودنسي را ايجاب مي.كند و اين حق طبيعي هر فردي است كه به فكر زيبايي خود باشد چون براي يك شخصيت سالم واقعاً مؤثر است.



مسائل بهداشتي: يكي از مشكلاتي كه رديف نبودن دندان.ها ايجاد مي.كند عدم.توانايي در تميزكردن مناسب اين دندان.هاست. شما فكر كنيد كه در قوس فك بالاي شما كه همه در يك رديف قرار گرفته.اند يك دندان نسبت به بقيه داخل.تر قرار گرفته باشد.



خب چه اتفاقي مي.افتد؟ به.طور معمول كه مسواك مي.زنيم اين دندان كمتر مسواك مي.خورد و در دراز مدت مي.بينيم كه همين دندان همراه با دندان.هاي كناري زودتر از دندان.هاي ديگر مي.پوسد. شايد اين مسئله را زياد جدي نگيريد اما چنين دندان.هايي چطور زود خراب مي.شود.به.قول معروف در نمونه.هاي انبوه خود را به.خوبي نشان مي.دهد. خوب با اصلاح وضعيت و هم رديف كردن اين دندان.ها ما زمينه را براي بهتر تميز كردن اين دندان فراهم مي.كنيم.



پس به.طور خلاصه ما براي درك موضوع ارتودنسي بايد اول از همه بدانيم كه يك دندان نرمال و رديف شده چه مشخصاتي دارد و دوم چه ناهنجاري.هايي بر اثر رديف نبودن دندان.ها ممكن است پيش بيايد و سوم اينكه چه ضرورتي دارد كه اين دندان.هايي كه رديف نيستند را رديف كنيم.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 803]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن