تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804739349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد پيام اكو به جهان بازگشت به شريف‌ترين واصيل‌ترين فرهنگ وهويت بشري است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد پيام اكو به جهان بازگشت به شريف‌ترين واصيل‌ترين فرهنگ وهويت بشري است
فرهنگي. اكو. انعقاد قرارداد. جعفري جلوه
معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، گفت: پيام اكو به جهان امروز، بازگشت به شريف‌ترين و اصيل‌ترين فرهنگ و هويت بشري است.

به گزارش روز شنبه ايرنا از معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمد رضا جعفري جلوه در نشست انعقاد تفاهمنامه ميان معاونت امور سينمايي وزارت ارشاد و موسسه فرهنگي اكو در تهران، افزود: اين فرهنگ و هويت، بشدت با تدين ،اخلاق، معنويت، پهلواني و طلب جهاني پر سعادت براي همه، آميخته است.

معاون امور سينمايي و سمعي بصري ارشاد، در ابتداي سخنانش، با گراميداشت ايام ولادت هشتمين امام شيعيان، علي بن موسي الرضا (ع) قلب تپنده خراسان بزرگ، اظهار داشت: از نشانه‌هاي مشترك حوزه اكو و دلبستگي‌هاي عميق جمعيت اين منطقه، مي‌توان به تعلقات معنوي مردمش به خاندان رسالت در تكثر مذهبي و در كليت ارتباطات اسلامي اشاره كرد.

وي افزود: تاريخ و جغرافياي اكو، با خراسان بزرگ، اشتراك و هم پوشاني جدي و عيني دارد. اكو متشكل از سرزمينهايي فراتر از خراسان است و خراسان بزرگ، بخش عمده و مهمي از اكو را تعريف مي‌كند.

معاون امور سينمايي، تصريح كرد: حريم رضوي به عنوان مركز اين كانون جمعيتي و ثقل اين فرهنگ هويتي، مورد اشاره است. وقتي از اكو و جمعيت بزرگي كه در اين منطقه صحبت مي‌كنيم، به بخش وسيعي از شرق ميانه با ريشه هاي تمدني، فرهنگي و هويتي نزديك و واحد اشاره داريم.

وي در ادامه ياد آورشد: ريشه‌هاي مشترك بسيار عميق و متجلي در كشورهاي مختلف شكل‌دهنده اين حوزه وجود دارد و ما در واقع از يك جهان واحد سخن مي گوئيم، جهاني كه نوع ديد و نگاه انسانها، آداب و عادات آنها و در واقع آمال و آرزوهاي آنها به هم نزديك است و ما از آنها به سان يك خانواده بزرگ و ملل هم خانواده، ياد مي‌كنيم.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، با بيان اين مطلب كه از دو سال قبل برنامه‌اي براي سينماي ملي اين سرزمين در دستور كار ما قرار گرفت و كتابي تحت عنوان در مسير سينماي ملي به نگارش در آمد، افزود: اين سينما مختصاتي ويژه دارد كه آن را سينمايي شرقي و ايراني مي‌ناميم و مي‌دانيم وقتي از برنامه‌هاي اين مسير و اين راه سخن به ميان مي‌آوريم، به اين خانواده بزرگ و مهم اشاره داريم.

جعفري جلوه، با تصريح بر اينكه سه خانواده را به عنوان مخاطب و علاقه مند اصلي سينماي ملي اين سرزمين شناخته ايم، افزود: خانواده حوزه فرهنگي، تمدني يا به زبان رايج ديروز جهان، ايراني كه از آن امروزه به عنوان مجموعه اكو ياد مي‌شود، به عنوان اولين و نزديك‌ترين علاقه مندان، مخاطبان و مردمي كه مقصد و مقصود سينماي ملي هستند، مردمي كه به لحاظ فرهنگ و زبان و آداب مشترك، بي‌واسطه‌ترين رابطه را با سينماي ايران برقرار مي كنند و در اين جايگاه، حوزه جهان اسلام يا حوزه آييني را داريم كه مجموعه هاي وسيعي از مردمان را شامل مي‌شود كه اكو هم بخش عمده‌اي از اين جهان اسلام و جهان آييني ما را شامل مي‌شود.

معاون امور سينمايي، در ادامه ياد آور شد: در پي اين خانواده بزرگتر هم خانواده و حوزه كشورهاي آرماني يا كشورهاي جنوب يعني سه قاره آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين را مطرح كرديم و از اين سه، به عنوان سه اولويت در سياست خارجي سينماي ايران ياد كرديم.

وي افزود: بحمدالله در همه اين حوزه ها، حركت‌هايي از سوي سينماي ايران آغاز شده است و با نگاه به شرق و جنوب، تحولات خوبي در دستور كار سينماي ايران قرار دارد. ما مفتخريم كه موفق شديم براي وحدت آسيا و شرق بزرگ و نگاه به شرق، بخشجلوه گاه شرق را در مهمترين جشنواره سينمايي اين سرزمين تعريف كنيم و سه سال است كه در بخش سينماي آسياي جشنواره فيلم فجر، به اين مهم مي‌پردازيم. در سال گذشته نيز قدمي حياتي در اين مسير با تعريف يك جايزه با عنوان همگرايي در آسيا براي معرفي آثار برتر سينماي آسيا برداشته شد و همچنين اقدامات ديگري كه مكمل چنين رفتاري است، در دستور كار قرار گرفته است.

وي يادآور شد: اقدامات خوبي در حوزه نگاه به شرق و جنوب، همينطور اقداماتي در عرصه جهان آييني و جهان اسلام، در حال تكوين و پي‌گيري است و اطمينان داريم نگاه‌ها و تلاش‌ها در آينده نه چندان دور، تاثيرات خود را در حوزه سينماي منطقه و جهان خواهد گذاشت.

وي افزود: امروز، هم به شكل نمادين وذ هم به شكل رسمي و جدي و به عنوان يك نقطه تكميل‌كننده ، به روند فعاليتي نظاره مي‌كنيم كه از مدتي پيش با جديت مديريت فهيم موسسه فرهنگي اكو، دكتر رجبي، از سوي آن موسسه و همينطور همكاران ما در معاونت سينمايي دنبال شده و اكنون مي‌توانيم شاهد بركات اوليه آن باشيم.

جعفري جلوه، با بيان اين كه موسسه فرهنگي اكو، نمايندگي فرهنگي، هويتي و آرماني از سوي مجموعه كشورهاي اكو را بر عهده دارد و خواهد داشت، افزود:
انشاالله در پي اين تفاهم و تعامل ميان سينماي ايران و موسسه فرهنگي اكو، ما مي‌توانيم به زنجيره‌اي از روابط ميان كشورهاي عضو اكو نايل شويم و به زبان سينما كه قدرتمندترين زبان روز در جهان است، اين فرهنگ و علايق مشترك را هم براي ملت اين مجموعه و هم براي مردمان جهان بازتاب دهيم.

وي در ادامه خاطر نشان كرد: براي تحكيم روابط با اكو، در گام نخست در جهت برجسته كردن اهميت اين ائتلاف و اعتماد در منطقه براي نخبگان، انديشمندان، فعالان، سياستمداران و مديران كشور خودمان تلاش خواهيم كرد و در ادامه با توجه به وقوفي كه به اهميت اين تعامل در سطح اكو حاصل مي‌شود و مناسباتي كه ميان ملت‌ها افزون مي‌شود، انشاالله بتوانيم پيام اكو را به جهان منعكس و منتقل كنيم.

معاون امور سينمايي، با بيان اينكه پيام اكو به جهان امروز، پيام بازگشت به شريف‌ترين و اصيل‌ترين فرهنگ و هويت بشري است، افزود: اين فرهنگ و هويت، بشدت با تدين، اخلاق، معنويت، پهلواني و طلب جهاني پر سعادت براي همه، آميخته است. چون پهلواني اين مفهوم را به همه ما مي‌فهماند و در واقع خواستن خوبي‌ها براي همه و رفتن تا پاي جان براي تحقق چنين خوبي هايي براي كساني است كه سزاوار اين خوبيها هستند.

وي تصريح كرد: اكو، لبريز از پهلواني است و فرهنگ و هويت پهلواني، منبع مشترك اين كشورها و ملت هاست و به هر حال بازتاباندن اين نگاه و فرهنگ به جهان امروز، جهاني كه عميقا نيازمند اين فرهنگ خفته يا نيمه خفته است، مسئوليت ماست و اينك روزي است كه پهلوان اكو برخيزد و شيپور بيدار باش بزند و خود را به جهان بنماياند و چنين روزي، روز فلاح، سعادت، صلح و خير و بركت براي همه جهان خواهد بود.

جعفري جلوه، در پايان سخنانش گفت: آرزو مي‌كنم قلم‌هايي كه بر اين تفاهم نامه گذاشته خواهد شد، با قدم‌هاي عملي كه انشاء‌ا... بزودي برداشته خواهد شد، تكميل شود.

رئيس موسسه فرهنگي اكو نيز در اين مراسم در سخناني با تشكر از حمايت‌هاي معاون امور سينمايي و مديران اين مجموعه و تشكر ويژه از حمايت‌هاي مستمر و همه جانبه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين حوزه، گفت: فعاليت‌هاي موسسه اكو كه در حوزه ‪ ۱۰‬كشور عضو صورت مي‌گيرد و ما اين نشست و اين اقدام را به عنوان نقطه عطفي در زمينه فعاليت‌هاي مشترك ميان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و موسسه اكو تلقي مي‌كنيم.

رجبي، افزود: خوشبختانه، پيش از امضاي اين تفاهمنامه، عملا مديريت و مديران معاونت سينمايي با برداشتن گام‌هاي اجرايي در جشنواره فيلم فجر و فستيوال سينماي جوانان ايران و توجهي كه در ساير فعاليت‌هاي فرهنگي از جمله جشنواره سينما حقيقت صورت داده اند، به اين اقدامات و همكاري ها جامه عمل پوشانده و طبعا با امضاي تفاهمنامه يك صورت پايدار و نهادينه پيدا كرده و توسعه هم خواهد يافت.

رييس موسسه فرهنگي اكو، با اشاره به اهميت اين منطقه، گفت: اين منطقه، حوزه تمدن و فرهنگ ايران بزرگ است و ارتباطات ما با اين منطقه، به بيش از سه هزار سال پيش تاكنون برمي گردد.

وي خاطرنشان كرد: بسياري از دانشمندان، فقها و عرفا از اين حوزه برآمده اند و اين منطقه حوزه وصلي ميان تمدن‌هاي بزرگي چون چين و ايران بوده و هم اكنون نيز از نواحي مختلفش حوزه وصلي براي اتصال به جهان عرب، افريقا، اقيانوس آرام و خاور دور محسوب شده و از سمت تركيه نيز به منطقه اروپا متصل مي‌شود.

رجبي، سپس منطقه اكو را به لحاظ فرهنگي، تمدني و اقتصادي بسيار با اهميت توصيف كرد و افزود: علاوه بر اين، كشورهايي چون قزاقستان، تركمنستان و آذربايجان هم صاحب منابع نفتي و گازي هستند و به همين دليل اروپايي‌ها و آمريكايي ها، آسياي ميانه را به عنوان -مثلث طلايي> مي‌خوانند.

وي با اشاره به جمعيت ‪ ۴۰۰‬ميليوني و مسلمان كشورهاي اين منطقه، خاطرنشان ساخت: اين جمعيت يك سوم جمعيت مسلمانان جهان را شامل مي‌شود و خوشبختانه كشورهاي مذكور به لحاظ مرزهاي مشترك نيز امكان رفت و آمد و حمل و نقل را دارا هستند كه عامل ارتباطي بسيار مهمي بشمار مي‌آيد.

رجبي، همچنين احتمال داد كه تا پايان سال آينده خط راه آهن سراسري اين كشورها از مغولستان و چين تا اروپا به جريان بيفتد تا ظرفيت كافي براي پيوندهاي بيشتر را فراهم كند.

وي فقدان شناسايي لازم فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي و بطور كلي نا آشنايي با ظرفيت‌هاي موجود در اين كشورها را نقطه ضعف بزرگ اين منطقه و حوزه دانست و گفت: با برطرف كردن اين مشكل، مي‌توانيم شاهد ارتباطات همه جانبه ميان نهادهاي دولتي و خصوصي اين كشورها باشيم؟ كه البته اتكا به رسانه‌هاي صوتي و تصويري شامل آثار سينمايي و كوتاه و مستند، مي‌تواند كمك شاياني به آشنايي‌هاي زنده و ملموس كشورها از يكديگر داشته باشد.

رجبي در پايان اظهار اميدواري كرد كهذ اين تفاهمنامه مقدمه‌اي براي يك حركت فراگير و افزايش همكاري‌ها در حوزه ي توليد، بازرگاني، آموزش و سينما و ايجاد سرمايه‌گذاري مشترك بوده و پاسخ شايسته و درخوري به عشق و علاقه ي مردم اين منطقه به زبان و فرهنگ و هنر ايران باشد.

بر اساس اين گزارش، هدف از انعقاد اين تفاهمنامه، تعميق و گسترش همكاري هاي اثر بخش در امور سينمايي و سمعي و بصري در حوزه كشور جمهوري اسلامي و كشورهاي عضو اكو بوده و در اين راستا مي‌كوشد تا توسعه، رشد و اعتلاي هنر، صنعت و رسانه سينما را از طريق بسترسازي براي مشاركت در عرصه آموزش، پژوهش، توليد، برگزاري جشنواره‌ها و هفته‌هاي فيلم؟ توزيع و بازاريابي درون منطقه‌اي و برون منطقه‌اي به ارمغان آورد.

بنا بر اين گزارش؟ تلاش و كوشش و هر گونه اقدام در جهت شناسايي و شناساندن متقابل فرهنگ، هنر، تاريخ ، آداب و رسوم و امكانات بالفعل و بالقوه ي علمي، فني و اقتصادي كشورهاي عضو اكو از طريق رسانه سينما، مشاركت در برگزاري جشنواره‌هاي سينمايي در ايران و ساير كشورهاي عضو اكو، مشاركت سازمان اكو در بخش جنبي جشنواره‌هاي بين‌المللي فيلم فجر، كودك و نوجوانان، سينما حقيقت (فيلم مستند) و سينماي جوان (فيلم كوتاه) ، از موضوعات اين تفاهم نامه است.

همچنين ايجاد زمينه‌هاي لازم براي مبادله تجربيات متخصصان، خدمات فني، ظرفيت‌هاي تجهيزاتي و فنآوري سينمايي در كشورهاي عضو اكو، تبادل تجربه در عرصه آموزش، پرورش، جشنواره‌ها و هفته‌هاي فيلم، توليد فيلم‌هاي مشترك و
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن