تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804496108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نجات پارك ملي درياچه اروميه، نيازمند عزمي فراملي


واضح آرشیو وب فارسی:موج: نجات پارك ملي درياچه اروميه، نيازمند عزمي فراملي
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي معاون نماينده مقيم برنامه عمران سازمان ملل متحد درايران با تقدير از تعهد دولت جمهوري اسلامي ايران و مشاركت مردم در احياي درياچه اروميه، اين تعهد را نشاندهنده علاقه دولت و مردم به احيا و بررسي مشكلات اين درياچه به عنوان يك ميراث جهاني عنوان كرد
به گزارش موج؛ الزيرا ساگن بايدوا گفت: در اجراي طرحهاي احيا بايد نهايت دقت و مطالعه صورت گيرد تا باعث بروز مشكلات در ساير كشورهاي همجوار نشود.
وي افزود: درسالجاري 200 هزار دلار از منابع مالي دفتر عمران سازمان ملل براي احياي پارك ملي درياچه اروميه اختصاص يافته است.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي نيز از بحران درياچه اروميه بعنوان يك بحران ملي يادكرده و مي گويد: پس از امضا شدن اين سند ملي و انتقال مديريت آن به اروميه اين سند بايد از حد تشريفات و موافقتنامه خارج شده و عملياتي شود.
حجت الاسلام سيدسلمان ذاكر گفت: با وحدت مديريت مي توانيم درياچه اروميه را در مدت كوتاهي از بحران فعلي آن نجات بدهيم.
نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي نيز امضاي سند راهبردي مديريت جامع درياچه اروميه و اجرايي شدن آن را گام بزرگي در راه حل بحران پيش آمده در اين پارك ملي عنوان كرد.
حجت الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج الديني گفت: آب درياچه اروميه شش متر پايين آمده و مشكل كاهش آب اين درياچه علاوه بر منطقه بخشي از كشور و قسمتي از كشورهاي تركيه و عراق را نيز تهديد مي كند.
وي افزود: براي حل اين مشكل همه دستگاه هاي ذيربط بايد دست بدست هم داده و با يك نگاه فرابخشي و اثرگذار اين مشكل را مرتفع كنند.
نماينده برنامه عمران سازمان ملل متحد موسوم به UNDP با بيان اجراي طرح هاي موفق مشابه در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه گفت: دست اندركاران سند مديريت جامع درياچه اروميه با تجميع قواي خود براي عملياتي كردن آن مي توانند الگويي موفق در اختيار برنامه عمران سازمان ملل قرار دهند.
سعيد فردوسي مي گويد: مسوولان اين برنامه بين المللي خواستار آن هستند كه تجربيات كسب شده در مدت اجراي اين طرح در موارد ديگر نيز بكار گرفته شود.
وي افزود: شكست يا وارد آمدن هرگونه خلل در اجراي اين طرح بين المللي مي تواند بازتاب منفي در مجامع زيست محيطي در سطح بين المللي و سازمان ملل متحد داشته باشد.
فردوسي موفقيت دراجراي اين طرح رامستلزم ارتقاي سطح تعامل دست اندركاران اجراي طرح در سطوح ملي، محلي و بين المللي دانسته و معتقد است كه دستاورد هاي اين طرح نبايد محدود به اجراي آن شده بلكه موفقيتهاي حاصل در اين مرحله بايد در مراحل ديگر نيز بكار بسته شود. و اما وزير نيرو در زمينه برون رفت از وضعيت كنوني اين درياچه مي گويد : نجات پارك ملي درياچه اروميه نيازمند يك عزم ملي بوده وامضاي سند راهبردي مديريت جامع اين درياچه مي تواند گام بزرگي براي نجات آن باشد.
پرويز فتاح گفت: دراين راستا اين وزارتخانه آمادگي كامل دارد كه حق آبه درياچه اروميه را به ميزان مورد نياز تامين كند.
وي معتقد است: ساختن سدها در حوزه آبريز درياچه اروميه كاملا كارشناسي شده و به تاييد سازمان حفاظت محيط زيست رسيده و هيچ مشكلي براي اين درياچه ايجاد نمي كند.
وي افزود: در زمان حاضر در حوزه آبريز درياچه اروميه پنج سد در حال بهره برداري است و 12 سد ديگر نيز در دست مطالعه و ساخت است.
به گفته ي معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور، در سالهاي اخير هيچ سدي در آذربايجان غربي به بهره برداري نرسيده كه بتوان نقش آنها را در بحران درياچه اروميه دخيل دانست.
فاطمه واعظ جوادي، مباحث محيطي در بحران پارك ملي درياچه اروميه را تاثيرگذارتر از مسايل مديريتي آن عنوان كرد و افزود: بخشي از آب مصرفي حوزه هاي آبريز درياچه اروميه در بخش كشاورزي مصرف مي شود و برداشتهايي كه از چاه هاي اطراف درياچه شده، نوع كشت، ميزان آبياري و نوع انتقال آب از عواملي هستند كه روي درياچه تاثير گذارند.
در زمان حاضر چهار سد شامل مهاباد، شهرچايي اروميه، حسنلوي نقده و شهيد كاظمي بوكان در آذربايجان غربي وجود دارد كه اين تعداد يك ميليارد و 700 ميليون متر مكعب از آبهاي جاري استان را مهار كرده است.
اين درحاليست كه 11 سد ديگر در حوزه آبريز درياچه اروميه با ظرفيت كلي يك ميليارد و 543 ميليون متر مكعب در دست احداث مي باشد كه از اين تعداد هفت سد به ظرفيت 235 ميليون متر مكعب تا پايان امسال مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.
در همين حال هفت سد ديگر نيز در آذربايجان غربي در دست مطالعه هستند كه با بهره برداري ازاين سدها نيز 558 ميليون مترمكعب از آبهاي سطحي استان مهار خواهد شد.
در زمان حاضر نيز سالانه چهار ميليارد و 200 ميليون متر مكعب از آبهاي سطحي و زيرزميني آذربايجان غربي براي مصارف كشاورزي، آشاميدني به مصرف مي رسد كه ازاين ميزان نيز يك ميليارد و 800 ميليون مترمكعب از سفره هاي زيرزميني، يك ميليارد و 700 ميليون مترمكعب از آب ذخيره شده درپشت سدها و 600 ميليون مترمكعب نيز از آبهاي جاري استفاده مي شود.
اين درحاليست كه حدود پنج شبكه آبياري و زهكشي نيز در اين حوزه احداث شده و پيش بيني مي شود شبكه هاي ديگري نيز بر آن افزوده شود.
با اين وجود بر اساس اعلام مطالعات مديريت زيست بوم آبريز درياچه اروميه كه با همكاري بانك جهاني منتشر شده قرار است تا سال 1400، 29 سد مخزني، 11 سد انحرافي و 16 پروژه برق آبي ديگر دراين حوزه به بهره برداري برسد.
مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي نيزآثار ناشي از خشك شدن درياچه اروميه را بسيار وسيع عنوان مي كند و مي گويد: درصورت خشك شدن احتمالي درياچه اروميه محيط زيست انساني و حيات وحش نه تنها در حوزه جغرافيايي آذربايجان بلكه استانهاي هموار را تحت تاثير قرار خواهد داد.
بيوك رييسي با اعلام اينكه 61 درصد از حوزه درياسچه اروميه در استان آذربايجان شرقي است، گفت: با توجه به اين وسعت عظيم، آذربايجان شرقي بيش از ساير استانها آسيب خواهد ديد.
يكي از اعضاي هيات موسس انجمن نجات درياچه اروميه معتقداست: درصورت خشك شدن درياچه اروميه هشت ميليارد تن مواد مضر براي سلامتي انسان ازقبيل توده هاي نمك، مواد سمي و فلزات سنگين درمنطقه پراكنده خواهد شد.
حسين قنبري گفت: در صورت بروز اين وضعيت، تا شعاع 100 كيلومتري زيست بومهاي انساني و حيات وحش با مشكل جدي و غيرقابل برگشتي روبرو خواهد شد.
وي با تاكيد بر لزوم بسيج همگاني و استفاده از توان مردمي براي اجراي برنامه هاي عملي نجات اين درياچه مي گويد: برنامه ريزي براي كنترل اتمسفر و باروري ابرها، ايجاد مراكز تحقيقات هواشناسي حوزه آبريز و توجه به سيستم هاي جديد توليد غذا در منطقه از جمله برنامه هاي عملي در اين زمينه است.
مديركل سازمان حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي نيز گفت: بر اثر كاهش ارتفاع آب اين درياچه صدها هزار هكتار از بستر درياچه اروميه به شوره زار تبديل شده و حيات تنها موجود زنده اين درياچه به نام " آرتميا " را به مخاطره انداخته است.
كيومرث كلانتري افزود: در زمان حاضر كه معمولا فصل تخم ريزي اين سخت پوست با ارزش درياچه اروميه است لكه هاي بزرگ نارنجي رنگي در سواحل درياچه ديده مي شوند كه از لاشه هاي آرتميا تشكيل شده است.
ميانگين شوري آب اين درياچه در درازمدت بين 120 تا 180 گرم در هر ليتر در نوسان بوده كه اين ميزان در زمان حاضر به بيش از 340 گرم در هر ليتر رسيده است.
رييس مركز تحقيقات آرتمياي ايران نيز مي گويد: ميزان ذخاير سيست و توده زنده ارتمياي درياچه اروميه نسبت به 10 سال قبل 30 برابر كم شده است.
يوسف علي اسدپور گفت: از سال 79 تاكنون به دليل حاكم شدن شرايط بحراني بر درياچه اروميه و دلايل زيست محيطي هرگونه بهره برداري از آرتميا متوقف شده است.
درياچه اروميه بزرگترين زيستگاه طبيعي آرتميا در دنياست.
آرتمياي تنها موجود زنده درياچه اروميه است كه علاوه بر تامين غذاي پرندگان در پرورش ماهيان خاوياري كاربرد اساسي دارد.
درپي عقب نشيني آب درياچه اروميه و كاهش شديد مساحت آن فعاليت هاي گردشگري در اطراف اين درياچه نيز با تهديد جدي مواجه شده است.
در حال حاضر با عقب نشيني آب درياچه، تمام اسكله ها و امكانات پهلوگيري قايق ها و كشتي ها درسواحل و جزاير تعطيل شده و همين مساله فعاليت هتل ها و ديگر اماكن توريستي پيرامون درياچه اروميه را باركود شديدي روبرو كرده است.
همين امر باعث شده تا سازمان محيط زيست نيز فعاليتهاي گردشگري، به ويژه رفت و آمد گشتهاي توريستي به جزاير اين درياچه را محدود كند.
كارشناسان بخش گردشگري مي گويند: بر اثر پسروي آب، سرمايه گذاري در بخش گردشگري اطراف درياچه اروميه نه تنها متوقف شده بلكه سرمايه گذاري هاي قبلي نيز عملا با ركود روبرو شده اند
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن