تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815396746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقت روز به روز اهميت خود را در اردبيل از دست مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: وقت روز به روز اهميت خود را در اردبيل از دست مي‌دهد
اجتماعي. زمان . وقت شناسي
اردبيل - دنياي امروز به موازات دستيابي انسان به فن آوريهاي جديد درزمينه‌هاي گوناگون و پيچيده شدن زندگي، به دوران سرعت شهرت يافته است بطوريكه جوامع ناهماهنگ با اين شتاب ازكاروان ترقي عقب خواهند ماند و به همين دليل وقت براي بشر از اهميت بسيار زيادي برخوردار شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا درزمانهاي نه چندان دوربه لحاظ ساده بودن شيوه زندگي و نبود مشغله‌هاي فراوان، انسان براي انجام كارهاي روزمره از زمان كافي برخوردار بود و بدون هيچ مشكلي دراين زمينه برنامه ريزي مي‌كرد.

اما دردنياي پرهياهوي هزاره سوم باوجود آنكه بسياري از امورزندگي به ماشين سپرده شده‌اند بازهم ساكنان اين كره خاكي به ويژه درشهرهاي شلوغ و پر جمعيت همواره از وقت كم مي‌آورند.

باوجود آنكه نياز به وقت و زمان طي چند دهه قبل درمقايسه با روزگارفعلي بسياركمتر بود اما پيشينيان ما بر نحوه استفاده از آن توجه و اهميت زيا دي قايل بودند و سعي بر بهره‌گيري هرچه مطلوب تر اززمان داشتند.

درحاليكه به موازات ماشيني و صنعتي شدن جوامع، وقت حكم طلا و كيميا را يافته است روز به روز ميزان هدر روي آن افزايش مي‌يابد و بسياري از مردم اهميت چنداني به ارزش آن نمي‌دهند.

به گزارش خبرنگار ايرنا تاخير درزمان شروع نشستها و همايشهاي رسمي و غيررسمي دراردبيل يكي ازمصداقهاي كم توجهي به موضوع وقت مي‌باشد كه به عنوان يك فرهنگ غلط از چند سال قبل دراين استان رايج شده است و روز به روز دامنه آن گسترش مي‌يابد .

اساس آفرينش پروردگار هستي روي نظم استوار است و ما اين مهم را در ذره ذره عالم هستي مشاهده مي‌كنيم و اين درحاليست كه ما هنوز فقط توانسته ايم بخش كوچكي از شگفتيهاي آفرينش را دريابيم .

مولاي متقيان حضرت علي ابن ابي طالب (ع) مي‌فرمايد: همه فرزندان و خانواده ام و هر فردي را كه نوشته من به او برسد، به پرهيزكاري و نظم در كارها سفارش مي‌كنم .

وقت شناسي علاوه بر فوايدي كه به خود انسان مي‌رساند به نوعي احترام و رعايت حقوق ديگران است چرا كه براي مثال اگر ما به نشست و يا مراسمي دير برويم حقوق افرادي را كه سر وقت درآن مراسم حضور يافته‌اند پايمال كرده ايم.

بسياري ازنشستها، همايشها و مصاحبه‌هاي مطبوعاتي دراين استان دست كم با نيم ساعت تاخير از زمان اعلام شده دردعوت نامه‌ها آغاز مي‌شوند و حضور با تاخير درآنها براي مدعوان هم يك نوع عادت شده است.

علي نيكزاد استاندار اردبيل درابتداي قبول تصدي اين مسووليت درتعدادي ازنشستهاي رسمي، مسوولان استان را به حضور به موقع و برگزاري سر وقت نشستها و همايشها ملزم كرد اما با گذشت دوسال هنوز اين فرهنگ در اردبيل پياده نشده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا اكثر نشستها و همايشهايي كه متولي برگزاري آنها استانداري است بطور معمول در سر وقت معين آغاز مي‌شوند اما در اغلب سازمانها ، ارگانها و ادارات دولتي و يا شركتها و موسسات خصوصي استان به اين مهم اهميت چنداني داده نمي‌شود.

جمعي از مردم اردبيل كه سروكارشان حضور درچنين مراسم‌هايي است مي‌گويند:
يكي ازمهم‌ترين سرمايه انسان يعني نظم و وقت شناسي دراين استان به فراموشي سپرده شده است.

سردبير هفته نامه صداي اردبيل مي‌گويد: اغلب دعوت‌كنندگان و مدعوان دراردبيل خود را ملزم به حضور و شروع به موقع اين آيين‌ها نمي‌دانند و براي آنان فقط نتيجه كار مهم است و اينكه بگويند مراسم برگزارشد و ما هم درآن حضور يافتيم .

عباس نوروزي همايون گفت: شايد بخشي از اين مشكل به پيامدهاي زندگي پيچيده شهري از قبيل ترافيك كاري و ترافيك خيابان‌ها مربوط شود اما افرادي كه دعوت مي‌شوند يا دعوت مي‌كنند بايد حساب و كتاب اين مسايل را هم بكنند.

وي افزود: متوليان برگزاري چنين آيين‌هايي بايد در وهله اول خودشان قبل از همه درآن حضور يابند و اين شهامت را داشته باشند تا اگر دعوت شده اي هر چند كه مدير يك اداره مهم هم باشد تاخير كرد مراسم را سر وقت شروع نمايند.

سردبير نشريه فروغ آذربايجان و عضو شوراي مركزي خانه مطبوعات استان اردبيل هم مي‌گويد : با كمال تاسف باوجود داشتن فرهنگ و تمدن غني چند هزار ساله، درخرده فرهنگها ازجمله اهميت دادن به وقت و نظم اغلب داراي مشكل هستيم و يك مسوول با تاخير آمدن به يك نشست و يا همايش را براي خود نوعي شخصيت و افتخار تلقي مي‌كند.

حبيب احمدي افزود: تعداد همايشها و نشستهاي مطبوعاتي كه دراستان اردبيل با تاخير شروع مي‌شوند بسيار زياد است و برحسب موقعيت حرفه‌اي مجبوربه شركت درآنها هستيم و به اين دليل در هر هفته چندين ساعت از وقت مان به هدر مي‌رود.

او گفت: علاوه بر تاخير درهمايشها نحوه برگزاري آنها نيز به گونه‌اي است كه بخش اعظمي از وقت اين همايش‌ها به مسايل حاشيه‌اي از قبيل پخش نماهنگها ، موسيقي، دكلمه، تبليغات و عملكردهاي يك ارگان سپري مي‌شود.

وي افزود: اتلاف وقت به عنوان بزرگترين سرمايه انساني برابر با هدر دادن نيروي انساني و ايجاد مانع بزرگ در راه پيشرفت‌هاي كشور در زمينه‌هاي گوناگون است.

مرتضي امين ساجدي خبرنگار نشريه طنين حق هم مي‌گويد: در حاليكه براي مثال ساعت ‪ ، ۹‬زمان شروع يك همايش اعلام مي‌شود پس از حضور درآن اغلب مشاهده مي‌كنيم كه دست اندركاران مراسم در ساعت ‪ ۹‬و ‪ ۳۰‬دقيقه هنوز سرگرم راه اندازي سامانه پخش صوتي، تصويري و رايانه‌اي سالن هستند.

وي افزود: اگريكي دو همايش و يا نشست خبري در سال به دلايل قابل توجيه با تاخير برگزار شود موضوعي معمولي به نظر مي‌رسد اما با تاسف اكثر مراسم هاي رسمي در اردبيل بدون هيچ دليل قانع‌كننده اي با تاخير شروع مي‌شوند.

يك معلم هم مي‌گويد: وقت شناسي، نظم و انضباط در زندگاني روزمره از دستورات مهم آسماني است و در همه اديان به ويژه دين مبين اسلام برآن تاكيد فراوان شده است.

وي افزود: اين دستورات بايد درهمه جا از كارهاي فردي گرفته تا روابط اجتماعي و از منزل گرفته تا مدرسه، اداره و دانشگاه مورد توجه و عمل قرار گيرند.

او گفت: اينكه دراسلام بر اداي نماز در سر وقت تاكيد شده است يكي از كاركردهاي مهم و مفيد آن عادت دادن انسانها به وقت شناسي، انجام كارها در مدت و سر وقت معين و نيز ارزش دادن به وقت است.

يك كارشناس روابط عمومي استان اردبيل هم در اين زمينه مي‌گويد : اگر قادر به متوقف كردن زمان نيستيم اما مي‌توانيم نحوه استفاده درست از آن را در اختيار خود داشته باشيم .

شاپور آذروند افزود : انضباط فردي به معني توانايي مجبور كردن خود به انجام كاري است كه بايد در زمان معيني انجام شود خواه اين كار مورد تمايل ما باشد يا نباشد .

وي گفت : افراد برتر حتي در تنهايي از وقت خود به گونه‌اي استفاده مي كنند كه گويي فردي كارهاي آنان را زير نظر دارد و از كارشان بازخواست خواهد كرد .

يك دانشجوي اردبيلي نيز گفت : نه فقط در استان اردبيل بلكه در اغلب نقاط كشور به موضوع وقت وقت شناسي اهميت و ارزش چنداني داده نمي‌شود اما در اردبيل اين پديده پر رنگ تر جلوه مي‌كند .

وي گفت : تمام اتفاقات ، وقايع و كارهاي انسان در محدوده زمان انجام مي شود و اگر به اين موضوع اهميت و ارزش كافي داده نشود راه پيشرفت‌هاي فردي و اجتماعي در جامعه هموار نخواهد شد .

وي افزود : در حاليكه اين همه در آموزه‌هاي مهم دين مبين اسلام بر رعايت نظم تاكيد شده است و نماز مهمترين نماد نظم و وقت شناسي است جاي شگفتي دارد كه به موضوع تشكيل به موقع مراسم‌ها اين چنين بي‌اهميت شده‌ايم .

فرهنگ ايراني نيز بر اهميت وقت شناسي تآكيد مي‌كند و دقت در تقويم‌هاي اين مرز و بوم و تحويل سال و انجام به موقع كارهاي كشاورزي و مانند آنها اين موضوع را تاييد مي‌كنند. ك/‪۴‬
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن