تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815505938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/وقايع‌نگاري ماراتن انتخاب رييس شوراي اصناف كشور/ نوده‌فراهاني پس از برگزاري ‌٦ انتخابات رييس شد!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /وقايع‌نگاري ماراتن انتخاب رييس شوراي اصناف كشور/ نوده‌فراهاني پس از برگزاري ‌٦ انتخابات رييس شد!


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بازرگاني

سه‌شنبه گذشته آخرين حلقه از حلقه‌هاي انواع انتخابات اصناف تكميل و رييس شوراي اصناف كشور مشخص شد. روند انتخاب يك فرد به عنوان رييس شوراي اصناف كشور در پي انتخابات گوناگون هرمي از پايين تا بالا آن قدر پيچيده است كه شايد مردم عادي و صاحبان واحدهاي صنفي اطلاع دقيقي درباره چگونگي فعاليات آن نداشته باشند و اين موضوع شايد باعث شده كه صاحبان حرفه و مشاغل گوناگون اطلاعي از جايگاه قانوني، امكانات و اختيارات شوراي اصناف كشور نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار اصناف خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) انواع و اقسام انتخابات در جامعه اصناف برگزار مي‌شود تا سرانجام يك نفر به عنوان رييس شوراي اصناف كشور انتخاب شود؛ البته اين مارتن انتخابات مورد انتقاد تعدادي از فعالان صنفي هم هست چون فاصله برخي از اين انتخابات دو ساله است و استرس انتخاب شدن يا نشدن در دوره بعدي مانع برنامه‌ريزي مناسب براي انجام وظايف مي‌شود و به همين دليل اين موضوع در اصلاحيه قانون نظام صنفي مورد توجه قرار گرفته و عمر شورا و مجامع امور صنفي شهرستان‌ها به سه سال افزايش يافته است ولي تا تصويب اين اصلاحيه كه هنوز هم به مجلس شوراي اسلامي ارسال نشده است اين دوره‌ها دو ساله است.

نگاهي به ساختار هرمي اصناف از پايين تا بالا مي‌تواند نشان‌دهنده جايگاه رفيع شوراي اصناف كشور و به تبع آن مسئوليت‌هاي سنگين اين نهاد صنفي است.

* انتخابات اتحاديه‌ها و هيات رييسه آن

اولين نهاد نظام‌مند در جامعه اصناف، اتحاديه است كه از اجتماع واحدهاي صنفي داراي پروانه كسب و قانون‌مند پديد مي‌آيد.

انتخابات اتحاديه‌ها هر چهار سال يك‌بار انجام مي‌شود و هر فرد داراي پروانه كسب مي‌تواند به عنوان كانديدا در اين انتخابات ثبت‌نام كند. در شهرهاي بزرگ هر اتحاديه كه داراي بيش از 1000 عضو باشد داراي هيات رييسه هفت نفره و در غير اين صورت هيات رييسه پنج نفره است؛ پس از انتخاب اعضاي هيات رييسه اتحاديه از سوي اعضاي صنف، يك انتخابات داخلي بين افراد منتخب انجام مي‌شود تا رييس، نايب‌رييسان، بازرس، دبير و خزانه‌دار اتحاديه‌ مشخص شوند البته در اصلاحيه قانون نظام صنفي پيش‌بيني شده كه اين سمت‌ها براساس تعداد راي افراد در انتخابات عمومي اتحاديه تعيين شود و انتخابات داخلي هيات رييسه حذف شود اما فعلا همين انتخابات داخلي تعيين‌كننده پست‌ها در هر اتحاديه است.

در اصلاحيه قانون نظام صنفي همچنين تعداد اعضاي هيات رييسه از هفت و پنج نفر به پنج و سه نفر كاهش يافته است.

* انتخابات مجمع امور صنفي

مجمع امور صنفي جايي است كه وظيفه هماهنگي اتحاديه‌ها را برعهده دارد و هر اتحاديه داراي يك نماينده در اين مجمع است.

طبق قانون نظام صنفي سه نوع مجمع امور صنفي وجود دارد؛ مجمع امور صنفي صنوف توليدي ـ خدمات فني، مجمع امور صنفي صنوف توزيعي ـ خدماتي و مجمع امور صنفي مشترك. نمايندگان اتحاديه‌هاي صنفي در هر شهرستان از بين خود يك هيات رييسه سه يا پنج نفره را براي اداره امور مجمع امور صنفي انتخاب مي‌كنند كه اين انتخابات براي تمامي مجامع امور صنفي در سراسر كشور به صورت همزمان برگزار مي‌شود و فردي كه بيشترين راي را بياورد به عنوان رييس مجمع و نفرات بعدي نايب رييس و دبير و ديگر پست‌ها را به دست مي‌آورند؛ در واقع در انتخابات مجامع، انتخابات داخلي هيات رييسه وجود ندارد.

در حال حاضر اكثر مجامع امور صنفي ادغام شده‌اند و تنها برخي شهرهاي بزرگ مثل تهران، اهواز، كرمانشاه، سمنان و كرمان داراي دو مجمع جداگانه هستند كه در اصلاحيه قانون نظام صنفي ادغام تمامي مجامع امور صنفي پيش‌بيني شده است.

انتخابات امسال مجامع امور صنفي به طور همزمان در 22 ارديبهشت‌ماه در بيش از 380 مجمع امور صنفي كشور انجام و هيات رييسه مجامع مشخص شدند.

* انتخابات استاني براي تعيين نمايندگان در شوراي اصناف

انتخابات 144 عضو پارلمان صنفي كشور به صورت همزمان در تمامي استان‌هاي كشور در روز 28 خرداد ماه انجام شد و شوراي اصناف دوره سوم كار خود را با شناختن اعضاي جديد به مدت دو سال آغاز كرد.

در اين انتخابات هر استان بنا به سهميه‌اي كه دارد نمايندگان را روانه پارلمان صنفي كشور مي‌كند كه مجموع اين نمايندگان 144 عضو شوراي اصناف كشور را تشكيل مي‌دهند.

هر استان بر اساس تعداد جمعيت نماينده‌اي در شورا دارند؛ استان‌هايي كه داراي جمعيت زير يك ميليون نفر هستند، دو نماينده و استان‌هايي كه داراي جمعيت يك تا دو ميليون نفر هستند چهار نماينده و استان‌هاي دو تا سه ميليون نفري شش نماينده و استان‌هاي بيش از سه ميليون نفر هم هشت نماينده در شوراي اصناف كشور دارند. استان تهران هم داراي 12 نماينده در شوراي اصناف كشور است.

هر عضو هيات رييسه مجمع امور صنفي يك شهر مي‌تواند در اين انتخابات كانديدا شود و راي‌دهندگان اعضاي هيات رييسه‌هاي مجمع هر استان هستند.

پس از انجام اين انتخابات قرار بود انتخابات هيات رييسه شوراي اصناف كشور اوايل شهريور ماه برگزار شود اما به دلايلي اين انتخابات به پس از ماه رمضان موكول شد.

* انتخابات اعضاي شورا براي تعيين هيات رييسه شوراي اصناف كشور

144 عضو پارلماني صنفي كشور در 16 مهر ماه امسال در يك انتخابات چند ساعته شش عضو هيات رييسه شوراي اصناف كشور را به اين شرح انتخاب كردند:

اعضاي منتخب صنوف توزيعي ـ خدماتي

1 ـ قاسم نوده‌فراهاني از استان تهران، شهر تهران و از صنف توزيعي ـ خدماتي فروشندگان لوازم پزشكي با 92 راي

2 ـ سعيد ممبيني از استان خوزستان، شهر اهواز و از صنف توزيعي ـ خدماتي پيمانكاران مواد غذايي با 64 راي

3 ـ محمود هاشمي از استان فارس، شهر شيراز و از صنف توزيعي ـ خدماتي فروشندگان لوازم بهداشتي ساختمان با 57 راي

اعضاي منتخب صنوف توليدي ـ خدمات فني

1 ـ جلال‌الدين‌محمد شكريه از استان گيلان، شهر رشت و از صنف توليدي ـ خدماتي شيشه‌گران 69 راي

2 ـ فرهاد عزت‌پور از استان كردستان، شهر سنندج و از صنف توليدي خدمات ـ فني تعميرات لوازم خانگي با 58 راي

3 ـ‌ عبدالله افشاري‌صالح از استان خراسان رضوي، شهر مشهد و از صنف توليدي ـ خدمات فني تزئيات ساختمان با 57 راي

يكي دو شب قبل از برگزاري انتخابات ائتلافي با عنوان خدمتگزاران اصناف در هيات رييسه شوراي اصناف كشور تشكيل شد كه از شش عضو آن پنج نفر راي آوردند.

با اضافه شدن ابولقاسم شيرازي ـ رييس كنوني اتحاديه پوشاك تهران ـ به عنوان عضو انتصابي و نماينده وزير بازرگاني ،هيات رييسه تكميل و شرايط براي انجام انتخابات داخلي هيات رييسه فراهم شود.

* انتخابات داخلي هيات رييسه شوراي اصناف كشور

سرانجام سه‌شنبه گذشته 21 آبان ماه انتخابات داخلي هيات رييسه شوراي اصناف كشور انجام شد و قاسم نوده فراهاني با راي قاطع هفت نفره از سوي اعضاي هيات رييسه به عنوان ربييس شورا انتخاب شد.

در اين انتخابات جلال‌الدين‌محمد شكريه به عنوان نايب رييس اول و سعيد ممبيني به عنوان نايب‌ رييس دوم انتخاب شدند.

عبدالله افشاري‌صالح به عنوان دبير شورا و فرهاد عزت‌پور خزانه‌دار هيات رييسه شورا شدند. محمود هاشمي و ابوالقاسم شيرازي نماينده وزير بازرگاني در شورا نيز به عنوان اعضاي هيات رييسه به فعاليت خود در شورا ادامه مي‌دهند.

جالب اينكه هر پنج عضو ائتلاف خدمتگزاران اصناف در هيات رييسه شوراي اصناف كشور كه در هنگام انتخابات عمومي هيات رييسه تشكيل شده بود، در انتخابات داخلي هيات رييسه هم داراي سمت شدند.

سعيد ممبيني ـ نايب رييس دوم شورا ـ در جلسه انتخابات در سخناني با اشاره به راي كاملي كه همه اعضاي هيات رييسه به نوده‌فراهاني دادند آن را نشانه همدلي بين اعضاي هيات رييسه خواند و گفت: با وجودي كه تركيب هيات رييسه در اين دوره از اين توانايي برخوردار بود كه رييس شهرستاني انتخاب كند اما براي پيشبرد بهتر امور تصميم گرفته شد كه آقاي فراهاني انتخاب شوند.

او گفت: اميدواريم تصميمات شورا به صورت جمعي و با موافقت‌ همه اعضاي هيات رييسه گرفته شود و حاشيه‌هايي كه در دوره دوم پيش آمد در اين دوره تكرار نشود.

صحبت‌هاي او دال بر اتفاقاتي بود كه در دوره دوم افتاد و پنج نفر از اعضاي هيات رييسه در اواخر سال 86 به دليل آنچه تك‌روي رييس شورا مي‌دانستند راي به عزل او دادند؛ البته موضوع با پادرمياني وزارت بازرگاني حل و فصل شد اما مي‌توان گفت فعاليت‌هاي شورا از ابتداي امسال به دليل همين حاشيه‌ها به محاق رفت.

ماراتن انواع انتخابات در جامعه اصناف كشور به پايان رسيده و اكنون قاسم نوده‌فراهاني‌ كه در حال حاضر رييس اتحاديه فروشندگان لوازم پزشكي تهران و رييس مجمع امور صنفي توزيعي ـ خدماتي تهران است به عنوان رييس شوراي اصناف كشور انتخاب شده است.

براي شوراي اصناف در دوره سوم ماموريت‌هاي اجرايي زيادي تعريف شده و اين شورا از حالت مشورتي خود در دوره‌هاي اول و دوم خارج شده است، بنابراين رييس و اعضاي هيات ريسه شورا وظايف سنگيني بر عهده دارند كه اجراي آن‌ها نياز به فضاهايي فارغ از حاشيه دارد.

گزارش از خبرنگار ايسنا: هادي احمدي

انتهاي پيام
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن