تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813275238




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهاجرت


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:

مهاجرت نگارش یافته توسط راضیه مخبریان نژاد مهاجرت پديده.اي است كه در 4-3 دهه گذشته بسيار رواج پيدا كرده است و متأسفانه يا خوشبختانه هر كدام از اين مهاجرين، از طريقي دلبسته موطن خود مي.مانند: يكي محل تولدش را دوست دارد، ديگري خانواده يا دوستانش را و حتي کسانی هستند كه به خاطر يك غذاي سنتي يا بستني كودكي يا جواني خود، در غربت اشك مي.ريزند. روان.شناسان واژهHomesick يا بيماري خانه را توصيف مناسبي براي اين گروه از افراد مي.دانند.
شدت اين غم به حدي است كه فردي پس از 30 يا 40 سال زندگي در كشوري ديگر، همچنان بر سر دوراهي ماندن و برگشتن دست و پا مي.زند. از سويي مسائل عاطفي او را به اين سمت مي.كشاند و از سويي ديگر كار و زندگي و رفاه و آرامش محل زندگي او را تشويق به ماندن مي.كند. بعضي آدم.ها نيز به دلايلي بيشتر در معرض غم غربتند. مثلا كسي كه طلاق گرفته. يا وابستگي عاطفي شديد به خانواده دارد. البته بعضي.ها هم كمتر غم غربت را تجربه مي.كنند، مثلا افرادي كه خودشان مهاجرت به كشوري ديگر را انتخاب كرده.اند و يا كساني كه ماجراجو.تر هستند و اشتياق بيشتري به تجربه كردن چيزهاي جديد دارند. براي شكستن اين سد چند كار مي.توان انجام داد:
1- پيش از رفتن (يك يا دو ماه قبل) از شيوه تصوير.سازي. ذهني استفاده كنيد:
چشم.هايتان را ببنديد و خود را در حال قدم زدن در خيابان.هاي شهر جديد، غذا خوردن در رستوران با مردمي بيگانه كه دورو برتان نشسته.اند، خريد كردن از فروشگاه و... ببينيد. مي.بينيد كه نا.خود.آگاه ضربان قلبتان تند و زبانتان خشك مي.شود. در مرحله بعد خود را در خانه ديگري ببينيد كه داريد تلفني با عزيزانتان حرف مي.زنيد. اينگونه تصوير.سازي..هاي ذهني به شما كمك مي.كند تا با پيش زمينه قبلي مهاجرت كنيد و كمتر از نظر روحي لطمه بخوريد.
2-ارتباط.تان را با دنياي قديم حفظ كنيد:
تماس.هاي تلفني و خبر گرفتن از حال دوستان و آشنايان به شما كمك مي.كند تا همچنان خود را نزديك به عزيزانتان حس كنيد. خدا را شكر كه با وجود تكنولوژي.هاي پيشرفته ای مانند رايانه، دوربين.هاي ديجيتال و فيلمبرداري، اي.ميل و.... ارتباط بر قرار كردن بسيار راحت.تر از قبل شده است.
3- با يك دوست صميمي از غم غربت حرف بزنيد:
همه ما مي.دانيم كه حرف زدن و درد دل كردن با يك دوست خوب، غصه.ها را كم مي.كند اما اينكه با چه كسي حرف مي.زنيم نيز بسيار مهم است. يكي از انتخاب.هاي نادرست كه بسياري از افراد آن را انجام مي.دهند صحبت با نزديكاني است كه در وطن حضور دارند. مثلا فكر كنيد كه در اوج ناراحتي با صدايي بغض.آلود به مادرتان زنگ بزنيد و درد دل كنيد. با اين كارتان هم مادرتان را غصه.دار مي.كنيد و هم با صداي غصه.دار مادر كه خواهش مي.كند پيش او برگرديد، غم و غصه خودتان بيشتر مي.شود. در اين جور مواقع حضور يك دوست خوب و صميمي كه گوش شنوا نيز داشته باشد موهبت بزرگي است.
4-دوستان جديدي پيدا كنيد:
سعي كنيد از خانه بيرون برويد و در فعاليت.هاي اجتماعي شركت كنيد. اگر سر كار نمي.رويد، حتما در كلاسي مثل كلاس زبان يا هر زمينه.اي كه علاقه داريد ثبت.نام كنيد.. ورزش كردن نيز بسيار مؤثر است هر چند گاهي غم غربت چنان به شخص فشار مي.آورد كه حال و حوصله ورزش را ندارد. داشتن يك دوست همراه و همدل مي.تواند به شما بيشترين كمك را بكند تا اين مرحله از زندگي را پشت سر بگذاريد.


مهاجرت عبارت .است از جابه.جایی مردم از مکانی به مکانی دیگر برای کار یا زندگی. مردم معمولاً به دلیل دور شدن از شرایط یا عوامل نامساعدی مانند فقر، کمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری و کمبود امنیت مهاجرت می.کنند. دلیل دوم می.تواند شرایط و عوامل مساعد جذب کننده مانند امکانات بهداشتی بیشتر، آموزش بهتر، درآمد بیشتر و مسکن بهتر در مقصد مهاجرت باشد.
اگرچه مهاجرت بشر برای مدت صدها هزار سال وجود داشته و دارد، «مهاجرت» در مفهوم مدرن به حرکت و کوچ افراد از یک ملیت- کشور به کشور دیگر، که در آنجا شهروند نیستند، محسوب می.شود. مهاجرت به.طور ضمنی به اقامت درازمدت با مهاجرت اطلاق می.شود. توریست ها و بازدید کنندگان موقتی و کوتاه مدت به.عنوان مهاجر شناخته نمی.شوند اما با وجود این، مهاجرت فصلی کارگران و نیروی کار (به.طور نمونه برای مدت کمتر از یک سال) اغلب به.عنوان شکلی از مهاجرت بحساب می.آیند. میزان مهاجرت، درشرایط کامل بالا ولی در شرایط مرتبط پایین است. بر طبق آمار تخمینی سازمان ملل متحد در حدود ۱۹۰ میلیون مهاجر بین.المللی در سال ۲۰۰۵ وجود داشته.است، که ۳٪ از کل جمعیت دنیا را شامل می.شود. ۹۷٪ بقیه جمعیت دنیا در کشورها و محل هایی زندگی می.کنند که به دنیا آمده.اند یا به.طور خانوادگی زندگی کرده.اند.
عقاید جدید در مورد مهاجرت به توسعه و پیشرفت مربوط می.شود بخصوص در قرن نوزدهم میلادی وجود ملیت.ها و کشورهایی با معیارهای مشخص شهروندی مانند پاسپورت وکنترل دائم و مستمر مرزها وحدود و قانون ملیت در ایجاد این عقاید نقش داشته.اند. شهروندی و تابعیت یک کشور- ملیت به یک نفر خارجی و بیگانه حق اقامت در آن کشور و منطقه می.دهد ولی اقامت بخاطر مهاجرت منوط به شرایطی است که توسط قانون مهاجرت تعیین می.شود. مهاجرت بدون تایید رسمی می.تواند طبق این قوانین یک خلاف تلقی شود، و حتی اگر به.عنوان خلاف تعریف نشود، دولتها معمولاً برای مهاجرت غیر قانونی بازداشت و حبس تعیین می.کنند. این ملیت ها- کشورها هم.چنین مهاجرت را یک مورد سیاسی، با تعریف وطن و تابعیت اصلی یک ملت که به عنوان میراث شراکتی نژادی و یا فرهنگی تلقی می شود به.شمار می.آورند. در بیشتر موارد مهاجرت شرایط نژادی و فرهنگی مختلفی پیدا می.کند. این مسئله باعث تنش.های اجتماعی ترس و واهمه از خارجی و برخورد و مقابله با هویت ملی وبومی، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته می.گردد.
کشورهای مهاجرپذیر نیز از نیروی کار مهاجران نفع می.برند. بسیاری از کشورهای صنعتی برای گردش اقتصاد خود به نیروی کار ارزان مهاجرین نیاز دارند. مهاجران به.ویژه در بخش.های کشاورزی، ساختمان، رستوران.داری و هتل.داری، مراقبت از سالمندان، نظافت و خدمتکاری منازل مشغول به کار هستند. حتی در درون اتحادیه اروپا نیز انجام کار محدودیت.های اقامتی برای بعضی از کشورها دارد و این امر رسماً به مهاجرت و کار غیرقانونی دامن می.زند. در واقع در بحث.های مربوط به مهاجرت غالباً چنین جلوه داده می.شود که مهاجرین خود را به زور به جوامع مرفه.تر تحمیل می.کنند. در این میان نه تنها به علل مهاجرت، که ریشهٔ بسیاری از آنان، مناسبات اقتصادی جهانی است، اشاره نمی.شود، بلکه در مورد منافع سرشاری که از راه مهاجرت قانونی و غیرقانونی نصیب سوداگران می.گردد نیز سکوت می.شود.
آمارهای جهانی مهاجرت
آمارهای مهاجرت به افرادی اشاره می.کنند که از یک کشور به به کشور دیگری، برای مثال، مهاجران نسل اول، مهاجرت کرده.اند. در موارد غیر رسمی از اصطلاحاتی مانند، «مهاجر»، یا «خارجی» اغلب برای نشان دادن ویژگی های نژادی و قومی اقلیت های مهاجران، بدون توجه به محل تولد یا شهروندی آنها استفاده می.شود.
برطبق «گزارش منشیگری عمومی سازمان بین.المللی مهاجرت و توسعه» بیشتر مهاجران بین.المللی در کشورهای توسعه یافته دارای درآمد بالا حدود ۹۱ میلیون در سال ۲۰۰۵ می.باشند. کشورهایی که درآمد کم یا کمتر از حد متوسط را دارند، دارای ۵۱ میلیون مهاجر بین.المللی می.باشند. تعداد کل مهاجران بین.المللی در ایالات متحده آمریکا در بیشترین حد آن، یعنی ۳۹ میلیون نفر است. بالاترین درصد مهاجران در نیروی کار و کارگران در کشورهای حوزه خلیج فارس محاسبه شده که ۹۰% در امارات متحده عربی، ۸۶% در قطر، ۸۲% در کویت، ۶۴%در عمان حضور دارند .که این جریان مهاجرت فقط از کشورهای فقیر به کشورهای ثروتمند نمی.باشد: در حدود یک سوم مهاجران بین المللی از یک کشور توسعه یافته به کشور دیگری مهاجرت می.کنند. در اروپا، فقط لوکزامبورگ این میزان را با 45% نیروی کار خارجی دارد. در کشور سویس، ۲۲% از نیروی کار از خارجیان تشکیل می.شود، اما در کشورهای دیگر اروپایی، کمتر از ۱۰% خارجی هستند (کلمه خارجی معادل کلمه مهاجر نیست). در ۴۱ کشور، بیش از یک پنجم جمعیت از مهاجران خارجی تشکیل شده.است.
انواع مهاجرت
مهاجرت خارجی، بین کشورها صورت می.گیرد و مهاجران از کشوری به کشور دیگر مهاجرت می.کنند در حالی که مهاجرت داخلی جابه.جایی بین نواحی داخلی یک کشور است. حرکت روزانه مردم از حومه.ها و شهرک.های اطراف به داخل شهرهای بزرگ برای رفتن به محل کار یا استفاده از خدمات داخل شهرها، نوعی مهاجرت داخلی است که به آن مهاجرت روزانه گفته می.شود. در این نوع مهاجرت مردم در شب به محل سکونت خود بازمی.گردند. حرکت کوچ.نشینان و جابه.جایی کارگران از شهرها به روستاها در فصل میوه.چینی، نوع دیگری از مهاجرت داخلی است که به آن مهاجرت فصلی می.گویند.
پناهندگی نوعی از مهاجرت خارجی است که عوامل دافعه در مبدا؛مردم را مجبور به نقل مکان می.کند. به.عنوان نمونه، تشکیل دولت اسراییل زمینه ساز پناهندگی بسیاری از فلسطینیها به اردن، مصر، سوریه و لبنان شد. حمله شوروی به افغانستان و جنگ.های داخلی در آن کشور، باعث پناهندگی افغانها به ایران و پاکستان گردید. خشک.سالی، قحطی و جنگ.های داخلی باعث پناهندگی سکنه اتیوپی به کشورهای مجاور شد.
برخی مهاجرت.های خارجی با هدف دستیابی به منابع طبیعی و ثروت و یا دستمزد و رفاه بیشتر انجام می.پذیرد که به آن مهاجرت اختیاری گفته می.شود. در این گونه مهاجرت.ها کشور مبدا دچار مشکلات اقتصادی است. به.عنوان نمونه مهاجرت اروپاییان به آمریکا، استرالیا، کانادا و آفریقا در قرن نوزدهم یک مهاجرت اختیاری است. مهاجرت کارگران ترکیه به آلمان غربی پس از جنگ جهانی دوم، و مهاجرت مردم اتریش، مجارستان، یوگسلاوی به آلمان پس از سال ۱۹۸۹ نیز مهاجرت.های اختیاری هستند.
آثار مهاجرت
طبق برآورد سازمان.های مدافع حقوق بشر، سالانه بین ۶۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار انسان توسط قاچاقچیان از مرزها عبور داده شده و به فروش می.رسند که ۸۰ درصد از این افراد دختران و زنان هستند. بسیاری از این افراد به کارهای سیاه و غیرقانونی واداشته می.شوند، و مورد استثمار و بدرفتاری قرار می.گیرند.
در وضع قوانین مربوط به مهاجرین، به.جای پذیرفتن آنان به.عنوان شهروندان جامعه، کنترل آنان به.عنوان حاشیه.نشینان جامعه مد نظر قرار می.گیرد. به این ترتیب مهاجرین آخرین حلقه.های زنجیر سلطه قدرتمندان را با هستی خود درهم تنیده می.بینند و زنان مهاجر رنگ جنسیتی را در شمایل این زنجیر باز می.شناسند.
علل مهاجرت
تئوریهای سنتی مهاجرت بین موارد «عوامل رانده شدن» و عوامل جذب و کشش «تفاوت و تمایز قائل می.شوند. عوامل راندن و رانده شدن در وهله اول به تحریک و انگیزش افراد برای مهاجرت از کشور مبدا منجر می.شود. دراین موارد مهاجرت اقتصادی یا کاری (معمولا مهاجرت نیروی کار)، تفاوت در میزان و سطح دستمزدها عامل مهم و تعیین کننده است. افراد فقیر از کشورهای کمتر توسعه یافته یا در حال رشد» می.توانند استانداردهای بالای زندگی در کشورهای توسعه یافته بیش از کشور اصلی خودرا مد نظر داشته باشند. فرار از فقر و نداری یک عامل سنتی رانده شدن و فراهم بودن استخدام شغلی یک عامل جذب کنندگی و کشش محسوب می.شود. مهاجران می.خواهند که مبالغی پول نزد افراد خانواده و فامیل خود بفرستند. بلایای طبیعی نیز می.توانند جریان مهاجرت ناشی از فقر ونداری را شدت بخشند. این نوع از مهاجرت ممکن است در کشور مقصد مهاجرت غیرقانونی باشد (مهاجرت از این نوع می.تواند در بعضی از کشورها غیرقانونی تلقی شود ولی یک مورد خلاف نمی.باشد).
مهاجرت به کشورهای دیگر گاهی در شکل کنترات و قرارداد استخدام می.باشد. کارمندان اتحادیه.های چند ملیتی- بین.المللی تشکیلات غیر دولتی و سرویسهای دیپلماتیک می.توانند در مناطق و کشورهای فرادریایی کار کنند. آنها اغلب به.عنوان «افراد مقیم خارج» محسوب می.شوند و شرایط آنها برای استخدام همانند یا بهتر از افراد بومی است که در کشور میزبان برای کار(برای کار مشابه) درخواست ارائه می.کنند.
برای بعضی از مهاجران، آموزش یک عامل جذب و کشش اولیه است (توجه کنید که دانشجویان با ویزای تحصیلی اغلب به.عنوان مهاجران تعریف نمی.شوند). مهاجران بازنشسته از کشورهای ثروتمند به کشورهای با هزینه.های پایین با آب وهوایی بهتر و مناسب تر، نیز نوع جدیدی از مهاجرت بین.المللی است. مثالی از این دست به مهاجرت شهروندان بازنشسته بریتانیایی انگلیسی به اسپانیا مربوط می شود. بعضی از مهاجران علائق خود را به اقامت در کشوری با دلایل مربوط به فرهنگ یا بهداشت تعیین می.کنند. افراد جوان از کشورهای توسعه یافته و پیشرفته برای ابراز علایق و عقاید خود و بیان آنها در مقابل نهادها یا به خاطر احتیاجات و نیازهای خود مستقیما به محیط.های فرهنگی دیگر مهاجرت می.کنند.
عوامل راندن غیر اقتصادی شامل تعقیب (مسائل مذهبی یا موارد دیگر)، گاهی سوء استفاده، زورگویی و ارعاب، تصفیه نژادی و حتی قتل عام بخاطر بنیادگرایی ، در خطر بودن افراد غیرنظامی در حین جنگ، حرکتهای سیاسی مانند هجوم پناهندگان برای فرار از دیکتاتوری است.
بعضی مهاجرت.ها بخاطر دلایل شخصی است مثلاً براساس روابط بین اشخاص (مانند بودن با خانواده یا رسیدن به شخص مورد علاقه). در موارد کمی مهاجرت فرد به کشور جدید دوری و فرار از دادگاه کیفری(برای مثال اجتناب از بازداشت که (یک مورد منفی) مدعی حرکت و اقدام شخصی به حساب می آید.
موانع مهاجرت
موانع مهاجرت فقط مسائل قانونی نیستند بلکه موارد طبیعی نیز اهمیت دارند. مهاجران هنگام ترک کشورشان باید خیلی چیزهای مورد علاقه را از قبیل: خانواده، دوستان، شبکه حمایتی، و فرهنگ خود راهم ترک گویند. آنها هم.چنین باید دارایی.های خود را به مقدار زیاد به پول نقد تبدیل کنند که خرج مسافرت ومهاجرت خود را تامین کنند. وقتی که آنها به کشور جدید می.رسند با خیلی چیزهای غیرمطمئن و پیش بینی نشده مانند پیدا کردن کار، محلی برای زندگی، قوانین جدید، الگوهای فرهنگی جدید، مسائل مربوط به لهجه زبانی، احتمال نژادگرایی و سایر رفتارهای مخالف خود و خانواده خود مواجه می.شوند. این موانع مهاجرت بین.المللی را محدود می.کنند در مورد مهاجرت جمعیت «به.صورت انبوه» به قاره.های دیگر، ایجاد و افزایش مشکلات این جمعیت انبوه، و مسائل ایجاد شده توسط آنها برای سرویس.ها و ساختار داخلی جامعه جدید و این محدودیت های اسکان و موانعی در سر راه مهاجرت بیشتر می.باشند.
قوانین مهاجرت
اگرچه آزادی حرکت و کوچ اغلب به.عنوان حقوق فردی شناخته می.شود، ولی این آزادی حرکت و کوچ در داخل مرزهای یک کشور وملت است که توسط جایگزینی یا با حقوق قانونی بشری تضمین می.شود. به.علاوه، این آزادی اغلب منحصر به شهروندان آن کشور است و افراد دیگر را دربر نمی.گیرد. در حال حاضر هیچ کشوری آزادی کامل برای رفت و آمد و کوچ کردن را فراتر از مرزهای خود نمی.دهد وقوانین حقوق بشر بین.المللی اجازه داخل شدن به مرزهای کشور دیگر را نمی.دهد. بر طبق ماده ۱۳ اعلامیه بین.المللی حقوق بشر شهروندان نبایستی ممانعتی در ترک کشور خود داشته باشند. اینجا قوانین مشابهی در مورد ورود افراد غیر شهروند وجود ندارد. آنهایی که تمایز و تفاوت در زمینه.های قانونی را رد می.کنند، می.گویند که آزادی رفت و آمد هم در داخل یک کشور و هم میان کشورهای مختلف یک حق بشری مهم و اساسی است، و سیاستهای محدود کننده مهاجرت، اگر کشورها و دولتهایی این حق آزادی رفت وآمد و کوچ کردن را رد کنند در حقیقت حقوق وآزادی بشریت را نادیده گرفته اند. توجه به این نکته لازم است که آزادی برای حق ورود، به خودی خود برای مهاجران، کار، مسکن، مراقبت بهداشتی یا شهروندی و اقامت را تضمین نمی.کند.
مواقعی که مهاجرت اجازه داده می.شود عمدتا انتخابی است. اصول و قواعد انتخابی بودن، مانند سیاست سفید استرالیا به.طور تدریجی از بین رفته.است، اما اولویت به افراد تحصیل کرده، ماهر و ثروتمند داده می.شود. افرادی که امتیازات کمتری دارند، شامل توده افراد فقیر در کشورهای کم درآمد می.باشند که نمی.توانند از این فرصتهای مهاجرت استفاده کنند. این نابرابری در برخورد با اصول و قواعد فرصتهای برابر مورد انتقاد قرار گرفته.است، که (حداقل از لحاظ تئوری) در کشورها و ملت.های دموکراتیک صدق می.کند. حقیقت اینست که در ورود برای افراد غیر ماهر بسته.است، در حالی که در همین حال در کشورهای خیلی توسعه یافته تقاضای بسیار زیادی برای نیروی کار غیر ماهر دارند، و این عامل مهم و عمده مهاجرت غیرقانونی می.باشد. طبیعت و وضعیت متضاد این سیاست – مخصوصا مشکلات مهاجران غیرماهر هنگام استفاده از نیروی کار - هم.چنین در زمینه.های اصول و قواعد مورد انتقاد قرار گرفته.است.
سیاستهای مهاجرت که به.طور انتخابی آزادی مهاجرت را تضمین می.کنند، برای افراد مورد نظر دسترسی به شبکه اقتصادی را در کشور میزبان فراهم می.کنند. معنی دیگر این مسئله، ضررو زیان خالص برای منابع ملی و نیروی کارآمد کشورهای فقیر با از دست دادن اقلیت تحصیل کرده و کارآمد یا فرار مغزها می.باشد.. این مسئله هم.چنین باعث کاهش عدم برخورداری بین.المللی در استانداردهای زندگی می.شود، که تحرک و تشویق برای افراد ایجاد می.کند که به اولین محل مهاجرت کنند. یک مثال دراین مورد «رقابت نیروی کار ماهر» در استخدام کارکنان بهداشتی کشورهای جهان سوم توسط کشورهای جهان اول است.
در سطح سوم می.خوانیم:
ابعاد مهاجرت
بعضی مشکلات مهاجرت
عوامل موثر در مهاجرت
آثار مهاجرت بر سلامت مهاجران
مهاجرت و سلامت
دوري از وطن، دوري از سلامت
سلامت در وطن
تو با ما فرق داري!
تلاش براي حفظ سلامتي
ایرانی مهاجر، ایرانی غریب، ایرانی تنها
تفاوتهای اساسی مهاجرت و پناهندگی
مسائل روحی پناهندگی
چطور غم غربت را کم کنیم؟
مهاجرت و یادگیری قوانین جدید
تحول خانواده در مهاجرت
جدایی اعضای خانواده: کودکان و مهاجرت
مهاجرت از نگاه يونيسف
آينده و كودكان مهاجر
جوانان و مهاجرت
وظایف والدین
جوانان و مشکل هویت در مهاجرت
برخورد با دختران حقیقت این است
سالمندان و مهاجرت






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن