واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:
ابراهیم حاتمی.کیا پیش از این علنا اصغر فرهادی و جدایی نادر از سیمین را مورد انتقاد قرار داده بود: «خفقانی که هنرمند با هنرش ایجاد می.کند صد برابر بدتر از خفقان سیاسی است. نباید در فیلم.مان بگوییم که هیچ امیدی نیست و نشان دهیم که همه دروغ می.گویند. بچه و بزرگ دروغ می.گویند. همه جبرا دروغ می.گوییم و تقصیر خودمان نیست و در آخر نتیجه.گیری کنیم که برویم آن سوی آب. متاسفم که به چنین شرایط هنری رسیده.ایم.»
حالا فرهادی حاصل همکاری.شان در فیلمنامه ارتفاع پست را یک سفارش از سوی حاتمی.کیا می.داند. سرانجام اختلافات دو نگاه به جامعه امروز ایران به جدال لفظی دو کارگردان مطرح سینمای ایران رسید. دو کارگردانی که سال.ها قبل در کنار هم فیلمنامه ارتفاع پست را نوشتند، که اصغر فرهادی با این همکاری، پس از تجربه.های موفق تلویزیونی.اش وارد سینمای حرفه.ای ایران شد. فیلمی که منتقدان، آن را حاصل تلفیق نگاه اجتماعی فرهادی و نگاه سیاسی حاتمی.کیا می.دانستند. اما مسیر این دو از هم جدا شد. حاتمی.کیا روز به روز نگاه سیاسی.اش اجتماعی.تر شد و فرهادی نگاه اجتماعی.اش سیاسی.تر. سرانجام در جشنواره ملتهب بیست و نهم دو کارگردان مطرح سینمای ایران با فیلم.های تازه..شان در یک روز به برج میلاد آمدند. از نقدهای منتقدان بعد از دیدن گزارش یک جشن و جدایی نادر از سیمین می.شد فهمید که تضاد این دو نگاه که هر دو به نوعی به شرایط موجود معترض بودند بر همگان ثابت شده است. تیتر نقد آن روز امیر قادری در تهران امروز درباره این دو فیلم بود: «مسئله این است: یا با مردمی یا در برابرشان.» حاتمی.کیا از جمعی می.گفت که خودشان می .خواهند حافظ دین و آیین.شان باشند و فرهادی از فروپاشی قطعی این جمع در این شرایط.
من مولف ارتفاع پست نیستم
نخسیتن بخش از صحبت.های این دو درباره همدیگر در گفت و گوی حسین معززی.نیا در ماهنامه 24 با اصغر فرهادی کلید خورد. فرهادی نقشش در فیلمنامه ارتفاع پست را کم خواند و گفت کارش در آن فیلمنامه به نوعی سفارشی بوده. است:
ماهنامه 24: جالب است، شما که چنین نگاهی دارید چطور فیلمنامه.ای مثل ارتفاع پست را نوشتید؟ همیشه برایم عجیب بوده که فیلمنامه.ای که تا آن حد تمثیلی و متکی به نمادها که قصه.اش را قربانی بیان استعاری.اش می.کند. جرا با دیگر فیلمنامه.های شما اینقدر تفاوت دارد؟ ارتفاع پست به نگاه حاتمی کیا نزدیک است که اتفاقا سینما را این شکلی که شما می.گویید نمی.بیند.
فرهادی: خب دلیلش این است که ارتفاع پست در واقع فیلمنامه آقای حاتمی.کیا است. من نویسنده.ی آن فیلمنامه.ام. اما مولفش نیستم. در زمان نوشتن، سعی کردم با مولفه.های ذهنی حاتمی.کیا بنویسم.
ماهنامه 24: پس به یک معنا کار سفارشی است.
فرهادی: بله. شکل آن فیلمنامه شبیه کارهای من نیست. مولف آن فیلمنامه خود آقای حاتمی.کیا است.
-----------------------
منبع : کافه سینما
خفقانی که هنرمند با هنرش ایجاد می.کند صد برابر بدتر از خفقان سیاسی است.
در ادامه ابراهیم حاتمی.کیا در برنامه راز صراحتا در برابر فیلم جدایی نادر از سیمین و نگاهش به جامعه امروز ایران موضع گرفت:
باید در فیلم امید داده شود. من نمی.بخشم خودم را که در فیلمم مخاطب را ناامید کنم. در این کائنات و جهان به این بزرگی من چه کسی هستم که یخی را به جان جامعه بیاندازم و نوید پوچی به جامعه بدهم. یا القا کنم که آسمان ابری است و هیچ سوراخی جهت عبور نور امید وجود ندارد. این کار خیلی بی.انصافی است و خیلی بی.اخلاقی است. خفقانی که هنرمند با هنرش ایجاد می.کند صد برابر بدتر از خفقان سیاسی است. نباید در فیلم.مان بگوییم که هیچ امیدی نیست و نشان دهیم که همه دروغ می.گویند. بچه و بزرگ دروغ می.گویند. همه جبرا دروغ می.گوییم و تقصیر خودمان نیست و در آخر نتیجه.گیری کنیم که برویم آن سوی آب. متاسفم که به چنین شرایط هنری رسیده.ایم.
ایشان باشعورتر از آن هستند که این حرف را از سر اعتقاد و صداقت گفته یاشند.
اما پرده تازه تقابل این دو نگاه، با گفتگوی اخیر فرهادی شکل گرفته است. فرهادی در گفت و گویش با همشهری جوان در یک پاسخ تند حاتمی.کیا را به ریاکاری متهم کرد:
همشهری جوان: آقای حاتمی.کیا دربرنامه راز به نوعی گفت که فیلم.های شما تماشاگر را ناامید می.کند و این نهایت بی.اخلاقی است. نظرتان درباره این حرف چیست؟
فرهادی: ایشان باشعورتر از آن هستند که این حرف را از سر اعتقاد و صداقت گفته یاشند. بگذریم...
تقابل این دو نگاه در جامعه امروز ما همچنان ادامه دارد و در روزهای آینده به شکل.های دیگری ظاهر خواهد شد. نظر شما چیست؟
-------------------------
منبع : کافه سینما
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]