تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815496829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موزه.ی ملی مأمور بازگرداندن الواح هخامنشی


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مأموریت موزه.ی ملی ایران برای تشکیل کمیته.ی فنی با هدف پیگیری و بازگرداندن الواح هخامنشی از شیکاگو (آمریکا) به ایران پس از 70سال خبر داد.

به گزارش مشرق، حمید بقایی در گفت.وگو با ایسنا، در این زمینه توضیح داد: چند سال بود قضیه.ی پرونده.ی الواح شیکاگو را به.صورت جدی پیگیری می.کردیم، تا کنون نیز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حدود 500 تا 600 هزار دلار هزینه.ی مستقیم به وکلایی که این قضیه را پیگیری می.کردند، پرداخت کرده است. وکیل مجرب این پرونده در سفر به ایران توجیه شد و اسناد و مدارک لازم را برای پیگیری به آن دادیم و به او اعلام کردیم که اگر بخواهد این پرونده را براساس قوانین و مصالح حقوقی پیگیری کند، دادگاه.های آمریکا باید به نفع ایران رأی دهند؛ ولی اگر بخواهد با این پرونده، سیاسی برخورد کند تحت تأثیر لابی صهیونیست است که این قضیه نیز طبیعتا از دایره.ی عدالت خارج می.شود.
او همچنین با اشاره به بهره.گیری از ایرانیان مقیم آمریکا و تشویق آن.ها برای وارد شدن و فشار در این مسأله، ادامه داد: موفق شدیم نامه.ای از وزارت دادگستری آمریکا بگیریم که در آن تصریح شده بود، اموال فرهنگی جزو اموالی نیست که بتوانند توقیف شوند و این قانون شامل حال اموال ایران نیز می.شود.
وی با تأکید بر مورد تأیید بودن این کنوانسیون توسط آمریکا، گفت: تفسیری که آن.ها از قانون دارند، درباره.ی این قضیه نیز صحت دارد. بر همین اساس، این قانون شاخص قرار داده شد و با پیگیری در دادگاه به.صورت جدی، خوشبختانه دادگاه ناچار به دادن رأی برای این پرونده شد. در واقع، آن دادگاه نمی.توانست رأیی مخالف رأی کنونی خود صادر کند. این قضیه یک معضل برای آمریکایی.ها بود و نمی.توانستند به توقیف الواح شیکاگو رأی بدهند، چون کاملا مشخص بود اشیا و الواح جزو آثار فرهنگی و تاریخی ایران هستند. اکنون نیز با این حکم راه الواح برای بازگشت به ایران باز شد.
بقایی تأکید کرد: موزه.ی. ملی ایران مأمور شده است تا پس از تعطیلات نوروز با تشکیل یک کمیته.ی فنی بازگشت الواح هخامنشی به ایران را پس از 70سال پیگیری کند.
به گزارش ایسنا، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز با صدور اطلاعیه.ای، ضمن اظهار خرسندی از نتیجه.بخش بودن تلاش.های پیگیرانه.ی این سازمان درباره.ی پرونده.ی الواح گلی هخامنشی، حکم دادگاه آمریکایی در این زمینه را موفقیتی بزرگ برای میراث فرهنگی کشور توصیف و بر پیگیری مجدانه.ی اقدامات تا بازگشت کامل این الواح به کشور تأکید کرد.
در این اطلاعیه آمده است: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید که به نام سال «جهاد اقتصادی» مزین شده است، با افتخار اعلام می.کند: سرانجام تلاش.های مجدانه و پیگیرانه خدمتگزاران مردم شریف و بزرگوار ایران در عرصه.ی میراث فرهنگی در ماجرای الواح هخامنشی ایران که بیش از 70 سال به بهانه.ی ترجمه و پژوهش در مؤسسه.ی شرق.شناسی شیکاگو باقی مانده بود و در سال.های اخیر نیز با تلاش.های رذیلانه و سوءاستفاده.های محافل صهیونیسم بین.الملل، به پرونده.ای با ماهیت کاملا سیاسی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بدل شده بود، در آغاز سال جدید به ثمر نشست و با حکم جدید دادگاه آمریکایی، ان.شاءالله در آینده.ای نزدیک شاهد بازگشت این مواریث کهن به موطن اصلی خود خواهیم بود.
در این.باره بیان نکات ذیل ضروری به نظر می.رسد:
1ـ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در طول سال.های گذشته بویژه در دولت.های نهم و دهم، موضوع بازگشت الواح ایرانی را با جدیت هر چه تمام.تر در دست پیگیری داشت، به.طوری که نماینده.ی ویژه و وکیل چیره.دستی را به این منظور به کار گرفت و با صرف هزینه.های فراوان، در مقابل دست.اندازی.های گاه و بی.گاه دشمنان بیگانه بویژه صهیونیسم بین.الملل نیز هیچ.گاه دست از تلاش برنداشت تا این.که سرانجام دادگاه هفتم استیناف الواح هخامنشی را آثار فرهنگی محسوب و غیرقابل توقیف دانست. این موفقیت بزرگ را که یک افتخار برای دولت و مجموعه میراث فرهنگی کشور است، به همه هم.میهنان و دوستداران تاریخ، فرهنگ و میراث این مرز و بوم تبریک و شادباش می.گوییم.
2ـ بی.شک این موفقیت بزرگ در آغاز سال 1390 که به نام «جهاد اقتصادی» مزین شده، نویدبخش و طلیعه.ی سالی پر از شکوفایی و پیروزی برای میراث فرهنگی کشور بویژه در عرصه.ی بین.المللی خواهد بود. خدمتگزاران خدوم عرصه.ی میراث فرهنگی نیز از هیچ تلاش و کوششی در این راه دریغ نخواهند کرد و تمام مساعی خویش را برای تکرار موفقیت.های بزرگی از این قبیل به کار خواهند بست.
3ـ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید می.کند با وجود رویداد مسرت.بخش اخیر، تا بازگرداندن کامل الواح گلی هخامنشی که بخشی از میراث کهن و ارزشمند این مرز و بوم به شمار می.روند، از پای ننشسته و ان.شاءالله در آینده.ای نزدیک این مواریث ایرانی را به میهن عزیز بازخواهد گرداند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن