تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815621943




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موادمخدر 60 درصد ارزان شد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: موادمخدر 60 درصد ارزان شد


سرمايه ، رامين نعمتي: براساس آخرين قيمت به دست آمده تا پايان سال 86، هروئين با قيمت فروش كيلويي سه ميليون و 147 هزار تومان، گران ترين ماده مخدر كشور است كه پس از آن، مرفين با فروش كيلويي دو ميليون و 418 هزار تومان، ترياك با كيلويي 594 هزار تومان و حشيش با فروش هر كيلو 346 هزار تومان به ترتيب در رتبه هاي بعدي جاي مي گيرند.

براساس آخرين گزارش هاي رسمي جمع آوري شده در مورد قيمت ميانگين فروش مواد مخدر برحسب كيلوگرم در كشور - كه از سال 1368 تا 1386 محاسبه شده است - قيمت ترياك از كيلويي 139 هزار تومان آغاز شده و با طي روندي كاملاً صعودي كه تنها در سال 1373 قطع شده و به كيلويي 146هزار تومان در اين سال رسيده و به 575 هزار تومان در سال 1379 ختم شده است.
اما قيمت هر كيلو ترياك به صورت «دفعه اي» از سال 79 تا 80 از 575 هزار تومان به يك ميليون و 75 هزار تومان و تا سال 1382 به يك ميليون و 205 هزار تومان رسيده است.
بر اين اساس، روند كاهش قيمت فروش هر كيلو ترياك به زير يك ميليون تومان از سال 83 با فروش هر كيلو ترياك به قيمت 737 هزار تومان آغاز شده و با طي روندي نزولي به كيلويي 598 هزار تومان در سال 85 و 594 هزار تومان در سال 86 رسيده است. براين اساس ميانگين سالانه قيمت فروش هر كيلو ترياك طي19 سال اخير 478 هزار تومان مي شود.
فروش حشيش نيز از كيلويي 74 هزار تومان در سال 1368 آغاز شده و با طي روند كاملاً موجي صعودي و نزولي - قيمت اين ماده مخدر هيچگاه به ميليون تومان نرسيد- به كيلويي 346 هزار تومان در سال 1386 رسيد. بر اين اساس ميانگين قيمت فروش حشيش به عنوان ارزان ترين ماده مخدر كشور طي دوره مذكور سالانه كيلويي 199 هزار تومان بود.
اما قيمت سالانه هر كيلو هروئين به عنوان گران ترين ماده مخدر كشور در طول دوره مورد بررسي از 438 هزار تومان در سال 1368 آغاز شده و با طي روندي صعودي به كيلويي 580 هزار تومان در سال 1374 رسيد.
در اين ميان قيمت ميليوني هر كيلو هروئين از سال 1375 آغاز شد و با رسيدن به كيلويي دو ميليون و 973 هزار تومان در سال 1381 روندي كاملاً صعودي را نشان داد تا آنجا كه قيمت هر كيلو هروئين از سه ميليون و 262 هزار تومان در سال 82 آغاز و به كيلويي سه ميليون و 147 هزار تومان در سال 86 ختم شده است كه از اين طريق، ميانگين سالانه قيمت هر كيلو هروئين طي
20 سال گذشته يك ميليون و 690 هزار تومان محاسبه مي شود.
قيمت هر كيلو مرفين نيز در سال 1368 ، 275 هزار تومان بوده است اما قيمت اين ماده مخدر با طي روندي كاملاً صعودي به كيلويي يك ميليون تومان در سال 1379 بالغ شده و با افزايش فاحش قيمت اين ماده مخدر از يك ميليون و 350 هزار تومان در سال 1380 به دو ميليون و 766 هزار تومان در سال 81 و سه ميليون و 274 هزار تومان در سال 82 روند نزولي قيمت آن مجدداً از سال 83
با فروش هر كيلومرفين به قيمت دو ميليون و 542 هزار تومان آغاز شد و به دو ميليون و 418 هزار تومان تا پايان سال 86 رسيد بنابراين ميانگين قيمت هر كيلو مرفين طي20 سال گذشته سالانه كيلويي يك ميليون و 285 هزار تومان بوده است.
بر اين اساس در بررسي قيمت مواد مخدر در كشور بر حسب كيلوگرم كه بنابر آخرين گزارش ها از ميانگين گيري قيمت مواد در مجموع 20 سال گذشته به دست آمده، هروئين با فروش كيلويي يك ميليون و 690 هزار تومان گران ترين ماده مخدر كشور بوده است. همچنين مرفين با فروش ميانگين كيلويي يك ميليون و 285 هزار تومان، ترياك با فروش ميانگين كيلويي 478 هزار تومان و حشيش با فروش ميانگين كيلويي 199 هزار تومان، به ترتيب در جايگاه هاي بعدي قرار مي گيرند.
به گزارش ايسنا نمودار ميانگين قيمت سالانه انواع مواد مخدر در كشور از سال 68 تا 86 يك روند صعودي را تا سال 83 نشان مي دهد و از اين سال به بعد، قيمت انواع مواد مخدر روندي نزولي را طي كرده است.قيمت مواد مخدر طي سال گذشته تا 60 درصد كاهش يافته است.

گردش مالي بازار مخدر در ايران

آمارهاي رسمي كه چندين سال است تغييري نكرده، تعداد معتادان كشور را دو ميليون نفر اعلام مي كنند اما آمارهاي غيررسمي نيز در اين ميان وجود دارند كه اين تعداد را بيشتر برآورد كرده اند.
به گزارش خبرنگار ما براساس اعلام سال گذشته معاون دفتر پيشگيري از اعتياد سازمان بهزيستي، روزانه 10 ميليارد تومان از سوي معتادان صرف خريد مواد مخدر مي شود.
بر اين اساس و با در نظر گرفتن تعداد دو ميليون معتاد دركشور براساس آمارهاي رسمي سالانه رقمي حدود 650/3 ميليارد تومان صرف خريد و مصرف مواد مخدر مي شود يعني هر معتاد به طور متوسط روزانه پنج هزار تومان براي تهيه مواد مخدر هزينه مي كند كه با در نظر گرفتن آمارهاي غيررسمي از تعداد معتادان كشور، هزينه اي كه براي خريد و مصرف مواد مخدر صرف مي شود به رقمي بيش از 10 هزار ميليارد تومان (حدود 3/4 درصد از بودجه كل كشور) بالغ مي شود. در اين ميان با در نظر گرفتن هزينه هاي كلاني كه صرف مبارزه با قاچاق مواد مخدر در كشور مي شود و هزينه هاي مربوط به پيشگيري و درمان اعتياد، گردش مالي سالانه بازار مواد مخدر در ايران خصوصاً سودي كه از اين بازار به جيب قاچاقچيان اين مواد سرازير مي شود، رقمي بيش از 10 درصد بودجه كل كشور خواهد بود.

بحران كاهش قيمت مواد مخدر در تهران طي سه سال گذشته

از سال 83 تاكنون بازار خرده فروشي مواد مخدر و مواد محرك دچار بحران هاي فرواني شد. به گزارش خبرنگارما در سال 83 تقريباً تمام انواع مواد مخدر افزايش قيمت چشمگيري داشتند. طي سال 83 تا سال 84 به طور متوسط نرخ عمده فروشي ترياك براي هر كيلو يك ميليون و 200 تا يك ميليون و 300 هزار تومان بود. اين قيمت در سال 85 تقريباً تعديل شد و تاكنون تثبيت شده است. نرخ عمده فروشي ترياك در تهران به طور متوسط هر كيلو 600 هزار تومان و نرخ خرده فروشي براي هر گرم 900 تومان است. در حال حاضر يك تيغ ترياك كه حدود چهار تا پنج گرم وزن دارد با قيمت چهار هزار و 500 تومان فروخته مي شود. شيره ترياك نيز كه يك محصول فرآوري شده از ترياك است در حال حاضر هر گرم دو هزار و 500 تومان فروخته مي شود.
همچنين در حال حاضر هر كيلو حشيش به طور متوسط به بهاي 300 هزار تومان و هر گرم 400 تومان در تهران فروخته مي شود. حشيش از جمله موادي است كه به طور متوسط افزايش قيمت كمي نسبت به دو سال گذشته داشته است. حشيش در سال 85 با قيمت هر كيلو 250 هزار تومان و هر گرم
350 تومان معامله مي شد.
كراك نيز از جمله موادي است كه مانند ترياك كاهش قيمت شديدي داشته است. نرخ عمده فروشي كراك در حال حاضر به طور متوسط در تهران پنج ميليون تومان و هر گرم هفت هزار تومان است. سال 85 نرخ عمده فروشي كراك در تهران به طور متوسط 12 ميليون تومان و نرخ خرده فروشي آن هر گرم 15 هزار تومان بوده است.
واحد فروش شيشه، سوت است و هر سوت حدود يك دهم گرم است. در حال حاضر يك صوت شيشه به طور متوسط در تهران 11 هزار تومان قيمت دارد، اين در حالي است كه هر سوت شيشه در سال 1385 با نرخ 15 هزار تومان در تهران معامله مي شد. همچنين قرص اكس كه به دو نوع اجناس مرغوب يا اصطلاحاً خالص و اجناس نا مرغوب يا اصطلاحاً گچي دسته بندي مي شود در تهران
به طور متوسط 9 تا 11 هزار و 500 تومان براي يك قرص اكس خالص و قيمت يك قرص اكس گچي به طور متوسط در تهران
سه تا چهار هزار تومان است.

مرگ آور و پرفروش

سال 85 رسماً اعلام شد كه ايران بزرگ ترين مصرف كننده ترياك در جهان است. قيمت ترياك كه در سال 1383 هر كيلو يك ميليون و سيصد هزار تومان بود، سال گذشته به هر كيلو 600 هزار تومان رسيد.
يك مقام مسوول دو سال قبل رسماً اعلام كرد: «ايران رتبه اول مصرف ترياك در دنيا را داراست و دليل آن همسايگي با منبع ترياك خام (افغانستان) و ضعف در اقدامات پيشگيرانه از اعتياد اعلام شد» آمارها حاكي است هزينه پيشگيري از اعتياد در ايران براي هر فرد 4/0 دلار است. در شرايطي كه هزينه پيشگيري در اروپا براي هر نفر 15 دلار (5/32 برابر ايران) است.

بازاريابي مواد مخدر در تهران

هم اكنون قيمت مواد مخدر در مرز ايران و تركيه حدود يكصد برابر قيمت آن در مرز ايران و افغانستان است و اين قيمت در اروپا باز هم 10 برابر مي شود. بنابراين به سود قاچاقچيان بزرگ مواد مخدر است كه حتي يك گرم از مواد خود را در ايران توزيع نكنند و آن را به بازار پرسودتري به نام اروپا بفرستند. اما چون در داخل ايران، موانع زيادي براي حركت آنها وجود دارد، ناگزير مي شوند مواد را در شهرهاي داخل توزيع كنند و نتيجه نيز همين مي شود كه همه مي دانند و مي بينند.
 چهارشنبه 22 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن