تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806586014




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به بازار پول و سرمايه تركيه در هفته اي كه گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به بازار پول و سرمايه تركيه در هفته اي كه گذشت
آنكارا - بازارهاي پول و سرمايه تركيه هفته گذشته را تحت تاثير تحولات در بازارهاي جهاني ناشي از نتايج انتخابات آمريكا و اقدام بانك هاي مركزي كشورهاي بزرگ غربي در كاهش نرخ بهره ها و در داخل نيز تحت تاثير تحولات سياسي و چگونگي كمك گيري دولت از صندوق بين المللي پول، پشت سر گذاشتند.


به گزارش ايرنا، بورس اوراق بهادار استانبول به عنوان قلب بازارهاي پول و سرمايه تركيه هفته گذشته را با كاهش 26/4 درصدي پشت سرگذاشت.
نرخ ليرترك جديد در قبال دلار و يورو و ساير ارزهاي معتبر تغيير محسوسي نداشت. نرخ طلا در بورس طلاي استانبول فقط 36/0 درصد رشد داشت. سود سرمايه گذاري در صندوق هاي سرمايه گذاري به طور ميانگين 67/0 درصد بود و ميزان سودآوري سپرده هاي ليري در طول يك هفته نيز در حدود 26/0 درصد و سودآوري رپو 29/0 درصد شد.
بازار هاي پول و سرمايه تركيه همانند قبل هفته گذشته را تحت تاثير عوامل داخلي و خارجي پشت سر گذاشتند.
در راس رويدادهاي مهمي كه بازارهاي جهاني را به ويژه در اوايل هفته گذشته تحت تاثير قرار داد اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري آمريكا ست.
افزايش نگراني از روند اقتصادي آمريكا، اتحاديه اروپا را نيز به اتخاذ تدابير بيشتري براي مقابله با بحران جهاني ناشي از آمريكا سوق داد.
بانك مركزي اروپا ( ECB) نرخ بهره ها را از 75/3 درصد به 25/3 درصد كاهش داد و "ژان كلود تريشه" رييس اين بانك گفت: بحران مالي جهان، اقتصاد منطقه يورو را در جهت منفي تحت تاثير قرار خواهد داد و اين شايد بانك مركزي را به تعديل دوباره در نرخ بهره ها وادارد.
اين اظهارات تريشه تعجب بازارهاي مالي را برانگيخت. چراكه بانك مركزي اروپا همواره از موضع سرسختانه اي در قبال تعديل در نرخ بهره ها برخوردار است.
بانك مركزي انگليس نيز هفته گذشته با يك اقدام ناگهاني نرخ بهره ها را 5/1 واحد كاهش داد و به سه درصد رساند.
در جبهه داخلي نيز افزايش فشارهاي جناح سرمايه بزرگ بر دولت آنكارا براي انعقاد قرارداد جديد با صندوق بين المللي پول و پافشاري دولت در قبال آن، افت روز افزون تحرك در فعاليت هاي اقتصادي به ويژه در بخش توليد و نگراني از روبه افزايش گذاشتن نرخ بيكاري و بروز تنگاهاي مالي در بخش خصوصي با فرارسيدن سررسيد اقساط بدهيهاي سنگين خارجي و بالاگرفتن تنش سياسي در كشور در آستانه انتخابات محلي مارس آينده، از مقوله ها و دغده هاي مهم بازارهاي پول و سرمايه تركيه در هفته گذشته بود.
به هر روي در هفته اي كه گذشت رقم شاخص در بورس استانبول با يك هزار و 76/184 واحد كاهش از 27 هزار و 93/832 واحد به 26 هزار و 17/648 واحد رسيد تا ارزش سهام در اين بازار بطور ميانگين 26/4 درصد افت داشته باشد.
كارشناسان معتقدند باند حركت رقم شاخص بورس استانبول در هفته هاي پيش رو تحت تاثير نگرانيهاي قرار گرفته و اين به مفهوم سود آور نبودن اين بازار تا ماه مارس آينده است.
در هفته اي كه گذشت ميزان افت ارزش در بخش مالي بورس استانبول 18/8 درصد ، در بخش صنايع 85/3 درصد و در بخش خدمات 61/6 درصد شد.
در هفته اي كه گذشته سهام 326 شركت در بورس استانبول معامله شد كه ارزش 105 شركت افزايش و ارزش 200 شركت كاهش يافت و ارزش 21 شركت تغيير نكرد.
در هفته گذشته نرخ طلا در بازار بورس طلاي استانبول با 36/0 درصد افزايش به 63/36 ليرترك جديد در هر گرم و نرخ طلاي شمش در بازار كاپالي چارشي استانبول بدون تغيير به 70/36 ليرترك جديد و نرخ سكه جمهوريت با 47/0 درصد كاهش نسبت به هفته ماقبل به 247 ليرترك جديد رسيد.
بازار ارز تركيه نيز هفته گذشته را تقريبا در آرامش به سر كرد و نرخ دلار بدون تغيير به 5500/1 ليرترك جديد و نرخ يورو به 9700/1 ليرترك جديد فروخته شد.
با تغييرات هفته گذشته، ميزان افزايش ارزش طلاي شمش در بازار طلاي استانبول در قبال ليرترك از اول سالجاري ميلادي تا كنون به 24/18 درصد و نرخ دلار 48/32 درصد و نرخ يورو 80/14 درصد ، ليره استرلينگ انگليس 48/4 درصد و فرانك سوئيس 29/27 درصد شد.
كارشناسان پيش بيني مي كنند با كاهش شديد نرخ بهره ها در كشورهاي غربي و بالا بودن نرخ بهره ها در تركيه دوباره حركت سرمايه كوتاه مدت خارجي به سوي تركيه شروع خواهد شد كه اين به مفهوم افت دوباره اسعار خارجي در قبال ليرترك است.
تركيه به دليل نياز شديد به استقراض جديد براي بازپرداخت سررسيد بدهيهاي خارجي خود همواره سياست نرخ بهره بالا براي ليرترك را اعمال مي كند كه اين مطلوب سرمايه داران بزرگ و به ضرر سرمايه كوچك و متوسط تركيه است كه بخش عمده اي از اقتصاد اين كشور را تشكيل مي دهد.
خاورم**2011**230**1431
 سه شنبه 21 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن