تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، بى شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815516774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شورشيان كنگو: ما به آتش‌بس پايبنديم اتحاديه‌ي اروپا: از وضعيت امنيتي و انساني كنگو نگرانيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: شورشيان كنگو: ما به آتش‌بس پايبنديم اتحاديه‌ي اروپا: از وضعيت امنيتي و انساني كنگو نگرانيم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي

شورشيان در شرق جمهوري دموكراتيك كنگو در حالي اعلام كردند كه با وجود بعضي از درگيري‌ها به آتش بس پايبندند كه وزراي اتحاديه اروپا از وضعيت رو به وخامت در اين كشور آفريقايي ابراز تاسف كرده اما پيشنهادي در مورد فرستادن نيرو به اين منطقه بحراني ندادند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، لورنت انكوندا رهبر شورشيان كنگره‌ي ملي دفاع از مردم (CNDP) كنگو نيز اين خبر را كه نيروهاي شورشي‌اش در حال آماده شدن براي يك تهاجم جديد هستند، تكذيب كرد.

انكوندا از روستاي كروليرو، در حدود 20 كيلومتري شمال گوما، مركز استان نورد-كيوو به خبرگزاري فرانسه گفت: نيروهاي ائتلاف دولت در چند روز گذشته هميشه به ما حمله كرده‌اند. ما از خودمان دفاع مي‌كنيم اما معتقديم كه آتش‌بس بايد ادامه يابد.

وي افزود: ما آتش بس را اعلام كرديم و به آن پايبند هستيم.

CNDP ماه گذشته با تهاجمي كه آن‌ها را پيش از اعلام آتش بس در 29 اكتبر به حومه‌ي گوما نزديك كرد، كنترل چندين شهرك را در استان نورد-كيوو به دست گرفت.

انكوندا كه درخواست‌هايش براي مذاكرات مستقيم با جوزف كابيلا، رييس جمهور كنگو از سوي دولت كينشاسا رد شده است، گفت: باز كردن گوش‌هاي دولت كاري سودمند است.

افزون بر اين وزراي خارجه اتحاديه‌ي اروپا در نشست خود در بروكسل (پايتخت بلژيك) نسبت به وضعيت امنيتي و انساني كه در آن 250 هزار تن آواره شده و دسترسي آن‌ها به كمك‌ها‌ قطع شده ابراز نگراني كردند.

به گفته سازمان ديده‌بان حقوق بشر، حداقل 100غير نظامي در اين درگيري كشته شده‌اند.

برنار كوشنه، وزير امور خارجه فرانسه كه كشورش هم‌اكنون رياست اين دوره اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، گفت: با تاسف مي‌گويم كه وضعيت در حال بدتر شدن است. وضعيت انساني از فاجعه‌آميز نيز بدتر است و قابل پذيرش نيست. آيا نيروهاي سازمان ملل متحد خواهند توانست با اين وضعيت مقابله كنند؟ نمي‌دانم.

كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ (ICRC) در ژنو اعلام كرد كه با كاسته شدن از درگيري‌ها توانسته است ميان تقريبا 65 هزار آواره در كيباتي در شمال گوما غذا توزيع كند.

انكوندا همچنين اظهار كرد كه تلاش‌هاي بين‌المللي از جمله نشست روز جمعه‌ي اتحاديه آفريقا در نايروبي براي ايجاد يك راه‌حل سياسي براي اين بحران به وي دلگرمي داده است.

وي گفت: من روي اين تلاش‌ها بسيار حساب مي‌كنم.

در همين حال، وزراي امور خارجه اتحاديه‌ي اروپا در بيانيه‌ي پاياني خود اعلام داشتند كه از نزديك وضعيت جمهوري دموكراتيك كنگو را زير نظر دارند. اما آن‌ها نسبت به فرستادن نيرو تعهدي ندادند.

ديويد ميليبند، وزير امور خارجه‌ي انگليس نيز به خبرنگاران گفت: ما بايد منتظر ارزيابي بازپرس سازمان ملل متحد باشيم و سپس هر كشوري خود موضعش را مشخص خواهد كرد.

همچنين كشورهاي جامعه توسعه جنوب آفريقا (SADC) اعلام داشتند كه آماده‌اند در صورت لزوم، صلح‌بان به منطقه اعزام كنند و فورا يك تيم نظامي براي مشاوره دادن به نيروهاي جمهوري دموكراتيك كنگو خواهند فرستاد.

اما دولت كينشاسا نيز كابوس مستقر شدن نيروهاي آنگولايي را در منطقه مطرح كرد كه سخنگوي انكوندا آن را رد كرد و اقدامي براي به آتش كشيدن دوباره‌ي كل منطقه‌ي Great lakes (درياچه‌هاي بزرگ آفريقا) خواند.

جمهوري دموكراتيك كنگو در ميان سال‌هاي 1998 تا 2003 كه نام پيشين آن زئير بوده است، به دليل جنگ منطقه‌يي با روآندا، اوگاندا و بروندي همسايگان خود كه يا مستقيما و يا با پشتيباني از گروه‌هاي شورشي در خاك كنگو مي‌جنگيدند، از هم پاشيده شد.

آنگولا ، مستعمره‌ي سابق پرتغال بخشي از ائتلافي بود كه در اين درگيري از كنيشاسا حمايت مي‌كرد.

انكوندا كه مدعي است شنيده بعضي از سربازان مستقر در كنگو به زبان پرتغالي صحبت مي‌كنند گفت: نمي‌توانم تاييد كنم كه آنگولايي‌ها در كنگو هستند.

انتهاي پيام
 سه شنبه 21 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن