تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815746621




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي اجمالي به مناسبات ايران و مالزي در سالهاي اخير


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي اجمالي به مناسبات ايران و مالزي در سالهاي اخير
سياسي. كميسيون مشترك. ايران. مالزي
كوالالامپور - دو كشور ايران و مالزي با داشتن زمينه‌هاي مشترك سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي بسيار، در دو دهه گذشته روابط خود را با يكديگر در سطح قابل ملاحظه‌اي گسترش داده اند.

روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي ميان ايران و مالزي از زمان تاسيس سفارت جمهوري اسلامي ايران در اين كشور در سال ‪ ۱۳۶۱‬بتدريج توسعه يافته است.

گرچه در اين مدت، رشد روابط دو كشور در همه ابعاد و زمينه‌ها قابل ملاحظه و تامل بوده اما گسترش مناسبات اقتصادي ميان دو كشور بيش از ساير زمينه‌ها مشهود بوده و اين روند همچنان نيز ادامه دارد كه از جمله اين مناسبات مي‌توان به نكات زير اشاره داشت:
مجموع مبادلات تجاري دو كشور از ‪ ۶۸‬ميليون دلار در سال ‪ ۱۳۸۱‬به بيش از ‪۱‬ /‪۱‬ميليارد دلار در سال ‪ ۱۳۸۶‬رسيده كه از جمله در بخش صادرات ايران به مالزي، بجز نفت شامل اقلامي مانند ماشين آلات، محصولات شيميايي، مواد غذايي، خشكبار، مصالح ساختماني، كالاهاي صنعتي، فرش و صنايع دستي مي‌شود.

صادرات محصولات غير نفتي ايران به اين كشور نيز در طول سالهاي ‪ ۸۰‬تا ‪۸۶‬ به ميزان ‪ ۴۴‬درصد افزايش داشت و از ‪ ۵۱‬ميليون دلار در سال نخست به ‪۷۳/۳‬ ميليون دلار رسيده است.

صادرات كالاهاي صنعتي از ايران به مالزي نيز در طول سالهاي مذكور با ‪۴۸‬ درصد رشد از ‪ ۴۴/۵‬ميليون دلار به ‪ ۶۶‬ميليون دلار رسيد.

در مقابل، صادرات مالزي به ايران نيز در طول سالهاي ‪ ۸۰‬لغايت ‪ ۸۶‬به ميزان ‪ ۳۱‬درصد افزايش داشت كه بيشتر اين افزايش مربوط به صادرات محصولات صنعتي و سرمايه‌اي اين كشور به ايران بوده است.

همچنين بر اساس آمار منتشره از سوي سازمان توسعه تجارت مالزي، حجم كل صادرات ايران به اين كشور در شش ماهه اول سال ‪ ۲۰۰۸‬با ‪ ۶۵/۱‬درصد افزايش از ‪ ۲۵۵/۸‬ميليون دلار در مدت مشابه سال ‪ ۲۰۰۷‬به ‪ ۴۲۲/۳‬ميليون دلار رسيده است.

بر همين اساس درصد تغيير و ميزان صادرات ايران به مالزي در بخشهاي مختلف در طول مدت زمان ياد شده به قرار زير است:
كالاهاي صنعتي با ‪ ۵۹/۸‬درصد رشد از ‪ ۳۲/۹‬ميليون دلار به ‪ ۵۲/۷‬ميليون دلار رسيده است.

صادرات محصولات كشاورزي با ‪۱۷۷/۱‬درصد افزايش از ‪ ۳/۲‬ميليون دلار به ‪۸/۸‬ ميليون دلار بالغ مي‌شود.

صادرات محصولات معدني با ‪ ۶۴/۴‬درصد رشد از ‪ ۲۱۹/۴‬ميليون دلار به ‪۲۶۰/۶‬ ميليون دلار رسيده است .

صادرات نفت خام نيز با ‪ ۶۱/۷‬درصد افزايش از ‪ ۲۱۸/۴‬ميليون دلار به ‪۳۵۳/۱‬ ميليون دلار رسيده است.

در بخش واردات نيز بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت مالزي، مجموع واردات جمهوري اسلامي ايران از اين كشور در شش ماه اول ‪ ۲۰۰۸‬نسبت به مدت مشابه سال ‪ ۱۰/۳ ،۲۰۰۷‬درصد افزايش داشته و از ‪ ۳۵۹/۶‬ميليون دلار به ‪۳۹۶/۶‬ ميليون دلار رسيده است.

بر همين اساس، درصد تغيير و ميزان واردات ايران از مالزي در طول مدت زمان ياد شده به شرح زير بوده است:
واردات كالاهاي صنعتي از مالزي با ‪ ۸/۸‬درصد كاهش از ‪ ۲۲۶/۸‬ميليون دلار به ‪ ۲۰۶/۹‬ميليون دلار رسيده است.

واردات محصولات كشاورزي از مالزي با ‪ ۴۲‬درصد افزايش از ‪ ۱۲۴/۵‬ميليون دلار به ‪ ۱۷۶/۸‬ميليون دلار رسيده كه بيشتر اين افزايش به خاطر افزايش واردات روغن نخل بوده است.

واردات كائوچو با ‪ ۱۴۵/۲‬درصد افزايش از ‪ ۲۲/۲‬ميليون دلار به ‪ ۵۴/۴‬ميليون رسيده است .

واردات محصولات معدني با ‪ ۶/۷‬درصد كاهش از ‪ ۱/۴‬ميليون دلار به ‪ ۱/۳‬ميليون دلار رسيده است .

به اين ترتيب، حجم كل تجارت ميان دو كشور در شش ماه اول ‪ ۲۰۰۸‬نسبت به مدت مشابه در سال ‪ ۲۰۰۷‬بالغ بر ‪ ۳۳‬درصد افزايش داشته و از‪ ۶۱۵/۴‬ميليون دلار به رقمي افزون بر ‪ ۸۰۰‬ميليون دلار رسيده و انتظار مي‌رود اين روند در نيمه دوم سال نيز ادامه يافته و از يك ميليارد و ‪ ۵۰۰‬ميليون دلار فراتر رود.

در همين راستا در زمينه دستاوردهاي مهم روابط تجاري ايران و مالزي در شش ماهه اول سال ‪ ۲۰۰۸‬مي‌توان به رقم ‪ ۲۵/۷‬ميليون دلار تراز تجاري مثبت به نفع ايران اشاره داشت.

همچنين ازجمله تحولات مهم درحوزه سرمايه گذاريها ميان دوكشور مي‌توان از كسب ركورد جديد و بي‌سابقه جمهوري اسلامي ايران درپروژه‌هاي سرمايه‌گذاري متقابل در مالزي ياد كرد.

طبق گزارش سالانه‌اي كه توسط سازمان توسعه صنعتي مالزي منتشر شده، ايران در سال ‪ ۲۰۰۷‬سومين منبع سرمايه‌گذاري در بخش صنعت مالزي پس از ژاپن و آلمان بوده است .

ايران از اين لحاظ ، كشورهاي آمريكا، سنگاپور، هند و چين را پشت سر گذاشته است.

بزرگترين پروژه مصوب كه اجراي آن مشتركا توسط ايران و يك شركت مالزيايي انجام خواهد شد به ارزش سه ميليارد دلار براي ساخت يك پالايشگاه خواهد بود از سال ‪ ۱۳۸۰‬تا ‪ ۱۳۸۴‬سرمايه‌گذاري مالزيائي‌ها در ايران ‪ ۴۶۰‬ميليون دلار و سرمايه‌گذاري ايران در مالزي در حد ‪ ۴‬ميليون دلار بوده اما ارزش توافقات امضا شده از سال ‪ ۸۵‬تاكنون از مرز ‪ ۵۰‬ميليارد دلار (براي يك دوره ده ساله) عبور كرده است .

شركت ايران در نمايشگاه محصولات غذايي مالزي در ارديبهشت ‪ ،۸۶‬نمايشگاه ‪ ۲۰۰۷‬مخترعان و مبتكران مالزي و كسب عنوان سوم اين حضور بين‌المللي ، حضور ايران در نمايشگاه صنعت حلال اين كشور در ارديبهشت ‪ ۸۷‬نيز از ديگر رويدادهاي اقتصادي ميان دو كشور بوده است.

همچنين شركت مالزي در سمينار فرصتهاي تجاري و سرمايه‌گذاري در ايران در تيرماه ‪ ،۸۶‬همايش مقدماتي فرصتهاي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري ايران و همايش مشترك فناوريهاي پيشرفته ايران و مالزي از ديگر رويدادها در اين زمينه بوده است.

از مهمترين دستاوردها در زمينه توسعه روابط دو كشور در سال ‪ ۱۳۸۶‬نيز مي توان به امضاي بيش از ‪ ۴۰‬يادداشت تفاهم، پيش قرارداد و قراردادهاي همكاري در سه سال گذشته، برگزاري هفته فيلم همزمان با سال نو ‪ ۱۳۸۷‬و تبادل بيش از ‪ ۲۴۰‬هيات اقتصادي، سياسي، فرهنگي، مطبوعاتي و كنسولي از ابتداي سال ‪ ۱۳۸۶‬و نيز حضور پادشاه و ملكه مالزي در ضياف شام سفير جمهور اسلامي ايران درمحل اقامت سفير اشاره كرد.

در بخش فرهنگي نيز از سال ‪ ۸۶‬تاكنون بيش از ‪ ۵۰‬هيات فرهنگي ميان دو كشور مبادله شده است ضمن آنكه به تاسيس صندوق قرض الحسنه ايرانيان مقيم مالزي، برپايي نمايشگاه نسخ خطي مصحف شريف قرآن را نيز مي‌توان در همين راستا اشاره كرد.

بخش عمده اين مناسبات همه جانبه در قالب برگزاري كميسيونهاي مشترك دو كشور صورت گرفته است.

ايران و مالزي تاكنون در چارچوب برگزاري شش دوره كميسيون مشترك توافقات رسمي با يكديگر داشته‌اند كه از جمله مهمترين آنها مي‌توان به انعقاد موافقتنامه پرداختهاي دوجانبه بانكي در سال ‪ ،(۱۹۸۸)۱۳۶۶‬موافقتنامه تجاري در سال ‪ ،(۱۹۸۹) ۱۳۶۷‬موافقتنامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف در سال ‪۱۳۷۰‬ (‪ (۱۹۹۲‬و موافقتنامه حمايت از سرمايه گذاريها در سال ‪ (۲۰۰۲) ۱۳۸۱‬اشاره كرد.

هم اكنون نيز شاهد برگزاري هفتمين كميسيون مشترك ايران و مالزي در سطح وزراي امور خارجه دو كشور در روزهاي دوشنبه و سه شنبه ‪ ۲۰‬و ‪ ۲۱‬آبانماه جاري در تالار اجتماعات هتل ماريوت پوتراجايا، پايتخت ستادي مالزي هستيم.

در اين كميسيون موضوعاتي از قبيل تجارت و سرمايه‌گذاري متقابل، همكاريهاي فني، ارتباطات، مخابرات و چند رسانه اي، همكاريهاي بانكي و تامين مالي و بازاربورس، حمل ونقل، گردشگري، جوانان و ورزش، علوم و فناوريهاي پيشرفته، نفت وگاز و پتروشيمي، اطلاعات و رسانه و گمرگ از جمله محورهاي مورد بحث در كميته‌هاي مشترك ميان دو كشور قرار دارد.

همچنين همكاريهاي قضايي، مواد مخدر، آموزش و پرورش و آموزش عالي، زنان و خانواده، استاندارد، همكاري در بخش تعاون، مهاجرت و اموركنسولي و بهداشت نيز از ديگر موضوعات مطروحه محسوب مي‌شود.
 دوشنبه 20 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن