تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815606676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسرار جنگ در لوله كشي!


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: اسرار جنگ در لوله كشي!
محمد صرفي
هفته گذشته در همين صفحه مطلبي با عنوان «محسن چريك؛ مجاهد گمنام» منتشر شد. اين مطلب كوتاه، گوشه هايي از زندگي پرماجراي شهيد «سعيد گلاب بخش» را در برابر خوانندگان قرارداد.
در مورد اين شخصيت عجيب و قابل تامل به جز اين مطلب تنها يك يادداشت ديگر با حجمي حدود 300 واژه وجود دارد. بسيار جاي تأسف است كه در مورد چنين سوژه بكري در صندوقچه فرهنگ مقاومت ما تنها دو يادداشت كوتاه داريم.
اما موضوع اين نوشتار فقر ادبي و اسنادي ما نسبت به «محسن چريك» نيست، چه بسيار محسن چريك هايي كه در كنج غفلت مسئولين و متوليان فرهنگي ما فراموش شده اند.
نمونه ديگر آن شهيد «امير رفيعي» است. جواني كه آخرين مدافع خرمشهر است و وقتي آخرين مدافعان مجبور به ترك شهر شدند با پاي مجروح و تفنگ «ام - يك» خود ايستاد تا ديگران نجات يابند.
كماندوهاي عراقي فقط هنگامي كه گلوله هاي امير تمام شد توانستند او را اسير كنند. همان شب تلويزيون عراق نشان داد كه آخرين مدافع مجروح شهر را با كتكي مفصل به پشت ساختمان فرمانداري بردند و حالا كه 28 سال از آن ماجرا مي گذرد ، هنوز كسي نمي داند چه بر سر آخرين مدافع شهر آمد.
جواناني كه خيلي هايشان براي اولين بار اسلحه به دست گرفته بودند، 34 روز سه لشگر تا دندان مسلح دشمن را زمينگير كردند و با اين اوصاف حدس اينكه چه بلايي بر سر آخرين مدافع شهر آمده باشد، خيلي هم مشكل نيست.
حال گمان مي كنيد تمام دارايي ما از اين مدافع و ماجراي تراژيك او چند واژه، عكس، مصاحبه، كتاب، داستان يا فيلم است؟ تنها حدود 50 واژه و ديگر هيچ!50 واژه در پايان يك كتاب كه به گفته برخي از دوستان امير، خالي از اشتباه هم نيست. مي دانم، مي دانم كه اين حرف ها معجزه نمي كنند و خواب مسئولين فرهنگي ما سنگين تر از آن است كه با اين چيزها به خود آيند. نمي خواهم خداي ناكرده جايگاه و شأن فرماندهان جنگ را ناديده بگيرم اما به قول يكي از بچه هاي دست به قلم لشگر 27، بعضي ها آنقدر راجع به جنگ حرف زده اند كه ديگر حتي اگر آنها را بتكاني هم چيز جديدي براي گفتن ندارند.
جنگ ما جنگي ناشناخته و گمنام است و اين يك شعار نيست. اغلب رسانه ها و مطبوعات ما سالي چند بار به بهانه مناسبت هاي مختلف سراغ جنگ مي روند. آن هم از دريچه هاي تكرار و به قول معروف با زبان روابط عمومي ها!
همان آدم هاي هميشگي مي آيند و همان حرف هاي هميشگي را مي زنند تا ياد و خاطره هشت سال دفاع مقدس را گرامي داشته باشند!
بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، بنياد امور ايثارگران و جانبازان، سپاه پاسداران، ارتش، صدا و سيما و چندين وچند نهاد ديگري كه مستقيم و غير مستقيم مسئول و متولي رسمي فرهنگ دفاع مقدس هستيد، اسرار واقعي جنگ در جملات شمرده آدم هاي معروف و اتو كشيده نيست.
اسرار جنگ در سينه آن فرمانده گرداني است كه اينك در ميدان خراسان مغازه لوله كشي دارد، در سينه مردي است كه تنها در يك شب 10 گلوله خورد و حال كارمند گمنام شهرداري است و آن فرمانده قدري كه اينك در اصفهان به كارگري مشغول است! اين آدم ها درجه و مسئوليتي ندارند تا كسي حرف هايشان را ثبت كند و اين مسئوليت تاريخي و خطير ماست.
صندوقچه هاي اسرار و ناگفته هاي جنگ اندك اندك در حال محو شدن هستند. هر چه زمان مي گذرد استخراج آنها سخت تر و در آينده اي نه چندان دور بي شك محال مي شود. هميشه براي يافتن يك رزمنده، جانباز يا آزاده فرصت نيست.
آغوش اين صفحه با تمام كاستي هاي بصري و محتوايي خود به روي آنهايي كه حرفي براي گفتن دارند، باز است. اين صفحه سياه و سفيد كه تنها هفته اي يكبار منتشر شده و بعضي اوقات تا كمر و گاهي تا فرق سر اسير آگهي هاي تبليغاتي مي شود، معجزه نمي كند اما ده ها سال ديگر چون بركه اي كوچك در برهوت، كام تشنگان حقيقت را اندكي سيراب خواهد كرد.
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن