تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815437139




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛آمادگي آستان قدس رضوي براي ميزباني ٥/٢ ميليون زائر در ايام ولادت امام رضا(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛آمادگي آستان قدس رضوي براي ميزباني ٥/٢ ميليون زائر در ايام ولادت امام رضا(ع)
؛حسين زاده-ترويج معارف،سيره و آداب زيارت ثامن الحجج علي بن موسي الرضا(ع) وظيفه همه ارگان ها و سازمان هاست، كه تاكنون آن گونه كه بايد انجام نشده است. در اين راستا خادمان بارگاه حضرت در طوماري،از مسئولان و متوليان آموزشي كشور توجه جدي به اين امر را خواستار شده اند،در اين طومار كه حاوي ١٧ هزار و ٥٠٠ امضاست، از مسئولان آموزش و پرورش و آموزش عالي خواسته شده است در تمام سطوح،متناسب با سطح تحصيلي و سني افراد درس معارف و سيره رضوي را به همراه آداب زيارت آن حضرت در كتاب هاي درسي بگنجانند.

محمود ممتاز، معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي كه در نشست رسانه اي برنامه هاي دهه كرامت سخن مي گفت، با بيان اين مطلب افزود: اميد مي رود در پي اين تلاش ها شرايطي فراهم شود تا دانش آموز اول ابتدايي متناسب با سن خود با امام رئوف آشنا شود و دانش آموخته دانشگاه نيز با آموزه هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و... امام رضا(ع) آشنا شود.

وي در اين نشست به تشريح خدمات پيش بيني شده و فعاليت هاي اجتماعي و آماري مرتبط با فعاليت هاي مختلف پرداخت.

معاون اماكن متبركه از آمادگي براي ميزباني ٢ ميليون و ٥٠٠ هزار نفر در ايام دهه مبارك كرامت، از شب ميلاد حضرت فاطمه(س) تا پايان روز ميلاد امام رضا(ع) خبر داد و تصريح كرد: پيش بيني ها و برنامه ريزي هاي خوبي براين اساس در ٢ ماه گذشته انجام شده است و ١٧ هزار و ٥٠٠ نفر كه ١٦ هزار نفر آنان خادمان افتخاري مي باشند، براي تحقق اين برنامه ها همكاري مي كنند. از اين ميان ١١ هزار نفر در بخش نظم و امنيت فعال مي باشند تا اين فضاي ملكوتي به صورت آرام و منظم پذيراي زائران در شب و روز ميلاد مسعود امام رضا(ع) باشد.

وي يكي ديگر از مهم ترين عوامل موثر در ميزباني هرچه بهتر از زائران را نظافت و بهداشت عنوان كرد و افزود: برنامه ريزي هاي بسيار خوبي در اين زمينه از قبل و در دهه كرامت انجام شده است و از افتخارات ما ابراز رضايت بيش از ٩٥ درصد زائران از وضعيت نظافت اماكن متبركه است و برنامه ما در اين زمينه ارتقاي رضايت مندي زائران تا ٩٧ درصد مي باشد.

مفروش كردن صحن ها از ديگر فعاليت هاست تا فضاي مناسبي براي برگزاري مراسم مهيا شود و در اين زمينه آمادگي براي تامين نياز زائران وجود دارد و با توجه به فعاليت هاي انجام شده در اين بخش نيز ٩٣ درصد رضايت مندي زائران كسب شده است.ميزان رضايت مندي، شاخصي براي تعيين ميزان موفقيت ما در انجام فعاليت هاست از اين رو پيش بيني كرده ايم در طول دهه كرامت از ٥٠ هزار زائر به صورت تصادفي درباره ارائه كيفيت خدمات نظرسنجي انجام شود.وي گفت: بخشي از اين اقدامات فعاليت هاي اجتماعي است كه با هدف شورآفريني و شكوه بخشي به مراسم ولادت حضرت رضا(ع) برنامه ريزي شده است. به اين منظور حدود ٨٥ مراسم در رواق هاي «دارالحكمه» و «دارالكرامه» با حضور اقشار مختلف جامعه برگزار مي شود كه در اين ميان مي توان از ايثارگران، والدين، همسران و فرزندان معظم شاهد، جانبازان، آزادگان و بسيجيان نام برد كه توفيق خدمت آنان را در اين مدت داشتيم.

در بخش دانش آموزي حدود ١٥ هزار نفر از دانش آموزان مختلف استان به حرم مطهر مشرف و پذيرايي شدند و براي كسب نتيجه بهتر با توجه به نقش اساسي مدارس، جلسه هايي با مديران، مربيان پرورشي و ائمه جماعات مدارس مشهد برگزار شد.

وي افزود: علاوه بر حضور دانشگاهيان و دانشجويان دانشگاه هاي فردوسي، علوم پزشكي و دانشگاه آزاد اسلامي براي اولين بار دست اندركاران خدمات رساني به زائران اعم از مديران هتل ها، مسافرخانه ها، زائرسراها، رانندگان تاكسي فعال در اطراف حرم، رانندگان اتوبوس هاي خيابان هاي اطراف حرم و اصناف خيابان هاي منتهي به حرم مطهر و ائمه جماعات مساجد اطراف حرم دعوت شده اند و درباره اهميت خدمت رساني به زائران مطالبي بيان شده است.مددجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) و افراد تحت پوشش خيريه هاي تحت نظارت سازمان بهزيستي از ديگر ميهمانان ما در اين مراسم بودند.

معلولان از جمله نابينايان، ناشنوايان و بيماران خاص از ديگر دعوت شدگان مراسم ايام ولادت حضرت رضا(ع) مي باشند.معاون اماكن متبركه افزود: در اين ايام كه زمان مناسبي براي توسل به آن امام همام مي باشد طرح هايي اجرا مي شود كه برخي از آن ها عبارت است از:طرح «معين الضعفا» كه ٢ هزار تن از سالخوردگان بي سرپرست و بدسرپرست، از منازل به حرم مطهر منتقل و پس از توفيق تشرف در حرم مطهر، در مهمان سرا پذيرايي مي شوند. در طرح «يا امام رئوف» ٢٠٠ گروه خادم حضرت از تمام بيماران بستري در بيمارستان هاي خراسان رضوي در روز ميلاد ثامن الحجج(ع) عيادت و از مراكز توان بخشي و مدارس استثنايي بازديد خواهند كرد و در قالب طرح «سروش مهر» خادمان سادات رضوي با حضور در بيمارستان ها به گوش نوزادان متولد شده در روز ولادت اذان و اقامه مي خوانند.مراسم «گل والاي ولا»، شب ميلاد با شركت ٨ هزار تن از خادمان حضرت برگزار مي شود و حاضران سرود دسته جمعي را كه به اين منظور آماده كرده اند در رواق امام خميني(ره) قرائت مي كنند.

وي از «بهار رضوان» به عنوان طرح ديگري ياد كرد و در اين خصوص گفت: در قالب اين برنامه با همياري و مشاركت زائران و دانش آموزان ٨٨ هزار و ٨٨٨ ختم قرآن و ٨٨٨ ميليون و ٨٨٨ هزار و ٨٨٨ ختم صلوات انجام خواهد شد.بركت سفره، نيز طرحي است كه نانوايي هاي اطراف حرم، نان صلواتي توزيع مي كنند.غبارروبي مزار شهدا به ميمنت اين ايام در خواجه ربيع و زير صحن هاي آزادي،جمهوري اسلامي و قدس از ديگر فعاليت هاست.

وي تصريح كرد: در راستاي اجراي اين برنامه در روز ولادت نيز بيش از يك صد جانباز قطع نخاع از آسايشگاه جانبازان به صورت همراهي به حرم مشرف مي شوند و پس از شركت در مراسم در مهمان سراي حضرت رضا(ع) پذيرايي خواهند شد.به گفته ممتاز،حضور در ٤٠٠ مدرسه در سطح شهر مشهد و سخنراني پيرامون سيره و معارف رضوي و همچنين حضور در ١٨٠ مسجد و سخنراني براي نمازگزاران از ديگر برنامه هاي اين ايام است و اين برنامه ها به مشهد و خراسان رضوي محدود نمي شود و در ١٥ استان ديگر كشور مردم در مجالس و محافل شركت مي كنند كه موجب ايجاد شور و شوق خاصي در اين مراسم مي شود.

؛پذيرايي در مهمان سرا
؛زائران و مسافران ورودي به مشهد با اهداي شاخه گل استقبال مي شوند و مسافران ٨٠ دستگاه اتوبوس و ٤ رام قطار و ٤ پرواز ورودي هواپيما به مشهد در روز ميلاد مسعود امام رضا(ع) و روز قبل از آن به صورت تصادفي انتخاب و در مهمان سراي حضرت پذيرايي مي شوند.اين موارد علاوه بر ميهماناني است كه در قالب ديگر طرح ها در ايام دهه كرامت در مهمان سراي حضرت پذيرايي مي شوند.

؛عطر ياس
؛رايحه ياس در شب و روز ولادت ثامن الحجج در روضه منوره و رواق هاي متبركه انتخاب شده است و در ايام دهه ولادت هر روز از يك نوع رايحه براي معطرسازي رواق ها و اماكن متبركه استفاده مي شود.وي افزود: گل آرايي اقدام ديگري در اين زمينه است كه توسط يكي از ٥١ كميسيون اماكن متبركه كه ويژه گل آرايي و فضاي سبز مي باشد، با استفاده از نيروهاي مجرب و كارشناس انجام مي شود اين اقدام به اين مناسبت فرخنده به بهترين وجه ممكن مورد توجه قرار گرفته است.در ايام دهه كرامت سعي شد گل هاي مورد استفاده در طول سال براي فوق ضريح در تزيين استفاده شود. علاوه بر اين پوشش ضريح مطهر ساعت ٨ و ٣٠ دقيقه صبح روز ولادت طي مراسمي با حضور افراد سركشيك حرم مطهر تعويض خواهد شد.ممتاز، برنامه ديگر به اين مناسبت فرخنده را بازسازي «جار» نصب شده بالاي روضه منوره و لوسترهاي رواق ها و اماكن هاي متبركه عنوان كرد.

؛ضامن آهو
؛٨٠ گروه از خادمان بارگاه حضرت امام رضا(ع) هم زمان با شب ولادت باسعادت ثامن الائمه(ع) به منظور آزادي زندانيان جرايم مالي غيرعمد به سراغ طلبكاران مي روند.اعضاي ستاد ديه استان حركت سال گذشته را كه در قالب اين طرح انجام شد بسيار مفيد عنوان كردند و از جمله دستاوردهاي آن به بخشش ٨٠ ميليون ديه يك خانواده اشاره كردند.وي گفت: سال گذشته از ٤٠٠ پرونده ٨٠ مورد به نتيجه رسيد و در سال جاري نيز ٦٠٠ پرونده براي پي گيري در طرح «ضامن آهو» آماده شده است و اميدواريم به نتايج بهتري نسبت به سال گذشته برسيم.

وي گفت :با وجود اين كه دفترهاي نگهداري امانت زائران در ايام ولادت حضرت رضا(ع) با افزايش نيرو تقويت مي شوند و به صورت شبانه روزي فعال خواهند بود اما با تمام اين تمهيدات به زائران توصيه مي شود در صورت امكان از آوردن وسايل به هنگام زيارت اجتناب كنند. چرا كه سپردن امانت در ايام ولادت با ازدحام جمعيت زائران موجب هدر رفتن وقت آنان در صف تحويل و استرداد امانت خواهد شد.

؛يك ميليون جابه جايي
؛ممتاز، جابه جايي زائران سالخورده و كساني كه نيازمند استفاده از ويلچر هستند را از ديگر اقدامات درخور عنوان كرد و گفت: در ٦ ماه نخست سال جاري به اين منظور ١٥٢ هزار و ٥٣٣ دستگاه ويلچر به زائران براي استفاده در اماكن متبركه تحويل داده شده است،علاوه بر اين٢٠ دستگاه زائربر به خدمت گرفته شده است كه در مجموع يك ميليون نفر زائر در اماكن متبركه جابه جا شده اند كه عملكرد خوبي است و رضايت مندي زائران را در پي داشته است و براي توسعه خدمات در اين بخش تا پايان سال ٢٠ دستگاه زائربر ديگر به خدمت گرفته مي شود.
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 261]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن