تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815172460




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمريكا با اصلاح بندهاي اختلافي توافق نامه امنيتي با عراق مخالفت كرد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: آمريكا با اصلاح بندهاي اختلافي توافق نامه امنيتي با عراق مخالفت كرد
چنان كه پيش بيني مي شد ، آمريكا در زمينه بندهاي حساس و بحث برانگيز توافق نامه امنيتي بغداد- واشنگتن كوتاه نيامده است. يك مقام عراقي خبر داد كه آمريكا در پاسخ به اصلاحات پيشنهادي عراق در توافق نامه امنيتي، با لغو مصونيت قضايي و عدم استفاده از خاك عراق براي حمله به كشورهاي ديگر مخالفت كرده است. هرچند آمريكا اين پاسخ را نظر نهايي خود درباره توافق نامه توصيف كرده است، اما مقامات عراقي از دور جديد گفت و گوهاي دو طرف در اين زمينه خبر داده اند.

مخالفت با لغو مصونيت قضايي
يك منبع نزديك به دولت عراق فاش كرد: طرف آمريكايي با تغيير نام توافق نامه امنيتي بغداد و واشنگتن و همچنين بازنگري جمله ها و بندهاي مربوط به عقب نشيني به شكلي كه طرف عراقي را راضي نگه دارد، موافقت كرد اما در عين حال با درخواست دولت عراق درباره موضوع مصونيت قضايي نظاميان آمريكايي در عراق مخالفت كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه الصباح، به گفته اين منبع واشنگتن همچنين موضوع نظارت طرف عراقي را بر محموله هاي نظامي پستي آمريكا بدون انجام تفتيش و بازرسي كامل از سوي عراقي ها پذيرفت.

اين منبع كه خواست نامش فاش نشود، در ادامه افزود: طرف آمريكايي با تغيير بيش از ١٠٠ كلمه مربوط به توافق نامه امنيتي بغداد و واشنگتن موافقت كرده است.

وي افزود: واشنگتن همچنان به مصونيت قضايي سربازانش پاي بند است و توجيه مي كند كه درباره اين بند در هيچ پيمان امنيتي با ديگر كشورها تجديدنظر نشده است و امتيازدهي آمريكا در اين باره ممكن است سبب شود ديگر كشورها هم خواستار اصلاح پيمان امنيتي شان شوند.

اين منبع تاكيد كرد: از بين اصلاحاتي كه آمريكا با آن موافقت نكرده، بندي است كه بر اساس آن نيروهاي آمريكايي نبايد از خاك عراق براي حمله به كشورهاي همسايه استفاده كنند.

درهمين حال، سخنگوي دولت عراق تاكيد كرد: دور جديد مذاكرات عراق و آمريكا براي ايجاد اصلاحات ديگر در پيش نويس توافق نامه برگزار مي شود. به گزارش فارس، «علي الدباغ» در گفت و گو با روزنامه فرامنطقه اي الحيات اظهار داشت: شوراي وزراي دولت عراق به زودي تشكيل جلسه مي دهد تا درباره پاسخ آمريكا به اصلاحات درخواستي اظهارنظر كند.وي بدون اشاره به موارد اختلاف در پيش نويس توافق نامه گفت: ممكن است اين ملاحظات نهايي نباشد و فكر مي كنم كه دوطرف دور جديد مذاكرات براي بررسي اصلاحات و ايجاد برخي اصلاحات ديگر را برگزار كنند. سخنگوي دولت عراق تاكيد كرد: طرف آمريكايي ممكن است آماده مذاكره نباشد و به فرصت بيشتري نياز داشته باشد.

مذاكرات فشرده
يك منبع نزديك به دولت عراق خبر داد در هفته جاري مذاكرات فشرده اي درباره توافق نامه امنيتي انجام مي شود كه درپي آن رد يا قبول اين توافق نامه قطعي مي شود.

اين ديدارها شامل برگزاري نشست شوراي وزيران و نشست شوراي اجرايي و همچنين بزرگ ترين جناح پارلمان عراق يعني ائتلاف عراق يكپارچه و درعين حال شامل نشست هاي دوجانبه و سه جانبه سران هيئت رياست جمهوري عراق و سران جناح ها و گروه ها مي شود.

از سوي ديگر، رئيس جمهور عراق با مسئولان بلندپايه سفارت آمريكا در بغداد درباره توافق نامه امنيتي بين عراق و آمريكا بحث و تبادل نظر كرد.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري اصوات العراق، دفتر رياست جمهوري عراق با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، جلال طالباني ظهر جمعه در مقر اقامت خود در بغداد با «رايان كراكر» سفير آمريكا در عراق و هيئت همراه وي «ديويد ساترفيلد» و «ميگان اوسيلوان» و تعدادي ديگر از كاركنان سفارت اين كشور در عراق را به حضور پذيرفت.

براساس اين بيانيه، دوطرف در اين ديدار، جديدترين رويدادها و تحولات سياسي در عراق و در راس آن توافق نامه امنيتي (توافق نامه خروج نيروهاي آمريكايي از عراق در پرتو پاسخ آمريكا به اصلاحات پيشنهادي دولت عراق را مورد بحث و بررسي قرار دادند.

اين بيانيه تاكيد كرد، طالباني و كراكر بر اهميت اين توافق نامه براي تنظيم روابط راهبردي بين دو كشور و نيز گسترش روابط فيمابين در راستاي تامين حاكميت ملي و منافع مشترك دوطرف تاكيد كردند.

مخالفت مردمي با امضاي توافق نامه
درهمين حال، خطباي جمعه عراق از دولت بغداد خواستند تا از امضاي توافق نامه امنيتي با آمريكا تا پيش از ارائه تضميني براي حفظ حاكميت عراق خودداري كند.

به گزارش ايسنا به نوشته روزنامه الشرق الاوسط- چاپ لندن- شيخ عبدالمهدي كربلايي نماينده آيت ا... سيدعلي سيستاني مرجع عالي قدر شيعه، در خطبه هاي نماز جمعه كربلا از مسئولان عراقي خواست كه اين كشور را به مكاني براي حمله نظامي و تجاوز به كشورهاي هم جوار تبديل نكنند.

نماينده آيت ا... سيستاني خاطرنشان كرد: چنان چه عراق به مكاني جهت آزار و اذيت كشورهاي همسايه و از جمله حملات نظامي عليه آن ها تبديل شود، اين امر به ايجاد تنش و افزايش نگراني و بي ثباتي در منطقه منجر مي شود كه پيامدهاي سياسي و امنيتي خطرناكي را به دنبال دارد. صدرالدين قبانچي امام جمعه نجف نيز تاكيد كرد: ما با توافق نامه اي كه ضمانت اجرايي نداشته باشد مخالفيم و اين توافق نامه نبايد به گونه اي باشد كه تنها طرف عراقي ملزم به اجراي آن باشد و طرف ديگر آن يعني آمريكا تعهدي در قبال اجراي آن نداشته باشد.

وي بر ضرورت آگاهي مردم عراق از پاسخ آمريكا به طرح تغييرات دولت عراق درخصوص مفاد توافق نامه تاكيد كرد و افزود: اين توافق نامه يك مسئله سرنوشت ساز است كه براي مدتي طولاني ادامه خواهد يافت؛ لذا آگاه سازي و اطلاع رساني به مردم عراق در اين باره امري ضروري است. امام جمعه نجف تاكيد كرد: موافقت با توافق نامه امنيتي جز از دو طريق ممكن نيست؛ يكي انجام همه پرسي و ديگري كسب موافقت مرجعيت ديني.

شيخ طلال السعدي يكي از خطباي جمعه بغداد نيز در خطبه هاي نماز جمعه در مرقد امام موسي كاظم (ع) اظهار داشت: آمريكايي ها مي خواهند از طريق توافق نامه امنيتي حضور خود را در عراق تا بي نهايت مشروع كنند.

وي كه يكي از اعضاي گروه صدر نيز محسوب مي شود، از مسئولان عراقي خواست تا چنين توافق نامه اي را امضا نكنند.

صدها هزار نمازگزار عراقي نيز روز جمعه با برگزاري تظاهراتي در بغداد اعلام كردند كه در صورت تحميل توافق نامه امنيتي به آن پاي بند نخواهند بود.
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن