تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هركس يك روز از ماه رجب ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814691906




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماهي هاي بندر لنگه تا كوه هاي مبارك كشنده هستند


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: ماهي هاي بندر لنگه تا كوه هاي مبارك كشنده هستند


: «صيد و مصرف ماهي ها از سواحل بندر لنگه تا اطراف كوه هاي مباركه بايد ممنوع شود.»

اين را سيدمحمدرضا فاطمي كارشناس بيولوژي دريا و استاد دانشگاه در حالي مي گويد كه از 40 روز پيش با بروز پديده كشنده سرخ و شكوفايي سيتوپلانكتون ها ماهي هاي بسياري به خاطر مسموم شدن در آب هاي ساحلي بندر عباس، شرق جاسك و جزاير قشم و هرمز تلف شده اند.
فاطمي در اين باره مي گويد: «سيتوپلانكتون ها در شرايطي كه مواد مغذي مانند فسفات، ازت و سيليسيم در آب دريا باشد و حرارت هوا نيز مساعد باشد شروع به تكثير مي كنند كه با تكثير آنها رنگ آب عوض مي شود. از طرفي سيتوپلانكتون هايي كه شكوفا مي شوند يا سمي هستند كه باعث مرگ و مير آبزيان مي شوند يا بي خطر هستند كه به خاطر رشد آنها اكسيژن تنفسي آبزيان كم شده و آبزيان خفه مي شوند.»
او با اشاره به اتلاف وسيع ماهي ها در سواحل بندرعباس مي گويد: «با نمونه گيري از اين گونه ها در مركز بيوتكنولوژي قشم مشخص شد كه اين گونه ها سمي هستند كه براي تاييد به كشور ژاپن ارسال و سمي بودن آنها تاييد شد كه در صورت مصرف اين ماهي ها سم نوروتوكسين مي تواند سبب فلج شدن و مرگ انسان شود. به همين خاطر لازم است صيد و مصرف ماهي فعلاً در اين منطقه ممنوع اعلام شود.»
فاطمي با اشاره به اينكه پديده كشنده سرخ سال هاي گذشته نيز در سواحل جنوبي اتفاق افتاده، مي گويد: «اما امسال حجم اين واقعه بي سابقه بوده به طوري كه در جزيره فارور در غرب بندر لنگه ماهي ها حتي در عمق 30 تا 40 متري هم مرده اند در حالي كه سال هاي گذشته حداكثر تا عمق پنج تا 10 متر اين اتفاق افتاده بود و اين نشان مي دهد گونه فعلي سمي است و ماهي ها را سمي كرده است.»
اين كارشناس همچنين معتقد است در ايام تغيير دو فصل براي مثال از تابستان به پاييز يا زمستان به بهار پديده شكوفايي سيتوپلانكتون ها در زماني كه درجه حرارت 20 تا 24 درجه سانتيگراد است بيشتر اتفاق مي افتد اما حجم امسال در مقايسه با سال هاي گذشته و اتلاف ماهيان بي سابقه بوده است. او معتقد است در اين سواحل بايد به مردم اطلاع رساني شود تا ماهي هاي مرده خريداري نشود چرا كه در صورت سمي نبودن گونه، ماهي ها به خاطر كمبود اكسيژن مرده و فاسد شده اند و در صورت سمي بودن، سم به بدن انسان منتقل خواهد شد.»
فاطمي اتفاق امسال را در ارتباط با توفان گونو مي داند و مي گويد: «بادهاي موسمي مواد مغذي مانند فسفات، ازت و سيليسيم را به سطح آب؛ جايي كه سيتوپلانكتون ها زندگي مي كنند، آورده و باعث تغذيه و تكثير سيتوپلانكتون هاي سمي شده است.»
فاطمي معتقد است بايد تيمي متشكل از سازمان شيلات و دامپزشكي و محيط زيست اين موضوع را بررسي كنند.
اين در حالي است كه نبوي معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت از محيط زيست اعلام مي كند هنوز نتيجه نهايي نمونه برداري گونه ها مشخص نشده و سازمان حفاظت از محيط زيست با استفاده از تصاوير ماهواره اي و نمونه برداري هاي ميداني در حال بررسي اين دامنه است.
نبوي در گفت وگو با ايسنا نيز گفته است با توجه به اينكه طي دو هفته گذشته در مناطق تنگه هرمز، اطراف جزيره قشم و سواحل بندر عباس نمونه هايي از شكوفايي سيتوپلانكتون ها و پديده كشنده سرخ ديده شده برنامه محيط زيست خليج فارس و درياي عمان (راپمي) نيز گزارش هايي در اين خصوص براي تهران ارسال كرده و از آنها خواسته ايم تا اطلاعات بيشتري در اين باره ارسال كنند.
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن