تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805410423




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي از درون به جشنواره اي كه پر از حاشيه بود جشنواره توليدات رسانه اي نور و وعده هاي ناتمام


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: نگاهي از درون به جشنواره اي كه پر از حاشيه بود جشنواره توليدات رسانه اي نور و وعده هاي ناتمام
گروه اجتماعي - مهرداد شاكري: هفته گذشته هفتهاي بود پر از رخ دادهاي فرهنگي. همزماني چند جشنواره، همايش و نمايشگاه، خصوصا برگزاري نمايشگاه پر از حاشيه رسانههاي ديجيتال در اين هفته سبب شد كه محافل رسانهاي به جشنواره اي با عنوان جشنواره توليدات رسانهاي عفاف و حجاب نور كه از نظر ميزان تغييرات برنامه ها در نوع خود بي سابقه بود، توجه كافي نشان ندهند.
نخستين جشنواره توليدات رسانهاي نور در آبان ماه سال 1386 از سوي دفتر امور زنان سازمان صدا و سيما و باشگاه خبرنگاران با همكاري امور زنان و خانواده رياست جمهوري، گروه مشاوران جوان و سازمان تبليغات اسلامي كار خود را آغاز كرد.
مواردي از قبيل جريان شناسي توليد هنر در مباحث كلان اجتماعي و بررسي رويكرد فرهنگي آحاد جامعه، تبيين سياستها و محورهاي عملكردي توسعه حجاب و عفاف در ميان آحاد جامعه با رويكردي فرا جنسيتي و با استفاده از توليدات فرهنگي و هنري، تعالي و گسترش هنر ديني و كشف رهيافتها و اصالتهاي رشد هنري ملي و بومي، شناسايي هنرمندان و تاثرگذاران فرهنگ هنر ديني و ملي با محوريت حجاب و عفاف و نيز شناسايي پتانسيلها و توان هم افزايي نيروهاي بومي در مناطق مختلف كشور براي توليد و عرضه آثار فرهنگي و هنري از جمله مهمترين اهداف اين جشنواره در نخستين خبر ارسالي از سوي ستاد خبري جشنواره اعلام شد.
در ابتدا قرار بود كليه آثار تا پايان دي ماه به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شوند، و پس از ارزيابي آثار توسط هيات داوران در اسفندماه سال گذشته برگزيدگان مشخص گرديده و در مراسمي در ارديبهشت ماه سال بعد از آنها تقدير گردد. همچنين قرار بود پايان جشنواره نور، به آغاز يك حركت عظيم فرهنگي در رسانه ملي منجر شود.
فروغ نيلچي زاده; رئيس گروه پژوهشي زنان و دختران سازمان ملي جوانان در زمان شروع به كار جشنواره نور چنين مي گويد: اميد است موضوع عفاف و حجاب با محور رسانه زمينه ساز بسياري از حركات فرهنگي در بخشهاي مختلف شود به طوري كه مسئولان فرهنگي فعال عرصه رسانه در توليدات خود محور عفاف و حجاب را با رويكرد جديد و حساسيتهاي ويژه دنبال كنند.
اما عدم توجه كافي به رسانهها اعم از رسانه ملي و ساير رسانههاي مكتوب و الكترونيك در سال 86 موجب شد كه جشنواره مذكور نه تنها نتواند جايگاه ويژهاي در توليد محتواي رسانهاي براي اقشار مختلف جامعه كسب كند، بلكه حتي در معرفي خود در ميان افكار عمومي نيز ناتوان جلوه كرد. اين ضعف و ناتواني تا جايي پيش رفت كه با وجود اعلام خبري مبني بر اعلام اسامي كانديداهاي آثار برتر در اسفند ماه از سوي دبير اجرايي جشنواره، اسامي مذكور حتي تا چند ماه مانده به اختتاميه جشنواره هيچ گاه منتشر نشد. و شايد همين ضعف بود كه منجر به عدم برگزاري نمايشگاه عفاف و حجاب گرديد.
چرا كه پيش از اين سيد صابر امامي; دبير اجرايي جشنواره در 16 بهمن ماه 1386 در گفت و گو با رسانهها گفته بود: در زمان برگزاري مراسم اختتاميه نخستين جشنواره توليدات رسانهاي عفاف و حجاب، نمايشگاه ملي آثار برگزيده جشنواره در تهران و مراكز استانها از جمله برنامههاي اجرائي اين جشنواره است.
بر همين اساس دور از ذهن نبود كه مسئولين جشنواره به فكر انجام تغييراتي در برنامه جشنواره مذكور بيفتند. برگزاري هر چه بهتر نمايشگاه نور همان نمايشگاهي كه هيچ گاه به وقوع نپيوست، اولين بهانه براي تغيير برنامه جشنواره نور بود.
دبيرخانه جشنواره نور در 11 ارديبهشت ماه سال 1387 يعني زمان مقرر براي برگزاري اختتاميه اعلام كرد: نمايشگاه بين المللي عفاف و حجاب در 13 بخش عمده همچون بخش مفهومي، هنري، آثار ادبي، گزارشهاي رسانهاي، مطبوعات و خبرگزاريها و... همزمان با برگزاري جشنواره نور برپا ميشود.
دومين بهانه براي تغيير برنامه در جشنواره مذكور توجه بيشتر به تحقق اهداف از پيش اعلام شده ، بود! بر همين اساس دبيرخانه جشنواره نور در خبري ضمن تحريف زمانبدي از پيش اعلام شده، خاطر نشان ساخت: زمان برگزاري نخستين جشنواره بين المللي توليدات رسانهاي عفاف و حجاب "نور" به منظور تحقق بيشتر اهداف در جديد از خردادماه به پايان مهرماه سال جاري موكول شد. بر اين اساس نخستين جشنواره بين المللي توليدات رسانهاي عفاف و حجاب "نور" كه زمان قطعي آن از 27 مهر تا 3 آبان تعيين شده، برنامههاي متعددي از جمله "برپايي نمايشگاه بين المللي عفاف و حجاب" در سالن حجاب تهران، "نمايش فيلمهاي حاضر در جشنواره" در تهران و 3 مركز استان، "نمايشگاه عكسهاي ارسال شده به جشنواره" در تهران و 5 مركز استان و نيز مراسم اختتاميه با تقدير از برگزيدگان را در بر مي گيرد.
اما آشفتگي موجود در دبيرخانه از يكسو و عدم تحقق اهداف جشنواره در حوزه توليد محتوا سبب شد كه زمان بندي اعلام شده يكبار ديگر تغيير كند و در مهر ماه به جاي برگزاري همايش اختتاميه شاهد شكل گيري شوراي اطلاع رساني جشنواره نور با محوريت نمايندگان رسانههاي جمعي و با هدف توليد محتواي راديويي، تلويزيوني، مكتوب و الكترونيك باشيم. در اين زمان اعلام شد كه اختتاميه جشنواره توليدات رسانهاي عفاف و حجاب نور در آبان ماه برگزار خواهد شد.
پس از شكل گيري شوراي اطلاع رساني با مشاركت رسانهها و ايجاد فضاي رقابت رسانهاي از طريق اعلام خبر اهداي نشان ويژه عفاف و حجاب به رسانههاي برتر در زمينه عفاف و حجاب هر چند مشكل توليد محتوا مرتفع گرديد، اما بدقوليهاي مسئولين اجرايي جشنواره همچنان ادامه داشت، به گونهاي كه در روزهاي اخير شاهد اعتراض امير اميري رئيس هيات داوران بخش عكس جشنواره نور نسبت به اين موضوع بوديم.
امير اميري; رئيس هيات داوران بخش عكس جشنواره نور در گفت و گو با خبرنگارايلنا با انتقاد از عملكرد مسوولين اجرايي جشنواره درباره حذف برخي عكس ها گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با مسئولين جشنواره، معيارهاي انتخاب عكسهاي برتر به هيات داوران اعلام شد و بر اساس قوانين و مقررات ، مسئولين اجرايي جشنواره حق دخالت در انتخاب عكسها را ندارند.
به گزارش ايلنا حذف پنج قطعه عكس در روز افتتاحييه نمايشگاه عكس جشنواره حجاب و عفاف (نور) و حذف عكس نفر اول بخش خلاقه به موضوع كشمكش ميان داوران و مسوولان اجرايي اين جشنواره تبديل شد.
عكس حذف شده مربوط به ليلا ابراهيمي اولين بانوي مسلمان ايراني بود كه با حجاب اسلامي در مسابقات آسيايي مقام آورده است.
علاوه بر اين عدم پرداخت به موقع هزينه برخي داوران با وجود گذشت يك هفته از همايش اختتاميه جشنواره نور، موجب شده است كه علامت سوال بزرگي در ذهن بسياري از اعضاي هيات داوران نسبت به عملكرد مسئولين اجرايي جشنواره نور و چگونگي هزينه شدن بودجه ميلياردي اين جشنواره پيدا شود.
يكي از اعضاي هيات داوران در اين خصوص مي گويد: دبير اجرايي جشنواره در ابتدا متعهد شده بود كه پيش از برگزاري اختتاميه جشنواره هداياي داوران را به صورت كامل پرداخت كند، اما با وجود گذشت يك هفته از اتمام جشنواره نور هنوز خبري از هزينههاي داوري نيست و مسئولين جشنواره هم ظاهرا در اين خصوص به خواب فرو رفته اند.
همچنين عدم اهداي لوح تقدير و تنديس به رسانههاي برتر در مراسم اختتاميه و فراموشي دبير اجرايي جشنواره نسبت به تعهدات خود در قبال رسانهها، موضوع ديگري است كه انتظار مي رود در هفته جاري سيل جديدي از اعتراضات را نسبت به عملكرد جشنواره عفاف و حجاب نور را شكل دهد. در اين خصوص بايد منتظر بود و اخبار را پيگيري كرد. هر چند تجربه نشان داده است كه جشنواره نور از گذشته درس عبرت نمي گيرد.
 شنبه 18 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن