تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815585088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش نشست بررسي طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار از منظر IT


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: گزارش نشست بررسي طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار از منظر IT
نشستي با عنوان نقد و بررسي وضعيت بانك‌هاي اطلاعاتي ملي با حضور كارشناسان و متخصصان برگزار شد.

به گزارش ايسنا، در اين نشست كه در پايان هم‌انديشي باشگاه نخبگان فناوري اطلاعات و ارتباطات براي بررسي طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار برگزار شد، بيش از ‌٨٠ سوال ازسوي حاضران كه از جامعه ICT بودند مطرح شد كه به دليل كمبود وقت به تعداد اندكي پاسخ داده شده و اعلام شد پاسخ ديگر سوالات برروي سايت شوراي عالي اطلاع‌رساني و بعد از دريافت از سوي پاسخ‌دهندگان قرار خواهد گرفت.

در اين نشست غفاري معاون فناوري اطلاعات مركز آمار با بيان اين كه هزينه ايجاد پايگاه اطلاعات و جذب ‌١١٠٠ نفر نيروي لازم براي اين كار بالاي ‌٥/٢ ميليارد تومان است افزود: ‌١١ شركت خصوصي در اين طرح مشاركت داشتند، به نحوي كه كاركنان دولتي تنها مديريت مي‌كردند و مسوولان شبكه از پنج شركت كه حسن شهرتي در زمينه مورد نظر داشتند پورپوزال گرفتند و RFPهاي ارايه شده انتخاب شدند.

او ادامه داد: پروژه‌هايي باعنوان رفع مغايرت و به روزرساني اطلاعات در مركز آمار ايران با استفاده از عوامل استاني و شهرستاني وزارت رفاه انجام خواهد شد كه در حال حاضر بسيار پيش نرفته‌ايم اما در كل عملياتي شده است.
وي گفت: براي بخش‌هايي جز هويت مركز آمار در حال طراحي مدل هستيم و تفكيك دهك‌ها در سه خوشه انجام شده است.همچنين مدل مقايسه‌ها، راستي آزمايي‌ها و تقسيم‌بندي‌ها در حال انجام است.

او در توضيح اين كه چرا از بين وزارت رفاه و مركز آمار ايران اين مركز براي اجراي طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار انتخاب شده است گفت: از آنجا كه وزارت رفاه نوپا و حاصل ادغام چند دستگاه بود و تجربه مركز آمار را در اجراي طرحي با اين وسعت نداشت كار به مركز آمار ايران سپرده شد.
وي در پايان با بيان اين كه مركز آمار ايران ‌٦٢ شركت آمارگيري خصوصي را زير پوشش دارد خاطر نشان كرد: طبق قانون مركز آمار ايران مي‌تواند اطلاعات دستگاه‌ها را در اختيار داشته باشد.

بابايي معاون فناوري اطلاعات وزارت رفاه نيز در اين نشست گفت: بانك اطلاعاتي كه توسط مركز آمار تهيه مي‌شود براي هدفمند كردن يارانه‌ها در اختيار وزارت رفاه قرار مي‌گيرد و از آنجاكه هنوز مكانيزمي براي پاسخگويي به مردم نداريم درصدد ايجاد سايت براي در اختيار گذاشتن اطلاعات براي مردم هستيم.
وي با تاكيد بر اين كه نبود مطالعه كافي به منظور اجراي طرح مي‌تواند زيانبار باشد، در حال حاضر تعداد نيازمند واقعي براي دريافت يارانه‌ها را ‌١١ ميليون عنوان و با بيان اين كه نمي‌داند چند نفر در حال حاضر يارانه دريافت مي‌كنند، اظهار كرد: از سال ‌٨٥ پروژه هدفمند كردن يارانه‌ها را با ايجاد و بانك اطلاعاتي بيمه مشتمل بر جمع‌آروي اطلاعات هويتي ‌٦٧ ميليون نفر آغاز كرديم كه در حال حاضر تعداد ركورد در بيمه ‌١١٧ ميليون است.

عبودي معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال كشور از ديگر حاضران در نشست بود كه گفت: با توجه به اين كه مردم با احساس ذي‌نفع بودن در تكميل پرسش‌نامه‌ها شركت كردند اطلاعات جمع‌آوري شده در مورد هويت از صحت بالايي برخوردار بود.
او گفت: اين اطلاعات يك مبناي كاغذي در مركز آمار است و در مقايسه اطلاعات ثبت احوال با صدور بيش از ‌٥٢ ميليون كارت ملي مغايرت‌ها را برطرف مي‌كند.

عبودي همچنين ياد آور شد: با مهيا بودن زيرساخت و بسترهاي فرهنگي تصميم بر اجراي طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار گرفته شد كه اطلاعات گذشته ديتاسنتر ثبت احوال نيز در آن دخيل بود.
او ادامه داد: در حال حاضر در ثبت احوال با ‌٣٠ دستگاه كشوري تبادلات بر خط اطلاعات داريم. در سال ‌٨٦ و نيمه‌ي اول سال ‌٨٧، بيش از ‌٤٠٠ ميليون ركورد هويتي را با دستگاه‌هاي مختلف تطابق و برگشت داده‌ايم.
وي افزود: تصور ايجاد سخت‌افزاري كه تمام اطلاعات كشور در آن تجميع شود و بدون تغيير اطلاعات باقي بماند امكان‌پذير نيست و به هنگام‌سازي نياز دارد.

بادپا نماينده رياست جمهوري در طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار نيز گفت: يكي از مشكلات طرح پروتكل‌هاي ارتباطي بود كه در حال برطرف شدن است كه از دستگاه‌ها و متخصصان IT از جمله بخش خصوصي مي‌خواهيم تا در اين زمينه كمك كنند.

همچنين نجفي مدير كل فناوري اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاك كشور به طرح كاداستر اشاره و اظهار كرد: اين طرح در سال ‌١٣٧٠ به منظور ساماندهي وضعيت املاك كشور آغاز شد. بر اساس ماده ‌٢٢ قانون ثبت اطلاعات بايد اطلاعات مربوط به املاك در دفاتر ثبت مي‌شد كه به دليل بروكراتيك و كمبود امكانات زمان اجرا طولاني شد.
وي افزود: در سه سال گذشته با وجود امتيازات خاص طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار و بانك اطلاعاتي كاداستر در حال اجراست. در اين راستا از ارديبهشت‌ماه تمامي مديران IT دستگاه‌ها با هم همراه شدند اما مشكل در نحوه استقرار فيلدهاي اطلاعاتي در فرم‌ها بود كه مي‌خواستيم با توجه به روش اجراي طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار شكل جديدي داشته باشد.

اميرحسين سعيدي رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌يي كشور هم گفت: امروز اين پروژه روي دوش ‌٢٥ سال سابقه كار كشور نشسته است. تفكيك مسئه و مواردي كه شكست خورده‌ايم با موفقيت‌ها براي ما درس بزرگي است.
او ادامه داد: اجراي پروژه‌هاي با اين ساختار در چهار ماه نمي‌تواند صد در صد جواب بدهد، زيرا در عمل كامل مي‌شود.

قدم ياري معاون IT وزارت آموزش و پرورش نيز در اين نشست با بيان اين كه نگاه در كشور ما به مسايل مهم پروژه‌يي است و نه پروسه‌يي گفت: از آنجاكه همواره پايگاه آمارگيري مدارس و آمارگيران معلمان هستند، بايد مدراس به اينترنت مجهز باشند تا پروسه آمارگيري بهتر و سريع‌تر انجام شود و معلمان در جريان امور اجرايي طرح قرار بگيرند.
به گفته او بايد بدانيم كه آمار گران‌قيمت است و از سوي بخش دولتي و خصوصي تقاضا دارد، بنابراين بايد با اعتماد به توليدكنندگان آماري اطلاعات را در اختيار آنان بگذاريم و انگيزه افراد در دادن اطلاعات بالا ببريم؛ منافع دستگاه‌ها در گروه تعامل و همكاري است.

او يكي از مشكلات طرح‌ را تعلل در دادن اطلاعات از سوي دستگاه‌ها عنوان و اظهار كرد: زيرساخت حقوق اين طرح‌ها مشخص نشده است و دستگاه‌ها نمي‌دانند تا چه حد از اطلاعات خود را مي‌توانند در اختيار ديگر دستگاه‌ها قرار دهند.
وي افزود: واژگان استاندارد آماري ما هنوز مشخص نيست؛ مركز آمار بايد دستگاه‌ها را ملزم كند تا با واژگان استاندارد آشنا شوند.

او معتقد است: اگر به طرح‌هاي IT دو مولفه اضافه كنيم، بخش دولتي و خصوصي راضي خواهند بود. اول اين كه نگاه آمايشي داشته باشيم يعني مولفه‌هاي دستگاه‌هاي مختلف را بشناسيم و دوم اين كه طرح‌ها را سرمايه‌پذير كنيم.
اين كارشناس در پايان خاطر نشان كرد: اينكه طرح‌هاي آماري فرادولتي است و تمام قوا بايد درگير آن باشد يك واقعيت فراتر از بحث سياسي و جناحي است كه بايد پذيرفته شود.
 جمعه 17 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن