تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815585158




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شوراي عالي اطلاع‌رساني برگزار كرد: نقد و بررسي طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار از منظر IT


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: شوراي عالي اطلاع‌رساني برگزار كرد: نقد و بررسي طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار از منظر IT
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات

هم‌انديشي باشگاه نخبگان فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات با بررسي طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار از سوي شوراي عالي اطلاع‌رساني برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد شهرياري - دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني - در اين هم‌انديشي با بيان اين كه براي حكمراني خوب بايد خادم خوبي بود، ويژگي‌هاي حكمران خوب را شفاف سخن گفتن عنوان و اظهار كرد: يكي از معضلات كنوني ما تبعيض در دادن اطلاعات است.

او افزود: دومين ويژگي يك حكمران خوب شمول مردمي به معناي انعكاس عدالت محوري و مساوات در مواجه با مردم است تا با فرصت‌هاي برابري كه در اختيار مردم مي‌گذارد آنان را به سمت جامعه‌ي دانايي محور رهنمون سازد.

در ادامه غفاري - معاون فن‌آوري اطلاعات مركز آمار - با تاكيد بر معرفي كليات طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار، راه‌اندازي سايت آن و جذب نيرو گفت: پروسه فعاليت گروه براي اجراي طرحي همچون جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار براي اجرا نيازمند ساز و كاري مثل پايگاه اطلاعاتي است.

وي ادامه داد: اجراي اين طرح ابتدا به وزارت رفاه و بعد به مركز آمار سپرده شد و خواست دولت اين بود كه طرحي كه به دوره‌ي چهار سال زمان اجرا نياز داشت طي چهار ماه به‌عنوان بخشي از طرح تحول اقتصادي براي هدفمند كردن يارانه‌ها اجرا شود.

او با اشاره به اين كه در آمارگيري از فن‌آوري استفاده مي‌كرديم و بايد فرم‌هايي تنظيم مي‌شد كه براي بايگاني در اين سيستم مشكلي پيش نيايد و مسايل امنيتي نيز رعايت شود گفت: فلسفه‌ي وجودي ICT اين است كه با برنامه‌ريزي و انضباط و بهره‌مندي از تكنولوژي ارتباطات و اطلاعات مي‌توان طرح‌هاي بزرگ ملي را در زمان كوتاه و هزينه‌ي كم اجرا كرد.

به گفته‌ي او خروجي طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار يك پايگاه اطلاعاتي است كه در آينده مي‌تواند اقتصاد خانواده روي آن شكل بگيرد.

وي تصريح كرد: در اين مسير قدم اول را با كم‌ترين اقلام و ادعاي كيفي شروع كرديم كه در ادامه با پالايش همه چيز افزايش پيدا خواهد كرد.

او در مورد پالايش اطلاعات در اثر تعامل پايگاه‌هاي مختلف با اعتقاد بر اين كه هيچ اشكالي ندارد پايگاهي كه فكر مي‌كند بدون ايراد است خود را آزمايش و پالايش كند افزود: در اين طرح تعدادي بانك اطلاعاتي از بين رفت و توانستيم نتيجه‌ي اين طرح را در 20 الي 30 دستگاه كشور ببينيم.

او گفت: براي اين تعامل به بستر ارتباطي نياز بود. شبكه‌اي تحت عنوان شبكه‌ي دولت ايجاد شده است، اين VPN تنها براي تبادلات مكاتبه‌اي و نظارت بر ماموريت‌هاي خارجي استفاده مي‌شد؛ درحال حاضر تفاهم‌نامه سه جانبه‌ ايجاد كرده‌ايم كه از VPN استفاده‌هاي ديگري نيز بشود.

وي با يادآوري اين كه در اين طرح براي اولين بار مردم به آمارگير مراجعه كردند تصريح كرد: در اجراي طرح يك برگ كاغذ از لحاظ اجرايي و عملياتي صادر نشد و مجريان از طريق تالارهاي وب‌گاه طرح با يكديگر در ارتباط بودند.

او افزود: صد هزار پست الكترونيك براي مجريان گذاشته شد و آنان با پيامك از جديدترين اخبار در كمترين زمان مطرح مي‌شدند.

اين كارشناس IT خاطر نشان كرد: چرا بايد به‌عنوان كارشناس IT خجالت بكشيم كه در موارد مختلف فن‌آوري اطلاعات در مجامع بين‌الملل ستون مربوطه خالي است. ما از نظر IT دستگاه‌هاي خود را تغذيه نمي‌كنيم و با هم تعامل نداريم.

او گفت: اميدواريم تا قبل از پايان سال بتوانيم همه دستگاه‌ها را به پايگاه ايجاد شده براي طرح

جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار وصل كنيم كه هم ديگران را تغذيه كند و هم از سوي ديگر دستگاه‌ها تغذيه شود.

فرشته داوديان - معاون مدير كل دفتر اطلاع‌رساني و پايگاه اطلاعات آماري - نيز گفت: اين طرح با تنوع آماري بالايي به وسعت تمام ايران روبه‌رو و به اطلاع‌رساني دقيق و صحيح با استفاده از وسايل ارتباط جمعي نيازمند بود. به طور مثال بيش از 3 هزار پيامك به مجريان طرح ارسال شد تا به سرعت در جريان آخرين بخش‌نامه‌ها باشند.

وي افزود: سايت طرح بعد از ايجاد به‌روزرساني و با افزايش سرورها روان‌سازي شد تا مردم پيش از مراجعه به پايگاه‌ها در جريان نحوه‌ي اجراي طرح قرار بگيرند.

اميرحسين مهندس - مدير كل شبكه و خدمات سخت‌افزاري - هم در سخناني از اهميت مسايل امنيتي و حفاظتي كه بايد در سايت لحاظ مي‌شد، سخن گفت و به تجهيزات سخت‌افزاري طرح اشاره كرد.

در ادامه جمال مقدم - مدير كل دفتر سيستم و خدمت نرم‌افزاري مركز آمار - به نحوه‌ي انتخاب روشي براي آمارگيري با توجه به تجربه موفق بهره‌مندي از اين روش در سرشماري سال 1385 اشاره و اظهار كرد: در اين انتخاب مواردي چون هزينه، موارد اجرايي و مسايل فني بررسي شد تا سرانجام به‌عنوان مناسب‌ترين روش برگزيده شد و در طراحي و اجراي اين طرح بخش IT مركز آمار فعاليت داشت.

همچنين حسين تهراني - معاون مدير كل دفتر سيستم و خدمات نرم‌افزاري مركز آمار - گفت: بعد از جمع‌آوري اطلاعات و پردازش با سازمان ثبت احوال كشور به عنوان اولين مركز راستي آزمايي انجام شد تا هويت افراد تاييد شود.

او با اشاره به اين كه جلسات مجريان طرح با سازمان‌هاي مختلف جهت آشنايي و همكاري آنان در نحوه‌ي دادن اطلاعات برگزار مي‌شود گفت: بعد از تاييد راستي آزمايي گروه‌هاي آماري مي‌توانند اهداف طرح را انجام دهند. كار با بسياري از دستگاه‌هاي منتخب طرح براي رفت و برگشت اطلاعات تكميل شده است.

وي يادآورشد: براي تاييد اطلاعات تحصيلي افراد وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحقيقات و فن‌آوري، براي اطلاعات سلامتي يا تحت پوشش بودن شركت‌كنندگان در طرح نيز از كميته‌ي امداد امام خميني (ره) و بهزيستي در تعامل هستيم.

انتهاي پيام
 جمعه 17 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن