تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804677915




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تأثير انقلاب اكتبر روسيه بر ايران


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:
تأثير انقلاب اكتبر روسيه بر ايران.

با پيروزي انقلاب بلشويكي در روسيه، مقامات جديد آن كشور به دلائلي چون كسب اعتبار منطقه.اي، كاستن از دغدغه.هاي مرزي، تمركز قوا در روياروئي با مخالفان داخلي و همچنين تفاوت ماهوي حكومت كمونيستي جديد با رژيم سرمايه.داري تزارها، گام.هائي در جهت لغو تحميلات سياسي و اقتصادي دولت ساقط شده تزاري بر ايران برداشت.
گرچه اين اقدامات به منزله پايان دخالتهاي مسكو در امور داخلي ايران نبود، ولي با توجه به پيشينه رفتار سياسي دولتمردان روس با حكومتهاي قاجاري، قابل تأمل است.
انقلاب اكتبر 1917 در همان نخستين روزهاي پيروزي ، آثار خود را بر ايران گذاشت. در 14 آذر 1296/ پنجم دسامبر 1917، يعني تقريباً چهل روز پس از وقوع انقلاب و روي كار آمدن لنين، اعلاميه.ي مهمي خطاب به مسلمانان مشرق زمين از طرف رژيم كمونيستي روسيه انتشار يافت. بخشي از اين اعلاميه.ي بسيار مفصل كه مربوط به ايران است، به شرح زير است:
« رفقا و برادران!!
در روسيه حوادث بزرگي در حال تكوين و انجام گرفته است. جنگ خونين كنوني (جنگ جهاني اول) كه با نيت تجاوز به سرزمين.هاي بيگانه و تقسيم خاك ملل ديگر شروع شده،.به پايان خود نزديك مي.شود. دنياي ديگري پا به عرصه.ي وجود گذاشته است. اين دنيا، دنياي رنجبران و ملل آزاد شده است. در پشت سر انقلابي كه در روسيه انجام گرفته، حكومتي كه مولود اراده.ي كارگران و دهقانان روسي است، ايستاده است. اي مسلمانان مشرق زمين!! اي ايرانيان! اي ترك.ها! اي عرب.ها! اي هندوان! روي سخن ما با شماست: با شما كه زندگاني.تان،.جانتان، مالتان و ناموستان قرن.ها زير پاي غارتگران اروپايي مانده و له شده بود.
ما رسماً اعلام مي.داريم كه تمام پيمان.ها و قراردادهاي سري كه تزار مخلوع روسيه با انگلستان و فرانسه امضا كرده بود و طبق مفاد آن قرار بود قسطنطنيه (استانبول) پس از خاتمه.ي جنگ به روسيه داده شود و حكومت مخلوع «كرنسكي» نيز همان قراردادها را تأييد كرده بود، همگي باطل و كان لم يكن و از درجه.ي اعتبار ساقطند.
جمهوري سوسياليستي روسيه وحكومت كه مجري اوامر آنهاست، يعني شوراي كميسرهاي خلق، هر دو با تصرف خاك. ديگران مخالفند، ما رسماً اعلام مي.داريم كه قسطنطنيه مال ترك.هاست و بايد مثل سابق در تصرف مسلمانان باقي بماند.
ما رسماً اعلام مي.داريم كه عهدنامه.ها و توافق.هاي پيشين روسيه و انگلستان كه ايران را ميان دو كشور امپرياليست تقسيم كرده بود،.باطل و كان لم يكن و از درجه.ي اعتبار ساقطند (قرادادهاي 1907 و 1915)
اي ايرانيان! به شما قول مي.دهيم كه به محض پايان عمليات نظامي، سربازان ما خاك كشورتان را تخليه كنند و شما مردم ايران حق داشته باشيد كه آزادانه درباه.ي سرنوشت آتي خود تصميم بگيريد1...
رئيس شوراهاي كميسرهاي خلق: لنين
كميسر خلق براي امور مليت.ها: استالين»
اين اعلاميه نخستين قدمي بود كه دولت شوراها درباره.ي ايران برداشت و اميدهاي فراواني را در دل.ها ايجاد كرد. دولت شوروي به منظور جلب دوستي ايران در اين يادداشت، كليه.ي امتيازات مخالف حاكميت و استقلال ايران را كه در دوره.ي تزارها به روسيه واگذار شده بود، لغو كرد و به ايرانيان وعده داد كه اين دولت در اخراج قواي انگليس و عثماني از خاك ايران به آنها كمك و از ادعاهاي آن كشور درباره.ي مطالبه.ي خسارت زمان جنگ پشتيباني خواهد نمود.
دولت شوروي در ادامه.ي مواضع انقلابي.اش و تبيين ديدگاه خود درباره.ي ايران و مردم ايران، سياست نرمش وملاطفت خود را فزوني بخشيد، به طوري كه در تكميل بيانيه..هاي خود درباره.ي قراردادهاي روسيه.ي تزاري با ايران، .قرارداد 1907 را به صورت رسمي ملغي اعلام كرد.
در اين باره تروتسكي،.كميسر خارجي، در قسمتي از نامه.ي رسمي خود در تاريخ 14 ژانويه.ي 1918 / 24 دي 1296 به سفارت ايران در پطرزبورگ اعلام داشت:
«معاهده.ي 1907 نظر به اين كه بر عليه آزادي و استقلال ملت ايران بين دولتين روس و انگليس بسته شده،.به كلي ملغي و تمام معاهدات سابق و لاحق آن نيز از درجه.ي اعتبار ساقط خواهد بود.»
پس از روي كار آمدن «چيچيرين» و قرار گرفتن وي در منصب كميسر خارجي اين اقدامات تداوم يافت. وي در بيست و ششم ژوئن 1919/ 5 تير 1298 در نامه.اي به دولت ايران، كليه.ي امتيازات تحصيلي روسيه.ي تزاري را به صورت يك جا لغو و باطل اعلام كرد. در بخشي از اين نامه آمده بود:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن