تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804905595




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل سياسي هفته


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تحليل سياسي هفته
بسم الله الرحمن الرحيم
13 آبان يادمان سه حادثه بي نظير مبارزه رهايي بخش ملت ايران از بند استعمار خارجي و استبداد نوكران داخلي آنهاست روزي كه در آن ملت ايران با چشماني گريان و متحير تبعيد مرجع بزرگ تقليد و ظلم ستيز خود را به نظاره نشست روزي كه دانش آموزان نسل اول انقلاب با خون خود شعار انقلاب را بر سنگفرش خيابان ها نوشتند و روزي كه دانشجويان پيرو خط امام با تسخير لانه جاسوسي آمريكا برگ زرين ديگري را در تاريخ مبارزات خود خلق كردند.
تسخير لانه جاسوسي آمريكا در نخستين سال پيروزي انقلاب توطئه هاي شوم شيطان بزرگ را افشا كرد و عزم و اراده ملت مبارز و هوشيار ايران را در مقابله با خوي سلطه گري استكبار جهاني به نمايش گذاشت و اين حقيقت را به اثبات رساند كه جوانان رشيد ميهن اسلامي در حفظ استقلال و آزادي كشور و مبارزه با آمريكاي جنايتكار همواره هوشمند و با اراده آهنين آماده جانفشاني هستند. امروزه آنچه كه در قالب شكست هاي مفتضحانه آمريكاي جنايتكار و ديگر اشغالگران در افغانستان و عراق و شكستن هيمنه استكبار در جهان مشاهده مي شود نتيجه ضرباتي است كه آمريكا از انقلاب اسلامي ايران خورد. موج بيداري جهاني ناشي از وقوع انقلاب ملت ايران و آثار برجسته آن در عرصه بين الملل باعث شد آزادگان جهان تحت تاثير عمليات رواني و تبليغات پوشالي استكبار قرار نگرفته و استكبار جهاني را روز به روز رسواتر سازند. به همين مناسبت جوانان مومن ايران در اين روز با حضور انقلابي و گسترده در تظاهرات و آيين هاي گراميداشت روز ملي مبارزه با استكبار جهاني فرياد ظلم ستيزي آزادي خواهي و حق طلبي ملت ايران را به گوش جهانيان رساندند.
در هفته جاري سرانجام به روزها بحث و جدل پيرامون ادامه كار وزير كشور و بي اعتنايي به انتقادات افكار عمومي پايان داده شده و نمايندگان مجلس با راي قاطع خود تركيب دولت را اصلاح كردند. استيضاح وزير كشور و راي عدم اعتماد مجلس به او هر چند آخرين راهي بود كه دولتيان نهم براي خود برگزيدند و حاضر به گزينش راه حل هاي ساده تر هم چون استعفا و يا بركناري نشدند ولي به هر حال راه حل استيضاح به 90 روز كشمكشي كه اوقات بسياري را به خود مصروف داشته بود پايان داد . شايد اگر زودتر از اين به نصيحت ناصحان و خيرخواهان گوش داده مي شد كار به اينجا نمي كشيد و اين جراحي با هزينه كمتري انجام مي شد ولي اين غائله سرانجام ختم به خير شد لكن انتظار اينست كه درس هاي لازم از آن گرفته شده باشد.
در بررسي رويدادهاي خارجي در هفته جاري انتخابات آمريكا بحران سياسي رژيم صهيونيستي بحران بر سر توافقنامه امنيتي بغداد ـ واشنگتن و تداوم تجاوزات آمريكا به پاكستان سر فصل اخبار اكثر رسانه هاي جهان را تشكيل مي داد.
در آمريكا همانگونه كه نظرسنجي هاي پيش از انتخابات هم نشان مي داد باراك اوباما كانديداي حزب دمكرات آمريكا بر جان مك كين از حزب جمهوري خواه غلبه كرد و به عنوان چهل و چهارمين رئيس جمهور آن كشور انتخاب شد. روي كار آمدن يك سياه پوست با شعارهاي انتخاباتي معتدل اين شائبه را در افكار عمومي جهان پديد آورده است كه احتمالا جهان شاهد كاهش سياستهاي مخرب آمريكا خواهد بود ولي آيا واقعا اينگونه است و مي توان به چرخش قابل ملاحظه اي در خط مشي آمريكا كه مسبب بسياري از بحران هاي جهاني است اميدوار بود براي پاسخ دادن به اين پرسش لازم است به ساختار قدرت در حكومت آمريكا مراجعه كرد و قدري آن را مورد كنكاش قرار داد. واقعيت اين است كه بعيد نيست باراك اوباما و حاميان قدرتمند وي در حزب دمكرات آمريكا لازم ببينند در سياست هاي كنوني آمريكا تجديد نظرهايي را لحاظ كنند ولي مطمئنا اساس و اصول استراتژي آمريكا تغييري نخواهد كرد و پا بر جا خواهد بود. اصولا در حكومت آمريكا سياستها را شبكه هاي قدرتمندي كه نبض مراكز سياسي و اقتصادي را در دست دارند ترسيم و برنامه ريزي مي كنند و روساي جمهور تنها مجاز هستند آن جدول و برنامه ها را به اجرا در آورند. در مورد باراك اوباما نيز قطعا همين گونه است و حتي بر فرض اينكه اوباما بخواهد دست به اقداماتي مطابق خواست راي دهندگان آمريكايي و افكار بين المللي بزند اين اقدامات از محدوده خط قرمز و چارچوبي كه قبلا ايجاد شده و به خود وي نيز تفهيم گرديده است فراتر نمي رود.
دو محور سياست هاي حكومت آمريكا يعني سيطره جويي بر جهان و حمايت بي چون و چرا از صهيونيسم اجزاي اصلي امپراطوري آمريكا را تشكيل مي دهند اصولا و غير قابل تغيير هستند. در چنين شرايطي هرگونه انتظار دگرگوني در سياستهاي آمريكا تحت حاكميت اوباما انتظاري ساده انديشانه و بيهوده است .
با اينحال اين موضوع نمي تواند حقايق ديگري را كه در انتخابات اخير آمريكا پديدار گشت نفي كند. يكي از اين نكات روگرداني و نفرت خود آمريكاييها از سياستهاي دولت بوش است كه رخداد قابل تاملي است . آمريكايي ها اگر چه 2 سال قبل نيز در انتخابات مياندوره اي مجلس سياستهاي جمهوريخواهان را رد كردند ولي رويكرد اخير مردم آمريكا و اقبال آنان به اوباما مهاجر سياه پوست به منزله سيلي محكمي به حاميان دولت بوش و محافظه كاران جنگ افروز موسوم به « بازها » در هيات حاكمه آمريكا تلقي مي شود.
به عبارت ديگر اگر چه مردم آمريكا نسبت به شخصيت اوباما و توانايي وي در اداره حكومت آمريكا شناخت و اطمينان كامل نداشته اند ولي عمق انزجار و خشم آنها از سياستهاي بوش و مك كين به عنوان دنباله رو بوش موجب شد تا قاطعانه به نامزد رقيب راي دهند.
نكته ديگري كه بايد به آن اشاره كرد اين است كه با توجه به تاريخ سياسي آمريكا نشستن يك سپاه پوست بر مسند قدرت در آمريكا پديده اي غيرمترقبه تلقي مي گردد و در تاريخ دويست و چند ساله آمريكا اين يك سنت شكني محسوب مي شود. از ابتداي شكل گيري آمريكا سفيدپوستان كه به گونه اي داراي تفكرات نژادپرستانه بوده اند همواره اركان اصلي قدرت را در دست داشته اند. تحول جديد را بايد به مثابه خارج شدن ابتكار عمل از دست سفيد پوستان متكبر و داراي تفكرات برتري جويانه كه مغرورانه خود را در جهان درجه يك تلقي كرده اند دانست . همين موضوع بايد يك عامل نگران كننده براي آينده اوباما و حكومت وي باشد زيرا مسلما سياستگذاران پشت پرده خرسندي و رضايت از اين انتخاب ندارند و بعيد است حضور يك سياه پوست را در رهبري آمريكا تحمل كنند.
ادامه بحران در عراق بر سر توافقنامه به اصطلاح امنيتي با آمريكا ديگر موضوع مهم مورد توجه رسانه هاي خبري بود. اين فشارها با تكرار اظهارات تهديدآميز مقامات آمريكايي عليه عراق ادامه يافت . در هفته جاري آمريكا رسما تهديد كرد اگر دولت عراق تن به امضاي توافقنامه ندهد واشنگتن كمك هاي خود به عراق از جمله در مسائل امنيتي را قطع خواهد كرد و مسئوليت آن به عهده مقامات عراق خواهد بود.
طي روزهاي اخير كه به دليل مخالفت قاطع رهبران مذهبي گروههاي سياسي و قشرهاي مختلف مردم عراق با توافقنامه امنيتي اين توافقنامه در آستانه شكست كامل قرار گرفت آمريكائيها تمامي ملاحظات را كنار گذاشتند و براي به زانو در آوردن عراقي ها شمشير را از رو بستند. اكنون اوضاع شديدا متشنج است و دو طرف رو در روي هم ايستاده اند. مردم عراق مصر هستند برخي بندهاي توافقنامه حاكميت و استقلال آنها را پايمال مي كند و بايد تغيير يابد ولي آمريكائيها تاكيد دارند تمامي بندها بايد مورد توافق قرار گيرد.در اين ميان دولت عراق با تعديل بعضي بندهاي پيش نويس توافق نامه تلاش مي كند نظر مراجع ديني و مردم را جلب كند اما معلوم نيست چقدر موفق شود.
اين اصرار غير قابل توجيه آمريكا براي امضاي توافقنامه كه اكنون وارد مرحله تهديد شده است اهداف آمريكا از لشكر كشي به عراق را كه تحت پوشش شعارهاي فريبنده نجات ملت عراق از شر ديكتاتوري صدام و استقرار دمكراسي و آزادي صورت گرفت آشكارتر مي سازد. اكنون افكار عمومي دنيا در يافته است كه همانگونه كه بسياري از ناظران اظهار مي داشتند واشنگتن تنها در انديشه تحقق اهداف استعماري به عراق لشكر كشي نموده و در اين راه مصالح ملت عراق را قرباني كرده است .
با روي كار آمدن دولت جديد در آمريكا كه اعلام كرده است سياستهايش با سياستهاي دولت بوش متفاوت خواهد بود سرنوشت توافقنامه امنيتي وارد مرحله جديدي شده است و بايد منتظر ماند و ديد كه دولت جديد با اين مسئله چگونه برخورد خواهد كرد.
طي هفته جاري تهاجم نظامي آمريكا به شمال پاكستان ادامه داشت . آمريكايي ها كه از چند ماه قبل اين منطقه از پاكستان را به بهانه مبارزه با تروريسم مورد تجاوز نظامي قرار مي دهند اكنون با موج فزاينده خشم مردم پاكستان و مقامات دولتي اين كشور روبرو هستند. پاكستانيها ادعاي آمريكا كه اين منطقه مامن و منشا تروريسم در آن كشور است را نمي پذيرند و آن را توجيهي براي گريز از شكست ها و ناكامي هاي آمريكا در افغانستان تلقي مي كنند. در همين چارچوب هفته جاري ژنرال « پترائوس » فرمانده ارتش آمريكا در منطقه خاورميانه راهي اسلام آباد شد و در اين زمينه با مقامات پاكستان مذاكره كرد. آمريكا مدعي است پاكستانيها به حد كافي براي مبارزه با تروريسم در شمال پاكستان تلاش نمي كنند و در ديدار اخير پترائوس نيز قطعا يكي از محورهاي بحث همين موضوع بوده است .
مقامات پاكستان اين ادعا را رد مي كنند. در اين ميان شهرهاي مختلف پاكستان طي اين هفته نيز شاهد ابراز خشم مردم عليه تداوم حملات آمريكا بود. البته اين خشم در دولتمردان پاكستان كمتر ديده مي شود و آنها ترجيح مي دهند در اعتراض خود به آمريكا محافظه كارانه عمل كنند. با اين حال زرداري رئيس جمهور پاكستان دور روز قبل به آمريكا هشدار داد اگر حملاتش را ادامه دهد مردم پاكستان به خيابانها خواهند ريخت و ممكن است كنترل اوضاع حتي از دست دولت نيز خارج شود.
فلسطين اشغالي هفته جاري شاهد تداوم بحران سياسي رژيم صهيونيستي بود. با شكست « تزيپي ليوني » وزير خارجه رژيم صهيونيستي و رئيس حزب حاكم « كاديما » براي تشكيل كابينه اين رژيم مجبور شد انتخابات زودهنگام اعلام كند.
ليوني در يكي از اظهاراتش فاش كرد علت شكستش در تشكيل كابينه خواسته ها و انتظارات خارج از معمول برخي احزاب سياسي رژيم صهيونيستي بوده است . به هر صورت تحولات جاري نشانه روشني از بي ثباتي و تزلزل در اركان اين رژيم محسوب مي شود كه روز به روز نيز اين وضعيت وخيم تر مي گردد.
اكنون در محافل اسرائيلي از نتانياهو نخست وزير اسبق و از صهيونيستهاي افراطي به عنوان نخست وزير آينده رژيم صهيونيستي نامبرده مي شود كه بعيد است اين صهيونيست نيز بتواند بحران اين رژيم را حل كند.
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن