تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814691481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سهم ساخت وساز صنعتي در كشور تنها سه درصد است


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: سهم ساخت وساز صنعتي در كشور تنها سه درصد است
رئيس مركز مطالعات و تحقيقات شهر سازي و معماري؛تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز:رييس مركز مطالعات و تحقيقات شهر سازي و معماري ايران گفت:سهم ساخت و ساز صنعتي در بخش ساختمان و مسكن در كشور حدود سه درصد است كه بايد اين ميزان به شكل فزاينده اي ، افزايش يابد.


به گزارش برگزاري اقتصادي ايران،"سيد عليرضا قهاري"در نشست هم انديشي موانع رشد صنعت ساختمان در ايران كه در محل مركز مطالعات و تحقيقات شهرسازي و معماري ايران تشكيل شد، افزود: تركيه پس از زلزله قوي چند سال پيش كه در اين كشور رخ داد، توانست سهم ساخت و ساز به شيوه صنعتي را تا 60درصد ارتقا دهد ، در حاليكه با وقوع زلزله شهر بم هنوز كار مطلوبي براي اين مهم در كشور ، صورت نداده ايم.

وزارت مسكن و شهرسازي انتظار دارد سهم ساخت و ساز صنعتي در بخش ساختمان ومسكن طي پنجمين برنامه توسعه اقتصادي كشور كه در سال هاي 93-1389به اجرا در مي آيد ، به رقم 20درصد افزايش يابد.

رئيس مركز مطالعات و تحقيقات شهرسازي و معماري ايران در ادامه تاكيد كرد: بخش معماري زماني توفيق خواهد داشت كه با دانش و فناوري روز دنيا، منطبق شود.

قهاري سپس با اشاره به رشد صنعت ساختمان در برنامه پنجم توسعه گفت: چنانچه سهم ساخت و ساز صنعتي در بخش ساختمان و مسكن به 20درصد برسد، مطلوب است ، اما تحقق سهم 10 درصدي نيز گام ارزشمندي در اين برنامه خواهد بود.

اين مقام مسئول گفت: توجه به كيفيت در ساخت وساز مي تواند ضامن توسعه در صنعت ساختمان در كشور باشد.

در ادامه اين نشست "ايرج شهروز تهراني "استاد دانشگاه اظهار داشت : شيوه ساخت و ساز در كشور هنوز سنتي است و صنعتگران در اين عرصه جايگاهي ندارند و حرف نخست را فقط صاحبان سرمايه مي زنند.

اين استاد دانشگاه يادآور شد: مردم هنوز با سيستم هاي پيشرفته ساختماني آشنايي ندارند ، در حاليكه كشورهاي توسعه يافته، از آن بهره مي گيرند.

وي تاكيد كرد: انبوه سازان مسكن در كشور بايد در جهت توسعه صنعت ساختمان گام بردارند واز روش هاي نوين و پيشرفته بهره بگيرند.

سپس يكي از كارشناسان بخش ساختمان و مسكن در اين نشست گفت : فناوري هاي نوين در صنعت ساختمان مخالف معماري نيستند و هرسبك معماري در كشور در هر دوره زماني با فناوري روز دوران خود انجام شده است.

محمد جعفر قرائتي ستوده فزود: به ساخت و ساز بايد نگاه صنعتي داشت واين كار در صنعت خودرو سازي در كشور تحقق يافته است.

اين كارشناس با انتقاد از عدم رشد بخش خصوصي در كشور گفت: عمده سرمايه گذاري در بخش ساختمان، توسط بخش خصوصي صورت مي گيرد ، اما زمينه توسعه فعاليت اين بخش فراهم نشده است.

قرائتي ستوده با اشاره به كمبود نقدينگي در صنعت ساختمان كشور، اظهار داشت: متاسفانه قفل شدن تسهيلات و عدم پرداخت آن به بخش مسكن ركود شديدي ، ايجاد كرده است.

اين كارشناس يادآور شد: نگاه به مسكن نبايد به شكل كالاي سرمايه اي باشد ،زيرا مسكن كالاي مصرفي است كه براي رفع نياز اساسي انسان است.

به گفته اين كارشناس ساختمان ،در صنعت ساختمان هنوز برنامه بلند مدتي، تدوين نشده است.

قرائتي ستوده گفت: ضروري است براي اقشار كم درآمد جامعه خانه هاي استيجاري تهيه شود ، به گونه اي كه فرد تا پايان عمر خود بتواند در آن سكني گزيند و دغدغه از دست دادن آن را نداشته باشد ، زيرا مردم نبايد براي تامين مسكن مورد نياز خود نگراني داشته باشند.

اين كارشناس در ادامه افزود: براي دهك هاي مياني جامعه مي توان مسكن اجاره به شرط تمليك تهيه كرد.

قرائتي ستوده در مورد نيروي انساني در كشور گفت: نيروي انساني در ايران بسيار پرهزينه است ، زيرا از يكسو ساعت كار در ايران روزانه هشت ساعت تعيين شده ، در حالي كه در بسياري از كشورها ساعت كار روزانه 9 ساعت در نظر گرفته مي شودو همچنين تعطيلي هاي نامتعارف مانع بزرگي براي انجام كار محسوب مي شود.

اين كارشناس تصريح كرد ، مرخصي سالانه در بسياري از كشورها 15روز است ، در حاليكه در ايران اين زمان 30 روز است.

سپس رئيس انجمن صنفي انبوه سازان تهران در اين نشست گفت: با شيوه هاي سنتي نمي توان انبوه سازي ساختمان را انجام داد ، در حاليكه به ساخت سالانه يك ميليون و 500 هزار واحد مسكوني در كشور نياز داريم.

ايرج رهبر يادآور شد: توانمندي چشمگيري در بين انبوه سازان مسكن وجود دارد و در صورتي كه به سوي ساخت و ساز صنعتي در كشور گام برداريم تا 60درصد نيازهاي مسكن را در كشور جوابگو خواهيم بود.

وي معتقد است: در صورتي كه انبوه سازي در مسكن گسترش يابد ،به طور يقين قيمت مسكن در كشور افزايش نمي يابد.

رهبر در پايان يادآور شد: بي ثباتي در قيمت مسكن، بي اعتمادي از سوي مردم را به همراه دارد.

انتهاي پيام//
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 264]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن