تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815425300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني:/‌٢/ كابينه لب مرز است اگر يك وزير ديگر بركنار شود،كل كابينه بايد راي اعتماد بگيرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: لاريجاني:/‌٢/ كابينه لب مرز است اگر يك وزير ديگر بركنار شود،كل كابينه بايد راي اعتماد بگيرد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگاري كه از وي پيرامون نحوه‌ي تعامل مجلس هشتم و دولت نهم و استراتژي مجلس دراين زمينه سوال كرده بود، با تاكيد بر اين‌كه مبناي مجلس در اين زمينه در تعامل موثر است، گفت: ما در ابتداي مجلس هشتم استراتژي را براي تعامل با دولت تعريف كرديم، اما اگر در جايي خللي به وظيفه‌ي ما وارد شود، وارد عرصه مي‌شويم و اين به معني تقابل نيست و در كارهاي درست تعامل مي‌كنيم و اين به معناي تقابل نيست.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه نشست مطبوعاتي خود با خبرنگاران تاكيد كرد:‌ جايي كه به مصلحت ملت و حقوق ملي كشور باشد، از ديگر قوا حمايت مي‌كنيم، اما اگر كجي ببينيم ملاحظه نمي‌كنيم.

لاريجاني در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه در تعامل دولت و مجلس بيشتر تعامل از جانب مجلس انجام مي‌شود، گفت: ما بايد حق دهيم كه افراد وزرا و يا دولت براساس تشخيص خود عمل كنند و نمي‌توان گفت كه از حرف و حقوق خود صرف‌نظر كنند، آنچه كه ما ناصحانه مي‌دانستيم، در مراحل مختلف گفتيم، اما آقاي كردان نيز حق داشت كه نظر خود را بگويد، بنابراين ما از اين جهت گلايه‌اي نداريم و آنچه كه وظيفه‌ي ما بود انجام داديم و ديگران هم با نظر خود مي‌توانند تصميم بگيرند.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه به نظر مي‌رسد مجلس نظر دولت را نمي‌پسندد، به عنوان مثال در طرح تحول اقتصادي عنوان شده كه اين طرح تورم‌زاست،‌ گفت:‌ حتما شما توجه داريد كه در مقام كار كارشناسي دولت و مجلس مي‌توانند نظرات متفاوت داشته باشند و داشتن يك روحيه تعامل مثبت و موثر به معناي آن نيست كه ما نظر كارشناسي خودمان را فداي اين موضوعات بكنيم. ممكن است در يك موضوعاتي نظرات ما متفاوت باشد، اما اين نظرات متفاوت مي‌تواند مبناي گفت‌وگوي سازنده باشد.

وي گفت: ‌در طرح اقتصادي نيز ما هنوز به مكانيزمي نرسيده‌ايم دوستان كميته‌ي ويژه‌ي اقتصادي نيز هنوز بيان واضحي از نظر دولت پيدا نكردند كه ميزان رشد قيمت‌ها چقدر خواهد بود.

رييس قوه مقننه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه آيا شما عدم حضور آقاي رييس جمهور را بي احترامي نمي‌دانيد، گفت: قانون منعي براي اين‌كه رييس جمهور در جلسه‌ حضور داشته باشد يا نداشته باشد، ندارد؛ بنابراين وزراي رييس جمهور مي‌توانند در جلسه‌ي استيضاح به دلخواه حضور داشته يا نداشته باشند.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه برخي نمايندگان عنوان مي‌كردند استيضاح به معناي اعاده‌ي حيثيت از مجلس و نظام است، گفت: اين‌كه در كشور در سطوحي حرف خلاف واقع زده شود و در يك زمينه‌اي عنوان شود، البته من باز هم تكرار مي‌كنم كه آقاي كردان خدمات زيادي داشتند، اما اين قسمت از كارشان درست نبوده و بايد حقيقت را مي‌گفتند.

نماينده مردم قم گفت: اين‌كه مجلس ايستادگي كند و راه‌هاي خود را برود، اما نشود و در نهايت استيضاح را مطرح كند و در شرايط فعلي كه گفته مي‌شود كشور احتياج به همگرايي دارد، اما اين در حالي است كه راست كردن كجي‌ها را مفيد مي‌دانم تا اعتماد عمومي كشور بيشتر شود.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه شما امروز آيا با بحث استيضاح مي‌خواستيد بيرق صداقت دولت را بيان كنيد، در حالي كه مجلس ششم گزارشي در مورد صدا و سيما در زمان رياست شما ارائه كرد كه شما آن گزارش را كشكي عنوان كرديد، آيا وقت آن نرسيده كه آن موضوعات روشن شود، با توجه به اين‌كه يكي از ابعاد آن گزارش در مورد عملكرد آقاي كردان در آن زمان بود.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه آيا شما عدم حضور رييس جمهور را بي احترامي به مجلس نمي‌دانيد و همچنين تاكنون 9 وزير از سوي رييس جمهور بركنار شدند و يك وزير را هم مجلس استيضاح كرد و ما اكنون در مرز قرار داريم كه دولت اگر يك نفر ديگر استيضاح و يا از سوي رييس جمهور بركنار شود، براي كل كابينه بايد راي گيري صورت گيرد، آيا همين مساله باعث نخواهد شد كه ديگر استيضاحي وجود نداشته باشد، گفت: قانون اساسي اين موضوع را مشخص كرده و در اصل 89 آورده است كه هنگام استيضاح وزير يا هيات وزيران با رييس جمهور مي‌توانند شركت كند يا نكنند و ما اين را حمل بر بي احترامي نمي‌دانيم، چون آقاي رييس جمهور هم نظرشان را گفته‌اند.

رييس مجلس در مورد تعداد وزرا نيز گفت:‌ در بحث تعداد وزرايي كه بركنار شدند و يك وزير كه استيضاح شده، بايد گفت اكنون كابينه لب مرز است و اگر يك وزير ديگر را بركنار كند، كل كابينه بايد راي اعتماد بگيرد. قاعدتا هم دولت بايد ملاحظه كند و هم مجلس، و بايد بررسي كنند تا ببينيم وضعيت چگونه باشد و با توجه به اين‌كه وقت دولت كوتاه است، بايد بيشتر فرصت‌ها صرف اقدامات اجرايي شود. البته اين مساله دست دولت و مجلس را نبسته است، اما به دليل آنكه چند ماه از عمر دولت باقي است به نظر مي‌رسد كه مفيدتر آن است كه هم نمايندگان ملاحظه داشته باشند و هم رييس جمهور مراقبت بيشتري داشته باشند.

وي در پاسخ به سوالي مبني براين‌كه با استيضاح وزير كشور آيا اختلافاتي در ميان طيف اصولگرايان به وجود آمده و آيا اين مساله بر روي انتخابات تاثيرگذار خواهد بود يا خير؟ گفت: ‌من تاثير چندان مستقيمي از اين وضعيت مشاهده نمي‌كنم، اما اين‌كه در طيف‌هاي مختلف اصولگرايان در زمان انتخابات آراي متنوعي را داشته باشم مطرح است، اما بايد گفت موضوع استيضاح تاثير مستقيمي در اين مساله ندارد و شايد با چند دست فاصله تاثيرگذار باشد.

وي در پاسخ به سوال ديگري ميني بر اين‌كه مدارك مشابه جعلي ديگري نيز در مورد بحث مديران مطرح است، بنابراين آيا مجلس برنامه‌اي براي بررسي اين مدارك دارد يا خير؟ گفت: در افكار عمومي برخي از اين موارد نقل شده است، ممكن است برخي از اين مسايل كه در گذشته هم مشخص نشده بود، چند دانشگاه در كشور چگونه ثبت شده‌اند، وجود داشته است و خيلي مبناي درست علمي نداشته است و برخي هم مداركي از آن گرفته‌اند، اما كلا اين موارد در جمهوري اسلامي خوب نيست كه مداركي بي‌خاصيت و مداركي كه وزن علمي ندارد، وجود داشته باشد و بايد دقت بيشتري در اين مساله صورت گيرد، زيرا اين مساله مورد وهن دانشگاه‌ها و هيات علمي است كه به حيثيت درجه دكترا و فوق ليسانس لطمه وارد شود.

لاريجاني با بيان اين‌كه من نمي‌گويم مدارك علمي اول و آخر همه‌ي تصميم‌گيري‌هاست و بر آن مرتبط است، گفت: اما اعتبار دانشگاه‌هاي ما بر همين مدارك است و به هيچ وجه اين مدارك سطح نازلي ندارد و حتما مدارك علمي دانشگاه‌هاي ما از اعتبار بالايي برخوردار است و افراد نيز بايد زحمت بكشند تا اين مدارك را كسب كنند.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه مجلس هفتم يكي از افتخارات خود را ايجاد آرامش در جامعه مي‌دانست، اما در مجلس هشتم يك سري سياسي كاري‌ها از سوي مجلس صورت گرفته و ما ديديم كه مجلس هشتم راي اعتماد خود را بعد از 90 روز پس مي‌گيرد و يا طرح دو فوريتي كه به آن راي داده است را كلا رد مي‌كند. آيا مجلس هشتم هم ادعا دارد كه آرامش را به جامعه انتقال دهد، پاسخ داد: مهم آن است كه مجلس هشتم بتواند مسايل اساسي كشور را برطرف كند و سياست آن است كه با آرامش كار كند. اما اين نبايد باعث شود كه خواسته‌هاي ملي را فراموش كند، اين‌كه مجلس هشتم مثلا در مورد خشكسالي با سرعت نظر داد و يا در مورد طرح تحول اقتصادي ديديم كه لازم است اين طرح در يك ظرف كارشناسي مورد توجه بيشتر قرار گيرد، بنابراين يك كميسيون ويژه تاسيس كرد و يا در مورد وزرا وقتي كه ديد اشكالي به وجود مي‌آيد و دارد به اعتماد ملي لطمه مي‌زند تصميم گرفت از جاهايي وارد شود كه لطمه وارد نشود، اما وقتي اين كار انجام نشد، ديگر نمي‌تواند وظيفه‌ي خود را زير پا بگذارد.

نماينده قم افزود: من فكر مي‌كنم اين سياست كه ما بايد مسايل اصلي كشور را دنبال كنيم تا جايي كه ممكن است از راه آرامش پيش خواهيم رفت، اما در وقتي كه لازم باشد مانند تصويب يك طرح آن را مورد بررسي قرار خواهيم داد.

وي اظهار داشت: ‌وقتي به سرعت به يك طرح فوريتي راي داده مي‌شود، به معناي آن است كه مجلس به آن توجه دارد، اما پس از آن كه محتواي آن را مورد بررسي كارشناسي قرار مي‌دهد اگر ايرادي در آن باشد آن را رد مي‌كند در گذشته نيز ما با رد يا تصويب اين گونه طرح‌ها مواجه بوده‌ايم.

رييس قوه مقننه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه برخي مجلس هشتم را در راستاي موازي كاري با دولت مي‌دانند مثلا در بحث هسته‌يي و يا اقتصادي پاسخ داد: بعضي از كارها را بايد انجام داد، مجلس هشتم در مسايل اقتصادي صاحب راي است و بدنه‌ي مجلس داراي افرادي است كه از پيشينه‌هاي مختلف تحصيلي، تخصص و صنعت و همچنين اقتصاد برخوردار است ما نمي‌توانيم به نمايندگان بگوييم كه نظرات كارشناسي خود را ندهند، ضمن آن كه مجلس بالاترين جايي است كه كارهاي دولت را بايد مورد بررسي و كار كارشناسي قرار دهد.

لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين‌كه امروز در جلسه‌ي استيضاح هر كدام از نمايندگان و يا خود شما، خود را جاي آقاي كردان قرار داديد، احساس شما چه بود، گفت: من لازم نيست كه احساسات خود را در اين مورد بيان كنم، چون چنين چيزي به شرايط بستگي دارد، اما مجلس يك مسير قانوني دارد من به رقت قلب شما را حس مي‌كنم، اما بايد بدانيد آنچه مهم است آن است كه همه ما متوجه باشيم كه بايد براساس قانون رفتار كنيم و به آن پايبند باشيم، آنچه كشور ما نياز دارد اجرايي كردن قانون و فرهنگ قانون است و همه بايد پايبند به آن باشيم.

انتهاي پيام
 سه شنبه 14 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن