تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803347312




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهدي هاشمي و عياري در پايان نشست ايسنا؛ «روزگار قريب» دستمايه‌اي براي دسترسي به نقاط ناپيداي تاريخ ايران افرادي كه به ناگفته‌ها انتقاد مي‌كنند در گود نيستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مهدي هاشمي و عياري در پايان نشست ايسنا؛ «روزگار قريب» دستمايه‌اي براي دسترسي به نقاط ناپيداي تاريخ ايران افرادي كه به ناگفته‌ها انتقاد مي‌كنند در گود نيستند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

*** قصد رجوع به مسايل سياسي و علمي را نداشتم

كيانوش عياري سپس در پاسخ به پرسش ايسنا درباره‌ي پرداختن به حوادث تاريخي و سياسي در سريال «روزگار قريب» به همراه مباحث علمي كه مطرح شد، با يادآوري اين‌كه قصد او رجوع به مسايل سياسي و علمي نبوده است، اظهار كرد: به ويژه آن‌چه از آن فرار كردم، طرح مباحث اجتماعي بوده‌است؛ يك ايده‌اي در آغاز شكل مي‌گيرد كه اين ايده وقتي شاخ و برگ پيدا مي‌كند، خودش مي‌طلبد كه از بستر مسايل سياسي و اجتماعي عبور كند؛ آن چه اهميت دارد تم اصلي است و بنا به نياز اين تم، خيلي از مسايل هم شكل مي‌گيرد. ضمن اين‌كه ما در كنارش يك خط كم‌رنگ و اوليه از زندگي دكتر محمد قريب هم داريم كه شامل يكسري ويژگي‌هاي اخلاقي و خصوصياتش هم است.

وي با اشاره به تغييراتي كه براي به تصويركشيدن سريال، در حوادث واقعي زندگي دكتر قريب داده است، خاطرنشان كرد: در اين سريال ما نشان مي‌دهيم كه دكتر قريب جزء اولين دسته محصلان اعزامي است كه همراه با مهندس بازرگان روانه غرب مي‌شود درحالي كه در واقعيت چنين نيست؛ بلكه دكتر قريب يكسال بعد به هزينه پدر روانه غرب مي‌شود و دو سال پس از حضور در غرب، زير چتر روسيه دولتي توسط اسماعيل‌خان مرآت قرار مي‌گيرد؛ تغييرات اين‌چنيني تنها به اين مسأله محدود نمي‌شود، بلكه ما تغييراتي از اين دست بسيار داشتيم.

** اعتقاد خانواده دكتر قريب به سريال

عياري اين تغييرات را لازم دانست و به اين پرسش كه آيا خانواده دكتر قريب در خلال توليد و پخش، به اين گونه مسايل اعتراض نكرده‌است؟ پاسخ منفي داد و گفت: خانواده دكتر قريب تقريبا تا قسمت 27-28 كه آخرين تماس من با آن‌ها بود به شدت از همه‌چيز راضي بودند، دليلش هم اين است كه ما يك شرط اوليه داشتيم؛ من در ابتدا اين نكته را مطرح كردم كه ساخت يك سريال طولاني درباره زندگي مرحوم قريب كه فراز و نشيب‌هاي سياسي فراواني نداشته، مشكلات زيادي خواهد داشت. ما ناچاريم گاه از زندگي واقعي‌اش دور شويم ولي در نهايت باز هم به شخصيت اصلي و جوهره ايشان برمي‌گرديم. بر اين اساس تا پايان سريال، شخصيت دكتر قريب مخدوش نشد؛ در مواردي هم كه احساس مي‌كرديم شايد كمي زياده‌روي مي‌كنيم، آن‌ها را كنترل كرديم.

**دستمايه‌اي براي دسترسي به نقاط ناپيداي تاريخ معاصر كشورمان

كيانوش عياري تأكيد كرد: براي ايجاد تمام جذابيت‌هاي لازم، خوشبختانه «روزگار قريب» از شريف‌ترين بستر يعني فضاسازي حركت كرد؛ در اين سريال نه تعليق درامي و نه داستان پركششي است و نه از آن گره‌افكني‌هاي خاصي كه خيلي رايج است و لزوما به معناي ضدارزش براي يك فيلم نيست، بهره گرفته است؛ ما دقيقا در بستري حركت كرديم كه به جز فضاسازي، عامل پراهميتي براي جذب تماشاگر نداشتيم.

عياري سپس در پاسخ به پرسشي درباره طرح مباحث سياسي كه از طريق بخش كنسروسيوم «روزگار قريب» مطرح شد، گفت: جاي بسي خوشحالي است كه چنين گشايشي را در تلويزيون به هر بهانه و دليلي شاهد هستيم؛ مهم بازتاب اين اتفاق است.

*** حذفيات سريال «روزگار قريب»

به گزارش ايسنا، مهدي هاشمي در پاسخ به پرسش‌هايي درباره حذفيات سريال «روزگار قريب»، خاطرنشان كرد: همين اندازه كه در چنين جو و فضايي، سريال «روزگار قريب» را با كم‌ترين حذفيات پخش كردند، ما خوشحاليم.

وي ادامه داد: آگاهي به مقتضيات زمان، ما را متوجه اين مسأله كرد كه چگونه بايد به اين مسايل بپردازيم. به هرحال گفتن حرف‌ها تا جايي كه امكان دارد و ابراز تخيلات و تصورات سينمايي و تصويري، بهتر از آن است كه هيچ چيز گفته نشود؛ گرچه گفتن نيمي از حقيقت، يعني نيمي دروغ گفتن؛ با اين حال ساختن بهتر از نساختن است.

** افرادي كه به حرف‌هاي نگفته انتقاد مي‌كنند در گود نيستند

هاشمي در پاسخ به پرسشي درباره اعتراضات به حذف برخي واقعيات در «روزگار قريب» توسط عده‌اي كه خود در مقطع تاريخي اين سريال حضور داشته‌اند، متذكر شد كه چنين افرادي احتياج به قهرمان دارند.

كيانوش عياري نيز در پاسخ به اين پرسش گفت: افرادي كه به ما انتقاد مي‌كنند كه چرا بخشي از حقيقت در روزگار قريب گفته نشده‌است، در واقع در گود نيستند.

مهدي هاشمي سپس در اين‌باره خاطرنشان كرد: فيلم‌سازان و مطبوعات در آمريكا آزادي دارند؛ اما بهترين فيلم‌هايشان، فيلم‌هاي اعتراضي آن‌ها نيست؛ بلكه بهترين فيلم‌هايشان آثاري است كه زندگي مردم آمريكا را نشان مي‌دهند. ارزش «روزگار قريب» هم اين است كه زندگي و روحيه يك ملت و آرمان‌هايشان را نشان مي‌دهد. اين‌كه ما چگونه عشق مي‌ورزيم، چگونه علاقه داريم از سنت‌ها رد شويم از درياچه‌ها بگذريم و وارد اقيانوس‌ها بشويم. موانع‌ ما چيست و چرا مدام بدبختي ما تكرار مي‌شود؛ اين مطالب در روزگار قريب عنوان شد.

*** سرمايه‌گذاري در اين عرصه جواب داده‌است

كيانوش عياري سپس در پاسخ به پرسش ايسنا درباره بازخوردهايي كه پخش سريال «روزگار قريب» در بين مخاطبان داشته‌است؟ گفت: ما از اولين روز پخش، با بازخوردهايي مواجه شديم كه حقيقتا خوب و در موارد قابل توجهي، خيلي‌خوب بود. ما اين بازخوردهاي خوب را به حساب تعارف نمي‌گذاشتيم؛ چراكه يك وجه بسيار جدي و مشتركي در بين تمامي اظهارنظرها بود و آن‌ اين‌كه با تماشاي «روزگار قريب» گويي ما در آن محيط بوديم. جوهر صحبت تمامي مخاطبان و خصوصا صاحب‌نظران قابل باوربودن بي‌حد و حصر كار بود. چنين نظراتي فراتر از يك نظرسنجي است كه صرفا يك آمار است؛ البته در مواردي نمي‌توان به چنين نظراتي استناد كرد، اما به آن‌چه عايد ما شده‌است مي‌توان به شدت استناد كرد و آن خودجوش بودن ادراك مردم در ارتباط با اين مجموعه است؛ حال اين دريافت چه از طرف تماشاگر عادي باشد و چه از طرف افرادي كه كمي نخبه‌تر با اين مسأله برخورد مي‌كردند.

كارگردان «روزگار قريب» در عين‌حال گفت: چنين نظراتي، لزوما بدان معنا نيست كه «روزگار قريب» مخالفاني هم نداشته است؛ حتما افرادي هم مي‌توانند اين سريال را دوست نداشته باشند ولي دريافتي ما خيلي خوب بود؛ به حدي خوب كه ما فكر مي‌كرديم سرمايه‌گذاري در اين عرصه براي ساخت چنين كاري و چنين فضايي جواب داده‌است.

*** دكتر قريب اسطوره تصوير نشد

كيانوش عياري در پاسخ به پرسشي درباره ايده‌آل، آرماني و اسطوره‌اي بودن شخصيت دكتر قريب، به طرح اين پرسش پرداخت كه آيا «روزگار قريب» اين اجازه را به تماشاگر مي‌دهد كه چنين ذهنيتي نسبت به دكتر قريب داشته باشد كه اين سريال به منزله يك‌جور بازسازي اسطوره‌اي يك شخصيت است؟

وي سپس به اين پرسش خود پاسخ داد: مطلقا اين‌طور نيست؛ دكتر قريب گاهي اوقات بدخلقي‌هايي دارد كه نشان مي‌دهد آدمي زميني است؛ كسي است كه پايش روي زمين است و مسايل پيراموني حتما بر او تأثير گذاشته است؛ زماني كه من به سمت دكتر قريب رفتم، وقتي متوجه شدم كه ايشان آدم شوخ‌طبعي بود، خوشحال شدم و گفتم حالا دستمان بازتر است كه زندگي‌اش را كمي انساني‌تر تصوير كنيم؛ چراكه به گمان من غير از اين، حتما حتما دروغ محض بوده‌است.

***‌ برخي از وقايع روزگار قريب تجربه شخصي خود عياري بود

كيانوش عياري در ادامه اظهار كرد: برخي از وقايعي كه در خلال «روزگار قريب» رخ مي‌دهد، ممكن است تجربه شخصي خود من بوده باشد؛ به عنوان مثال در قسمت دو يا سه سريال گرفتاري دكتر قريب همراه با پسر روستايي روي درخت گردو، تجربه دوران كودكي خود من بوده است. ولي آيا اين مسأله از باور تماشاگر در برخورد با يك شخصيت علمي چيزي را كم خواهد كرد؟

وي سپس خود به طرح‌ اين مطلب پرداخت كه ممكن است چنين مطالبي اين پرسش را در ذهن ايجاب كند كه «روزگار قريب» يك سريال كاملا بيوگرافيك نيست؛ دكتر قريب به سفر كربلا نرفتند؛ جريان جذامي‌هاي تبريز واقعيت ندارد يا در دوران اشغال ايران يك ان‌جي او تشكيل نداند و به اطراف تهران نرفتند تا به سربازان پراكنده كه به سمت آبادي خودشان مي‌روند، كمك كنند و دهها و صدها مورد ديگر كه در اين مجموعه است. بخشي از اين اتفاقات مي‌تواند تجارب خود من باشد و بخشي ديگر مي‌تواند از جاي ديگري به عاريت گرفته شده باشد؛ بخشي مي‌تواند تخيل باشد و بخشي هم واقعا الزام خود داستان مي‌تواند باشد.

عياري ادامه داد: ما به يك دستمايه‌ نياز داريم و آن نياز، خود داستاني را خلق مي‌كند. با اين حال آن‌چه در بخش كنسروسيوم به تصوير كشيده شد، مهم‌ترين وجه سياسي دكتر قريب بود.

***‌ دكتر قريب بهانه‌اي براي تصوير تاريخ ايران

كيانوش عياري در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه آيا دكتر قريب براي او بهانه‌اي بوده‌است تا نقاط كور تاريخ ايران را به تصوير بكشد؟ گفت: اين بهانه لزوما چيزي از تعهد اخلاقي ما در ارتباط با ساخت يك سريال درباره زندگي دكتر قريب كم نمي‌كند. چه خوب است كه بخشي از مسير زندگي يك شخصيت بتواند، يك چنين فرصتي را به پروژه‌اي مثل «روزگار قريب» بدهد كه بتواند سفري به نقاط تاريك تاريخ خودش داشته باشد.

*** روزگار قريب راه‌حلي براي رفع مشكلات مالي در عرصه سينما

كارگردان روزگار قريب در پاسخ به پرسشي درباره سفارش دادن ساخت اين سريال از سوي سيما فيلم به وي، گفت: براي رفع مشكلات مالي كه طي ده سال در عرصه سينما براي فيلم‌هاي من به وجود آمده بود، طبيعتا نياز به كار سنگين در مقام تهيه‌كننده داشتم؛ اما به هرحال مسوولان سيما فيلم به من گفتند كه در مقام تهيه‌كننده چه مصرفي براي ما داري و بهتر است كارگرداني كني؛ به هرحال به اين سمت رفتم كه هر دو كار را هم‌زمان انجام دهم.

*** عادلانه به نقش مادر و همسر دكتر قريب پرداختيم

در بخش ديگري از نشست سرويس تلويزيون ايسنا، كيانوش عياري در پاسخ به پرسشي درباره حضور كم‌رنگ زنان خصوصا مادر و همسر دكتر قريب در اين سريال خاطرنشان كرد: چه چيزي را مي‌بايست نشان مي‌دادم؟! ما به اندازه كافي واقعيات را كنار گذاشتيم و به تخيل رجوع كرديم كه حال هم بخواهيم دوباره به آن دامن بزنيم. دكتر قريب در درجه اول يك مرد است و همسر و فرزنداني دارد و بيشتر از اين چيزي نداشتيم. ما در حد و ظرفيت خودش، كاملا عادلانه به نقش مادر و همسر دكتر قريب پرداخته‌ايم.

وي ادامه داد: در زندگي شخصي دكتر قريب نمي‌توانيم نقشي فراتر از آن‌چه نشان داديم را براي زن قايل شويم؛ ما هرآن‌چه واقعيت دارد را به تصوير كشيديم. ضمن اين‌كه دكتر قريب با اين مسايل روشنگرانه برخورد مي‌كرد؛ معتقد بود كه دخترانش بايد درس بخوانند و الآن هم دختران دكتر قريب در خارج از كشور پزشك هستند كه در حد خود در سريال اين مسايل طرح شده است.

*** «ژن مشترك برداران هاشمي » و بازي‌هاي قابل قبول

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از نشست مهدي هاشمي، در پاسخ به پرسشي درباره تعامل با بازيگران ديگري كه مقاطع مختلف سني دكتر قريب را بازي كرده‌اند و خصوصا برادرش ناصر هاشمي، خاطرنشان كرد: من و ناصر هاشمي (برادرم) نه تنها صداهايمان و درصد بالايي از قيافه‌هايمان شبيه به هم است كه ژن در ما به حدي مسلط است كه حركات دست و پا و رفتارهايمان نيز گاه شبيه هم است، بنابراين خودبه‌خود بازي‌هايمان قابل قبول بود. ضمن اين كه در كودكي افراد با جواني و ميانسالي‌شان تفاوت بسيار دارند و در جواني‌ هم مردم اغلب نمي‌روند به سمت اين‌كه چه‌قدر اين جوان شبيه آن پير است؛ چراكه آقاي عياري بيشتر مخاطب را درگير حوادثي كرده بود كه براي دكتر قريب در جواني رخ ‌داد.

*** از خطم بيرون نزدم

هاشمي در پاسخ به پرسشي درباره مدت زمان طولاني ساخت سريال «روزگار قريب» و اين‌كه وقفه در ساخت، به تداوم حسي او آسيب مي‌رساند؟ گفت: در بازيگري دو چيز مقداري حساس است؛ اين‌كه داستان در يك روز بگذرد، اما طي چند ماه فيلم‌برداري شود؛ با اين‌حال بازيگر بايد خود را در فضاي روز قبل و روزهاي قبل‌تر بگذارد، براي خودش صدايي كه انتخاب كرده‌است را حفظ كند و به كمك كارگردان و دستياران وي مدام مراقب باشد از خطي كه برايش تعيين شده، بيرون نزند. در «روزگار قريب» چنين اتفاقي رخ داد؛ در وهله نخست خود آقاي عياري و پس از ايشان دستياران، خصوصا خانم عرفي‌نژاد و آقايان صالحي حساسيت آقاي عياري را مي‌دانستند و مواظب بودند كه من از خط اصلي بيرون نزنم.

مهدي هاشمي در پاسخ به اين پرسش كه خود را در نقش دكتر محمد قريب پس از پخش اين سريال چگونه ديد؟ گفت: من چند باري با كارگرداناني سطحشان از متوسط پايين‌تر است از روي ناچاري بازي كرده‌ام؛ سعي مي‌كنم آن كارها را نبينم؛ اين كارها براي پول بوده است و مردم عادي كه سهل‌پسند است و تعدادشان هم بيشتر است، اين كارها را ديدند و پسنديدند. من ممكن است اين كارها را ببينم و حالم بد شود؛ با كارگردانان متوسط كه كار مي‌كنم نيم‌نگاهي به كار دارم. اما وقتي با كارگردانان عالي كه تعدادشان هم زياد نيست، كار مي‌كنم، مي‌دانم چهره زيبايي از من آن‌جا تصوير شده‌است. من در كادر درستي قرار گرفته‌ام و درونياتم به بهترين نحو از طريق صورت و رفتارم نمايشگري مي‌كند؛ بنابراين خيالم راحت است؛ چنين كارهايي را مي‌بينم و لذت هم مي‌برم.

*** خودم را از تمام آن‌چه هستم تهي كردم

مهدي هاشمي به اين پرسش كه ادامه بازي در سريال «روزگار قريب» درحالي كه بخشي از قسمت‌هاي آن پخش شده و واكنش‌هايي به همراه داشته، به تغيير در نوع بازي او منجر نشده‌است؟ پاسخ منفي داد و گفت: رتوش نمي‌كنم؛ وقتي كارگردان و همكارانش به كارشان وارد هستند، اگر بازيگر هيچ كاري نكند، چه بسا بهتر است؛ چراكه مي‌داند در جاي درستي قرار گرفته‌است. مخصوصا در «روزگار قريب» چون آقاي عياري با نا بازيگران زياد كار كردند، نه تنها به آن‌ها مي‌گويند كه چه كارهايي انجام دهند بلكه برايشان بازي هم مي‌كنند.

بازيگر نقش ميانسالي و پيري دكتر قريب گفت: در اين سريال كه ساخت آن هم طولاني‌مدت بود، من خودم را از تمام آن‌چه هستم تهي كردم؛ اسمم را پاك كردم و نامم شد دكتر محمد قريب و تمام گرفتاري‌هايي كه در زندگي دارم را فراموش كردم تا آن‌چه آقاي عياري به من مي‌گويد را اجرا كنم. ممكن است اين اجرا غلوآميز باشد اما هرچه استاد گفت من همان را اجرا كردم.

** خودم را خالي مي‌كنم تا كارگردان را در من جا بدهد

مهدي هاشمي گفت: از آن‌جا كه من چهار سال با اين پروژه همكاري داشتم، به خوبي مي‌دانم كه در نقش دكتر قريب بايد به چه ظرافت‌هايي دقت نشان دهم؛ اين‌ها همه خلاصه مي‌شود در اين كه من خودم را خالي مي‌كنم تا كارگردان را در من جا بدهد؛ بنابراين اگر 10 سال بعد هم به من بگويند كه نقش دكتر قريب را بازي كنم براي من سخت نيست چراكه آن اتفاق لازم رخ داده‌است.

*** حاشيه‌هاي جذابي كه به آن علاقه ندارم

كيانوش عياري در اين نشست در پاسخ به پرسشي درباره خبرهاي حاشيه‌اي كه درباره سريال «روزگار قريب» منتشر شد از جمله گرفتن مار و غيره، گفت: اين مسايل عجيب، حاشيه‌اي است كه وقت مردم را صرف مي‌كند؛ من علاقه زيادي به خبرهاي نحوه ساخت يك فيلم ندارم و از پشت صحنه چندان استقبال نمي‌كنم. اما ظاهرا مردم دوست دارند اين مسال را دنبال كنند.

*** وسواس براي نزديك‌تركردن صحنه‌ها به واقعيت

وي در پاسخ به پرسش ديگري درباره وسواس براي نزديك‌تركردن صحنه‌ها به واقعيت خاطرنشان كرد: آن‌چه به عنوان وسواس از آن ذكر مي‌شود، به نظر من حداقل كاري است كه براي ساخت يك فيلم بايد انجام شود. چون در كشور ما به دليل محدوديت‌هاي سرمايه‌گذاري در عرصه سينما و به نوعي تلويزيون كه ناشي از محدوديت مخاطبان است، سهل‌انگاري فراوان است، اين سهل‌انگاري وقتي در جايي كنار گذاشته مي‌شود نامش را وسواس مي‌گذارند.

كيانوش عياري تأكيد كرد: من فكر نمي‌كنم براي ساخت روزگار قريب وسواس به خرج داده باشم؛ چراكه اگر وسواس به خرج مي‌دادم، اين شش سال ساخت به دوازده سال افزايش مي‌يافت. بنابراين از آن‌جا كه ما تنها و تنها حداقل استانداردهاي مورد نياز ساخت يك سريال را رعايت كرديم، از آن به وساس تغبير شده است؛ بنابراين بهتر است گفته شود روزگار قريب سهل‌انگارانه ساخته نشده است.

*** ناله‌هاي دكتر قريب در دوران بيماري

در ادامه نشست سرويس تلويزيون ايسنا، كارگردان روزگار قريب درباره آزاردهنده بودن برخي از اين صحنه‌ها و خصوصا ناله‌هاي دكتر قريب در دوران بيماري، خاطرنشان كرد: درست است هرچيزي مي‌تواند آزاردهنده باشد؛ مسلما اگر ما فرصتي كه پيشتر در موردش صحبت كردم را مي‌داشتيم، خيلي مسايل تغيير مي‌كرد، شما اين مطلب را در نظر بگيريد كه چه فرقي بين يك كارگردان ايراني و يك كارگردان آمريكايي وجود دارد؟! فيلم‌هاي خارجي بيش از آغاز رسمي اكران، ده‌ها و در موردي آن‌طور كه رانسيس فورد كاپولا گفته بود، صدها بار نمايش داده مي‌شوند، ما براساس يك‌بار نمايش يك فيلم صدها مورد را مي‌توانيم به دست بياوريم، درك كنم و رعايت كنيم. حساب كنيد نمايش آزمايشي مكرر و دهها باره با چه ثروتي مي‌تواند براي يك فيلم باشد. وقتي ما در روزگار قريب مطلقا چنين فرصتي نداشتيم، به نظرم تا همين‌ا هم كاملا كار از هرگونه گناهي مبرا و اشتبهات توجيه مي‌شود.

كيانوش عياري با بيان اين‌كه چنين حرف‌هايي بهانه نيست، ادامه داد: اين وضعيتي بود كه اين فيلم به ما تحميل كرده بود و اجازه هيچ‌گونه بازبيني مجدد به دليل كمبود وقت به ما داده نشد.

*** اصرار بر پخش، به معناي نشستن عده‌اي به خاك سياه نبود

كيانوش عياري، كارگردان «روزگار قريب» بار ديگر در پايان تأكيد كرد: اصرار من بر پخش هرچه سريعتر «روزگار قريب»، به اين معنا نبود كه تصويربرداري را نيمه‌كاره در رامسر رها كنيم و به مسايل فني بپردازيم؛ اين تصاوير كه نيمه‌كاره رها شد، دو ماه و نيم قبل در تهران تصويربرداري شد. منظور من اين نبود كه طي ده ماه گذشته عده‌اي به خاك سياه بشينند، مثل شبح در يك دفتر كار كنند و راه بروند كه قرار است قسمتي ديگر آماده پخش شود. منظور من شرايط انساني، اما نه توام با گشودگي زماني بسيار بود؛ در قسمت زماني پخشي كه قابل قبول و منطقي باشد.

كارگردان «روزگار قريب» سپس در پايان يادآور شد: آن‌چه در اين شش سال گروه سازنده اين سريال را مثل يك خانواده دور هم نگه داشت، اين بود كه در آغاز ساخت «روزگار قريب»، سرند اوليه‌اي رخ داد و بعد افراد لازم، در سر جاي خود قرار گرفتند.

انتهاي پيام
 سه شنبه 14 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 504]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن