واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: جريان هاي فرهنگي جوانان پس از جنگ جهاني دوم (بخش سوم)
جريان هاي مدرن جوانان كه عمدتا در عرصه فرهنگي بوجود آمد رابطه تنگاتنگي با مصرف گرايي و ابداع مدهاي جديد دارند به طوري كه بدون اين دو مولفه هيچ يك از اين جريانها داراي اصالت و معني نيستند.
![](http://www.bornanews.ir/Images/News/Smal_Pic/13-8-1387/IMAGE633613089005312500.jpg)
سرويس بين الملل برنا، مصرف گرايي در ميان جريانهاي نوظهور پس از جنگ جهاني دوم در غرب در حالي شتاب گرفت كه نظام سرمايه داري حضور پررنگ خود را در تمام عرصه هاي مربوط به آن به رخ كشيد.
در اين مورد مي توان رد پاي رسوخ نظام سرمايه داري را در جريانهاي واقعي موسوم به جوانان مشاهده كرد. در سالهاي پس از جنگ جهاني دوم ميراث نظام سرمايه داري آمريكا خود را با گسترش مدلهاي كاپيتاليستي در سراسر جهان به جوانان تحميل كرد.
جريانهاي موسوم به جوانان كه گاهي تنها به نام آنان تمام شد، رويكردهاي مختلفي داشته است، اين رويكرد از اعتراض صرف گرفته تا طغيان در برابر سنتهاي اجتماعي جوامع غربي در نوسان بوده است. در اين نوشته به معرفي اجمالي شماري از مهمترين جريانهايي كه توسط جوانان و يا بوسيله آنان در غرب ايجاد شد، مي پردازيم:
- "راك اند رول" و "جنبش بيتنيك" در سالهاي دهه 1950 ميلادي
- آوانگاردهاي سالهاي نخست دهه 1960 ميلادي
- "جنبش هيپ هاپ" در دهه 1960 ميلادي
- "هيپي" در دهه 1960ابتدا بصورت جنبشي اجتماعي در بين جوانان آمريكا آغاز شد و سپس به نقاط ديگر دنيا گسترش يافت
- حركتهاي سياسي جوانان كه با پيشگامي دانشجويان و با رويكرد چپ گرايانه در سالهاي 1967 تا اواسط دهه 1970 ميلادي در جريان بود
- "پانك" كه كه ريشه هاي آن بعنوان جنبشي اعتراض آميز بصورت فرهنگ مصرف گرايي در بين جوانان ظهور كرد، اين جريان در سالهاي دهه 1980 ميلادي در اروپا به جنبشي سياسي با رويكرد چپ تبديل شد
- همزمان با پانكها، "جنبش موج نو" در بين جوانان اواخر دهه 1970 با صحنه هاي نو رمانتيك و در دهه 1980 با تمايل به سبكهاي هنري گذشته مانند "گوتيك" و مانند آن بروز كرد
- جنبشهايي كه در تعارض با نظام كمونيستي و با شعارهاي "آزادي"، "اصالت" و "استقلال"در اروپا بوجود آمد؛ اين جريانها با پيدايش گروههاي موسيقي "بلوز- راك" و "راك جنوبي" و سبكهاي پوششي جديد "جين آبي" و "صندل" و تشكيل گروههاي موتور سواران جوان همراه بود
- جنبش"پاپ" در اواخر دهه 1970 ميلادي كه بعنوان اعتراض به فرهنگ اعتراضي جوانان در گذشته خودنمايي كرد و به شورش در برابر شورش تعبير شد
- "تكنو" كه كمتر از جريانهاي فرهنگي جوانان در دهه هاي 1960 و 1970 جنبه اعتراضي داشت اما با ويژگيهاي منحصر به فرد و تمايزات خاص خود توانست به يك پديده جديد در برابر موسيقي راك تبديل شود، در بين جوانان فعال و هوادار اين سبك كه معطوف به اجراي موسيقي در صحنه هاي پرجمعيت مي شد، مصرف مواد مخدر و اجراي حركات تند به يك نماد و "دي جي" به ستاره اول آنان تبديل شد
- "هيپ هاپ" كه در چهار بازه "رپ" ،"ديوار نوشته ها"، "بريك دنس" و "دي جي" درهاي جديدي را بر روي جوانان گشود و دنياي موسيقي و لباس را به عرصه سود آور و منبع سرمايه مبدل ساخت
- از سالهاي مياني دهه 1980 به بعد جرياني متكي به نوعي موسيقي متفاوت كه اثراتش تا به امروز نيز ديده مي شود، باب شد؛ اين جريان مديون گروههاي موسيقي خاصي است كه مدلهاي ايده آل جوانان دهه هاي 1980 و 1990 را تشكيل مي دادند
- "هوليگانها" با سنتهاي خاص خود در عرصه ورزش ظاهر شدند و با سبك هواداري افراطي جوانان حامي تيمهاي ورزشي را به خود جلب كردند
- "كله پوستي ها" با سرهاي تراشيده و لباسهايي كه اشكال فلزي از آن آويزان است، با عقايد نژادپرستانه ظهور يافتند و خود را بعنوان دنباله جريان نئونازي سالهاي دهه 1970 ميلادي معرفي كردند
- "متال"ها كه هسته اصلي شان پس از ظهور سبكهاي موسيقي "هارد راك" و "پانك" در دهه 1970 شكل گرفت و آنها با دستمايه قرار دادن "نفرت" و "خشم" نسبت به سنتهاي جامعه و در حالي كه شبهه فرهنگ هيپي در حال زوال بود، پا به عرصه جامعه آمريكا گذاشتند
سه شنبه 14 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برنا نيوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]