تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815669208




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/ضرورت تغيير نگاه مسوولان ميراث فرهنگي در بخش موزه‌داري/ يك سرمايه گذار: مسوولان ميراث فرهنگي استان مركزي اعتقادي به ايجاد امكانات رفاهي در موزه‌ها ندارند!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /ضرورت تغيير نگاه مسوولان ميراث فرهنگي در بخش موزه‌داري/ يك سرمايه گذار: مسوولان ميراث فرهنگي استان مركزي اعتقادي به ايجاد امكانات رفاهي در موزه‌ها ندارند!


خبرگزاري دانشجويان ايران - اراك
سرويس: شهرستان‌ها

متوليان موزه‌ها بايد با به كارگيري روش‌هاي جديد، چيدمان مناسب و ارائه خدمات گوناگون به مخاطب، موزه را از حالت سكون و نمايشگاهي صرف، خارج و به محيطي فعال تبديل كنند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه مركزي، تبديل موزه‌ها به محيطي زنده و پرمخاطب نيازمند استفاده از ابزار و روش‌هاي جديد در سيستم موزه‌داري است كه براي تحقق اين هدف، بايد مسوولان و متوليان اين بخش به پيشرفته‌ترين ابزار و علوم روز موزه‌داري آشنا باشند تا امكان بهره‌برداري بهينه از موزه‌ها بيش از گذشته فراهم شود.

استفاده از روش‌هاي بصري، صوتي، رفاهي، خدماتي و چيدمان مناسب آثار موجود در موزه‌ها امري ضروري است كه بنا به دلايل مختلف، تاكنون به اين مباحث در موزه‌هاي شهر اراك به عنوان يكي از شهرهاي بزرگ دانشجويي و صنعتي كشور توجه‌اي صورت نگرفته و اين توانمندي بالا همچون تاريخ اين شهر مغفول باقي مانده است.

بر اساس گزارش خبرنگار ايسنا، موزه‌هاي شهر اراك اغلب از بازديد كننده خالي بوده و به صورت موردي گردشگران را به خود جذب مي‌كند كه علت اساسي آن ناشي ازضعف در اطلاع رساني درخصوص موزه‌ها، نبود راهنماي متخصص در موزه به منظور پاسخگويي و راهنمايي گردشگر، نامناسب بودن چيدمان، ارايه نشدن بروشور و كاتالوگ از اشياي درون موزه، تاريكي و نامناسب بودن وضعيت نور و فضاي فيزيكي موزه‌هاي اين شهر، از سوي بازديد كنندگان عنوان شده است.

از ديگر سو، بي‌توجهي به نيازهاي رفاهي و خدماتي در موزه‌ها خصوصا موزه‌هاي داراي استعداد براي جلب و جذب گردشگر و بي بهره بودن موزه‌هاي اراك از امكانات پذيرايي مانند آنچه كه در بسياري از موزه‌هاي مورد اقبال در دسترس قرار گرفته است نيز از دلايل ديگري است كه سبب شده است موزه‌هاي اين شهر مورد توجه مناسب علاقمندان قرار نگيرند.

در اين حال و با توجه به موضوعات مطرح شده، برخي از سرمايه گذاران و علاقمندان احياي فرهنگ موزه داري و گردشگري، به صورت از هم گسيخته نسبت به سرمايه گذاري براي ايجاد امكانات حداقلي رفاهي و خدماتي با در نظرگرفتن اهميت اين موضوع اقدام كرده‌اند كه از آن جمله مي توان به تبديل حمام قيصريه سبزوار به چايخانه سنتي، حمام وكيل الرعايا و ايجاد رستوران در آن و موزه دفاع مقدس اردبيل اشاره كرد كه با ايجاد و راه اندازي آنها شمار گردشگران بازديد كننده از اين اماكن افزايش چشمگيري يافته است.

اما در اين ميان سهم موزه‌هاي استان مركزي و خصوصا شهر اراك از اين سرمايه گذاري‌ها درخوشبينانه‌ترين حالت كمي بيش از صفر درصد است كه برخي از علاقمندان به سرمايه گذاري علت آن را ناشي از نوع نگاه مسوولان ميراث فرهنگي استان به اين موضوع مي دانند.

مسعود يداللهي، از علاقمندان به سرمايه گذاري در اين بخش به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، منطقه مركزي، مي‌گويد: به رغم تلاش‌هاي زياد براي ايجاد تنوع و نزديك نمودن يكي از موزه‌هاي شهر اراك به حداقل استانداردهاي جهاني و نيز جلب بازديد كننده به آن، مسوولان ميراث فرهنگي استان مركزي برخلاف رويه‌هاي معمول و دستورات موكد مسوولان استاني و نيز بررسي‌هاي كارشناسي در اين زمينه اشكال تراشي مي‌كنند.

يداللهي كه به مدت دو سال پيگير اجراي اين طرح بوده است، بيان داشت: براي رسيدگي به موضوع، با مسوولان استانداري و حتي رياست جمهوري نيز مكاتبه شده است كه همگي متفق‌القول بر ضرورت ايجاد چنين مراكزي در موزه‌ها و مكان‌هاي تاريخي تاكيد كرده‌اند كه اين رويه مسوولان ميراث فرهنگي بر خلاف اين رهنمودها بوده است.

اين سرمايه گذار با طرح اين سوال كه مسوولان ميراث فرهنگي پس از دو سال پيگيري به آنان ابلاغ كرده‌اند كه قانونا نمي‌توان در اين فضا اقدام به ايجاد چنين مركزي كرد، عنوان داشت: چگونه است كه شوراي معاونين ميراث فرهنگي و مسوولان يگان حفاظت اين سازمان همگي با اجراي آن موافقت كرده‌اند؟

دراين زمينه رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مركزي به خبرنگارايسنا مي‌گويد: اين سازمان از جذب سرمايه‌هاي بخش خصوصي به منظور تقويت فرهنگ گردشگري در استان حمايت مي كند ولي سرمايه گذاران مي‌بايست به مسايل قانوني و برخي از معذوريت‌هاي امنيتي براي سرمايه گذاري در اين اماكن توجه داشته باشند.

سيد محمد حسيني با اشاره به درخواست سرمايه گذاري در موزه چهارفصل اراك با رد هر گونه اشكال تراشي در اين زمينه گفت: شوراي معاونين سازمان ميراث فرهنگي استان مركزي موافقت خود را با سرمايه گذاري به منظور ايجاد مركز پذيرايي درموزه چهار فصل اراك به شرط نظرشوراي فني سازمان اعلام كرده است كه بر اساس نظر اين شورا امكان سرمايه گذاري در اين موزه تا پيش از انتقال اشياي آن به موزه بزرگ شهر وجود ندارد.

اما براساس مدارك موجود، يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي استان مركزي به تاريخ 17 فروردين ماه سال جاري به رياست اين سازمان تاكيد شده است: " در صورتي كه ارتباط بين طرح و موزه با ديوارهاي بتني بسته شود وراه نفوذ به موزه و پشت بام مسدود گردد، از نظر امنيتي احداث اين طرح (مركز پذيرايي) بلامانع است."

رييس سازمان ميراث فرهنگي استان مركزي در ادامه با اذعان به اهميت ايجاد فضاهاي پذيرايي در موزها و اينكه مي‌تواند به جلب گردشگران و بازديد كنندگان از موزه‌ها كمك شاياني نمايد، عنوان داشت: در اين زمينه موزه‌ها بايد به صورت تفكيك شده باشند تا بتوان نسبت به ايجاد اين مراكز در آنها اقدام كرد كه موزه چهار فصل اراك موزه تفكيك شده نيست.

حسيني توضيح داد: هم اينك ساختمان بسياري از موزه‌هاي استان مركزي و اراك قابليت لازم را براي اجراي طرح‌هاي اين چنيني ندارند.

وي از پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته در ساخت موزه‌هاي جديد در اراك از جمله موزه دفاع مقدس و موزه بزرگ شهر خبر داد و بيان داشت: در طراحي و ساخت اين موزه‌ها نيز برنامه‌ريزي صورت گرفته است تا از اين قابليت‌ها استفاده مناسب صورت گيرد.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا وضعيت موزه‌هاي اراك از نظر خدمات بهداشتي، راهنمايي وهدايت بازديد كنندگان مطلوب نيست با رد آن گفت: در موزه‌هاي موجود راهنمايان نسبت به ارائه خدمت به بازديدكنندگان اهتمام دارند و كوچكترين كم كاري در وظايف آنان وجود ندارد، هر چند كه مشكلات اعتباري سبب شده است از اهداف خود فاصله داشته باشيم.

به گفته‌ي رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي، اين سازمان براي اجراي وظايف خود سالانه به 12 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد كه اين در حالي است كه هر ساله بدون احتساب نرخ تورم اين سازمان در استان مركزي 9 ميليارد تومان كسري بودجه دارد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 14 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن