تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815413524




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به پروژه علمي منطقه اي سزامي در اردن


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به پروژه علمي منطقه اي سزامي در اردن
امان - فاز اول پروژه سزامي (سنكروترون ) خاورميانه امروز ( دوشنبه ) در اردن با حضور وزيران علوم چند كشور منطقه از جمله جمهوري اسلامي ايران گشايش يافت .


به گزارش ايرنا ازامان ، دست اندر كاران اين طرح تاكيد مي كنند كه سزامي سودهاي علمي بسيار براي پژوهشگران در منطقه خاورميانه دارد به گونه اي سزامي مي تواند به پژوهشهاي آنان در زمينه هاي علوم آزمايشگاهي و تطبيقي كمك كند .
طرح سزامي يا پروژه تابش سينكروترون براي علوم عمر زيادي ندارد و از سال 2001 ميلادي ابتدا توسط يونسكو و سپس در خاورميانه ( در اردن ) آغاز بكار كرده است .
سزامي كاربردهاي بسياري در علوم محيطي ، مولكولي ، پزشكي ، داروسازي ، نانوتكنولوژي ، بيوتكنولوژي و فناوري اطلاعات دارد و دانشجويان دكتري عضو شوراي سزامي ( از جمله ايران ) مي توانند براي انجام برخي تحقيقات و آزمايشها در اين رشته ها از آزمايشگاههاي شوراي سزامي استفاده كنند.
سزامي همچنين داراي 4 كميته فني ، علمي ، آموزشي و باريكه نور است كه مسئوليت كميته آموزشي با ايران مي باشد.
اين طرح در دهكده "علان " واقع در نزديكي شهر "السلط " در 40 كيلومتري شهر امان پايتخت اردن قرار دارد و به گفته پژوهشگران شما آن چيزي را كه نمي توانيد با چشم معمولي خود ببنيد به وسيله سزامي يا سنكروترون آن را مي بينيد يعني دانشمندان مي توانند سلول را به وضوح ببينند و بر آن پژوهش هاي خود را انجام دهند .
به گونه اي كه آنان مي تواند با سپري شدن چند روز و يا كمتر به جاي چند هفته به نتايج پژوهشهاي خود برسند.
فاز اول سنكروترون كه دانشمندان آن را ( ميكروترون و پشتوانه ها) مي نامند، هسته يك پروژه بسيار عظيم است كه انتظار مي رود در سال 2012 پايان يابد . آنگاه مي توان به الكترون هاي اتمي تسريع بخشيد به طوري كه سرعت آن به نزديك سرعت نور برسد .
اشاره مي شود كه مقدار سرعت از طريق حلقه ها و پشتوانه ها از 5ر22 ميليون الكترون ولت به 800 ميليون الكترون ولت افزايش مي يابد .
پژوهشگران اين عمليات را به مسابقه "دو ميداني به ترتيب " تشبيه كرده يعني حلقه اول شعاع صادره از خود را به حلقه دوم كه حجم بزرگتر و سرعت بيشتر دارد تحويل مي دهد ، تا اينكه اين امر به پخش ما بين 24 تا 28 دسته شعاع نوري چند رنگي برسد . هر رنگ از آن داراي يك زمينه مخصوص خود مي باشد .
اشعه صادره از نور سنكروترون به هيچكس حتي پژوهشگراني كه در داخل مجتمع كار مي كند ، آسيب نمي رساند زيرا كه يك سپر بزرگ و محكم وجود دارد كه سزامي را از بقيه قسمت پژوهش هاي حايل جدا مي كند . كما اينكه خود ساختمان داراي مواد عايقي است تا محيط زيست مناطق همسايه آن متضرر نشوند .
"حامد الطراونه " يكي از اعضاي تيم فني در مركز بين المللي بكارگيري اشعه سنكروترون در زمينه علوم آزمايشگاهي و تطبيق هاي آن در خاورميانه (سزامي ) مي گويد : اين مركز يك منبع مهم و با شدت بالا از اشعه راديو اكتيو است كه برد آن از اشعه مادون قرمز تا اشعه قدرتمند سيني امتداد پيدا مي كند.
اين تشعشعات ، نور سنكروترون ناميده مي شود كه مي توان آنرا در تمامي زمينه هاي علوم آزمايشگاهي از جمله پزشكي ، علوم داروسازي ، شيمي ، زيست شناسي ژئوفيزيك ، زمين شناسي ، فيزيك مواد ، فن آوري صنايع كوچك و بسيار ريز و ديگر استفاده ها بكار برد .
اين مركز به دانشمندان ، مهندسان ،وافراد فني شاغل در بخش هاي صنايع ، بيمارستان ها ، دانشگاه ها و غيره از مراكز پژوهشي آموزشهاي فشرده مي دهد.
از جمله استفاده آزمايشگاه سنكروترون تحليل نمونه هاي زمين شناسي براي شناخت تمركز اورانيوم در طبقه هاي زمين با بكارگيري فن آوري جرقه راديو اكتيو است .
در اين طرح ،دانشمنداني از ايران ، اردن ، مصر ، پاكستان و فلسطين كمك مي كنند .
آنان دوباره آزمايشگاه سنكروترون را كه آلمان به اين پروژه اهدا كرد طراحي كردند .
"عمر ناجي " دانشمند فرانسوي الجزايري تبار كه در ازمايشگاه فرانسوي سولي كار مي كند مي گويد : نسلي كه در آزمايشگاه سنكروترون در اردن بكار رفته نسل سوم است .
وي با اشاره به اينكه جهان هنوز روي احداث و توسعه نسل چهارم از اين نوع آزمايشگا ها كار مي كند ، خاطر نشان كرد : انبوهي اشعه كه از حلقه آخر سزامي خارج مي شود از يك ميليون بار از قدرت اشعه ايكس كه پزشكان از آن استفاده مي كنند بيشتر است .
آزمايشگاه (سزامي ) اولين ازمايشگاه از نوع خود در خاورميانه و نودمين آزمايشگاه سنكروترون در جهان است كه اكثريت آنها در اروپا و آمريكاي شمالي است . چند آزمايشگاه نيز در چين ، ژاپن ، هند و سنگاپور وجود دارد.
اين آزمايشگاه به يك منطقه وسيعي خدمت مي كند كه شامل كشورهاي عضو در سزامي يعني بحرين ، قبرس ، مصر ، ايران ، پاكستان ، فلسطين و اردن است . عراق چندي پيش خواستار پيوستن به اين مركز شد .
عمر فرضي اين آزمايشگاه پس از آغاز كار كامل در سال 2012 حدود 20 سال است كشورهاي عضو به اين مركز كمك مالي ساليانه ارايه مي دهد به گونه اي كه سهميه كشورهاي عضو با فرا رسيدن سال 2012 به چهار ميليون دلار در سال خواهد رسيد .
خاورم **240 **1415
 دوشنبه 13 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن