تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819722334




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درآمدي بر واژه‌شناسي فرهنگ «موالات» در روايات


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: درآمدي بر واژه‌شناسي فرهنگ «موالات» در روايات
گروه خبرنگاران افتخاري / جمشيد غضنفري: واژه‏ «موالات‏» داراي ‏دو مفهوم است. اين دو معنا، مانند دو ركن همراه با هم، معنابخش ماده‏ «موالات‏»‌اند. واژگان «دوستي‏» و «پيروي‏» با هم، «موالات‏» را در ذهن‏ها به تفسير تصوير مي‏كشند.
به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به نقل از شيعه آنلاين، براي انتظار حضرت ولي‌عصر(عجل الله فرجه الشريف)، بايد پيمانه‏ مودت خويش را از نور موالات و دوستي خاندان پاكي‏ها (معصومان عليهم السلام) سرشار كرد.

«و ان تملا ... مودتي نور الموالاة لمحمد و آله.»(1)

زيرا در سايه‌سار فرهنگ «موالات‏» پاكان و پاكي‏ها همه‏ مفاسد دنيوي ما در حوزه‏هاي مختلف فرهنگي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي، اصلاح مي‏‌شود:«بموالاتكم علمنا الله معالم ديننا و اصلح ما كان فسد من دنيانا.» (2)

«موالات‏» به حكم باب «مفاعله‏»، امري است متقابل، يعني ما شيعيان، خاندان اهل‏بيت را دوست مي‏داريم و از آنان اطاعت مي‏كنيم، و آنان نيز ما را دوست داشته و توسلات و تقاضاهاي ما را اجابت كرده و ما را شفاعت مي‏كنند.

سيد ابن طاووس (رحمة الله) مي‏گويد: سحرگاهي، در سرداب مقدس حضرت در سامره، نواي آن عزيز را شنيدم كه مي‏ناليد و مي‏فرمود: «اللهم! ان شيعتنا خلقت من شعاع انوارنا، و بقية طينتنا؛ پروردگارا! شيعيان ما، از پرتو انوار ما خلق شدند و از زياده‏ گل ما سرشته شدند. (3)

ابوربيع شامي مي‏گويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: از عمر و بن اسحاق، حديثي نقل شده كه: دخل علي اميرالمؤمنين عليه السلام فراي صفرة في وجهه. قال: ما هذه الصفرة؟ فذكر وجعا به . فقال له علي عليه السلام، انا لنفرح لفرحكم و نحزن لحزنكم، و نمرض لمرضكم، و ندعو لكم، فتدعون فنؤمن. قال عمرو: «قد عرفت ما قلت، و لكن كيف ندعو فتؤمن؟» فقال: «انا سواء علينا البادي و الحاضر.» فقال ابو عبدالله عليه السلام: «صدق عمرو .»(4)

فردي به حضور امير مؤمنان رسيد و حضرت، در صورت او، زردي مشاهده كرد. فرمود:

اين زردي چيست؟ گفت كه دردي دارد. حضرت فرمود: «ما، با شادي شما، شاد مي‏شويم، و از غم شما اندوهناك، و از مريضي شما مريض مي‏گرديم، و براي شما دعا مي‏كنيم، پس شما هم دعا مي‏كنيد و ما آمين مي‏گوييم.»

عمر و گويد: گفتم: «آنچه فرمودي، فهميدم، اما چگونه بر دعاي ما آمين مي‏گوييد؟

فرمود: «براي ما، مسافت دور و نزديك فرقي ندارد.» امام صادق عليه السلام فرموند: «عمرو، راست گفت.»

به خوبي مشاهده مي‏شود كه موالات، دو طرفي است و از روايات استنباط مي‌شود كه آن امام عزيز، با محبت ‏خروشان خود، به شعيان خود نظر دارد. مگر نه آن است كه يوسف گمشده، «رحمت موصوله‏» (5) و مهر بي كران و رحمت پيوسته‏ الهي است .

امام صادق عليه السلام مي‏فرمايند: «خداوند، رحمت كند بنده‏اي كه ما را نزد مردم محبوب كند و ما را در معرض دشمني و كينه‌توزي آنان قرار ندهد. همانا، به خدا سوگند، اگر سخنان زيباي ما را براي مردم روايت مي‏كردند، به سبب آن، عزيزتر مي‏شدند و هيچ كس نمي‏توانست‏ بر آنان وصله‏اي بچسباند، ولي يكي از آنان كلمه‏اي را مي‏شنود، پس ده كلمه از پيش خود بر آن مي‏افزايد.» (6)

آري پيمانه‏ مودت و دوستي را بايد از نور موالات محمد و آل محمد، سرشار و سرريز كرده كه اجر زحمات رسول و پاداش رسالت آن سترگ است همچنان كه در آيه چنين آمده است: «لا اسئلكم عليه اجراً الا المودة في القربي‏»(7)؛ براي رسالتم هيچ اجر و مزدي از شما نمي‏خواهم مگر دوستي اهل بيتم و در آيه ديگر چنين آمده كه: «و ما اسالكم من اجر فهو لكم‏»(8)؛ سود و ثمره‏ اين محبت و علاقه، به خود ما باز مي‏گردد و ما را به پاكان و پاكي‏ها وصل مي‏كند و به اوج و رفعت مي‏كشاند و اينگونه است كه «فائز» مي‏شويم: «فاز الفائزون‏» بولايتكم (9) در سايه‏ ولايت پاكان است كه رستگاران، به رستگاري دست ‏يافته‏اند و از «ذلت ‏خوض و فرو رفتن‏» به «عزت فوز و سر بر كشيدن‏» نائل گشته‏اند . در آيه‏اي ديگر مي‏خوانيم:

«ما اسالكم عليه من اجر الا من شاء ان يتخذ الي ربه سبيلا» (10)؛ فقط، از كساني كه بخواهند راه را بيابند و حركت كنند، رسول، مزد رسالت را مي‏خواهد. در دعاي ندبه نيز آمده است:«فكانوا هم السبيل اليك و المسلك الي رضوانك» (11)؛ همانا تنها، اين خاندان راه به سوي خدا هستند و طريقه‏ كسب رضوان اويند.

در سه آيه ياد شده سخن از آن است كه اجر و پاداش رسالت ‏حضرت محمد صلي الله عليه و آله:

الف) مودت امت

ب) آن اجر، براي خودتان است

ج) آن اجر، فقط از آن كسي است كه خواسته باشد راه يابد.

اين عاطفه‏ سرشار است كه مي‏تواند به گام‏هاي ما، توان دهد و آن را در «سبيل‏» و راه خدا همراه با ثبات و استواري، به حركت و جريان بيندازد، و با اين محبت ‏به حجت‏ خدا است كه با تمام وجود، نجوا مي‏كنيم:«السلام عليك يا سبيل الله الذي من سلك غيره هلك‏» (12)؛ تو اي حجت ‏خدا! - تنها راه هستي و من، سرشار از عشق تو هستم و با تو آغاز مي‏كنم و با تو ادامه مي‏دهم و تنها، تو، شفيع و همراه من، در آغاز و در ادامه هستي. (13)

راستي، كبوتر دل من، در كدامين آسمان بايد پرواز كند و در كدامين آستان بايد آشيانه گزيند؟ جز آسمان پاكي‏ها كه راه نجات و سعادت و رشد مرا به همراه دارد و آستان پاكان، كه پناهي مهربان و دل سوز، راهي هست؟

تو، آگاه به تمامي راه هستي و آزاد از تمامي جاذبه‏ها؛ تو، خلق را براي خدا مي‏خواهي و در جهت او به حركت مي‏داري و آنان را به قله‏هاي «قرب‏» و «رضوان‏» رهنمون مي‏سازي. (14)

********************************************************************

پي‌نوشت‌ها:

1- فرازي از دعاي زيارت آل يس .

2- فرازي از زيارت جامعه كبيره .

3- الصحيفة المباركة المهديه، ص 291 (نقل از مهر بيكران)

4- بصائر الدرجات، جزء 5، ب 16، (نقل از مهر بيكران)

5- فرازي از زيارت جامعه كبيره .

6- الروضة من الكافي، ص 229، ح 293 (نقل از مكيال، ج 2، ص 221 .)

7- شوري، 23 .

8- سبا، 47 .

9- فرازي از زيارت جامعه كبيره .

10- فرقان: 57 .

11- فرازي از دعاي ندبه .

12- فرازي از دعاي صاحب الامر .

13- فمعكم معكم لامع غيركم (فرازي از زيارت جامعه‏ كبيره)

14- اريدكم لله (نهج البلاغه، خ 136).
 دوشنبه 13 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن