تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812772855




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارزش سنت و جذبه عدالت در توارث همسران (دکتر کاتوزيان)


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: خرد هرچند نقد كاينات است
چه سنجد پيش عشق كيمياكار
بيا و حال اهل درد بشنو
به لفظ اندك و معنى بسيار

مقدمه
قانون مدنى ميراثى از حقوق كهن است و به دليل ريشه قديمى خود، بر مفهوم «خانواده‏گسترده‏» تكيه دارد؛ خانواده‏اى كه نسلهاى پياپى در آن پيوند و ارتباط دارند و ستون نسلها و حاشيه و اطراف آن از هم ارث مى‏برند. اين گروه اجتماعى از ديرباز نقشى مهم در اقتصاد و سياست و همبستگى قومى و ملى داشته است. در درون گروه نيز، همه به خاندان و تبار خويش افتخار مى‏كنند؛ خود را موظف به حفظ قدرت و شوكت آن مى‏دانند؛ به اطاعت از بزرگ خاندان مباهات مى‏كنند و در يك گورستان مى‏آرامند تا نشان پيوند ابدى آنان باشد. در اين گروه، ارث بردن اعضا از يكديگر طبيعى است: هم با علاقه و ميل متوفى تناسب دارد و هم ضامن بقاى ثروت خانواده در درون آن مى‏شود.
ولى امروز خانواده به سوى تركيبى از زن و شوهر و فرزندان پيش مى‏رود و علاقه‏هاى پيشين قومى رو به سستى نهاده است: به عنوان مثال، توارث ميان نواده‏هاى عمو و خاله نه مبتنى بر محبت و علاقه و خواست مفروض متوفى است و نه به تحكيم مبانى خانواده كمك مى‏كند. اين خويشان، بويژه در شهرهاى بزرگ و كشورهايى كه مهاجرت در آن شايع است، گاه يكديگر را نمى‏شناسند و هيچ علاقه و ارتباطى با هم ندارند. در نتيجه، حكمتى كه موجب توارث شده است تغيير يافته يا رو به دگرگونى است و تنها نشانه‏هايى از رسوم كهن (مانند احترام به پدر و مادر) در آن ديده مى‏شود.
از سوى ديگر، همبستگى ميان زن و شوهر نيز چهره ديگرى يافته است: در اخلاق كنونى، زن بيگانه‏اى نيست كه به حكم ضرورت به خانواده شوهر پيوند خورده باشد تا مرگ شوهر بتواند او را از ستون اصلى جدا سازد و به خاندان پدرى بازگرداند. اين بيگانه، بويژه اگر فرزندى را هم در دامان خود پرورده باشد، مركز عاطفى خانواده نوپا و يار و همدل و معاون متوفى است؛ و پس از مرگ شوهر، بازمانده كانون پيشين و نگاهبان خانواده صدمه‏ديده و نام متوفى و حامى فرزندان آن است. پس سزاوار نمى‏نمايد كه گاه از ميراث خود محروم بماند يا اندكى سهم برد و ثبات خانواده‏اى كه او يكى از پايه‏گذاران اصلى آن بوده است‏به عموزاده‏اى داده شود كه ساليان دراز از فرهنگ و تبار خويش گريخته و تنها نامى از متوفى در خاطره‏اش مانده است.
با وجود اين، شتاب تحول حقوق، بويژه در موردى كه احكام آن از سنتهاى پاگرفته يا موازين مذهبى الهام گرفته باشد، به مراتب كندتر از دگرگونيهاى اجتماعى و پيشرفتهاى صنعتى است و تجربه نشان مى‏دهد كه قواعد حقوقى، برحسب طبيعت‏خود، ميل به سكون و ثبات دارد و به كندى حركت مى‏كند. حقوقدان نيز در انديشه‏هاى خود محافظه‏كار است و به دشوارى دل از سنتها و ارزشهاى تاريخى مى‏كند. دليل اين كندى، بى‏مبالاتى يا ترجيح وضع انفعالى در امور اجتماعى نيست؛ دليل آن، ارزشى است كه حقوقدان براى ثبات روابط حقوقى و حفظ حرمت‏سنتها و عادتها قائل است. در نظام حقوقى، ارزش همگامى با مصلحت و نيازهاى اجتماعى و ارزش سنتها، به عنوان ستون تمدن قومى، دو عامل نيرومند محرك است و ضرورت و تعادل اين دو نيرو است كه از شتاب تحول مى‏كاهد. (1) به همين جهت است كه در حقوق بيشتر كشورهايى كه تمدن قديمى دارند، در بخشهاى ارث و خانواده، قواعدى به چشم مى‏خورد كه به رسوم و عادتهاى ملى و سنتهاى مذهبى، بيش از مصلحت و منطق تكيه دارد.

هنر حقوقدان و جمع ارزشها
در حقوق ما، استخوان‏بندى احكام ارث بر پايه موازين شرعى تكيه دارد و حقوقدان، به دليل اعتقاد به اين حرمت والا يا منع قانون اساسى از تجاوز به احكام مذهبى، با احتياط فراوان با آنها روبه رو مى‏شود و دست‏خود را در جستجوى عدالت‏باز نمى‏بيند. (2) دشوارى در اين است كه او، همانند حكيم و جامعه شناس، در كشف حقيقت آزاد نيست و پاى در عقال نظام حقوقى و آرمانها و اعتقادهاى خود دارد؛ از درون و بيرون در فشار است و همين عوامل سبب مى‏شود تا مبارزى دائمى، محافظه‏كار و محتاط جلوه كند و در حالى كه دستى بر سر و دستى ديگر بر قلب خود دارد، از تلاش باز ايستد و از آتش پنهان خاكسترى سرد به جا ماند.
با وجود اين، هنر واقعى در گشودن كوره راه عدالت است و فضيلت در اجتهاد. فن متناسب با هنر دادگسترى نيز در جمع و همگون كردن ارزشهاست. حقوقدان بايد اين فن را در خدمت آن هنر گذارد: عشق و عقل را درهم آميزد؛ نداى وجدان و تكليف را همگام سازد؛ ارزشهاى متزاحم را مصون دارد و ايمان و نياز و ضرورت را آشتى دهد. در بحث ما، راه حل معقول در جمع خواستها و حرمت‏سنتهاست. زيرا نه از فشار نيازها و واقعيتهاى اجتماعى مى‏توان گذشت، نه از حفظ حرمت‏سنتها مى‏توان چشم پوشيد. تمام هنر نيز در تمهيد چنين راه‏حلهايى است. بايد راه تحول آرام حقوق به سوى عدالت را بازگذارد تا دريچه اطمينانى براى كاستن از فشار نيازها باشد. در اين مسير از دو وسيله مستقيم و باواسطه مى‏توان سود برد:
1. وسيله مستقيم، اجتهادهاى تازه در سايه چهره‏هاى حادث عدالت است: لزوم احترام به قواعد مذهبى و سنتها به معنى رضا به ثبات احكام و سكون و بى‏حركتى نيست. طرح دوباره منابع اصلى فقه، گاه نشان مى‏دهد كه چه‏بسا شهرتها كه بى‏پايه و راهزن يا وابسته به مصلحت‏گرايى زمان است و نبايد از آنها سدى در برابر حركت انديشه‏ها ساخت. ما نيز بى‏تفاوت از اشكالها و تعبدها نمى‏گذريم و شوق رسيدن به عدالت دستمايه و محرك پيشنهادهاى اصلاحى ما در اين مقاله است.
2. استفاده از سياست قانون‏گذارى و اجتهاد تازه در مقام تفسير، گاه به موانع اساسى برمى‏خورد. در چنين حالتى، نبايد به انتظار تحول قهرى، اخلاقى و سياسى پاى از رفتن شست. فن مناسب براى گريز از مانع، تمهيد فرضهاى حقوقى، (Fictions) و اماره‏هاى قانونى و انتخاب ادارى است تا به طور غير مستقيم قواعد حقوق به عدالت نزديك‏تر شود: به عنوان مثال، براى محدود ساختن وارثان، مى‏توان بر تملك ميراث خويشان دور مالياتهاى سنگين وضع كرد و همسر را از پرداخت ماليات معاف كرد (چنانكه دولتها به طور معمول از اين تمهيد استفاده مى‏كنند تا در عمل خزانه عمومى را جانشين خويشان دور سازند)؛ يا با تشويق به نوشتن وصيتنامه‏هاى مناسب، اراده متوفى را، كه بيش از هركس به اقتضاى رعايت عدالت ميان وارثان خود آگاه است، وسيله تعديل قواعد حقوق ساخت؛ يا با پيش‏بينى «وصيت مفروض‏» از تسامح كاهلان نيز سود برد.
در بحثهاى اصلى، بويژه هنگام طرح نابرابريهاى ارث زن و شوهر، شيوه به كارگيرى اين وسايل فنى را نشان مى‏دهيم تا آنچه به اشارت گفتيم به مجردگرايى و كلى‏بافى تعبير نشود.

وراثت همسر همراه با وارثان نسبى
همسر شخص به سبب، ارث مى‏برد؛ نه حاجب وارثان نسبى مى‏شود و نه هيچ وارثى مى‏تواند مانع از ارث بردن او گردد (ماده 891ق.م.) موقع همسر شخص، به عنوان شريك زندگى و يكى از دو ستون خانواده، از جهتى فراتر از خويشانى است كه به قرابت ارث مى‏برند و گاه ميراثى بيش از فرزندان و پدر و مادر مى‏برد؛ بويژه در خانواده‏هاى پرجمعيت كه شمار فرزندان زياد است، اين امتياز به روشنى احساس مى‏شود: به عنوان مثال، اگر متوفى پدر و مادر و پنج پسر و دو دختر و زن داشته باشد، سهم زوجه (8ٍ1) بيش از سهم هر يك از فرزندان مى‏شود و سهم زوج (4ٍ1) در اين باره چشمگيرتر است، در طبقه دوم و سوم نيز اگر شمار خويشان در حط اطراف زياد باشد، با ترقى فرض همسر به دو برابر (4ٍ1و2ٍ1) باز هم اين امتياز آشكارتر است؛ حالتى كه در سده‏هاى پيشين شايع بوده است و امروز در جامعه‏هاى صنعتى و بويژه در شهرها كمتر ديده مى‏شود و همين امر سبب شده است تا عدالت پيشين دگرگون شود و فرض همسر، در مقام قياس با ساير وارثان، ناچيز جلوه كند.
قانون مدنى در ارث تمام طبقه‏ها به اشتراك همسر با خويشان نسبى تصريح كرده است:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن