تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813322793




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش كامل ايسنا از يك مناظره‌ي ادامه‌دار شمقدري: ما در تصميمات سينمايي كشور دخالت نداريم عسگرپور: تصور مي‌شد دولت ديدگاهش را به سينما سريع نشان دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گزارش كامل ايسنا از يك مناظره‌ي ادامه‌دار شمقدري: ما در تصميمات سينمايي كشور دخالت نداريم عسگرپور: تصور مي‌شد دولت ديدگاهش را به سينما سريع نشان دهد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

جواد شمقدري مشاور هنري رييس جمهور و محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما با موضوع «مطالبات دولت از سينما و سينما از دولت» شامگاه گذشته با هم به گفت‌وگو و مناظره نشستند.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين نشست عسگرپور با بيان اين‌كه سينما در بعد از انقلاب اسلامي تولد دوباره‌اي يافت اظهار داشت: به مدد سياست‌گذاري‌هاي خاصي كه صورت گرفت و نام سينماي نوين هم بر آن گذاشته شد، سينما شكل جديدي را پيدا كرد كه به طور كل با آن‌چيزي كه قبل از انقلاب اسلامي شكل گرفت، متفاوت بود.

وي ادامه داد: ساليان زيادي را سينماي ايران تجربه كرد و فراز و نشيب‌هاي متفاوتي را تا به امروز سپري كرده است، اما سوالاتي حداقل در دو دهه گذشته با آن مواجه شده‌ايم كه يكي نسبت دولت با سينما چيست؟ و آيا سينما در كشور ما توسط دولت كاملا اداره مي‌شود؟ يا بخش خصوصي برايش فلشي طراحي شده كه بتواند در آن خودش را پيدا كند و روبه رشد حركت كند و سوال اصلي اين دو دهه ناظر بر اين مسائل بوده است.

جواد شمقدري به جلسه‌ي ديدار رييس جمهور با كارگردانان اشاره كرد و افزود: در‌آن جلسه‌اي كه حدود 50 نفر از كارگردانان خدمت رييس‌جمهور بودند، آن‌جا هم اختلاف نظراتي مطرح شد. ما بر روي خيلي از مباحث با هم بحث مي‌كنيم و اختلاف نظرهايي وجود دارد و بر روي تعاريفش به يك نقطه مشترك نرسيديم.

وي ادامه داد: اين‌كه مأموريت سينما چيست يا اين‌كه سينما به ذات هنر است يا يك اهداف و رويكردي مي‌تواند داشته باشد يا صرفا سرگرمي است و حتا روي ماهيت سينما اختلاف‌نظر وجود دارد و همين الان دو ديدگاه كاملا متفاوت وجود دارد، گروهي براي سينما ذاتي به غير از تفريح و سرگرمي قايل نيستند و گروهي ديگر معتقدند اصلا سينما به خاطر آن قابليت‌ها و ويژگي‌هايي كه دارد، مي‌تواند نقش بسيار تعيين‌كننده‌اي در وضعيت كشور و جهت‌گيري آرمان‌هاي هر ملتي ايفا كند.

عسگرپور در ادامه صحبت‌هاي شمقدري گفت: زمانيكه‌ي درباره‌ي سينما به مفهوم عامش صحبت مي‌كنيم به نظر مي‌آيد سينماي بعد از انقلاب ما بارقه‌هاي زيادي را نشان داده و با آن تعريف عمومي سينما سازگاري داشته است و گاهي وقت‌ها نقش خوبي را ايفا كرده به طور مثال در حوزه برون مرزي كار كرده كه به عنوان تنها سفير فرهنگي ايران از او نام برديم.

مديرعامل خانه سينما افزود: وقتي سينماي هاليوود را بررسي مي‌كنيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه سينما كاركرد تفريحي دارد، اما آن‌چيزي كه سياستمداران در آنجا به آن توجه كردند اين بود كه سينما به‌عنوان يك موضوع استراتژيك تلقي شده است اما در كشور ما هيچ‌وقت به عنوان موضوع استراتژيك نبوده است.

او در عين حال گفت: ما با سينماي خودمان در دنيا خيلي توانسته‌ايم عرض اندام كنيم، اما از نظر بُعد داخلي سينما هيچ‌وقت موضوع استراتژيك نبوده و به همين دليل ممكن است وقتي درباره سينماي امروز ايران صحبت مي‌كنيم، حتما دچار تناقض مي‌شويم. چون با يك‌سري معلول مواجه‌ايم كه امروز كه به آن نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم كه اين سينما قد و قواره‌اش آن‌چيزي نيست كه درباره‌ي آن صحبت مي‌كنيم ولي وقتي درباره‌ي توان و بنيه‌اش صحبت مي‌كنيم، نظرات خيلي متفاوت مي‌شود.

شمقدري در ادامه تعريفش را از سينما ابراز كرد و گفت: سينما وجهي از كار فرهنگي است كه بسيار قابليت بالا دارد و مي‌تواند بسياري از رفتارها و گفتارها، انگيزه‌ها و آرمان‌هاي ما را به شدت شكل بدهد، كما اين‌كه مي‌تواند اين شكل‌دادن به صورت منفي و دلسرد كننده باشد. سينما در بعد از انقلاب به اين علت رشد كرد كه احساس شد انقلاب اسلامي كه حرف و پيام نويي براي دنيا دارد، تنها ابزاري كه مي‌تواند به خدمت انتقال اين پيام بيايد، سينما است.

عسگرپور هم اظهار داشت: سينما ذاتي دارد كه آن را تقريبا در دو سه دهه گذشته ناديده گرفته‌ايم. ذات سينما يك‌جور جريان توليد و عرضه طبيعي است. در كشور ما تنها مساله‌اي كه در دو سه دهه گذشته شكل نگرفته اقتصاد هنر است. بنابراين ما هيچ‌كدام جايگاه خودمان را به عنوان هنرمند نمي‌توانيم پيدا كنيم و بدانيم در اين پلان كلي اقتصادي جاي‌مان كجا است. چون آن اقتصاد هنوز شكل نگرفته و دولت هميشه دوست داشته حضور داشته باشد و حضورش هم مشوقانه بوده و زحمت زيادي هم كشيده‌اند، اما آن جريان طبيعي به وجود نيامده است.

عسگرپور اين روند را بزرگ‌ترين ظلم به سينما دانست و گفت: حتا اگر بودجه سينما 10 برابر هم بشود باز خيلي تفاوت نمي‌كند، چون آن ذات ناديده گرفته شده است.

شمقدري با بيان اين‌كه علت اين تناقضات سينما در درون و بيرون را بايد حلاجي كرد اظهار داشت: اولين علت اصلي اين داستان اين است كه سينما نتوانست بگويد من مهم هستم. چرا مخاطب سينماي ايران امروز به 5 ميليون رسيده است؟. اين رقم قابل قبولي نيست. اگر نان مردم كم شود صداي همه درمي‌آيد اما سينما اگر تعطيل شود چه اتفاقي مي‌افتد؟ از نظر من خيلي اتفاقات مي‌افتد، اما آن 65 ميليوني كه سينما نمي‌روند اتفاقي برايشان نمي‌افتد.

وي افزود: اگر كاري كرديم كه سينما مانند نان شب براي آحاد مردم شود و چنين جايگاهي پيدا كرد، مشكل حل مي‌شود. البته انتظار ندارم مانند نان شب شود، ولي مي‌توان براي سينما نقش تعريف كرد.

عسگرپور درباره اين‌كه چرا اين اتفاق نيافتاده است گفت: ما تا وقتي كه به اين موضوع اعتقاد داشته باشيم كه سينما توسط دولت بايد اداره شود، نمي‌توانيم شاهد ميزانسين كه آقاي شمقدري مي‌گويند باشيم. اين موضوع وقتي اتفاق مي‌افتد كه سينماگران به صورت طبيعي با مردم مواجه شوند و عيب خودشان را متوجه شوند. يكي از مشكلات سينماي ما اين است كه من به عنوان كارگردان كمتر متوجه عيب خودم مي‌شوم.

وي افزود: ما بيش از صد تهيه‌كننده داريم اما بيش از بيست پروانه ساخت در سال جاري صادر شده است. وقتي بخواهيم ببينيم اين‌ تعداد تهيه‌كننده چگونه دارند زندگي مي‌كنند به فرمول‌هاي عجيب و غريبي مي‌رسيم به همين دليل است كه هيچ‌وقت به عنوان كارگردان نسبت خود را با مردم به شكل مستقيم نتوانستم پيدا كنم. چون جايگاه من معلوم نيست بنابراين براي باقي‌ماندن در آن چيزي كه الآن به عنوان سينما وجود دارد يا بايد فيلم بسازم كه حتما فروش كند يا از دولت پول بگيرم و فيلم بسازم يا براي خارج‌ فيلم بسازم تا بتوانم ادامه حيات بدهم. پس جايگاه خودم هيچ‌گاه براي خودم و مردم مشخص نشده است.

عسگرپور تصريح كرد: به گواه آمار تا سال 70 سينما نشان داده است كه در دو عرصه داخلي و بين‌المللي مساله‌ي مهمي بوده است ولي از اين پيام چه چيزي عايد مدير دولتي شده است و سينما دولتي‌تر شده است.

شمقدري ادامه داد: در اين سه دهه همه‌جا نوع مديريت‌ها در تحولات نقش داشته است. اما هم‌چنان معتقدم اگر يك فيلم‌ساز و فيلمي بتواند چنين پيوندي را با مردم برقرار كند، هيچكس نمي‌تواند مقابل آن بايستد و يكي از آنها را مديريت پنهان در سينما دانست كه مانع رابطه مردم با سينما مي‌شود.

عسگرپور درادامه با بيان اين‌كه علاوه بر مديريت پنهان مديريت‌هاي ديگري هم با اسامي ديگري وجود دارند، گفت: يك بيماري در روند طبيعي سينما به‌وجود آمده است كه مربوط به سال‌هاي اخير نيست و اصرار براين است كه همه چيز دركنترل دولت باشد. همه اين مديريت‌هايي كه وجود دارد معلول آن نوع نگاه است و وقتي اين نگاه اشتباه باشد، نمي‌توان توقع داشت مديريت پنهان شكل نگيرد و حتما شكل مي‌گيرد.

وي افزود: اين اشتباه و ظلم در حق سينما است كه شرايط فعلي را بررسي كنيم و بگويم مشكلات سينماي ايران چه چيزي است. آن نگاه غلطي كه نسبت به اداره سينما وجود دارد آسيب‌هاي بيشتري را در آينده خواهد داشت و هرچه جلوتر برويم با آسيب‌هاي بيشتري مواجه خواهيم شد.

به گزارش ايسنا، اين كارگردان گفت: دراين چند سال گذشته تلاش‌هايي انجام شده است، براي اين‌كه اين روند به حالت طبيعي‌اش تاحدي نزديك شود، اما تناقضات ديگري باعث مي‌شود يك سردرگمي به‌وجود بيايد و سينما‌گران ترجيح مي‌دهند امروز را بگذرانند تا ببينند بعد چه پيش مي‌آيد و به نظر من وضعيت بدتر خواهد شد.

شمقدري هم مطرح كرد: ساز‌وكارهايي كه الان براساس آن اجرا مي‌شود، براساس مصوباتي است كه دردهه‌ي 60 طراحي شد و بعضا 63 و 65 كه خيلي از ساز‌وكارها الان متكي بر آن است، مانند بحث نظارت كه همان ساز‌وكار 20 سال پيش است. خيلي از ارتباطات و قواعدي كه الان هست ريشه در گذشته دارد و آن تحول هنوز رخ نداده است وما منتظر بوديم تحولي رخ دهد.

وي افزود: دو دهه است كه فكر مي‌كنيم سينماي ايران كم‌كم بايد فصل جديدي را شروع كند. ديدار بارييس‌جمهور هم به خاطر همين بود تا ديدگاه‌ها مطرح شود و فصل جديدي آغاز شود. اين روند به نفع كسي نيست و بايد اتفاقي بيفتد. سينماي ايران يك دهه است كه درحال درجا زدن است. تلاش‌هاي خوبي شده و به‌طور متوسط در سال يك يا دو فيلم خوب هم توليد شده است، اما نمي‌آييم بر روي تجربه‌هاي موفق كار مطالعاتي انجام دهيم و راه‌هاي نجات سينماي ايران را طراحي كنيم.

مشاور هنري رييس‌جمهور تصريح كرد: ما حتي حاضر نشديم تجربه‌هاي موفق را خودمان تحليل كنيم كه چرا موفق شد و تاثير خوبي روي جامعه ايجاد كرد. مسائل زيادي است كه اگر بررسي شود روي 80 درصد آن به نقطه مشترك مي‌رسيم.

شمقدري وجود آرا مختلف ميان سينماگران را مثبت ارزيابي كرد و گفت: اجرا دست يك نفر است و مديريت سينماي كشور بايد پاسخگو باشد و كسي هم دخالت ندارد. هر تصميمي كه درحوزه‌ي سينما گرفته مي‌شود من، رييس‌جمهور و وزير فرهنگ و ارشاد هيچ دخالتي نداريم و همه‌چيز در همان حوزه معاونت سينمايي تعريف مي‌شود و اگر بگويند فشاري وارد مي‌شود، بايد خودشان توضيح دهند كه از كجا بوده است.

وي افزود: همانگونه كه ديگران وظيفه دارند من هم وظيفه دارم ديدگاه‌هايم را مطرح كنم و راهكار و پيشنهاد بدهم اما تصميم‌گير و مجري يك نفر است و اختيار عمل دارد و نبايد فرافكني كرد. من صاحب راي هستم و اگر نگوييم،خوب نيست.

البته اينكه تحت تاثير احساسات و شيطنت‌ها حرفي را بزنم كه آن داستان جدايي دارد، اما اگر حرف صادقانه و دلسوزانه‌اي مي‌زنيم بايد شنيده شود، اما در نهايت مجري و مدير يك نفر است و پاسخگو هم بايد يك نفر باشد كه هست.

عسگر‌پور درادامه صحبت‌هاي شمقدري گفت: شكل بيان مي‌تواند انواع و اقسام داشته باشد. دراين اوضاع من به‌عنوان فيلمساز با نامه آقاي شمقدري به‌آقاي جعفري‌جلوه مواجه مي‌شوم و جماعت فيلمساز موضوع برايشان سوال مي‌شود كه خودش پارامتري مي‌شود كه بايد دست به عصا حركت كرد و بعد از هرنامه سرگشاده‌اي شايعه عوض‌شدن‌ها خواهد بود. اينها مي‌تواند درجلسات خصوصي‌تر مطرح شود و ما وقتي در موضع مسوليتي‌مان قرار مي‌گيريم بايد شكل مديريت‌مان عوض شود.

شمقدري با اشاره به نامه سرگشاده‌اش گفت: احساس براين بود كه رشته‌ها دارد از دست رها مي شود، نه اين‌كه بخواهد جلوي مديريت گرفته شود و نامه مي‌توانست به مديريت معاونت سينمايي كمك كند و با همين هدف هم طراحي شده بود بنابراين اين‌كه ممكن است برداشتهاي مختلفي شود، ديگر دست ما نيست.

وي ادامه داد: آخرين جشن خانه سينما دردولت قبلي بازتاب‌هاي خيلي بدي داشت و رييس خانه سينما حتي به‌خاطر همين دركلانتري سكته كرد و به بيمارستان رفت و ما خواستيم پيشگيري كنيم. وقتي تحولاتي درحال وقوع است كه احساس شود بعضي‌ها مي‌خواهند آرامش را برهم بزنند بايد اقدام كرد تا به آرامش رسيد.

شمقدري گفت: متاسفانه گاهي اوقات دوگونه عمل مي‌شود، از يك طرف گفته مي‌شود من موافق فيلم تو هستم اما درعمل به فيلم مميزي مي‌خورد. طرف مي‌گويد اگر شما موافق هستي چرا به فيلم من مجوز نمايش ندادي و گفته مي‌شود فلاني مخالف بوده است. اين تناقض رفتاري كه گاهي اوقات بروز پيدا مي‌كند و به‌عنوان يك بد اخلاقي مديريتي مطرح است كه بايد جلوي اين آفت را گرفت. من مي‌گويم «خاك آشنا» اگر فيلم خوبي است مجوز نمايش دهيد و اگر فيلم خوبي نيست چرا در يك محفل عمومي مانند جشن خانه سينما قضاوت مي‌شود. اگر فيلم خوب است و قرار است اين همه جايزه بگيرد چرا اكران نمي‌شود. حرف من اين است كه جلوي تناقض بايد گرفته شود و گفتم از يك مدير نبايد رفتار دوگانه ديده شود و نمي‌توانند در مقابل دوفيلمساز دو نوع پاسخ دهيم بايد رفتارمان شفاف باشد و اين رفتار تكليف همه را مشخص مي‌كند.

عسگرپور اظهار داشت: ما در اين برنامه داشتيم درباره‌ي مفهومي به‌نام نسبت دولت و سينما صحبت مي‌كرديم و حالا بپردازيم به اين‌كه اين فيلم چرا در جشنواره اين‌گونه شد درست نيست. من به‌عنوان مديرعامل خانه سينما بايد توقعم را يك‌بار از دولت فعلي مرور كنم و بگوييم با دولتي مواجه‌ايم كه اين دولت بخش عمده‌اي به‌خاطر شخص رياست‌جمهوري برش‌هاي خاص خودش را دارد و مي‌تواند به موقع تصميم بگيرد و به سرعت عمل كند و با اين وجه مي‌توان آنرا از دولت‌هاي قبل متمايز كرد.

وي افزود: من خيلي مايل بود در جلسه با كارگردانان ايشان ديدگاه خودشان را نسبت به سينما جوري اعلام كنند كه من بفهمم سينما در منظر ايشان يك موضوع استراتژيك هست يانه. كه اين جلسه خوشبختانه برگزار شد هرچند نقايصي داشت و تعدادي از كارگردانان حضور نداشتند و بخشي از كارگرداناني هم كه آنجا حضور داشتند متاسفانه سال‌ها درسينما كم‌كار كردند و شايد ندانند وضعيت ما الان چيست و بعضي‌هايشان شبيه منتقدان شدند و از دور به سينما نگاه مي‌كنند.

عسگرپور خاطرنشان كرد: تصور مي‌شد دولت جديد با حضور يك مشاور هنري كه خودش از سينماست، خيلي سريع ديدگاه استراتژيك خود را نسبت به سينما نشان بدهد و بتواند عمل كند، اما بعد از سه سال شاهد جلسه‌اي هستيم كه به صورت طبيعي تا پايان دولت فعلي زمان زيادي باقي نمانده است. اگر سينما يك موضوع استراتژيك براي دولت است بايد سطح‌مان را بالاتر بياوريم.

شمقدري با بيان اين‌كه آقاي احمدي‌نژاد اولين رييس‌جمهوري است كه مشاور هنري كنار خود مي‌گذارد گفت: اين نشان‌ مي‌دهد نگاه ايشان به سينما بسيار كلان و استراتژيك است. بالاخره وقتي جامعه سينمايي خود كشور ما آمادگي يك تحول را نداشته باشد، اين از عهده ديگران هم خارج است تا اين خواسته از درون جامعه سينمايي كشور برنخيزد هيچكس كاري نمي‌تواند بكند. از شاخه‌هاي مختلف هنري براي من نامه مي‌آيد كه كم‌ترين آن به سينمايي‌ها تعلق دارد و اين نشان مي‌دهد بعضي‌ها دوست ندارند تحولي اتفاق بي‌افتد.

وي با اشاره به جلسه سينماگران با رييس‌جمهور گفت: ما براي اين جلسه 90 نفر را دعوت كرديم كه از همه سرشناسان سينما هم دعوت كرديم، عده‌اي نيامدند و بايد جواب دهند كه چرا نيامدند؟!

عسگرپور اظهار داشت: اين ماجرا مي‌توانست به گونه‌اي ديگر هدايت شود و آن‌هايي كه نيامدند شايد فكر كردند حضورشان فايده ندارد.

شمقدري در پايان سخنانش اين موضوع را از قبل قضاوت كردن دانست و گفت: دولت هنگامي مي‌تواند يك كار جدي انجام دهد كه مطالبه‌اي از سوي سينما باشد.

به گزارش ايسنا، اين نشست كه با اجراي فريدون جيراني در برنامه‌ي تلويزيوني «دو قدم مانده به صبح» برگزار شد چهارشنبه ادامه پيدا مي‌كند.

انتهاي پيام
 يکشنبه 12 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن