تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815152474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زمان صدور شناسنامههای جديد


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:




رئیس سازمان ثبت احوال كشور گفت: از اوایل تیر شناسنامههای جدید در اختیار شهروندان قرار میگیرد؛ ولی به دلیل محدودیتهایی كه وجود دارد انجام آن به صورت فراخوان نیست.

محمد ناظمی اردكانی صبح امروز در نشست خبری خود كه برگزار شد، با بیان اینكه همه مردم به نوعی با سازمان ثبت احوال آشنایی دارند، اظهار داشت: مأموریت ثبت احوال و فلسفه وجودی این سازمان سه مسئله است، نخست ثبت وقایع حیاتی( كه امسال موضوع مهاجرت را به صورت جدیتر دنبال خواهیم كرد)، دوم صدور اسناد هویتی برای ایرانیان در اقصینقاط كشور و مسئله سوم انتشار دادهها و اطلاعات جمعیتی كشور است.

وی ادامه داد: برای اینكه بتوانیم مأموریت خود را به صورت اثربخش انجام دهیم چشماندازی را برای سازمان ثبتاحوال به شكل نوین ترسیم كردهایم؛ این چشمانداز برای این است كه در راستای حركت به سمت ایجاد یك سازمان الكترونیك گام برداریم.

ناظمی اردكانی تصریح كرد: برای تحقق این چشمانداز ترسیم شده، 3 هدف مهم و كلیدی را تدوین كردهایم؛ نخست استقرار نظام جامعشناسایی ایرانیان كه به این موضوع در قانون خدمات كشور اشاره شده و معاونت توسعه و مدیریت رئیسجمهور پیگیر این موضوع هستند.

وی افزود: هدف دوم استقرار سازمان الكترونیك و هدف سوم تولید و انتشار به هنگام آمار و اطلاعات جمعیتی كشور است.

رئیس سازمان ثبت احوال كشور ادامه داد: در صورتی كه سه هدف مذكور را پیگیر شویم، میتوانیم دو نقش مهم را ایفا كنیم؛ نقش نخست این است كه ثبت احوال در استقرار دولت الكترونیك بتواند اقدامات لازم را انجام دهد و نقش دوم این است كه در زیرساختهای برنامهریزی در سطح محلی و ملی ایفای نقش داشته باشد.

وی گفت: برای اینكه نقش خود را در دولت الكترونیك انجام دهیم لازم است راهبردهایی را تعیین كنیم كه از جمله این راهبردها پیگیری صدور كارت هوشمند ملی است؛ مطالعات لازم در اینباره در دست انجام است و امیدواریم به زودی در مرحله اجرا قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: ایجاد آرشیو الكترونیك و مكانیزه كردن فرایندها، ترویج شماره ملی و ایجاد دفاتر بخش غیردولتی از دیگر راهبردهای تعیین شده برای ایفای نقش در زمینه دولت الكترونیك است.

رئیس سازمان ثبت احوال كشور خاطر نشان كرد: راهبردهای مذكور به تازگی طراحی شده و كمك میكند كه این سازمان در راستای نوین شدن حركت كند.

وی به انتشار جدول و تحولات جمعیتی اشاره كرد و گفت: در اینباره میتوانیم جداول متنوعی را منتشر كنیم، در این صورت اگر دستگاهی بر حسب نیازهای خود آماری درخواست كند میتوانیم آمار لازم را به آنها ارائه دهیم.

ناظمی اردكانی به مشخص كردن شهرهایی كه امید به زندگی در آنها بالا است اشاره كرد و گفت: مشخص كردن شهرهایی كه نرخ طول عمر، ولادت، ازدواج در آنها بالا است و نرخ طلاق و ناهنجاریهای دیگر در آن شهرها پایین است در راستای ایجاد زیر ساختهای برنامه ریزی كشور برای كارآمدی هر چه بیشتر سازمان ثبت احوال است.

وی در ادامه گفت: اعلام نرخ جابجایی و مهاجرت، برگزاری منظم شورای ثبتاحوال در كشور، برگزاری شورای تعیین تكلیف افرادی كه در تابعیت آنها ابهام وجود دارد مورد توجه سازمان ثبت احوال كشور قرار دارد و به آنها رسیدگی میشود.
رئیس سازمان ثبت احوال كشور به دادههای جمعیتی كشور اشاره كرد و گفت: آمار جمعیتی كشور تا پایان سال 88 در پایگاه دادههای جمعیتی سازمان 72 میلیون و 874 هزار و 50 نفر را ثبت كرده است.

وی افزود: جمعیت كشور با توجه به افراد مهاجری كه از كشورهای كه به ایران آمدهاند و هنوز تابعیت نگرفتهاند و تابعیت آنها ثبت نشده است؛ جمعیتی بالغ بر 74 میلیون نفر را اعلام میكند.

ناظمی اردكانی به تركیب جمعیتی كشور اشاره كرد و گفت: 68.4 درصد جمعیت در شهرها و 31.6 درصد در روستاها هستند؛ آمار دقیق تركیب جمعیت به صورت شهر به شهر یا روستا به روستا را در دست داریم و میتوانیم آنها را اعلام كنیم.

وی با بیان اینكه 49.1 درصد جمعیت كشور را زنان تشكیل میدهند، خاطر نشان كرد: این آمار در حالی است كه 50.9 درصد جمعیت كشور را مردان تشكیل میدهند.

رئیس سازمان ثبت احوال كشور خاطرنشان كرد: نرخ ولادت به ازای هر هزار نفر در سال 88، 18.6 درصد، نرخ فوت، 4.8 درصد و ازدواج 13.6 درصد بوده است در واقع سال گذشته یك میلیون و 348 هزار و 546 نفر به جمعیت كشور اضافه شده است و 393 هزار و 514 نفر فوت كردهاند.

وی تصریح كرد: بیشترین فراوانی نامگذاری در سال گذشته به ترتیب برای پسران اسمهای محمد، علی و حسین و برای دختران فاطمه، زهرا و مریم بوده است.

ناظمی اردكانی خاطرنشان كرد: تعداد كارت شناسایی ملی كه تا به امروز در اختیار ایرانیان قرار گرفته شده 55 میلیون و 646 هزار و 162 كارت بوده است.

وی اظهار داشت: برای اینكه بتوانیم برخی از فعالیتهای پایه ثبت احوال را به بخش خصوصی واگذار كنیم برخی دفاتر خدمات الكترونیكی را تعریف كردهایم و در صورتی كه تقاضای بخش خصوصی با استانداردهای ما تناسب داشته باشد مجوز اراده خدمات را به آنها میدهیم؛ در حال حاضر در راستای مكانیزه كردن ثبتاحوال خدماتی از طریق سایت این سازمان در اختیار مردم قرار میگیرد.

وی به آمار گروههای سنی مختلف در كشور اشاره كرد و گفت: آماری كه در حال حاضر وجود دارد، حاكی از وجود 25.8 درصد گروه سنی تا 14 سال، 69.74 درصد گروه سنی 15 تا 64 سال و 5.2 درصد سنی بالای 65 سال است.

وی افزود: آمار گروه سنی به تفكیك گروه استانها و شهرها موجود است و همه دستگاههای ملی در سطح كشور میتوانند برای برنامهریزیهای خود از این آمارهای جمعیتی استفاده كنند.

ناظمی اردكانی در پاسخ به پرسش یكی از خبرنگاران مبنی بر وضعیت تعویض شناسنامههای جدید به صورت الكترونیك در كشور، اظهار داشت: شناسنامههای جدید ایمنی بالایی دارند و قابلیت جعل در آنها بسیار پایین و حتی میتوان گفت در حد صفر است.

وی در ادامه گفت: ابعاد شناسنامههای جدید در اندازه استاندارد بینالمللی است كه به صورت مكانیزه صادر میشود و اطلاعاتی كه در آن درج میشود از طریق دستگاه به پایگاه دادههای جمعیتی كشور منتقل میشود.

رئیس سازمان ثبت احوال كشور گفت: از اواخر سال گذشته در تهران به صورت پایلوت در برخی مناطق این اقدام را انجام دادهایم و تا اوایل تیر شناسنامههای جدید در اختیار شهروندان قرار میگیرد ولی به دلیل محدودیتهایی كه وجود دارد انجام آن به صورت فراخوان نیست.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینكه علت نیاز تغییر سیستم فعلی شناسنامهها چیست؟ تصریح كرد: شناسنامههای فعلی با دست نوشته میشود و قابلیت جعل در آنها بالا است؛ همچنین دوام آنها پایین است و از طرف دیگر اطلاعاتی كه در آن درج میشود باید با مكانیزمی به پایگاه دادههای جمعیتی منتقل شود.

ناظمی اردكانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعویض شناسنامههای ایرانیان مقیم خارج از كشور، اظهار داشت: در برنامههایی كه مدنظر است فراخوانی خواهیم داشت تا در زمانی محدود همه افرادی كه میخواهند شناسنامه جدید برای فرزندان خود دریافت كنند یا شناسنامه خود را تعویض كنند، تسهیلاتی فراهم شود.

وی افزود: تاكنون خدمتی كه در این زمینه باید انجام میشده به صورت كامل صورت نگرفته و شورای عالی ایرانیان خارج از كشور در حال انجام هماهنگیهای لازم برای صورت گرفتن اقدامات لازم در این زمینه است.

رئیس سازمان ثبت احوال كشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه نرخ مهاجرت چگونه شناسایی میشود؟ اظهار داشت: برای اینكه نرخ مهاجرت اعلام شود باید مهاجرتها را ثبت كرد؛ هر ایرانی طبق قانون مكلف است در صورت تغییر كد پستی آن را به ثبت احوال اعلام كنند.

وی افزود: تغییر كدپستی در سراسر كشور آن را به همه پایگاههای دادههای جمعیتی كشور انتقال میدهد؛ برای افرادی كه این اقدام را انجام دهند تشویقی در نظر گرفتهایم و بر این اساس كارت شناسایی ملی جدید آنها را به صورت رایگان صادر میكنیم تا انگیزهای باشد برای اینكه هر ایرانی در صورت تغییر كد پستیاش آن را به ثبت احوال اطلاع دهد.

ناظمی اردكانی در ادامه گفت: با توجه به میزان نرخ مهاجرت مشاركت و همدلی مردم را در این زمینه به میزان بالایی احتیاج داریم.

وی همچنین درباره پرسشی مبنی بر لزوم ارائه شناسنامه در كنار كارت شناسایی ملی به برخی از مراكز، اظهار داشت: كارت شناسایی ملی برای ارائه اطلاعات كفایت میكند ولی دستگاههایی كه حساس هستند میتوانند با پایگاههای دادههای جمعیتی مشخصات كارت شناسایی ملی را چك كنند.

وی افزود: برخی از مندرجات شناسنامه در كارت ملی مورد نیاز برخی از دستگاهها است ولی تأكید ما بر این است كه برای شناسایی فرد كارت ملی كفایت میكند.

رئیس سازمان ثبت احوال كشور گفت: تلاش ما بر این است كه از تجربه كشورهای پیشرفته در ثبت احوال استفاده كنیم و كارت هوشمند ملی را مورد استفاده قرار دهیم؛ در ارتباط با كارت هوشمند ملی از تجربه كشور مالزی میتوان بهره خوبی برد.

وی افزود: كارت هوشمند ملی در مالزی كه از طریق ثبت احوال صادر شده كاربردهای متعدد و بالایی دارد و در كشورمان نیز در وهله اول برای شناسایی و امضاء الكترونیك استفاده میشود؛ استفاده بیشتر از این كارت به دستگاههای دیگر كشور بستگی دارد كه بتوانند زیرساختهای لازم را برای استفاده از آن فراهم كنند.

به گفته ناظمی اردكانی این كارت میتواند در انتخابات، وزارت بهداشت به عنوان كارتسلامت و سیستمهای بانكی مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین درباره صدور كارتهای المثنی نیز گفت: بعد از درخواست كارت المثنی و پركردن فرم مربوطه مبلغی دریافت میشود و به سرعت كارهای مربوط به آن انجام میشود كه البته سعی در مكانیزه كردن آن داریم.










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 329]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن