تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806917678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيات مهدوي سوره مباركه آل عمران


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: آيات مهدوي سوره مباركه آل عمران

درآن پنج آيه مي باشد
آيات ۸ ۱-۸۳- ۴۰ ۱- ۴۱ ۱-۰۰ ۲
۱ ـ (شهدالله انه لا اله الا هو و الملئكه و اولو العلم قائما بالقسط لا اله الا هو العزيز الحكيم* إن الدين عند الله الاسلام. ) [۱]
خداوند شهادت داد، كه خدايي جز او نيست كه قائم به عدل است و ملائكه و دانشوران نيز گواهى داده اند، خدايي جز آن خداي عزيز و حكيم نيست؟ همانا دين نزد خدا اسلام است.

محمد بن عثمان سمرى (نائب خاص حضرت حجت) مي گويد:
چون حضرت مهدي (عج) متولد شد نورى از بالاي سر او تابيد و سر به آسمان كشيد، سپس آن جناب به سجده افتاد، و سر بلند نمود و اين آيه را خواند: شهد الله انه لا اله تا آخر آيه. [۲]

۲- (و له اسلم من في السموات و الارض طوعا و كرها و اليه يرجعون.) [۳]
تمام كساني كه در آسمانها و زمين هستند از روي اختيار يا از روي اجبار در برابر (فرمان) او تسليمند و به سوي او باز مي گردند،

رفاعه بن موسي مي گويد: از امام جعفر صادق (ع) شنيدم كه فرمود: در زمان ظهور قائم آل محمد۷ زميني باقي نمي ماند مگر آن كه در آن به شهادت ندا مي شنوند. [۴]

۳- (و تلك الايام نداولها بين الناس. ) [۵]
و ما اين روزها (پيروزي و شكست) را در ميان مردم مي گردانيم (كه اين خاصيت زندگي جهان است).
امام صادق (ع) فرمود: از زمان خلقت آدم، دولتي از خدا و دولتي از شيطان بوده پس در اين زمان دولت خدا كجا است؟ آري صاحب دولت خدا فقط قائم آل محمد (عج) است. [۶]

۴- (وليمحص الله الذين آمنوا و يمحق الكافرين. ) [۷]
و تا خداوند افراد با ايمان را خالص گرداند و ورزيده شوند و كافران را تدريجا نابود سازد.

ابن عباس مي گويد:
پيامبر اسلام (ص) فرمود: همانا علي وصي من است و قائم منتظر مهدي از فرزندانش مي باشد كه زمين را پر از عدل و داد ميكند، پس از آن كه از جور و ستم پر شده باشد، سوگند به آن كس كه مرا به حق، بشير و نذير برانگيخت، كساني كه ثابت قدم بمانند محققاً از كبريت احمر عزيزتر و گران بهاترند، جابر بن عبدالله برخاست و عرض كرد:

اي رسول خدا: آيا براي قائم از فرزندان شما غيبتي باشد؟ فرمود: آري سپس اين آيه را تلاوت نمود: و ليمحص الله الذين آمنوا تا آخر آيه. [۸]
۵- (يا ايها الذين آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقو الله لعلكم تفلحون.) [۹]
اي كساني كه ايمان آورده ايد (در برابر مشكلات و هوسها) استقامت كنيد و در برابر دشمنان (نيز) استقامت نماييد و از مرزهاي خود مراقبت به عمل آوريد و تقوي الهي پيشه سازيد شايد رستگار شويد.

يزيد بن معاويه از امام باقر (ع) نقل كرده كه حضرت دربارة تفسير اين آيه فرمود اي كساني كه ايمان آورده ايد، بر انجام واجبات صبر و استقامت داشته باشيد و در برابر آزار و اذيت دشمنان بردبار و صبور باشيد و با امام خودتان حضرت مهدي منتظر (عج) در تماس و ارتباط باشيد.[۱۰]



[۱] آل عمران ، آيات ۱۸ ـ ۱۹
[2] اثبات الهدي ، ج ۷ ، ص ۲۹۴
[3] آل عمران ، آيه ۸۳
[۴] الف ) ينابيع الموده ، ص ۴۲۱ - ب ) غايه المرام ، ۷۲۷ - ج ) اثبات الهدي ، ج ۷ ، ص ۲۹۴
[۵] آل عمران ، آيه ۱۴۰
[۶] بحار الانوار ، ج ۵۱ ، ص ۵۴
[۷] آل عمران ، آيه ۱۴۱
[۸] الف) ينابيع الموده ، ص ۴۴۸ - ب) اثبات الهدي ، ج ۶ ص ۳۹۰ - ج ) فرائد السمطين ، ج ۲ ، ص ۳۳۵
[۹] آل عمران ، آيه ۲۰۰
[۱۰] الف) ينابع الموده ، ص ۴۲۱ - ب) غايهالمرام ، ص ۷۲۷ - ج) تفسير برهان ، ج ۱ ، ص ۳۳۴



آيات مهدوي سوره مباركه اعراف
درآن هفت آيه مي باشد
آيات ۳۸-۵۳-۲۸ ۱-۵۷ ۱- ۵۹ ۱- ۱۶۵-۸۷ ۱
۱- (و نادي أصحاب الاعراف يعرفونهم بسيماهم قالوا ما أغني عنكم جمعكم و ماكنتم تستكبرون. )[۱]
و اصحاب اعراف مرداني (از دوزخيان را) كه از سيمايشان آنها را مي شناسند صدا مي زنند و مراگويند ديديد كه گردآوري شما (از مال و ثروت و زن و فرزند) و تكبرهاي شما به حالتان سودي ندارد؟
حضرت مهدي (عج) و آباء طاهرينش اصحاب اعراف هستند، امام صادق (ع) فرمود ابن كوا آمد خدمت حضرت اميرالمومنين صلوات الله عليه و از حضرت تفسير اين آيه (و نادي اصحاب الاعراف...) پرسيد حضرت فرمود:
اعراف ماييم و ما انصار و ياري كنندة خودمان را به سيما و صورتشان مي شناسيم و ماييم اعرافي كه خداي سبحان شناخته نمي شود مكر از مسير معرفت ما و ماييم اعراف.
خدا روز قيامت ما را بر صراط قرار مي دهد و داخل دوزخ نمي شود مكر آن كه ما را انكار كند و ما منكر او باشيم، خداي تعالي ا گرمي خواست خودش را به مردم مي شناساند، ليكن ما را باب شناسايي خود و راه و روش آن و جهتي كه از آن سو به او مي رسند قرار داد، پس كسي كه از ولايت، سرپيجي كند و يا غير ما را بر ما برتري د!، آنها از صراط بر كنارند تا آخر حديث. [۲]
۲- (هلينظرون إلأ تاويله يوم يأتى تأويلة. )[۳]
آيا آنها انتظار دارند سرانجام تهديدهاى الهى را مشاهده كنند؟ روزى خواهد آمد كه اين امور انجام گيرد.
روز تأويل آيات خواهد آمد و آن روز روز قيام قائم آل محمد (عج) مى باشد. [۴]
۳- (قال موسى بقوم! استعينوا بالله و اصبروا إن الارضلله يورثها من يشاء من عباده و العاقبة للمتقين. )[۵]
موسى به قوم خود گفت از خدايارى جوئيد و استقامت پيشه كنيد، كه زمين از آن خدا است. و آن را به هر كس بخواهد (و شايسته بداند) وا گذارمى كند و سرانجام (نيك) براي برهيزگاران است.
امام باقر (ع)فرمودند: در كتاب على (ع) چنين يافتيم كه پس از ذ كرآيه " ان الارض لله يورثها " حضرت فرمودند:
من و اهل بيتم كسانى هستيم كه خداوند زمين را به ما منتقل ساخته و مائيم پرهيزگاران. [۶]
آرى وارثان حقيقى زمين و حا كمان بر آن، اينها هستند و آخرين جانشين آنها حضرت مهدى (عج) مى باشد.
۴- (الذين يتبعونالرسول النبي الأمي- الى قوله- وابتغوا النور الذي انزل معه اولئك همالمفلحون. )[۷]
آنها كه از فرستاده (خدا) پيامبر امى- تا- و از نورى كه با او نازل شده پيروى كردند آنان رستگارا نند.
امام صادق (ع)فرمود: " نور " در اين آيه على و امامان (ع) مى باشند. [۸]
كسانى كه از اينها پيروى كنند و از دشمنانشان دورى جويند " هم المفلحون " آنان رستگارند و در ظهور قائم (عج) به آنان بشارت نجات و رهايى داده خواهد شد. [۹]
۵- (و من قوم موسى أمه يهدون بالحق و به يعدلون. )[۱۰]
و از قوم موسى گروهى راهنمايان به سوى حق مى باشند و حاكم به حق و عدالتند.
عياشى از امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمود:
" هم اهل الاسلام " و مفضل از آن حضرت روايت كرده درباره اين آية شريفه " و من قوم موسى امة... " آنها بيست و پنج نفر هستند كه جزء اصحاب قائم (عج) هستند كه از پشت كوفه و در نسخة ديگر از پشت كعبه خارج مى شوند. [۱۱]
و حضرت اميرالمؤمنين (ع) پيرامون ((و به يعدلون)) فرمودند: بعضى از انبياء و سلف أمتهاى آنها در ركاب حضرت بقية الله حاضر خواهند شد و از اصحاب او خواهند بود. [۱۲]
و نيز اميرالمؤمنين (ع) (در مورد آية مذكور) فرمود: من و دوستانم و پيروانم مى باشيم.[۱۳]
۶- (و أوحينا الى موسى اذ استسقاه قومه أن اضرب بعصاكالحجر فانبجست منه اثنتا عشرة عينأ. )[۱۴]
به موسى وحى فرستاديم كه عصاى خود را بر سنگ بزن نا گهان دوازده چشمه از آن بيرون جهيد.
ابى حمزه ثمالى مى گويد: از امام صادق (ع)شنيدم مى فرمود: الواح موسى نزد ماست، عصا موسى نزد ماست و ما وارثان پيغمبران مى باشيم و اين آيه در شأن ما نازل گرديده است. [۱۵]
امام باقر (ع)، دربارة اين آيه شريفه " و أوحينا الى موسى " تا آخر مى فرمايد: بدرستى كه ظهور و قيام قائم (عج) در مكه خواهد بود و بعد از آن به سوى كوفه حركت مى كند، منادى ندا مى دهد (اى ياران امام زمان- عج-) كسى از شما با خود (طعام و شرابى) غذا و آبى حمل نكند، حضرت مهدى(ع) حجر موسى بن عمران اعلا را با خود دارد و در هر منزلى كه وارد مى شوند (نياز به غذا و آب ندارد) از آن سنگ آبى رواق خواهد شد هر كس گرسنه و تشنه باشد از آن مى خورد و همه سير خواهند شد و اين حالت در تمام منزلگاههاى بين راه ادامه دارد تا از پشت كوفه وارد نجف شوند. [۱۶]
۷- (يسئلون! عن الساعه ايان مرسيها، قل إنما علمها عند ربي لايجليها لوقتهاالا هو ثقلت فى السموات و الارض لا تأتيكم الا بغتة. )[۱۷]
درباره قيامت از تو سؤال مى كنند كه وقوع آن در چه زمانى است؟ و بگو علمش نزد پروردگار من است و هيچكس جز او (نمى تواند) وقت آن را آشكار سازد، (اما قيام قيامت) حتي در آسمانها و زمين، سنگين (و بسيار پراهميت) است، و جز به طور نا گهانى به سراغ شما نمى آيد.
زراره بن اعين مى گويد: از امام باقر (ع) دربارة ساعت در اين آيه سؤال كرده ام حضرت فرمود: اين ساعت (ظهور) قائم است كه ناگهان قيام خواهد كرد. [۱۸]




[۱] اعراف آيه ۴۸
[2] الف) ينابيع الموده ، ص ۱۰۲ باب ۲۹ - ب) تفسيرفرات ابن ابراهيم كوفي ص ۱۴۳
[3] اعراف آيه ۵۳
[۴] الف ) تفسير برهان ج ۲ ص ۲۳ - ب) غايه المرام ص ۷۳۰
[۵] اعراف آيه ۱۲۸
[۶] الف) تفسير نمونه ج ۶ ص ۳۱۲ - ب ) تفسير برهان ج ۲ ص ۲۷ - ج ) غايه المرامص ۷۲
[۷] اعراف آيه ۱۵۷
[۸] تفسير صافي ج ۲ ص ۲۴۳
[۹] غايه المرام ص ۷۳۰
[۱۰]اعراف آيه ۱۵۹
[۱۱]الف) تفسيربرهان ج ۲ ص ۴۲ - ب) غايه المرام ص ۷۳۰
[۱۲] تفسير اطيب البيان ج ۶
[۱۳] الف) ينابيع الموده ص ۱۰۹ - ب) تفسير صافي ج ۲ ص ۲۴۴
[۱۴] سورهاعراف ، آيه ۱۶۰
[۱۵] تفسير برهان ج ۲ ص ۴۱
[۱۶] تفسيراطيب البيان ج ۶ ص ۶
[۱۷] اعراف آيه ۱۸۷
[۱۸] ينابيعالموده ص ۴۲۸




آيات مهدوي سوره مباركه ليل


در آن پنج آيه مي باشد
آيات ۱ ، ۲ ، ۹ ، ۱۰ ، ۱۴
۱ ـ( والليل اذا يغشي ، و النهار اذا تجلي ) [۱]
قسم به شب در آن هنگام كه جهان را بپوشاند .
و قسم به روز هنگامي كه تجلي كند .
محمد بن مسلم گويد : از حضرت باقر تاويل آيات فوق را سئوال نمودم ، فرمود مراد از ليل « اولي » و «دومي » است كه تاريكي جهل و ستم آنها روشنائي امير المومنين رادر خلافتي كه براي خودشان تشكيل دادند پوشضاند و حق آن بزرگوار را غصب نمودند.
و آن حضرت صبر كرد تا دولت آنها به پايان رسيد ، و مقصود از نهار ( وجود مقدس ) حضرت قائم آل محمد است چون ظاهر شود باطل را محو نمايد و از بين ببرد ، و در قرآن خداوند مثلهايي براي مردم زده ولي مخاطب قرآن پيامبر اكرم و ما ائمه هستيم و مثلهاي قرآن را جز ما كسي نمي داند و نمي فهمد . [۲]
۲ ـ ( وكذب بالحسني ، فسنيسره لليسريفانذرتكم نارا" تلظي ) [۳]
و پاداش نيك ( الهي ) را تكذيب كند .
ما به زودي او را در مسير دشواري قرار مي دهيم .
امام صادق (ع) فرمود : «ليله» حضرت فاطمه u است و « قدر» خداوند است و هر كس به «فاطمه » معرفت داشته باشد ، به درستي كه شب قدر را درك نموده ( و در حقيقت خدا را شناخته است ) وحضرت فاطمه (س) را فاطمه ناميدند به اين دليل كه مردم ازمعرف او قطع و دورند ( يعني كسي به كنه معرفت حضرت فاطمه نرسيده است ) و « ليله القدر خير من الف شهر » يعني :
بهتر است از هزار مومن است و حضرت فاطمه زهرا ـ ام المومنين است و « تنزيل الملائكه و الروح» ملائكه ، مومنين هستند كه داراي علوم آل محمد اند ، و « روح القدس» حضرت فاطمه است و «مطلع الفجر» يعني خروج قائم آل محمد . [4]

[1] ليلآيات ۱ و ۲
[2] الف) غايه المرام ، ص ۷۵۷ - ب ) تفسير صافي ، ج ۵ ص ۳۳۶
[۳] ليل ، آيات ۹ ـ ۱۰
[4] الف ) تفسير فرات كوفي ،ص ۵۸۱ - ب ) اثبات الهدي ، ج ۷ ، ص ۱۳۴



آيات مهدوي سوره مباركه ملك


اـ (قل أرأيتم إن أصبح مآؤكم غورا فمن يأتيكم بماء معين. )[۱]
بگو:
به من خبر دهيد اگرآبهاى (سرزمين) شما در زمين فرو رود چه كسى مى تواند آب جارى در دسترس شما قرار دهد.
ابوبصير از امام صادق (ع) نقل مى كند:
كه حضرت در تأويل اين آيه شريفه فرمود:
يعنى اگر امامتان غايب شود كيست امام ظاهرى كه برايتان آورد خبرهاى آسمان و زمين و حلال و حرام خدا را برايتان بيان كند.[۲]
و نيز امام باقر (ع) فرمود :
اين آيه در حق امام قائم (ع) نازل گرديد.

[۱] ملك آيه ۳۰
[2] الف) تفسير صافي ج ۵ ص ۵ و ۲ - ب) اثبات الهدي ج۷ ص ۱۳۶ - ج ) ينابيعالموده ص ۴۲


آيات مهدوي سوره مباركه انبياء


درآن چهارآيه مى باشد آيات ۱۱-۱۲-۱۳- ۱۰۵
۱- (و كم قصمنا من قريه كانت ظالمة و انشأنا بعدها قومآ آخرين، فلما أحسوا بأسنا اذا هم منها يركضون ، لاتركضوا و ارجعوا إلى ما أترفتم فيه و مسا كنكم لعلكم تسئلون.)[۱]

چه بسيار مناطق آبادى كه ستم در آن مى شد را ما در هم شكستيم و بعد از آنها قوم ديگرى روى كار آورديم.

آنها هنگامى كه عذاب ما را احساس كردند نا گهان پا به فرار گذاشتند.

فرار نكنيد، به زندگى پرناز و نعمتتان و به مسكنهاى پرزرق و برقتان بازگرديد تا سائلان بيايند و از شما تقاضا كنند.

امام باقر(ع) (ذيل اين آيات) فرمود:

زمانى كه حضرت قائم (ع) ظهور كند جمعى را مى فرستد تا بنى اميه را از شام به حضورش بياورند. بنى اميه چون اين خبر را مى شنوند به سوى روم فرار مى كنند.

اهل روم، به آنها مى گويند ما نمى گذاريم داخل مملكت ما بشويد، تا آن كه در دين ما وارد شده و نصرانى شويد آنها صليب بگردن خودشان انداخته، وارد شوند، هنگامى كه اصحاب حضرت قائم (ع) وارد روم شوند

روميان از انان امان و صلح مي طلبند، ايشان گويند ما امان به شما نمى دهيم تا بنى اميه را تسليم بنمائيد، تمام افراد بني اميه را به اصحاب آن حضرت تحويل دهند، در آن وقت به انها خطاب مى كند فرار نكنيد، به سوى شام برگرديد، بايد بازخواست شويد و از ايشان سؤال مي كنند،گنجها را كجا پنهان كرده ايد و به چه علت حضرت سيد الشهداء (ع) و ارانش وائمه و پيروان آنان را به قتل رسانديد، هر ان هنگام با كمال حسرت و ندامت مىگويند واى بر ما كه مردمى ظالم و ستمگر بوديم، اصحاب آن حضرت ايشان را با شمشير قهر خويش درو كرده و انها را هلا ك و نابود كنند. [۲]
۲/ (ولقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر ان الارض يورثها عبادي الصالحون)[۳]

ما در زبور بعد از دكر (تورات) نوشتيم كه بندگان صالح من وارث (حكومت) زمين خواهند شد. از حضرت باقر و حضرت صادق (ع) روايت شده است كه فرمود: بندگان صالح مذكور در اين ايه كه زمين را به ارث مى برند قائم و اصحاب او هستند. [۴]
پينوشتها:
[۱] انبياء آيات ۱۱ ـ ۱۲ ـ ۱۳
[۲] الف) تفسير صافي ج۳ ص۳۳۲ - ب) تفسير برهان ج ۳ ص ۵۳
[۳] انبياء آيه ۱۰۵
[۴] الف) ينابيع الموده ص ۴۲۵ - ب) غايه المرام ص






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 564]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن