تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805246333




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«فردا دير است...»، پرونده‌اي براي تحول در حوزه/7مقام معظم رهبري:برخورداري از مركزي انديشمند و انضباط شرط اساسي تحول در حوزه علميه است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: «فردا دير است...»، پرونده‌اي براي تحول در حوزه/7مقام معظم رهبري:برخورداري از مركزي انديشمند و انضباط شرط اساسي تحول در حوزه علميه است
گروه سياسي: شرط اساسى براى تحول سالم و تكامل‌بخش در حوزه، نظم و انضباط و برخوردارى از مركزى انديشمند و با نفوذ و مطاع است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) همزمان با آغاز سال تحصيلي حوزه‌هاي علميه سراسر كشور، دفتر حفظ و نشر حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اقدام به تهيه و انتشار ويژه‌نامه‌اي در چهار بخش با عناوين «بسم‌الله»، «ديدار»، «تحول» و «پنجره» تحت عنوان «فردا دير است...» با موضوع تحول در حوزه‌هاي علميه كرده است.

در بخش بسم‌الله اين ويژه‌نامه مطلبي با عنوان «ما مسئول خواهيم بود» شامل بخش‌هايي از سخنان و رهنمودهاي مقام معظم رهبري درباره حوزه‌ منتشر شده كه در ذيل به آنها اشاره مي‌شود.

نوآوري و تحول، برنامه‌ حوزه

وضعيت دوران انقلاب و توجه روزافزون به اسلام در خارج از مرزهاى كشور اسلامى، ايجاب مى‌كند كه علماى دين، با بينشى كاملاً نو و با استفاده از ذخيره‌ى بى‌پايان معارف دين و با اسلوب فقاهت سنتى و اجتهاد زنده و پويا، راه جامعه‌ى اسلامى را هموار نمايند و حوزه‌هاى علميه با تحولى اساسى، خود را با نيازهاى امروز جهان تطبيق دهند و نوآورى را جهت و سمت برنامه‌هاى خود قرار دهند و البته با اعمال دقت لازم و برجسته كردن اصول و مبانى فقاهت، راه را بر التقاط و كجروى ببندند.

پيام به مناسبت اولين سالگرد ارتحال حضرت امام خمينى(ره) 10/3/69

بي‌خبري

نظام جمهورى اسلامى به طبيعت خود، نظامى وابسته‌ى به علماى دين است؛ و علماى دين، هم از اين حيث كه در پديدآوردن اين نظام سهم اوفر را داشته‌اند و هم از اين جهت كه مردم درباره‌ى نظام به آن‌ها مراجعه مى‌كنند و هم از اين جهت كه خود از جهات مختلف و در مشاغل مختلف، در نظام مسئولند... بايد از وضعيت و موجوديت نظام، آن‌چنان كه هست، مطلع باشند؛ نقايص را بشناسند و پيشرفت‌ها را بدانند؛ آن‌جا كه كمك لازم است، آن را تشخيص بدهند؛ آن‌جا كه دشمن به آن توجه پيدا كرده و هدف گرفته است، آن را شناسايى كنند تا بتوانند نقش صحيح خود را در تداوم اين نظام ايفا كنند. حوزه‌ى علميه و علماى دين و جوامع دينى و روحانى نمى‌توانند از وضع نظام بى‌خبر باشند و بى‌خبر بمانند و اين بى‌خبرى را تحمل كنند.

سخنراني در جمع علما و مدرّسان و فضلاى حوزه‌ى علميه‌ى قم30/11/70

يك عمر سخن

حوزه‌ى علميه، يك دستگاه توليدى و يك كارخانه‌ى عظيم انسانى است؛ بايد دايم توليد كند؛ بايد كتاب توليد كند؛ آدم و عالِم توليد كند؛ متدين توليد كند؛ فكر توليد كند و حرف تازه‌اى بزند. حرف تازه كه تمام نشده است. بزرگان ما مى‌گويند كه هر وقت به قرآن مراجعه مى‌كنيم و در آن تدبر مى‌كنيم، حرفى مى‌يابيم كه قبلاً نيافته بوديم؛ خيلى خوب، اين حرفِ تازه است. بعضي‌ها نگويند كه هرچه حرفِ تازه است، در دين است؛ ديگر چه حرف تازه‌اى مى‌خواهيد. بله، ما همان دين را درست نشناختيم! بايد حرف‌هاى تازه‌ى دين را در بياوريم؛ «يك عمر مى‌توان سخن از زلف يار گفت». اين‌طور نيست كه همه‌ى حرف‌هاى دين همين چهار تا حرفى است كه من و شما در منبرها يا در كتاب‌هاى علمى و تبليغى و رساله‌مان بيان كرده‌ايم؛ نخير، بيش از اين‌هاست؛ شما جلو برويد، خدا به شما حرف جديد خواهد داد.

سخنراني در جمع علما و مدرّسان و فضلاى حوزه‌ى علميه‌ى قم30/11/70

سازندگي رهبر

حوزه‌ى علميه بايد كارخانه‌ى سازندگى انسان، سازندگى فكر، سازندگى كتاب، سازندگى مطلب، سازندگى مبلّغ، سازندگى مدرّس، سازندگى محقق، سازندگى سياستمدار و سازندگى رهبر باشد. حوزه‌ى علميه بايد به جايى برسد كه هميشه ده، بيست نفر شخصيت آماده براى رهبرى داشته باشد؛ كه اگر هركدام از اين‌ها را در مقابل زبدگان اين امت بگذارند، بر او متفق بشوند كه براى رهبرى صلاحيت دارد. حالا حوزه‌ى علميه اين كارها را مى‌تواند بكند، يا نمى‌تواند بكند؟ همه‌ى ما در اين‌جا خودمانى هستيم. سابقه‌ى آخوندى و حوزوى من از بسيارى از شماها بيشتر است؛ شايد هم اگر ادعا كنم از اكثر شماها بيشتر است، خيلى گزافه نباشد؛ چون مى‌بينم ماشاءاللَّه اغلب شما از من جوانتريد. من نسبت به مسائل روحانيت، علاقه‌ى عميقى از نوع علاقه‌ى انسان به نفس و متعلقات خودش دارم. مسئله، مسئله‌ى يك شيئ خارجى نيست كه درباره‌اش بحث كنيم. من كه نگاه مى‌كنم، مى‌بينم حوزه‌ى ما اين‌طورى نيست.

سخنراني در جمع علما و مدرّسان و فضلاى حوزه‌ى علميه‌ى قم30/11/70

چه اشكالى دارد؟

چه اشكالى دارد كه عده‌اى بنشينند كتاب درسى جديد توليد كنند؟ مى‌گويند ما شهيد ثانى نمى‌شويم! خيلى خوب، شهيد ثانى نمى‌شويد اما بسيارى از فقهاى امروز ما از فقهاى گذشته واردترند. من نمى‌گويم رتبه‌ى علمى و استعدادشان بيشتر از آن‌هاست ـ شايد اگر در زمان آن‌ها بودند، مثل آن‌ها نمى‌توانستند باشند ـ اما بسيارى از آن‌ها، سطح معرفت فقهي‌شان بالاتر از خيلى از فقهاى گذشته‌ى ماست؛ چرا نمى‌شود؟ كتاب اصول توليد كنيد؛ كتاب فقه توليد كنيد؛ براى مراتب مختلف توليد كنيد؛ شكل درس را عوض كنيد... نوآورى كنيم. مگر مى‌شود اين همه مجموعه‌ى انسانىِ با اين عظمت و با اين همه استعداد، در كتاب درسى نوآورى نداشته باشد؟ اين همه كارها را چه كسى بايد بكند؟ اين كارها را بايستى مديريت حوزه بكند. البته كارهاى فردى انجام گرفته است؛ فرد مخلصى، مصلحى، دلسوزى، كتابى نوشته؛ كتابى تخليص كرده؛ كتاب نويى آورده؛ درس جديدى گفته؛ مطلب تازه‌اى آورده اما كار فردى به جايى نمى‌رسد؛ كار بايد جمعى باشد؛ بايد بر حوزه فرض بشود.

سخنراني در جمع علما و مدرّسان و فضلاى حوزه‌ى علميه‌ى قم30/11/70

سرباز خط مقدم

امروز شما اگر عالم هم باشيد، بسيار با تقوا هم باشيد، اما زمانتان را نشناسيد، آن وقت آسيب‌پذير و لغزش‌پذير و كم‌فايده خواهيد بود؛ آن طورى كه ديگر حكايتش فصل مفصلى است؛ «العالم بزمانه لا تهجم عليه اللّوابس». ما كسانى را ديديم كه عالم هم بودند، بى‌دين هم نبودند، اما در دورانى كه مى‌توانستند براى اسلام و مسلمين مفيد واقع بشوند، مفيد واقع نشدند؛ بعضاً حتّى خدشه‌ها و ضررهايى هم وارد كردند! پس، شد علم و تقوا و آگاهى سياسى و اجتماعى؛ كه اين آگاهى، سلاحى است كه در اختيار شما قرار دارد. با اين سه خصوصيت، بايد سربازان خط مقدم هم باشيد. بله، اگر طلبه‌اى با اين خصوصيات، واقعاً سرباز خط مقدم انقلاب و اسلام بود، ارزشش خيلى بالا مى‌رود و خيلى شيوايى پيدا مى‌كند.

سخنرانى در مراسم عمامه‌گذارى گروهى از طلاب حوزه‌ى علميه‌ى قم30/11/70

مركز انديشمند

شرط اساسى براى تحول سالم و تكامل بخش در حوزه، نظم و انضباط و برخوردارى از مركزى انديشمند و با نفوذ و مطاع است. هرج و مرج و پيروى از سليقه‌هاى مختلف و گاه متضاد، تنها زيانش محروم ماندن از حركتى سالم و منطقى و پيش‌رونده نيست؛ بلكه زمينه‌ى پيدايش تحول‌هاى ناسالم و حركت‌هاى غير منطقى و خسارتبار نيز هست. امروز حوزه‌ى علميه ما، با وظيفه‌ى بزرگى كه بر دوش دارد و با خسارت‌هايى كه از درنگ در ترميم و اصلاح، به خود و نيز به مخاطبانش وارد خواهد آمد، ناهماهنگى و خودسرى را برنمى‌تابد. طلاب و فضلاى جوان و نيز همه‌ى عناصر مؤثر در مجموعه‌ى حوزه، لازم است مديريت جديد را پشتيبانى و يارى كنند و كار كنونى آن را كه برداشتن نخستين قدم‌هاى جدى و عملى است، شتاب بخشند.

پيام به جامعه‌ى مدرسين حوزه علميه قم به مناسبت تشكيل شوراى سياستگذارى حوزه24/8/71

علوم ديگر

فقه، محور تلاش علمى حوزه‌هاى علميه بوده است و همواره نيز بايد باشد. البته، تطور شرايط زندگى بشرى، مانند هميشه، در استنباط احكام الهى تأثيراتى گذاشته و از اين پس نيز خواهد گذاشت. با اين حال، دو نكته لازم است مورد توجه كامل قرار گيرد: نخست آن‌كه ديگر علوم اسلامى مانند تفسير و حديث و فلسفه و كلام و رجال و غيرها، بايد مورد اهتمامى كامل و در متن اصلى برنامه‌هاى حوزه باشد و براى آن‌ها مدارس تخصصى تشكيل گردد تا اين علوم كه حوزه‌ى علميه زادگاه و پرورشگاه آن است، از مهد خود بيگانه نگردد و در آن‌ها، حوزه به بيرون از خود نيازمند نشود. ديگر آن‌كه، مجموعه‌اى از علوم انسانى و غيره، كه داراى تأثير در استنباط و تنقيح موضوعات فقهى‌اند، بايد مورد عنايت قرار گيرند و فقيه اين دوران، با همه‌ى ابزارهاى استنباط صحيح كه از آن جمله، تشخيص درست موضوعات است، مجهز گردد. بديهى است كه شناخت درست موضوع، در تصحيح شناخت حكم الهى، داراى تأثيرى تمام است.

پيام به جامعه‌ى مدرسين حوزه علميه قم به مناسبت تشكيل شوراى سياستگذارى حوزه24/8/71

فراگيري فن تبليغ

تبليغ يك فّن است و به تعليم و فراگيرى احتياج دارد. همچنين نياز دارد كه نو به نو و روزبه‌روز، ضرورت‌ها و لوازم آن به مبلّغين ارائه شود. اين‌ها چيزهايى است كه لازم است. جامعه‌ى تبليغى بايد بتواند كار خود را درست انجام دهد. بايد فنِ‌ّ تبليغ را آموخت. بايد كسانى اين فن را ياد بگيرند و تعليم دهند و تكميل كنند. علاوه بر اين نيازهاى روزبه‌روز تبليغ و مبلّغ، بايد در اختيار آن‌ها قرار گيرد.

سخنراني در ديدار جمع زيادى از روحانيون، فضلا و مبلّغان اسلامى در آستانه‌ى ماه مبارك رمضان27/10 74

اميد من

حركت اصلاحى، مدّت‌هاست كه آغاز شده و خيلى هم خوب است؛ مانند همين تشكيلات مديريّت. بايد اين اقدامات صحيح، در بخش‌هاى ديگر هم انجام گيرد. اميد من به شما جوانان است. بايد اين آرزوها را در دل زنده نگهداريد و انگيزه‌تان را روزبه‌روز بيشتر كنيد. اين فكر را بايد در داخل حوزه گسترش دهيد. وقتى اين فكر گسترش يافت و غالب شد، به عمل نزديك خواهد شد و به فضل پروردگار، تحقّق خواهد يافت. البته دعا هم بكنيد و از خدا هم بخواهيد. از حضرت بقيةاللَّه الاعظم هم كه سيّد و سالار همه‌ى ماست؛ رئيس و مدبّر امور ماست و سر رشته‌ى كارِ ما در دست اوست، كمك بخواهيد؛ ان‌شاءاللَّه انجام خواهد شد.

سخنراني در ديدار روحانيون و طلّاب ايرانى و خارجى در صحن «مدرسه‌ى فيضيّه‌ى قم»16/9/74
 جمعه 10 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن