تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815379874




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرش ایرانی بهشت بافته ایرانی


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: فرش ایرانی كالا نیست . فرش ایرانی عشق است . هنر است . نور است . ایمان است . آنرا نمی شود در تبصره و بخشنامه اصلاح كرد و با زبان ماده و قانون نشان داد . یا در فایل های اداری بایگانی نمود . بایدش رها كرد تا بار دیگر در دل هنرمند جوانه زده ، به رویش مهر و محبت بنشیند و بار صمیمیت و صفا دهد . فرش طفلی كه در خانه خود تنها مانده ، فرزندی دردانه كه در عین تكثر اولیاء یتیم مانده ، عزیزی كه اگر چه عمرش به درازای تاریخ و فرهنگ این تمدن است اما بسان كودكی نوپا ، هر چند قدم كه پیش می رود ناگاه به زمین می خورد و به سنگینی و سختی جوانی مغموم و شكست خورده به زانوان نهیف خود تكیه می زند.
اینگونه دیدن فرش و قالی ایران گر چه اندكی متعصبانه ، خشن و به زعم بسیاری ناعادلانه می آید اما این حقیقت را نیز چون بسیاری تلخ كامی های رها شده در هنر ، فرنگ و تاریخ پرافتخار خود باید دید و پذیرفت كه فرش ایرانی همچون دیگر هنرهای این كهن بوم و بر در پشت غباری از بی توجهی ، بی مهری و حتی بی درایتی در حال اضمحلال و نابودی می باشد .
آری حكایت افسوس است و آه ، حكایتی كه ۲۵۰۰ سال است پشتوانه سترگ را از تمدنی عظیم و درخشان بر دوش دارد اما سال به سال ، روز به روز و لحظه به لحظه توان از دست می دهد و فریاد هل من یاثر ینصرنی بر می آورد .
اما دریغ كه هیچ یاریكننده ای نیست كه او را یاری دهد . نه پدری ، نه مادری ، نه برادری و نه حتی دوست و همسایه ای كه دست او را بگیرد و منزلگاه واقعی او را نشانش دهد . او را به سكوی افتخار باستاند و جسورانه و شجاع بانگ بر دهد كه این است غیرت ایرانی ، این است همت ایرانی ، این است هویت ، اصالت ، درایت و دیانت ایرانی آنكه سالها خود در زیر پا بود و نقشش در ذهن ، رنگش در چشم و دیانت و عشقش در دل ، تارش در دست و پودش در جان ، هر گره اش با نفس قرین و هر رنگش با تپش قلب عجین . آری این است فرش ایرانی ، نشانی واضح و شفاف از فرهنگ و آیین ما .
دریغ كه امروز سودای هنر عرصه بر او تنگ كرده و نفس در گلوی او بسته است . هجوم اغیار و نوازش ترحم آمیز بیگانگان چنان غباری از گرد بی مهری را بر سرش نهاده كه دیگر از آن درشش رنگها و از آن صمیمت نقشها جز هالیه ای نیست . شاید هم حضور شتابان تكنولوژی و یورش نامهربان صنعت بر هنر است كه تولید انبوه ، ضعف مدیریت در برنامه ریزی ، عدم كنترل صحیح صادرات ، تقلیل كیفیت ، معضلات خاص اقتصادی و هزاران هزار درد دیگر را برای فرش مایه سوغات آورده و رنگ از رخسارش زدوده و صداقت بافت را نیز از آن ربوده است .
دیگر هیچ عروسی برای خانه امید و بخت خود فرش نمی بافد . دیگر مادی با سر انگشتان زخم خورده خود خامه ای را دندانه نمی كند تا رنگ و روی عشق را به آن بنشاند و سفره مهر را بر آن بگسترد . دیگر دختران قبیله برای چله كردن دار از هم پیشی نمی گیرند و گره اول را به نیت خیر و دعا نمی زنند .
امروز تنها سرعت و قیمت است كه انگیزه بافت را می سازد و اینك آشكار است كه فرهنگ ایرانی و هنرهای سنتی با توجه به روحیه ذاتی خود در برخورد با شتاب و سرعت زندگی مدرن ، دچار تشویش گردیده و دیگر نقشه قالی های بومی ملیت و اصالت خود را از دست نداده است . هر چه سلیقه بازار باشد ، هویت بافنده می شود و هر چه سفارش مشتری است ، الگوی بافت او . این درد را سامان دادن و رخت تیرگی و تباهی را از تن دست بافتهای ایرانی به در كردن تنها با تامین فضای امن و آرام و بی ریا ، سالم و از همه مهمتر با رجوع به اصالتهای بنیادی و نهادی فرهنگی سنتی و غنی گذشته از جمله تواضع ، ایمان ، معنویت ، صداقت و حتی ریاضت و توجه به لایه های هزار توی روح متعالی انسان است . دیگر دغدغه درگیر شدن لابلای تبصر ها ها و بخشنامه ها ، قوانین اداری و استانداردها ، صادرات و واردات ، پیمانهای اراضی و حمایت های دولتی ، بازاریابی خارجی ، بسته بندی و رقابت در سودای هنر همه و همه بهانه ای است برای فرار از صیقل روح هنرمند و ابزاری در دست سوداگران بازار .
هیهات كه اگر زمانی فرش ایرانی خواب را به هر چشم باذوقی حرام می نمود ، صداقت نقش بود كه بر دل می نشست . صداقتی ناشی از پاكی و صفا و عشق بود كه ایمان می آورد .
و حال دیگر خیلی دیر است . شرم آور است ، دلسوزی و ترحم كردن به او باید كه رجعتی كرد به آن سوی یادها ، باید ورق زد دفتر خاطرات دل را ، بی شك جایی خواهیم دید پر از نور ، پر از رنگ ، پر از مهر ، عشق ، محبت ، صداقت ، ایمان و پر از خدا .
آنگاه باید نشست و گریست . آنقدر گریست و گریست تا سیلابی شود به گستره تاریخ و به پهنه فردا تا بشوید تمامی سوداها و آن پس برخاست . محكم و استوار ، در یك دست پودی از جان و در یك دست تاری از دل و با جان و دل طرحی زد به بزرگی ایمان ، داری به پا كرد به سترگی ایران و گرهی زد به قدرت انسان ، شاید آنگاه نسیم زندگی بر شاخ و برگ فرشمان وزیدن گیرد و سرخی خون بر گونه های پریده رنگش جریان یابد و بار دیگر ببیند چشمان ناباورمان رقابت هنردوستان و هنرمندان را .
دیر نیست كه قصه مكرر غصه فرش ایران همچون بز زنگوله پا ، چوپان دروغگو ، داستان رستم و سهراب و حكایات لیلی و مجنون برگی از تاریخ ادبی و ملی ما را به خود اختصاص دهد و سینه به سینه بازگو گردد . هر سال میزگردی و همایشی ، هر فصل سمیناری و مقاله ای و هر روز كتابی و متنی بر بی مهری روا شده بر فرش ایران .
پیرهای دیر یكی یكی رفتند ، عاشقان دل شكسته ، پشت به پشت هم كردند . بافندگان بی توقع و طراحان متواضع خسته و ناامید از بی مهری زمانه رنگ باختند و دیگر اسطوره فرش ایرانی ، افسانه است كم رنگ سوداگران رمق از كالبد این آهوی خوش نقش ربودند و پوست بی جانش را با لبخندی تلخ و مصنوعی بر دیوار موزه ها و قاب مجموعه داران میخ كردند.
● فرش ایرانی هنوز نمرده است
مقوله فرش ایران جدای از معضلات و مشكلات روزمره گر به معنای واقع كلمه فرش ایرانی باشد هنوز هم اعتبار و اصالت خود را در سرانگشت هنرمند ایرانی نگاه خواهد داشت و هر چه نقش می زند از دل بر می آید و لاجرم بر دل می نشیند . نه سودای سود دارد و نه دغدغه بازار نه به پیمان ارضی می اندیشد و نه قانون و تبصره را می شناسد .
فرش ایرانی كالا نیست . فرش ایرانی عشق است . هنر است . نور است . ایمان است . آنرا نمی شود در تبصره و بخشنامه اصلاح كرد و با زبان ماده و قانون نشان داد . یا در فایل های اداری بایگانی نمود . بایدش رها كرد تا بار دیگر در دل هنرمند جوانه زده ، به رویش مهر و محبت بنشیند و بار صمیمیت و صفا دهد .
آری فرش ایرانی هنوز نمرده است تچون ایران سرزمین عشق و نور زنده است .






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن