تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815499434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كلهر درگفت‌‏وگوي تفصيلي با ايلنا:ايلنا فرهنگ كار را تغيير دهددوباره به احمدي‌‏نژاد راي مي‌‏دهمنوع پوشش من، ربطي به مردمي بودن دولت نهم ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: كلهر درگفت‌‏وگوي تفصيلي با ايلنا:ايلنا فرهنگ كار را تغيير دهددوباره به احمدي‌‏نژاد راي مي‌‏دهمنوع پوشش من، ربطي به مردمي بودن دولت نهم ندارد


تهران- خبرگزاري كار ايران
مهدي كلهر از مشاوران محمود احمدي‌‏نژاد است كه علي‌‏رغم چندين‌‏بار استعفا به دليل بيماري و مشكلات قلبي، رئيس‌‏جمهور حاضر به پذيرش اين استعفاها نشد و كماكان بر حضور كلهر در سمت مشاور رسانه‌‏اي خود تاكيد دارد. گرچه به نظر مي‌‏رسد كه وي به عنوان عضو هيات دولت بايد ضعف‌‏هاي دولت را بپوشاند اما كلهر بارها به صورت شفاف و صريح انتقاداتي را متوجه دستگاه‌‏هاي اجرايي كشور و بويژه دستگاه‌‏هاي اطلاع‌‏رساني كرده است.

مهدي كلهر در گفت‌‏وگويي تفصيلي با خبرنگار "ايلنا"، به بيان انتقادات خود به دستگاه اطلاع‌‏رساني كشور، پيشنهادات خود براي بهبود اين ضعف‌‏ها و توصيه‌‏هايي به اهالي رسانه پرداخت. كلهر همچنين در اين گفت‌‏وگو كه بيش از يك ساعت به طول انجاميد، به وزراي كابينه نهم و دستگاه‌‏هاي ذيربط آنها هشدار داد كه اگر شكايتي از رسانه‌‏ها دارند با ارسال پاسخ، موضوع را حل‌‏وفصل كنند و تنها در زماني حق شكايت دارند كه رسانه مربوطه از درج پاسخ آنها خودداري كند.در غير اين صورت با آن وزير و مسوول برخورد خواهد شد. كلهر در ابتداي اين گفت‌‏وگو با بيان اينكه حكم مشاورت من مربوط به ابتداي آغاز به كار دولت نهم نيست و در نيمه دوم سال 85 مشاور احمدي‌‏نژاد در امور رسانه شدم، اظهار داشت: حكم اولي كه از احمدي‌‏نژاد گرفتم، حدود 4 ماه پس از استقرار دولت به عنوان نماينده دولت در شوراي نظارت بر صداوسيما بود اما به دليل وضعيت اطلاع رساني دولت در سال 85 ، از من خواسته شد تا مسووليتي در اين عرصه برعهده بگيريم بنابراين مطالعات خود را آغاز كرده و متوجه شدم كه مشكل ساختاري جدي در دولت وجود دارد.
وي ادامه داد: علاوه بر فعاليت‌‏هاي اداره مطبوعات خارجي در وزارت خارجه و اداره مطبوعات داخلي در وزارت ارشاد زير نظر معاون مطبوعاتي اين وزارتخانه، معاونت رسانه نيز در رياست‌‏جمهوري فعاليت مي‌‏كند و روابط عمومي نهادهايي كه در حوزه دولت قرار دارند نيز با بيش از هشت هزار پرسنل به فعاليت مي‌‏پردازند كه به لحاظ ساختاري، تحت نظر مديريت دستگاه خود هستند اما به نظر مي‌‏رسد فعاليت پراكنده اين نهادها داراي اشكالاتي است.
كلهر خاطر نشان كرد: اي كاش اين نهادهاي اطلاع‌‏رساني، به لحاظ اجرايي زير نظر مدير دستگاه و به لحاظ اطلاع رساني زير نظر يك ستاد و مركز واحد فعاليت مي‌‏كردند.
اطلاع‌‏رساني كشور نسبت به عصر حاضر ناموزون است
مشاور رسانه‌‏اي رئيس‌‏جمهور در ادامه گفت: اين پراكندگي ساختاري نشان مي‌‏دهد كه بحث اطلاع‌‏رساني در كشور ما، نسبت به عصر حاضر ناموزون است. شايد مشي اطلاع‌‏رساني امروز كشور در 30يا 40 سال پيش كه اطلاع‌‏رساني از طريق رسانه‌‏هاي مكتوب صورت مي‌‏گرفت و انتقال اطلاعات به سرعت امروز نبود، مي‌‏توانست مناسب باشد اما اين ساز و كار در عصر فعلي كه ارسال پيام در كسري از ثانيه صورت مي‌‏گيرد ، ناموزون است.
كلهر با اشاره به اينكه اطلاعات بيشتر متخصصان عرصه اطلاع‌‏رساني در كشور يا قديمي است و يا مربوط به رسانه‌‏هاي نوشتاري و نه رسانه‌‏هاي الكترونيك و پيام‌‏رساني‌‏هاي به روز مي‌‏شود، به گسترش فعاليت‌‏هاي خبرگزاري‌‏ها و رسانه‌‏ها در دولت خاتمي و تا حدودي، پيش از آن اشاره كرد و گفت: به عنوان مثال خبرگزاري پارس كه پس از انقلاب تبديل به خبرگزاري جمهوري اسلامي شد و يا مجموعه موسسه ايران كه روزنامه ايران هم به آن اضافه شد، بخشي از دولت است و از بيرون به عنوان روزنامه دولتي تلقي مي‌‏شود اما براي خود جداست و شايد تنها راه ارتباط آنها سوري و به شكل اعضاي مشترك در هيات مديره باشد.
مهمترين كار روابط‌‏عمومي ريسه كشي شده است
وي به پيشنهاد خود مبني بر تشكيل مركز نظارت واحد بر نهادهاي اطلاع‌‏رساني اشاره كرد و افزود: پس از چند سال اين مجموعه، به روز خواهد شد و هر كس سرجاي خود قرار مي‌‏گيرد. يك وزير در كسري از ثانيه بايد بفهمد كه به عنوان مثال، چه تعداد دبير فيزيك در فلان شهرستان حضور دارد و چه تعداداز آنها تقاضاي انتقال دارند. متاسفانه اكنون، مهم‌‏ترين كار روابط عمومي، ريسه كشيدن در حياط و كتيبه‌‏نويسي در محوطه‌‏ها است؛ در صورتي‌‏كه اين‌‏ها، جزو كوچكي از وظايف روابط عمومي‌‏ها است.
وي خاطر نشان كرد: مديركلي كه در استان حضور دارد، بايد بداند چه تعداد ازدواج صورت گرفته وفرزندان كارمندان چه تعداد هستند و رساندن اين اطلاعات به مقامات بالاتر، جزو وظايف روابط عمومي‌‏ها است.
كلهر با تاكيد بر لزوم طراحي نرم‌‏افزارهاي به روز در سيستم اطلاع رساني كشور، تصريح كرد: اكنون در يك استان، نرم‌‏افزاري به همت جوانان طراحي شده است كه چند ماه پيش آزمايش شد.متاسفانه در كشور فاقد جغرافياي كاري هستيم و بر مبناي اين كاستي، يك وزارتخانه نمي‌‏داند كه در فلان استان چند نفر جوشكار و آهنگر وجود دارند كه مي‌‏توانند فلان سازه را بسازند و يا وقتي قرار است فلان كارخانه راه‌‏اندازي شود، مقاطعه‌‏كاران، نيروهاي مورد نياز خود را از شهرهاي ديگر مي‌‏آورند زيرا نمي‌‏دانند كه نيروي كار ماهر در شهر خودشان وجود دارد.
اطلاع رساني از بنيان خراب است
وي با تاكيد بر اينكه رئيس‌‏جمهور بايد بتواند نيازهاي كشور را رصد كند، ادامه داد: اين نيازها نبايد براي سال 85 باشد.در حالي‌‏كه در عصر سرعت زندگي مي‌‏كنيم، آمار سرانه كشور هر 5 سال تهيه مي‌‏شود.
كلهر با اشاره به اظهارات خود در ابتداي سال 86 مبني بر اينكه نقطه قوت دولت، سفرهاي استاني و نقطه ضعف آن اطلاع‌‏رساني است، ادامه داد: من مشاور هستم و مسووليت اجرايي ندارم. مسووليت مشاور هم اين است كه اطلاعات اجرايي و نقاط ضعف را به اطلاع رئيس‌‏جمهور برساند.
وي با يادآوري خاطرات يكي از سفرهاي استاني خود، اظهار داشت: مديركل آموزش و پرورش اين استان نيازمند جواز استخدام براي 30 هزار نفر بود. با استفاده از نرم‌‏افزاري متوجه شديم كه به ازاي هر 11 شاگرد، يك معلم در اين استان حضور دارد و تعداد معلم به شاگرد در اين استان از كشورهايي مانند سوئيس بالاتر است. هر رئيسي كه مي‌‏آيد، بدون اطلاع از آمار به دنبال مجوز استخدام است يعني براساس شنيده‌‏ها به مديركل گزارش مي‌‏دهند و مديركل هم با افزايش اين آمار به مركز، اعلام نياز مي‌‏كند. اين روند نشان مي‌‏دهد كه اطلاع رساني از بنيان خراب است.
كارگران ترجيح مي‌‏دهند كه كمك بگير كميته امداد باشند
كلهر با اشاره به اينكه مباحث دانشگاهي در زمينه اطلاع‌‏رساني مربوط به نيمه اول قرن 20 است، خاطر نشان كرد:امروز روابط‌‏عمومي‌‏ها بايد ميزان افسردگي كارمندان مجموعه را رصد و به اطلاع بالاترين مقام برسانند. صداوسيما كه داراي بيش از پنج شبكه در تهران و شبكه‌‏هاي زيادي در استان‌‏ها است، به نيازهاي رواني و روحي جامعه آشنا نيست و به مسايلي مي‌‏پردازد كه مساله مردم نيست. زماني متوجه اين مسايل مي‌‏شويم كه افسردگي در كشور به حد بالا رسيده است.
مشاور رسانه‌‏اي رئيس‌‏جمهور در ادامه با بيان اينكه متاسفانه اطلاع‌‏رساني در كشور، محدود به خبر افتتاح چند سد و جاده شده است، تصريح كرد:دراستان‌‏هايي از كشور، كارگران دچار مشكلي جسمي و فيزيكي براي كار نيستند، اما به لحاظ رواني، احساس ناتواني مي‌‏كنند و ترجيح مي‌‏دهند كمك‌‏بگير كميته امداد باشند.
وي ادامه داد:بسياي از افراد، تصور مي‌‏كردند اگر كارگران افغاني از كشور خارج شوند، كارگران ايراني جانشين آن‌‏ها مي‌‏شوند اما عملًا اين اتفاق رخ نداد، زيرا اطلاع‌‏رساني غلط بود. در داخل كشور كار زياد داريم و كارگر ساده كه حقوقش روزانه 15 هزار تومان است، بيشتر از يك دكتر در حال استخدام حقوق مي‌‏گيرد.
كلهر ريشه اين مشكل كه در برخي نقاط كشور بيكاري بيداد مي‌‏كند و در نقاط ديگري كارها بر روي زمين مانده است را در درجه اول، مشكلات آماري و شيوه اطلاع رساني دانست و افزود: آمار گام نخست نيست بلكه گام نخست، شناخت موضوع است كه از بحث اطلاع‌‏رساني آغاز مي‌‏شود به عنوان مثال در يكي از شهرستان‌‏ها، سخنراني داشتم و حدود 3 هزار نفر در مصلاي شهر جمع شدند. پس از سخنراني دختري آمد و گفت كه دبيرستان دخترانه نداريم و جمعيتي حدود 700 نفر صداي او را مي شنيدند. پرسيدم مگر مي‌‏شود شهرستاني با اين جمعيت دبيرستان دخترانه نداشته باشد، جمعيت سكوت كرد يعني نه تاييد و نه تكذيب مي‌‏كردند اما دختر مي‌‏گفت نداريم.
وي ادامه داد: شب وزير آموزش و پرورش را ديدم و موضوع را شرح دادم كه ايشان گفت امكان ندارد و آدرس تمام دبيرستان‌‏هاي دخترانه را ارايه كرد؛ پس از آن تحقيق كردم و متوجه شدم كه قبلًا با هم صحبت كرده بودند كه اگر بگويند دبيرستان داريم اما قديمي و فرسوده است، ما خواهيم گفت كه اين‌‏ شهرستان دبيرستان دارند و بايد به فكر شهرستان‌‏هاي فاقد دبيرستان باشيم بنابراين بايد گفت نداريم تا دولت دستورساخت بدهد و داراي دبيرستان جديد شويم.
وي نحوه رفتار مردم اين شهرستان را داراي ريشه در فرهنگ آنها دانست و تصريح كرد: در شهرستان ديگري برخلاف آنها عمل كردند و با اعتقاد به حفظ كرامت انساني، نيازهاي خود را نمي‌‏گويند به عنوان مثال، ما جاهايي رفتيم و پرسيدم چه چيزي كم داريد كه همه سكوت كردند و بعد، فهميدم كه آنها از نظر فرهنگي بد مي‌‏دانند نيازشان را بگويند؛ پس وظيفه مجموعه اطلاع رساني شناخت فرهنگ‌‏ها و ظرايف فرهنگي است و پس از آن وظيفه شناخت بيماريهاي فرهنگي را دارند تا بتواند بر اين مبنا،آمار صحيحي ارايه دهد.
مشاور رسانه‌‏اي رئيس‌‏جمهور در ادامه با تاكيد بر لزوم شناخت روحيات افراد و نحوه تعامل با آنها اظهار داشت: وزير مسكن نمي‌‏تواند احساس خوشبختي را افزايش دهد زيرا احساس خوشبختي دروني است. ممكن است فردي در يك كپر احساس خوشبختي كند اما فردي در شمال تهران، ولنجك يا شهرك غرب با داشتن يك ويلا احساس رضايت نكند. از اين اقشار ناراضي زياد است كه از آن نمونه مي‌‏توان به برخي بازاري‌‏ها اشاره كرد. هر زمان از آنها مي‌‏پرسيد وضع چطور است، مي‌‏گويند وضع بد است و از اين خراب‌‏تر نمي‌‏شود؛ اما وقتي به منازلشان مي‌‏رويد، مشاهده مي‌‏كنيد كه سه ماشين بالاتر از 150 ميليون توماني در حياطش پارك است كه تنها در ايام تعطيلات در جاده شمال با آنها تردد مي‌‏كنند و در روزهاي عادي، با موتور و تاكسي به بازار رفت وآمد مي‌‏كنند.
كلهر با اعتقاد به اينكه با يك اظهارنظر نمي‌‏توان مساله اي را درك كرد، ادامه داد: از نظر ساختار اطلاع‌‏رساني دچار مشكل جدي هستيم زيرا ساختار ما در دولت، قديمي و به ارث رسيده از گذشته است.
در تربيت نيروي اطلاع‌‏رساني مشكل داريم

مشاور رسانه‌‏اي رئيس‌‏جمهور با تاكيد بر اينكه درتربيت نيروي اطلاع‌‏رساني دچار مشكل هستيم، خاطر نشان كرد: حدود 18 درصد نيروهاي روابط‌‏عمومي داراي تحصيلات روابط‌‏عمومي هستند و 18 درصد ديگر، تحصيلات مشابه دارند.
كلهر با اشاره مجدد به ضعف سيستم اطلاع‌‏رساني كشورگفت: عمر سيستم روابط عمومي كشور در سال 1970 ر اروپا به سر رسيد، يعني از 1970، به بعد در اروپا و آمريكا روابط عمومي وارد عرصه الكترونيك شد و ديگر عرصه روابط‌‏عمومي، عرصه پرگويي و انشا نويسي و مفصل نويسي نيست بلكه ريتم‌‏ها، تند و سرعت بالا رفته است.
مشاور رسانه‌‏اي رئيس‌‏جمهور با اشاره به سرعت تغييرات و پيشرفت اطلاع رساني در جهان اظهار داشت: اكنون نمي‌‏توانيد فرق بين تهران و شيراز را بفهميد، در حاليكه كه وضعيت در 30 سال پيش، متفاوت بود. اكنون فرزندان پيش از الگوگيري از خانواده از سريال‌‏هاي تلويزيوني و شبكه‌‏هاي تلويزيوني خارجي الگو مي گيرند البته ممكن است در ظاهر نشان ندهند، اما در زندگي آنها نمايان است كه در چنين زماني، اطلاع‌‏يابي، اطلاع‌‏گيري، اطلاع‌‏دهي و اطلاع‌‏رساني وارد عرصه جديدي مي‌‏َشود.
صداوسيما روابط عمومي دولت نيست
كلهر با رد برخي اظهارات مبني بر اينكه صدا و سيما تبديل به روابط عمومي دولت شده است، تصريح كرد: صداوسيما ازنظر خبررساني به ويژه در اخبار رئيس‌‏جمهور عملكرد متوسط يا متوسط خوب داشته است اما اطلاع‌‏رساني صرفاً انتشار خبر نيست.
وي با بيان اينكه زماني كه سدي ساخته مي‌‏شود، در چهار خط مستندسازي مي‌‏شود، توضيح داد:مستندسازي اول در مرحله ساخت است كه به محيط‌‏زيست مي‌‏پردازد و براي خود مستقل است. اين نوع مستند به فروش مي‌‏رسد.
وي خط دوم مستندسازي را مربوط به مسايل اجتماعي و انساني دانست و گفت: در تمام نقاط دنيا اين مرحله اجرا مي‌‏شود يعني زماني‌‏كه سد ساخته مي‌‏شود، روستاهاي كوچك زير آب مي‌‏روند و ساكنان اين روستاها اگرچه از نظر مالي تطميع مي‌‏شوند اما بايد در مكان ديگري ساكن شوند. اين افراد پولي كه از دولت به ازاي زمين گرفته‌‏اند را خرج كرده و پس از چندي به مشاغل كاذب مانند سيگارفروشي روي مي‌‏آورند. اگر نهادي براي هدايت آنها وجود نداشته باشد، در واقع زندگي آن‌‏ها با پول معاوضه شده است
كلهر خط ديگر در پروژه مستندسازي سد را مربوط به زندگي كارگران و تكنسين‌‏هاي سد سازي عنوان كرد و افزود: سريال‌‏هايي در اين‌‏باره ساخته ‌‏شده است.برخي كارگران، هر دو هفته يكبار به خانواده خود سر مي‌‏زنندكه اين امر موجب بروز اختلافات و مشكلاتي در اين خانواده‌‏ها مي‌‏شود.
مشاور رسانه‌‏اي رئيس‌‏جمهور خط آخر را محاسباتي ناميد و گفت: در اين مستند مشخص مي‌‏شود كه سد ساخته شده، بتن‌‏آرمه يا خاكي است و به چه ميزان نسبت به سدهاي گذشته موفق بوده است و چه اشكالاتي دارد.
وي اطلاع رساني در مورد عملكرد دولت را جزو وظايف صداوسيما عنوان كرد و افزود: دولت بودجه صداوسيما را تامين مي‌‏كند و از سويي، دولت رسانه ديگري براي انعكاس عملكرد خود ندارد.
كلهر در پاسخ به اين سوال كه آيا صداوسيما، عملكرد دولت‌‏هاي گذشته را نيز به اين نحو پوشش مي‌‏داد؟ تصريح كرد: شايد ساخت‌‏وساز در دولت‌‏هاي ديگر به اندازه دولت نهم نبوده است .
وي با اشاره به اينكه مشاور رئيس‌‏جمهور است و نقش اجرايي ندارد، خاطر نشان كرد:من مي‌‏خواهيم اشكال‌‏ها را ببينم و قصد گلايه ندارم . اطلاع‌‏رساني فقط خبر نيست يعني يكي از بخش‌‏هاي مهم اطلاع‌‏رساني، مستندسازي و پس از آن بردن خبرنگاران بر سر پروژه‌‏ها است.
وي ساخت موزه صنعت را موضوع مهمي در افزايش آگاهي جامعه دانست و گفت: ساخت اين موزه سال گذشته در دولت تصويب وامسال بودجه آن ارايه شد. در كشورهاي صنعتي، دانش‌‏آموزان را از كلاس اول يا دوم ابتدايي به اين موزه‌‏ها مي‌‏برند تا به عنوان مثال با چگونگي رسيدن داس به كمباين آشنا شوند. اطلاع‌‏رساني صنعتي مهم تر از خبر افتتاح يك سد است.
وزراي دولت دچار ضعف اطلاع‌‏رساني هستند
كلهر در بخش ديگري از اين گفت‌‏وگو به شكايات نهادهاي دولتي از رسانه‌‏ها اشاره كرد و افزود: دراواخر سال 85 يا اوايل سال 86 ، توسط يكي از مديران خبرگزاري‌‏ها متوجه شدم كه شكاياتي عليه اين خبرگزاري از سوي دبيرخانه سخنگوي دولت به قوه قضاييه ارايه شده است كه اين مساله را به رئيس‌‏جمهور انتقال دادم و ايشان اين مورد خاص را تذكر دادند.
وي وزراي دولت نهم را دچار ضعف‌‏هايي در عرصه اطلاع‌‏رساني دانست و خاطر نشان كرد: وزراي اين دولت به دليل اينكه مهندس و پركار هستند، به اطلاع‌‏رساني بهاي زيادي نمي‌‏دهند و شايد يكي از مهمترين دلايل طراحي سفرهاي استاني و قراردادن تسهيلات در اختيار رسانه‌‏ها،اين بود تا آنها با توجه به ضعف دولت در عرصه اطلاع‌‏رساني، اجازه يابند از پروژه‌‏هاي صنعتي بازديد كنند.
وي در ادامه به فرمايشاتي از مقام معظم رهبري در اوايل سال 86 اشاره كرد: ايشان فرمودند كه روابط عمومي‌‏ها بايد در دولت فعال شوند و دو نكته را فرمودند كه يكي رفع شبهات و ديگري اطلاع رساني مطلوب بود.
وزيري حق شكايت از رسانه‌‏ها را بدون ارسال جوابيه ندارد
كلهر با بيان اينكه رفع شبهه به صراحت در قانون عنوان شده است، گفت: وزيري حق ندارد كه اگر خبر كذب و اشتباهي از وي منتشر شد، بدون اينكه طبق قانون پاسخ دهد، از خبررسان شكايت كند.
وي در عين حال بر تاكيد رئيس‌‏جمهور به پس‌‏گرفتن شكايات دولتي از رسانه‌‏ها اشاره كرد و افزود: با موافقت رئيس‌‏جمهور، اين موضوع را در نمايشگاه مطبوعات اعلام و به تمام روزنامه‌‏هاي مخالف دولت هم اعلام كردم كه اگر موضوعي راجع به وزارتخانه يا نهادي دولتي نوشتيد و آن نهاد پيش از پاسخ به شما كه ملزم به چاپ آن هستيد، شكايت كرد، نام وزارتخانه و اصل روزنامه و جوابيه را براي من ارسال كنيد تا طبق نظر رئيس‌‏جمهور آن نهاد را توبيخ كنم.
وي افزود: نشريه‌‏اي براي من اصل مطلبي كه شكايت بر مبناي آن صورت گرفته بود را ارسال كرد و نوشت كه به جاي پاسخ، ما را به دادگاه كشاندند. من براي وزير مربوطه نامه نوشتم و با اشاره به دستور رئيس‌‏جمهور خواستار پس‌‏گيري شكايت و عذرخواهي شدم كه اين يك مورد انجام شد. باز هم اعلام مي‌‏كنم كه اگر چنين مواردي وجود داشت، به من اعلام كنند.
كلهر ادامه داد: رسانه مكتوب و خبرگزاري‌‏ها، اگر چيزي نوشتند و يك سازمان دولتي مدعي كذب يا اشتباه بودن آن شد، بايد طبق قانون پاسخ آن وزارتخانه را درج كنند تا مردم بتوانند قضاوت كنند اما اگر رسانه اقدام به درج توضيح نكرد، آن وزارتخانه، حق شكايت دارد . در قانون هم تصريح شده است كه در صورت عدم درج، مي‌‏توان از آن رسانه شكايت كرد.
رسانه‌‏هاي داراي شكايت دولتي، اطلاع دهند
وي در مورد اينكه برخي نهادها و سازمان‌‏هاي دولتي به دستور رئيس جمهور براي پس گرفتن شكاياتشان، بي‌‏توجهي كرده‌‏اند، اظهار داشت: اگر بخشش رئيس‌‏جمهور در مورد خبرگزاري‌‏ها و مطبوعات اعمال نشده است، مورد آن به من گفته شود تا بنده يك نسخه به نهادي كه شكايت كرده اما پس نگرفته است و يك نسخه هم به رييس جمهور ارايه دهم.من با هيچ نهادي شوخي ندارم. به عنوان مثال در سال 86 با يكي از بهترين وزرا كه از دوستان من بود اما از رسانه‌‏ها شكايت كرده بود، برخورد كردم.
تبعيضي در مورد رسانه‌‏ها وجود ندارد
كلهر همچنين در باره هديه رئيس‌‏جمهور به خبرنگاران در روز خبرنگار گفت: در مورد هديه رييس جمهور هفته گذشته با وزير ارشاد صحبت كردم كه ايشان فرمودند كه در اين قضيه هيچ تبعيضي نبايد صورت گيرد. اگر خبرنگاراني، هديه رييس‌‏جمهور يا موارد ديگري كه به سايرين داده شده است را نگرفتند،به دفتر من اعلام كنند و مطمئن باشند كه درخواست و اعتراض آنها را به وزير ارشاد و رئيس جمهور خواهم داد.
توصيه به ايلنا: فرهنگ حقوق كارگري را نهادينه كنيد
مشاور رسانه‌‏اي رئيس‌‏جمهور در ادامه با اشاره به آغاز فعاليت مجدد خبرگزاري ايلنا پس از ماه‌‏ها توقف، تصريح كرد:خبرگزاري ايلنا كه تخصصي است بايد به سمت تخصص و سوژه اصلي خود رفته و خبرهايي را رصد كند كه بتواند فرهنگ حقوق كارگران را ارتقا دهد.
وي افزود: شما به عنوان خبرنگار "ايلنا" مي‌‏توانيد از من درباره روابط ايران و آمريكا سوال كنيد اما من توصيه مي‌‏كنم كه سوال نكنيد و سوالاتتان حول محور كارگران باشد.
كلهر با اشاره به حضور خود در ميان كارگران و آشنايي با دغدغه‌‏هاي آنها اظهار داشت: به عنوان فردي كه از 40 سال پيش در مناطق دور افتاده كاركرده‌‏ام و با كارگران، سرو كار داشته‌‏ام، يكي از دغدغه‌‏هاي مهم من استفاده از عنوان كارگر ساده است كه آن را اهانت به يك ملت مي‌‏دانم زيرا افراد با پايين‌‏ترين ضريب هوشي هم مي‌‏تواند مهارت‌‏هايي را كسب كنند اما متاسفم برخي فكر مي‌‏كنند براي كسر حقوق كارگران بايد از اين عنوان استفاده كنند كه خبرگزاري "ايلنا" بايد بر روي اين موضوع كار كند و از دولت و وزارت كار و آموزش و پرورش طلب كند كه چرا اين عنوان بايد رواج پيدا كند.
مشاور رسانه‌‏اي رئيس‌‏جمهور با اشاره به اينكه ضريب هوشي ايرانيان در دنيابي‌‏نظير است، گفت: چرا بايد عنوان كارگر ساده داشته باشيم كارگر ساده يعني كارگري كه هيچ كاري بلد نيست و اين عنوان خيلي بداست. خبرگزاري ايلنا بايد در اين مورد از وزرا سوال كند. كلهر با بيان اينكه احساس زندگي كردن و شادي در كارگران ما كم نيست و اين قشر، احساس خوبي براي زندگي دارند، خاطر نشان كرد: افسردگي و واپس زدگي در ميان تحصليكردگان، بيشتر از كارگران است.
ايلنا فرهنگ كار را تغيير دهد
وي با اشاره به اينكه "ايلنا" بايد فرهنگ كار را تغيير دهد، يادآور شد: من از صداوسيما ايراد گرفتم كه چرا سريال فلان شخصيت را مي‌‏سازد اما زندگي كارگري كه به مدارج بالا رسيده است را نمي‌‏سازند.
كلهر با ابراز تاسف از اينكه در فرهنگ كنوني كشور، كار عيب و ننگ شده است، اظهار داشت: متاسفم كه افتخار برخي مادران اين است كه به دختران و پسرانشان، كار ياد نداده‌‏اند تا آنها، دكتر و مهندس شوند. دكتر و مهندسي كه كار را عيب بداند، نمي‌‏تواند خدمتي به كشور كند.
وي افزود: اگر احمدي‌‏نژاد در جامعه ايران داراي ارزش است به اين دليل است كه فرزند كارگر است و خودش كاركرده و مي‌‏كند. من هم اگر امروز با توجه به بيماري و سن بالا در اين دولت ايستاده‌‏ام و كار مي‌‏كنم بخاطر اين است كه اين دولت، دولت كارگري است و اگر اين‌‏طور نباشد، محال است كه پايم را در آن بگذارم.
با هر نوع اشرافيت مخالفم

كلهر با تاكيد بر اينكه با هرنوع اشرافيت حتي اشرافيت ذهني مخالف هستم، تصريح كرد: به شلواركرباس(جين)، كاپشن و لباس كار افتخار مي‌‏كنم. برخي برداشت‌‏هاي نادرستي از شلوار جين دارند اما اين شلوار براي كار است و مي‌‏توان 5 تا 10 سال آن را پوشيد و اطو هم نمي‌‏خواهد. با كت و شلوار نمي‌‏توان كاركرد.
وي به سفري كه در دولت قبل به يكي از شهرستان‌‏ها داشته است، اشاره كرد و گفت: در اين شهرستان، از بخشدار خواستيم كه نزد ما بيايد؛ عين آقاي ولايتي با كت و شلوار و پيراهن يقه بسته آمده بود، گفتم آقاي بخشدار دلم براي كت و شلوار شما مي‌‏سوزد، اينجا پهن و بوي گاوداري و غيره لباس‌‏هاي شما را خراب مي‌‏كند. با اين لباس‌‏ها بايد به هاليوود برويد و نقش اشراف را ايفا كنيد بنابراين "ايلنا" بايد در مورد اين مسايل كار كند كه لباس كار با لباس مهماني فرق دارد هانطور كه لباس مهماني پيامبر با لباس كارش فرق داشت.
كلهر با بيان اينكه كساني كه در محل كار لباس پلوخوري مي‌‏پوشند بايد خجالت بكشند، ادامه داد: در روزهايي كه تازه به ساختمان رياست جمهوري آمدم، فقط من و چند نفر ديگر، كاپشن‌‏پوش بوديم و بقيه اطو كشيده و لاي زرورق بودند، اينها نمي‌‏توانند با مردم ارتباط قرار كنند.
ايلنا، شرافت كار كردن را زنده كند
وي با بيان اينكه كار عار نيست، گفت: من در دوران نوجواني و جواني هم شير دوشيدم و هم جوجه مرغ بزرگ كردم، آشپزي هم مي‌‏كنم وحاضرم با خانم‌‏ها در پخت غذاي ايراني و بين‌‏المللي رقابت كنم.
كلهر خاطر نشان كرد: "ايلنا" بايد شرافت كاركردن را زنده كند و تا روزي كه اين زنده نشود، اشرافيت دوران پهلوي و يا اشرافيت جمهوري اسلامي با كت شلوار سرمه اي ويقه بسته و كفش‌‏هاي آنچناني، باقي خواهد ماند.كشور در حال ساخت بايد به زندگي كارگري، غذاي كارگري و دكوراسيون كارگري و سادگي كه لازم داريم، تن دهد.
نظافت با اشرافيت فرق دارد
كلهر نظافت را مغاير با اشرافيت دانست و افزود: پول نهار و شب خود را از جواني كنار مي‌‏گذاشتم و ادكلن مي‌‏زدم و هنوز هم‌‏مي زنم. نظافت و خوش‌‏پوشي ومرتب بودن غير از اشرافيت و گران‌‏پوشي وتجمل‌‏گرايي است. از اول انقلاب شلوار جين و كتان مي پوشيدم و با آنها پيش امام(ره) و مقام رهبري هم رفته‌‏ام . البته نوع پوشش من، ربطي به مردمي بودن دولت نهم ندارد؛ چكمه‌‏اي بايد به پا كرد كه وقتي وارد گل شديد، ناراحت نشويد. 32 سال است كه كفش ملي و لباس ايراني مي‌‏خرم وخجالت هم نمي‌‏كشم. شبي كه در برابر مهندس مرعشي آمدم، 10 سال بود كه كت و شلوار نپوشيده بودم.
اگر خادم‌‏تر از احمدي‌‏نژاد بود، به او راي دهيد
مشاور رسانه‌‏اي رئيس‌‏جمهور در پايان در مورد اقبال مردم به كانديداتوري احمدي‌‏نژاد در انتخابات رياست جمهوري دهم، گفت:من از خود ايشان پرسيدم و نظر خودم هم اين است كه اگر مردم در زمان انتخابات، فردي را پيدا كردند كه خادم‌‏تر از دولت نهم بود، وي را به نوكري انتخاب كنند. البته اگر احمدي‌‏نژاد كانديدا شود، من به او راي مي‌‏دهم.
گفت‌‏وگو از : مطهره شفيعي
پايان پيام

كد خبر: 452404
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن