تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815054388




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لنز هايي كه در طول شب نزديك بيني را اصلاح مي كنند


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: Corneal Refractive Therapy يا Orthokeratology درماني غير جراحي است كه از طريق تغيير شكل موقتي قرنيه، نزديك بيني را اصلاح مي كند. تغيير شكل قرنيه سبب مي شود نور بهتر بر روي شبكيه متمركز شده و تصوير بهتري ايجاد شود (بطور كلي تمامي روش هاي اصلاح عيوب انكساري از عينك و كنتاكت لنز تا ليزيك همين كار را مي كنند). در اين روش با استفاده از يك نوع كنتاكت لنز سخت كه نسبت به اكسيژن نفوذ پذير است (Rigid Gas Permeable Contact Lens) نزديك بيني از طريق تغيير انحناي قرنيه و كاهش تحدب آن اصلاح مي شود. تفاوت عمده اين روش با روش هاي جراحي اصلاح عيوب انكساري نظير ليزيك اين است كه روش هاي جراحي دائمي هستند ولي در اين روش در صورت عدم استفاده از لنز، شكل قرنيه پس از سه روز به حالت اوليه باز مي گردد.

هر چند ايده كلي Orthokeratology از چهل سال قبل هم وجود داشته و درمانهايي هم با استفاده از اين روش صورت مي گرفته ولي پيشرفت هاي اخير در تكنولوژي كنتاكت لنز هاي ويژه سبب شد تا در سال 2002 سازمان غذا و داروي آمريكا (FDA) لنز هاي CRT ساخته شده توسط شركت Paragon را براي استفاده در طول شب مورد تأييد قرار دهد. اين لنز اولين لنزي است كه توسط FDA براي استفاده در طول شب و هنگام خواب مورد تأييد قرار مي گيرد. اين لنزها در طول شب شكل قرنيه را اصلاح كرده و بيمار مي تواند در طول روز بدون نياز به لنز يا عينك ديد خوبي داشته باشد. اين لنز ها در ايران بنام "لنزهاي شارژي" معروف شده اند.

تفاوت CRT و Ortho-k

در هر دو روش از لنزهاي سخت داراي نفوذ پذيري نسبت به اكسيژن (Rigid Gas Permeable Lenses) استفاده مي شود. تفاوت دو روش اين است كه اولا CRT براي استفاده در طول شب توسط FDA تأييد شده است. ثانياً لنز هاي CRT تنها توسط شركت Paragon تولد مي شوند حال آنكه لنز هاي Ortho-k توسط شركت هاي مختلف ساخته مي شوند.

اين لنزها براي چه بيماراني مفيدند؟

اين لنز ها براي تمامي سنين قابل استفاده اند. FDA استفاده از لنز هاي CRT را براي بيماران مبتلا به نزديك بيني تا حداكثر 6 ديوپتر و حداكثر 1.75 آستيگمات مجاز دانسته است. بسياري از پزشكان براي اصلاح نزديك بيني، دوربيني و آستيگاتيسم از ليزيك يا ليزر استفاده مي كنند و با اين روش مخالف هستند ولي تعداد معدودي هم كه با اين روش موافقند معتقدند بهترين كانديد ها براي اين درمان بيماران مبتلا به نزديك بيني خفيف (حدود 4 ديوپتر يا كمتر) هستند.

لنزها چگونه تجويز مي شوند؟

چشم پزشك ابتدا انحنا و پستي و بلندي ها قرنيه را با استفاده از توپوگرافي قرنيه مشخص مي كند. بر اساس نقشه توپوگرافي قرنيه، لنز مناسب تجويز مي شود. گاهي لازم است لنز هاي مختلفي آزمايش شوند تا نهايتا لنز مناسب بدست آيد.

اصلاح ديد چه مدت طول مي كشد؟

شماره چشم بيمار معمولا ظرف 2 هفته يا كمتر 2 تا 3 ديوپتر كاهش مي يابد. پس از اين مدت بيمار بايد لنز را در طول شب و يا ساعاتي از روز استفاده كند تا اصلاح ايجاد شده پايدار بماند. در صورتيكه بيمار استفاده از لنز را متوقف كند قرنيه بيمار بتدريج به شكل اوليه بازگشته و ديد بيمار به وضعيت قبل از درمان باز مي گردد. بيمار ممكن است در آغاز تغيير شكل قرنيه با عوارضي نظير هاله بيني مواجه شود كه ممكن است هيچگاه در طول درمان كاملا برطرف نشود. در مورد اين لنز هم مثل ليزيك كسانيكه مردمك هاي گشادتري دارند بيشتر دچار اين عوارض خواهند شد.

ليزيك يا CRT؟

اگر هدف بيمار راحت شدن از عينك و لنز در طول روز بوده و البته شرايط استفاده از اين لنز را نيز داشته باشد استفاده از CRT مناسب است. ولي اگر بيمار بخواهد بكلي از عينك و لنز استفاده نكند بايد از روش هاي جراحي نظير ليزيك استفاده كند. هر چند اگر بيمار پس از استفاده از لنز تصميم به جراحي بگيرد ممكن است مجبور باشد چندين ما استفاده از لنز را قطع كند تا قرنيه شكل طبيعي خود را باز يابد و سپس اقدام به جراحي كند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1334]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن