تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815015709




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تيم واليبال نوجوانان ايران چگونه قهرمان آسيا شد؟ وكيلى: به بازيكنان اجازه داديم از بازى كردنشان لذت ببرند


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: تيم واليبال نوجوانان ايران چگونه قهرمان آسيا شد؟ وكيلى: به بازيكنان اجازه داديم از بازى كردنشان لذت ببرند
«محمد وكيلى« مربى تيم واليبال نوجوانان ايران كه پيروزى و قهرمانى هاى زيادى را با تيمهايش در مسابقات بين المللى تجربه كرده است كه آخرين آن به روزهايى از هفته گذ شته برمى گردد. او به اذعان سرمربى و بازيكنان تيم نقش بسزايى در موفقيتهاى اخير تيمهاى واليبال نوجوانان ايران طى اين دوره و دوره هاى گذشته داشته است تا جايى كه به خوبى جاى خود را در ميان مربيان كارآمد رده هاى پايه باز كرده است. چگونگى روند كسب عنوان قهرمانى نوجوانان ايران در آ سيا موضوعى است كه «محمد وكيلى»به طور مفصل به آن پرداخته است. بى ترديد تمام صحبتهايى كه از سوى مربى اول تيم واليبال نوجوانان ايران مطرح شد مى تواند به عنوان يك تيتر و يك سرخط موضوع به ميان بيايد و قطعاً با توجه هرچه بيشتر به آن مى توان اميدوار به تكرار كسب بهترين افتخارات در سطح آسيا و جهان بود. در ذيل صحبتهاى وكيلى را مى خوانيد:
نوجوانان مطابق با استانداردهاى جهانى
وكيلى حرفهايش را اينگونه آغاز مى كند: ما مسير را ه را به دو قسمت تقسيم كرديم. مرحله نخست انتخاب و ايجاد آمادگى بازيكنان بود. من از اواسط فروردين امسال و از مرحله دوم اردوها بنا به درخواست «سوتكوويچ» به تمرينات تيم اضافه شدم و نزديك به ۶ ماه در ايران با او و تيم كار كردم. در ديدگاه اول سعى شد يك تيم با فيزيك و پتانسيل بالا و مطابق با استانداردهاى جهانى آ ماده شود كه همينطور هم شد . تيمى با ميانگين قد ۶/۱۹۷ سانتى متر كه البته بالاترين ميانگين آمار را در بين تيمهاى ملى واليبال نوجوانان ايران داشت اما برعكس شرايط جسمانى ايده آل، تيمى را در اختيار داشتيم كه به جهت آمادگى بدنى و شناخت از تكنيك و تاكتيك ها ضعيف بود. آنها در درك موقعيت ها بى تجربه بودند اما با توجه به هوشى كه از ايرانى ها سراغ داشتيم، كار كرديم و خوشبختانه پله پله پيشرفت كرديم. وقتى از آمادگى جسمانى خيالمان راحت شد، كار حرفه اى شدن در تاكتيك ها را شروع كرديم و تا زمان سفر به سرى لانكا به هماهنگى نسبى رسيديم.
ما درك مى كرديم كه مردم فقط طلا مى خواهند
۶ روز پيش از شروع مسابقات به كلمبو رسيديم. اين شهر و كشور سريلانكا برخلاف ايران هم سطح دريا بود البته بازى در آنجا هم محسناتى داشت و هم مضراتى. مزيتش زودتر رسيدن به محل برگزارى مسابقات بود و اينكه ما فرصت هماهنگ شدن با شرايط آب و هوايى را داشتيم و از طرفى نگران شرايطى كه مى توانست در هر لحظه تغيير كند. در آن موقعيت ،۳ ۴ بازيكن تيم نتوانستند خودشان را با شرايط وفق دهند و بيمار شدند اما سعى كرديم در حالى كه فشار روانى با نزديكتر شدن به مسابقات رو به افزايش بود، بازيكنان را در موقعيت مطلوب حفظ كنيم. ما مى دانستيم كه بعد از قهرمانى تيم جوانان در تهران و قهرمانى تيم ملى ايران در تايلند جاى هيچ اشتباهى نداريم. از طرفى فرهنگ هميشگى مردم ايران كه فقط طلا مى خواهند را هم درك مى كرديم با اين حال مسابقات را شروع كرديم.
آتش بازى آغاز شد
واقعا گروه سختى داشتيم. نشانه اش هم اين است كه تيمهاى ژاپن و هند هم كه نايب قهرمان و تيم سوم مسابقات معرفى شدند در مرحله مقدماتى در گروه ايران بازى مى كردند. خوشبختانه بازى ها در مرحله اول خوب شروع شد و به پايان رسيد و ما به عنوان تيم بدون شكست راهى مرحله دوم شديم. براى بازى سريلانكا تنها چيزى كه مى توانست كمى بردمان را به تاخير بياندازد، حضور تماشاگران بود اما به هر حال ما بازى حذفى را برديم و به جمع ۴ تيم برتر راه پيدا كرديم. در اين مرحله بايد به مصاف هندى مى رفتيم كه در مرحله اول ۳بر يك آنها را برده بوديم اما اينبار مسلما شرايط كمى فرق مى كرد. آنها قبلا تيم بازنده بودند بنابراين با انرژى زياد و انگيزه اى مضاعف براى جبران شكست آمده بودند. بازى با آنها مثل بازى با آتش بود اما استراتژى ما و تغييرى كه در آرايش و روش بازى ايجاد شد تيم ما را تيم پيروزى ميدان معرفى كرد. در بازى فينال هم شرا يط مشابهى داشتيم.
اجازه داديم بازيكنان از واليبال بازى كردنشان لذت ببرند
در ديدار پايانى مسابقات تجربه خوبى از ديدار چين و ژاپن داشتيم. چين در شرايطى كه تا اواسط ست سوم از ژاپن پيش بود در مرحله نيمه پايانى
۳ بر ۲ به ژاپن باخت. ما اين موضوع را با بازيكنان در ميان گذاشتيم و تبعات دستكم گرفتن حريف را گوشزد كرديم واز طرفى به تيم هم اعتماد كافى داشتيم. آناليز خوبى هم از ژاپن در دست بود بنابراين در شرايطى كه همه چيز تحت كنترلمان بود به بازيكنان اجازه داديم از واليبال بازى كردنشان لذت ببرند. خوشبختانه حق به حق دار رسيد وما نشان داديم كه واليبال برتر را در آسيا بازى مى كنيم. به اعتقاد من تنها مغموم مسابقات تيم چين بود. آنها كه به همراه ايران فينال مسابقات قهرمانى جهان را در مكزيك تجربه كرده بودند اما دراين رقابتها چهارم شدند.
اين تيم آماده براى مسابقات بزرگتربود
به شخصه فكر مى كنم بيشتر از آن چيزى كه در مسابقات نشان داديم، كار كرده بوديم. توانايى كه از اعضاى تيم ديديد فقط ۷۰درصد پتانسيل آنها بود. ما اين تيم را آماده كرده بوديم براى مسابقات بزرگتر. با شرايطى كه داشتيم حتى مى توانستيم به جاى مسابقات آسيايى به رقابتهاى جهانى اعزام شويم اما چيزى كه معمولا در چنين سطح مسابقاتى باعث افت كيفيت كار يك تيم مى شود، توقعات فزآينده جامعه و واليبال دوستان است. ما درست در زمانى كه به تيمهايى مثل هند و ژاپن ست داديم، شايعه شد درايران گفته اند كه چرا تيم ايران به حريف ست داده اين در حالى بود كه ما به جهت اينكه مى دانستيم تحت هر شرايطى به عنوان تيم اول گروه به مرحله دوم صعود مى كنيم، قصد داشتيم يك باخت مصلحتى به هند بدهيم. قطعا آ ن باخت در مرحله نيمه پايانى مسابقات خيلى به ما كمك مى كرد كه هند را راحت تر ببريم اما وقتى اين شرايط را ديديم از بازيكنان تيم خواستيم تا تمام توانشان را براى كسب پيروزى به كار بندند.
از هزينه كردن در تيمهاى پايه نترسيم
بايد بدانيم كه كارمان هنوز تمام نشده. ما حالا جواز حضور در مسابقاتى به مراتب بزرگتر به نام رقابتهاى جهانى را بدست آورده ايم. عنوان قهرمانى آسيايى مان حفظ شد، حالا بايد از عنوان قهرمان جهان مان دفاع كنيم. ما به فاصله ۲ ماه از مسابقات جهانى جوانان، رقابتهاى نوجوانان جهان را در پيش داريم بنابراين هر ۲ تيم ايران در مسابقات بين المللى به توجه نياز دارند، آ ن هم توجه ويژه. ما كه قبلا قهرمان جهان نبوديم بلكه آن را با زحمت و تلاش از تيمهاى بزرگى مثل برزيل و روسيه گرفتيم بنابراين نگاه كميته ملى المپيك و سازمان تربيت بدنى بايد به ما ويژه تر باشد. بايد مواظب باشيم سكوى نخست جهان را از دستمان نگيرند با اين حال تكرار آن عنوان شدنى به شرطى كه بخواهيم و از هزينه كردن در تيم هاى پايه نترسيم.
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4031]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن