تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813064588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كشف پنج مرحله سكونتگاهي در شهر هخامنشي پارسه‌


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: كشف پنج مرحله سكونتگاهي در شهر هخامنشي پارسه‌


سرويس شهرستانها: هيات باستان شناسي ايران و ايتاليا با كشف پنج مرحله سكونتگاهي از دوره‌هاي مختلف در نزديكي تخت جمشيد، دستاوردهاي تازه‌اي از زندگي مردماني كه در كنار اين ارگ حكومتي زندگي مي‌كردند، به‌دست آورد. تاكنون 25 شيء موزه‌اي در اين شهر باستاني به‌دست آمده است.

عليرضا عسكري سرپرست ايراني گروه باستان‌شناسي ايران و ايتاليا درباره كاوش در شهر هخامنشي پارسه به خبرگزاري ميراث فرهنگي گفت: پس از 5 سال مطالعات ميداني با استفاده از دستگاه‌هاي مغناطيس‌سنجي تلاش شد تا با بررسي‌هاي ژئوفيزيك پلانهاي معماري شهر پارسه مستندنگاري شود و اكنون با كاوش‌هاي باستان‌شناسي، دوره‌هاي تاريخ‌گذاري شهر پارسه و ساختارهاي معماري شهر در محدوده حريم درجه يك تخت‌جمشيد به فاصله 8كيلومتري شهر مرودشت شناسايي و معرفي مي‌شود.

وي در ادامه گفت: تاكنون پنج مرحله سكونتگاهي در اين شهر باستاني و در نزديكي تخت جمشيد كشف شده، و هدف هيات كاوش شناسي معماري اين شهر باستاني است.

تاكنون 300 شيء پس از انجام مراحل مختلف كاوش و 25 شيء موزه‌اي در شهر باستاني پارسه كشف شده كه مجموعه اين مكشوفات در عمليات حفاري از ابزارهاي جنگي، زيورآلات، قطعات از مجسمه‌ها، ظروف سفالي و لاجوردي است.

با توجه به اينكه تاكنون هرگونه علم و اطلاعاتي از دوران هخامنشيان تنها بخش كوچكي از سازه‌ها، ساخت‌ها، نوع حكومت و نوع معماري بكار رفته در تخت جمشيد است، هم‌اكنون با كاوش در شهر پارسه كه وسعتش به حدود صدها هكتار مي‌رسد، به زودي اطلاعات كامل و جامعي درباره نظام طبقاتي مختلف جامعه و نوع زندگي در دوره هخامنشي و روند تحولات استقراري در اين شهر و پس از دوره هخامنشي به دست خوهد آمد.

عسكري درباره تاريخ‌گذاري دوره‌هاي مكشوفه گفت: يكي ديگر از اهداف كاوش در اين حوزه، تاريخ‌گذاري در دوره‌هاي پيشين است كه با استفاده از كربن 14 دوره‌هاي مكشوفه را تاريخ‌گذاري دقيق خواهيم كرد و براي گستره جغرافياي شهر پارسه براساس بررسي‌ها محدوده‌اي به شعاع 5 كيلومتر پيرامون تخت جمشيد را مورد مطالعه و تحقيق قرار خواهيم داد.>

از آنجا كه منطقه گسترده‌اي از شهر پارسه متعلق به كشاورزان است و كشاورزان بومي منطقه مرودشت و زمين‌هاي واقع در حوزه شخم و زيركشت محصولات كشاورزي مي‌رود، آثار سطحي و حتي مقداري از آثار سطوح پايين‌تر از بين رفته است.




 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن