تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى رود، همچنان كه نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815556938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چاقو ماهی مشبک


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: نام علمی: Reticulate Knifefish

نام عمومی: Reticulate Knifefish ( چاقو ماهی مشبک )

Pom Pom Knifefish - African Featherfin Knifefish - Knifefish Marbled

خانواده: Papyrocranus afer







زیستگاه اصلی: غرب آفریقا ؛ بیشتر رودخانه های سنگال تا غنا بخصوص حوزه رودخانه نیجر

حداکثر اندازه: 32 اینچ / 80 سانتیمتر

حداکثر وزن : 3 پوند / 1320 گرم

تشخیص جنسیت: قابل تشخیص نیست.

تغذیه: گوشتخوار هستند. ماهی زنده از غذاهای مورد علاقه این چاقوماهیان است اما می توانید آنها را به خوردن کرم خاکی یا ماهی منجمد هم عادت دهید. از غذاهای خشک ندرتا" استقبال خواهند کرد. اگر در ابتدای امر مشاهده کردید که چیزی نمی خورند ، سعی کنید با ماهی زنده آن هم بعد از خاموش کردن چراغ ها تغذیه شان کنید.

رفتار: صلح جو هستند اما بخاطر دهان بزرگشان ، ماهیان کوچک یا بی مهرگان ممکن است به غذایی برای شامشان تبدیل شوند.

سطح شنای ماهی: در نزدیکی بستر تانک شنا می کنند.

حداقل حجم تانک: این ماهیان جثه نسبتا" بزرگی پیدا خواهند کرد و نیاز به فضای بازی برای شنا دارند بنابراین تانکی با حجم بالای 50 گالن / 189 لیتر ، توصیه می شود.

اسیدیته آب: 6.5 PH

سختی آب: 4 تا 12 dh

درجه حرارت: 75 تا 86 درجه فارنهایت / 24 تا 30 درجه سانتیگراد

تولید مثل: در اسارت اتفاق نمی افتد.


ماهي چاقويي آفريقايي با بال پشت يا نوتپتروس افر notopterus afer







ماهي چاقويي آفريقايي با بال پشت يا چاقو ماهی مرمری یا چاقو ماهی پوم پوم


ماهي چاقويي آفريقايي با بال پشت يا نوتپتروس افر که از خانواده نوتپتریده Notopteridae است به طولي حدود 80 سانتيمتر و وزن 1320 گرم ميرسد ولی در اسارت معمولا تا 60 سانتیمتر بیشتر رشد نمیکنند . زیستگاه طبیعی چاقو ماهی آفریقایی با بال پشت در نواحی غرب تا مرکز آفریقا شامل سودان ، نیجریه ، کنگو ، کامرون ، بنین ، غنا ، مالی ، لیبریا ، سیرالئون ، گینه ، گینه بیسائو ، گامبیا ، كنگو و سنگال و دلتاي نيجر و سنگال است . این ماهی در آبهای با جریان ارام و پوشش گیاهی خوب و نیز آبهای آرام یافت میشود. نام علمي اين ماهي پاپيروكراموس افر Papyrocranus afer يا چاقوماهی مشبکReticulate knifefish است .
چاقو ماهی آفریقایی با بال پشت وقتی حرکت میکند جریانی موجی شکل در بدنش ایجاد میشود از اینرو این ماهی را چاقو ماهی پوم پوم Pom Pom Knifefish

گویند .
چاقو ماهی پوم پوم یا چاقو ماهی آفریقایی با بال پشت یا چاقو ماهی مشبک یک ماهی چاقویی معمول نیست زیرا غالب چاقو ماهی ها با نوسان باله پشتی و مقعدی خودشان در آب شنا میکنند اما چاقو ماهی آفریقایی با بال پشت با نوسان بدنش به شنا میپردازد به گونه ای همانند آروانا یا مار ماهی در آب حرکت میکند .
اگرچه چاقو ماهی آفریقایی با بال پشت مهاجم نیست ولی یک ماهی شکارچی بوده و در انتخاب ماهی های هم تانکی آن باید نهایت دقت صورت بگیرد. دهان بزرگ و گوشتخوارش هر نوع ماهی که در آن جا بگیرد ناپدید میکند و غذای محبوبش نیز ماهی زنده است.


چاقو ماهي افريقايي با بال پشت با نامهاي ديگري نيز خوانده ميشود نظير:

Pom Pom Knifefish ~ African Featherfin Knifefish ~ Marbled Knifefish
, Reticulate knifefish, Arowana knifefish

چاقو ماهي آفريقايي با بال پشت در زمين هاي زير آب رفته و آبهاي شيرين با پي اچ ph حدود 6.5 تا 7.5 و dH سختي آب 5 تا 15 و دمايی در حدود 24 تا 30 درجه سانتيگراد زندگی میکند.
.

اين ماهي به تانك بزرگي با جرياني ملايم نيازمند است و به آرامي رشد ميكند . . نور تانک باید کم بوده و نور شديد ممكن است اين ماهي را ترسو كند و در دكور تانك بايد از مواد صاف نظير سنگ هاي صيقلي با بستر ماسه اي و چوب استفاده شود و از لبه ها و دکور تیز در تانک استفاده نشود

اين ماهي ميتواند مهاجم و شكارچي بوده و ماهي هاي كوچك در تانك را شكار كند.
در مقابل شيمي آب سخت گير نيست ولي آبي تقريبا سبك با اسيديته كم تا حد خنثي را ترجيح ميدهد.
از غذاي گوشتي يخ زده و زنده تغذيه ميكند .
بدن چاقو ماهی آفریقایی با بال پشت یا چاقو ماهی مرمری Marbled Knifefish پهن و کشیده بوده و پشتی طاقی و قوسی شکل دارد.باله پشتی ان کوچک بوده و در پایین بدن باله طویلی دارد که از مخرج ماهی تا باله دمی امتداد دارد .بدن قهوه ای تیره تا سیاه داشته و لکه های روشنتری بر بدن داشته که ظاهری مرمری به آن میدهد.

چاقو ماهی رتیکولت سا چاقو ماهی شبکه ای یک ماهی گوشتخوار بوده و غذای محبوبش را ماهی های زنده تشکیل میدهند و البته میتوانند یاد بگیرند از کرم یا قطعات ماهی یخ زده و اماده استفاده کنند و میتوانند گاهی نیز از غذای خشک بهره ببرند.اگر شما تغذیه آنها را مشاهده نمیکنید ونگرانشان هستید ، میتوانید به آنها در شب ماهی زنده بدهید و چراغ آکواریوم را خاموش کنید.
چون چاقو ماهی آفریقایی با بال پشت بسیار بزرگ میشود در نتیجه به آکواریوم بزرگی برای شنا نیاز دارد و تانکی با 200 لیتر گنجایش حداقل مطلوب است.این ماهی غالبا در کف یا مناطق نزدیک به کف آکواریوم زیست و شنا میکند .
تمایز جنسیت ماهی نر و ماده چاقو ماهی آفریقایی با بال پشت مشخص نیست و گزارشی از تکثیر آن در اسارت به دست نیامده است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن